  • 31. Data: 2019-11-06 14:20:53
    Temat: Re: OT hydrauliczny artyzm
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    > A która to znikoma, która trochę większa? Bo kaloryfer to ma dziursko
    > srogie w swym wnętrzu, woda tam płynie swobodnie. Zaś rurka, to rurka,
    > przekrój ma jaki ma. Coś jednak czuję, że w tej (słabej) analogii miało
    > być odwrotnie. W dobrej trzeba uwzględnić, że w kaloryferze woda oddaje
    > ciepło (taka jego rola), stygnie i zwiękasza gęstość. Ciągnie ją ku dołowi,
    > tylko patrzy, by zwiać przez wylot grzejnika. Na schemacie zastępczym
    > jest on siłą elektromotoryczną (o znikomej rezystancji wewnętrznej).

    A to zależy ile tej SEM się wytworzy.
    Ja założyłem, że jest tam obieg wymuszony, przy nim różnica na
    temperaturze wlotu i wylotu z kaloryfera jest na tyle mała, że ciężko
    mówić o jakiejś SEM.
    Jeśli masz obieg grawitacyjny, to tej SEM będzie więcej.
    Opór wodny rurki zwanej u Ciebie bypassem na pewno jest mniejszy niż
    opór kaloryfera, nawet jak ma srogą dziurę i jest na zaworach kulowych a
    nie grzejnikowych. W twoim podłączeniu są jeszcze 4 kolanka, co zaburza
    swobodny przepływ (jeśli już idziemy w stronę modelu rzeczywistego a nie
    uproszczonego).

    > "Mu"?!

    "Mu" w sensie że zawory czy inne ustrojstwa nie sa potrzebne, że twoje
    rozwiązanie działa od lat i nikt nie narzeka, no może oprócz paru gości
    na usenecie ;)

    > Prawa fizyki są uniwersalne.

    Analogia przepływu prądu i wody to też fizyka, pomaga zrozumieć uczniowi
    elektrotechnikę :P

    --
    viktorius

  • 32. Data: 2019-11-06 14:57:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    viktorius pisze:

    > A to zależy ile tej SEM się wytworzy. Ja założyłem, że jest tam obieg
    > wymuszony, przy nim różnica na temperaturze wlotu i wylotu z kaloryfera
    > jest na tyle mała, że ciężko mówić o jakiejś SEM.

    Jeśli nawet wymuszony obieg wymusi przepływ tylko przez rurkę (co nie ma
    żadnych podstaw teoretycznych), to zimny kaloryfer zrobi SEM i też wymusi.
    A jeśli wymusza również przez kaloryfer, to w ogóle nie ma sprawy.

    > Opór wodny rurki zwanej u Ciebie bypassem na pewno jest mniejszy niż
    > opór kaloryfera

    Skąd bierze się ta pewność?

    > "Mu" w sensie że zawory czy inne ustrojstwa nie sa potrzebne, że twoje
    > rozwiązanie działa od lat i nikt nie narzeka, no może oprócz paru gości
    > na usenecie ;)

    Skoro *im* przeszkadza, to cała przyjemność po mojej stronie.

    > Analogia przepływu prądu i wody to też fizyka, pomaga zrozumieć uczniowi
    > elektrotechnikę :P

    Znam to ze studiów. A konkretnie z lektoratu języka rosyjskiego. Przez dwa
    lata wszystkie czytanki były głównie o tym, że elektriczieskij tok można
    srawnit s tieczieniem wody w wodoprawodnych trubach. Nikt mnie na takich
    analogiach nie zagnie.

    Jarek

    --
    I z tego słyną siostry klaryski, że najlepiej ze wszystkich uczą rosyjski.

  • 33. Data: 2019-11-06 15:03:49
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-11-02 o 21:23, Janusz pisze:
    > https://joemonster.org/mg/show/239189/lastup/Mokry_s
    en_kazdego_hydraulika
    Robota nie skończona
    kabelki od liczników nie podłączone

  • 34. Data: 2019-11-06 16:54:07
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-11-06 o 14:20, viktorius pisze:

> [...]
    > mówić o jakiejś SEM.
    > Jeśli masz obieg grawitacyjny, to tej SEM będzie więcej.
    Nie będzie bo w grawitacyjnej jednorurowych instalacji sie nie da zrobić.
    Dlatego musi być pompa aby wymusić prawidłowy obieg, różnica gęstości
    wody jest wtedy pomijalna.

    --
    Janusz

  • 35. Data: 2019-11-06 17:20:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > Nie będzie bo w grawitacyjnej jednorurowych instalacji sie nie
    > da zrobić. Dlatego musi być pompa aby wymusić prawidłowy obieg,
    > różnica gęstości wody jest wtedy pomijalna.

    Akurat jednorurowe instalacje z górnym rozdziałem wymyślono dawno
    temu na potrzeby budynków, gdzie ze względu na małą różnicę wysokości
    system "klasyczny" nie daje rady. Na przykład w niepodpiwniczonych
    domach, gdzie kocioł musi być na parterze. Co nie znaczy, że nie
    można tego systemu wykorzystać w innych sytuacjach, również z pompoą.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2019-11-06 17:42:00
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 6.11.2019 o 15:03, Roman Rogóż pisze:

    en_kazdego_hydraulika
    > Robota nie skończona
    > kabelki od liczników nie podłączone

    Widzisz drzewa, ale nie widzisz lasu. Spójrz na temat.
    Poza tym przyganiał kocioł garnkowi... Zdanie nie skończone,
    brak przecinka i kropki.

  • 37. Data: 2019-11-06 21:42:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Akurat jednorurowe instalacje z górnym rozdziałem wymyślono dawno
    Rozdział górny powiadasz, tyle że on jest tylko do 1 grzejnika :)
    powrót dołem więc trudno to nazywać rozdziałem górnym, chyba że cała
    instalacja to jeden grzejnik.

    --
    Janusz

  • 38. Data: 2019-11-06 22:02:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > Rozdział górny powiadasz, tyle że on jest tylko do 1 grzejnika :)
    > powrót dołem więc trudno to nazywać rozdziałem górnym, chyba że cała
    > instalacja to jeden grzejnik.

    Przyznam, że nic z tego nie rozumiem. To znaczy każde słowo oddzielnie
    tak, ale sensu ustawienia ich akurat w taką kolejność już nie. Zamiast
    dopytywać o co chodziło, sam od razu wyjaśnię. Mam rozdział górny.
    Oraz powrót dolny. Grzejników w sumie dziewięć. Działa.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2019-11-06 22:13:31
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-11-06 o 22:02 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > dopytywać o co chodziło, sam od razu wyjaśnię. Mam rozdział górny.
    > Oraz powrót dolny. Grzejników w sumie dziewięć. Działa.

    No i - jeśli dobrze kojarzę - dwa kotły. Tzn. dwie osobne instalacje,
    czy też kotły równolegle wiosłują?

    Mateusz

  • 40. Data: 2019-11-06 22:31:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > No i - jeśli dobrze kojarzę - dwa kotły. Tzn. dwie osobne instalacje,
    > czy też kotły równolegle wiosłują?

    A nie nie nie. W przeszłości opisywałem dwie różne instalacje. Ta, o którą
    teraz chodzi jest mała i z *górnym rozdziałem*. To ostatnie określenie
    przyjęło się w literaturze jako nazwa własna pewniej klasy instalacji.
    Kocioł jest jeden, wisi na ścianie parteru, nieco powyżej grzejników.
    Gazowy. Z pompą. Ale pomysł na takie a nie inne prowadzenie rur powstał,
    gdy człek jeszcze nie wiedział, czym będzie grzał -- może drewnem, może
    węglem, może trocinami, a może banknotami masowo produkawanymi przez
    infalcję. Coś takiego jak pompa obiegowa była daleko poza horyzontem
    wyobraźni.

    Ta druga jest duża. Istotnie ma dwa kotły. Mogą grzać równocześnie, ale
    nie muszą. Kaloryferów jest kilkadziesiąt, a kotły są na strychu. Ale
    nie jest to system "z górnym rozdziałem". A tym bardziej jednorurowy.

    --
    Jarek