  • 1. Data: 2009-08-09 19:02:58
    Temat: Oświetlenie łazienki - lampy ze świetlówką GX53
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    Witam.

    Jestem na etapie poszukiwań źródła światła do łazienki.
    Sufit podwieszony i zamiast energożrących halogenów myślę nad oprawkami na
    jażeniówki GX53
    Oczko wygląda jak halogenkowe, średnica około 9cm, w środku żarówka
    energooszczędna Megaman GX53 o mocy 9 czy 13W.

    Łazienka mała, 150x230 i jak sobie da rade na przykład 4 takie punkciki?
    Widział ktos to jak działa, ilość światła, barwa...?

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2009-08-09 20:00:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irokez wrote:
> [...]
    >
    > Łazienka mała, 150x230 i jak sobie da rade na przykład 4 takie
    > punkciki? Widział ktos to jak działa, ilość światła, barwa...?

    jka lubisz takie gówniane światło to twoja sprawa, ja na takim syfoie
    zrobiłem osietlenie awaryjne.

  • 3. Data: 2009-08-09 20:19:44
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    > jka lubisz takie gówniane światło to twoja sprawa, ja na takim syfoie
    > zrobiłem osietlenie awaryjne.

    Nie ma to jak wyczerpująca, merytoryczna odpowiedź.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2009-08-09 21:06:28
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

    Użytkownik "Irokez" <h...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie ma to jak wyczerpująca, merytoryczna odpowiedź.

    Marek Dyjor ma rację - jesli chcesz mieć gówniane światło w którym wyglądasz
    jak na ciężkim kacu, to kupujesz świetlówki dziwnej firmy albo co gorsza
    diody LED.
    Halogeny są oszczędniejsze od zwykłych żarówek o jakieś 30% (pomijam tu
    halogeny w klasie energochłonności C). Poza tym w łazience chyba nie
    przebywasz całymi godzinami, aby to miało znaczenie. Halogeny dają
    ukierunkowane światło o pełnym widmie. Jesli Twoja kobieta (lub Ty) układa
    sobie włosy w łazience, to na pewno doceni dobre światło nad głową, takie
    jak w salonie fryzjerskim. Dobre markowe halogeny mają trwalośc 4000 godzin,
    co w przypadku łazienki może oznaczać naprawde długie lata świecenia.
    Na Twoją łazienkę 3,5 m2 zupełnie wystarczy 5 halogenów po 20W. świetlówki
    świecą światłem rozproszonym, więc nie da sie wprost przeliczać efektywności
    świetlnej. Jeśli koniecznie chcesz świetlówki, to łączna moc świetlówekwek
    30 Wat powinna wystarczyć.
    Te 5 halogenków miałem w łazience w bloku (3,5 m2). Teraz w podobnie małej
    łazience z domu zastosowałem 6 halogenków po 20 W i jest bardzo jasno. Jako
    energooszczedną fanaberię traktuję listwe diodową (o mocy 5W) na całej
    długości łazienki którą sobie właśnie dziś zamontowałem, a która daje
    wystarczająco dużo światła do umycia rąk lub skorzystania z wc aby nie
    zapalac halogenków na suficie.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 5. Data: 2009-08-09 21:20:12
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Druid29" <d...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > całej długości łazienki którą sobie właśnie dziś zamontowałem, a która
    > daje wystarczająco dużo światła do umycia rąk lub skorzystania z wc aby

    No to nie można było napisać że się nie nadaje?
    Jak napisałem, nie wiem jak to świeci. Obecnie mam(miałem) na scianie coś
    ala plafon ale z 3-ma żarówkami żarowymi takimi z odbłyśnikiem lustrzanym na
    denku.
    W pokoju mam żarówki elektrooszczene Osram z wyższej półki cenowej i światło
    dają bardzo jasne, rozproszone. Tanie marketówki przy nich to właśnie
    gówniane światło.
    Szukam jakiegoś oświetlenia do łazienki i wpadło mi to w oko więc
    kulturalnie zapytałem, bo papier (strony www) przyjma wszystko gładko.
    O diodach nawet nie myślę.

    Alternatywa dla halogenków dlatego, że światło rozproszone a nie wąskie
    snopy punktowe.
    Jeszcze w grę ewentualnie wchodzi jakiś nowoczesny wyglądem plafon na sufit.
    Ale jesli piszecie, że tylko punkciki halogenowe i nic więcej, to wsadze te
    5-6 punkcików 20W.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2009-08-09 21:35:31
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 09-08-2009 o 23:06:28 Druid29 <d...@t...pl> napisał(a):

    > listwe diodową (o mocy 5W) na całej długości łazienki którą sobie
    > właśnie dziś zamontowałem, a która daje wystarczająco dużo światła do
    > umycia rąk lub skorzystania z wc aby nie zapalac halogenków na suficie.

    może jakieś fotki gdzieś wrzucisz?

    --
    Pozdrawiam,
    lukas

  • 7. Data: 2009-08-09 22:18:45
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

> [...]
    > sufit.
    > Ale jesli piszecie, że tylko punkciki halogenowe i nic więcej, to wsadze

    Napisałem, że wolę halogenki bo sprawdziły się i odpowiadaja _moim_
    oczekiwaniom. No ale ja poszedłem na całość i wziąłem najdroższe chyba
    niskonapięciowe halogeny na rynku - Osram Titan. Mają trwałość 4000 godzin
    (w mieszkaniu przez 7 latach żadna się nie przepaliła). Producent podaje kąt
    świecenia 60 stopni. Dają ukierunkowane światło, ale oświetlają też ściany.
    Realnie, granica światła i cienia to około 60 stopni od osi żarówki, czyli
    120 stopni. Rozmieszczenie opraw starannie dobrałem, aby świeciły jak trzeba
    i ładnie wyglądały na suficie.
    Przez jakiś czas miałem w tej malej łazience w domu zwykłą żarówkę 75 W
    dającą światło rozproszone we wszytkich kierunkach. Światła było tak mało,
    że wydawało się że wisiała żarówka 40W.
    A wracając do Twojego pytania o lampy Megaman i mocowaniu GX53 - obawiam
    się, że przy tak wielkim kącie rozsyłu oświetlenie będzie mało plastyczne.
    Górna część łazienki będzie wyraźnie jaśniej oświetlona od podłogi. Światło
    będzie chyba podobne jak z plafonu. Możesz taż zainstalować oprawy do
    halogenów GU10 i na próbę wpiąć w nie świetlówki o takim samym mocowaniu
    GU10 (i dużym kącie rozsyłu)
    http://jakjasno.pl/category/Reflektorki_kompaktowe. Ciekawe, jaki jest
    rzeczywisty czas rozruchu tych świetlówek.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 8. Data: 2009-08-09 22:22:23
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

    Użytkownik "lukas" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

    > może jakieś fotki gdzieś wrzucisz?

    Nie ma sprawy. W poniedziałek póżnym wieczorem najwcześniej, bo jeszcze mam
    z tym trochę roboty.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 9. Data: 2009-08-10 06:29:06
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irokez wrote:

    > Nie ma to jak wyczerpująca, merytoryczna odpowiedź.

    odpowiedź jest merytoryczna.

    jarzeniówki to syf. Światło jest płaskie i mają denerwujący długi czas
    zapalania.

    dodam ze halogeny na elektronicznym "trafo" chodzą bardzo długo bo mają
    stabilne zasilanie i miękki start.