  • 11. Data: 2021-05-08 17:53:07
    Temat: Re: Oświetlenie strychu i garażu
    Od: Runt <r...@s...prv>

    W dniu 2021-05-08 o 17:07, kanalia i psi bękart Zenek Kapelinder pisze:

    > Brakuje pizdziak vel runt dziura w dupie żebyś się popłakał.

    zenusiu, łajzo śmietnikowa. nad toba nawet twoje koty nie zapłaczą.

    --
    Runt

  • 12. Data: 2021-05-08 19:03:08
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Doradzcie :-)

    girlanda 10xe27 za 80pln i 10 żarówek ledowych 10-12w :)
    można je łączyć w łańcuch

  • 13. Data: 2021-05-08 20:52:55
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 08.05.2021 o 07:05, uciu pisze:
    > Czym najlepiej oświetlić pomieszczenia jak nieogrzewany strych w parterówce czy
    garaż?
    Na strychu świeci się raczej rzadko, więc co stoi na przeszkodzie dać
    zwykłe żarówki? Panna Greta będzie niezadowolona, ale nie musi przecież
    wiedzieć.
    U mnie oświetlenie tarasu, gdzie się świeci średnio godzinę na tydzień
    było najpierw na żarówki, potem na świetlówki energooszczędne, potem na
    LEDy a potem znowu na żarówki.
    Świetlówki nie wytrzymywały zimy i miały długi czas osiągania pełnej
    jasności. LEDy też po pierwszej zimie padały.
    Jacek

  • 14. Data: 2021-05-08 21:59:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > Świetlówki nie wytrzymywały zimy i miały długi czas osiągania
    > pełnej jasności. LEDy też po pierwszej zimie padały.

    Nie żebym chciał kwestionować czyjeś obserwacje, chodzi mi
    o dorzucenie własnych. U mie zewnętrzne ledy świecą już od
    dobrych kilku lat (i zim). Nie mają ochoty padać. Nie wiem
    czym wyjaśnić różnicę.

    Jarek

    --
    O świetliku sąd powstał nie wiem skąd | I wnet rozwiązał łamigłówkę
    Że on gaśnie gdy wyłączyć prąd | Świetlik bez prądu świecił też

  • 15. Data: 2021-05-09 12:16:52
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    garaż?
    > - Wpierw były tam takie długie lampy ledowe (kawałek blachy wklejone 2 paski led) -
    wytrzymały rok , przy na prawde sporadycznym świeceniu.
    > - reklamowałem, dostałem nowe i znowu szybko padły
    > - dałem oprawy hermetyczne ze świetlówkami led - chińszczyzna z allegro - minął rok
    i 3/4 świetlówek nie świeci...

    > Nie bede tam co roku wymieniał oświetlenia...
    >
    > Chce dać zwykłe oprawy rastrowe na świetlówki liniowe.
    > Dobry pomysł? NIe bedzie tak, że za rok, dwa nie kupie nigdzie świetlówek?
    > Same oprawy już cieśko kupić - w okolicznych hurtowaniach nie mają nic, na alelgro
    można.

    > Doradzcie :-)

    problemem ledówek z chin, jest moc ustawiona na 110% nominalnej. jak
    lubisz grzebać, to kup sobie dowolne paski ledowe i zasilacz na 22v od
    holandpoland na allegro. ciepły+zimny razem puszczone na 22v będa wieczne.
    alternatywnie - lampa led liniowa za 8 zł w hurcie, o mocy
    przekraczającej zapotrzebowanie. taką lampę trzeba otworzyć, znaleźć
    regulator prądu. tam jest rezystor smd jakieś powiedzmy 5 ohm, wymień go
    na 1 ohm mniejszy lub większy. zmieści się zwykły - nie smd.

    Zaletą ledów jest możliwość rozproszenia mocy, rozproszenia światła. im
    bardzej Ledy skupione w jednym punkcie, tym gorzej. więc świecący raster
    60x60cm jest może ładny, ale nie efektywny i nie ekonomiczny.

    ToMasz

  • 16. Data: 2021-05-09 12:26:52
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Co do pasków LED-owych czy też rur z LED-ami, zastępującymi świetlówki,
    > montowanych na strychu to nie mają one szans na dłuższe "życie" w
    > pomieszczeniach o tak dużych skokach temperatury.
    moim zdaniem, zjawisko jak najbardziej prawdziwe, ale wnioski dalekie od
    rzeczywistych

    > Zimą masz temperaturę
    > prawie taką samą jak na zewnątrz. Jak to rozumieć. Ty mu nakazujesz jaką ma
    temperaturę

    > Takich, ujemnych temperatur nie
    > wytrzymują luty, które ze względu na RoHS pozbawione są ołowiu. Luty te
    > po prostu się rozsypują w ujemnych temperaturach.
    znowu - Brzmi logicznie, ale świetlówki w moim garażu, gdzie na serio
    jest pogoda podwórkowa - nie umierają. Mało tego. na garażu jest lampa
    led z czujnikiem ruchu. też działa od lat.
    Zastanawiam się ile jest elektroniki na zewnątrz która nie wie że
    powinna przestać działać. kamery, czujniki temperatury, stacje pogodowe,
    kasety domofonów, samochody....
    Choć podobno luty z 4% ołowiu wrócą do łask

    ToMasz

  • 17. Data: 2021-05-10 13:48:55
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dobry, pod warunkiem że standardowe długości świetlówek, czyli 120 cm 36W T8 lub 60
    cm 18W T8 lub któreś standardowe długości T5.
    Z kolei pewne niestandardowe długości można czasem trafić tanio na wyprzedażach, bo
    są... niestandardowe (np. 150 cm T8).
    Generalnie łatwiej na LEDy wymienić grube T8 niż cienkie T5, a w dodatku łatwiej na
    LEDy wymienić świetlówki w oprawach z
    tradycyjnym balastem (czasem po prostu wkładasz nowy komplet rura plus starter) niż w
    oprawach z zapłonnikiem elektronicznym (nie
    znam rur LED, które współpracują z zapłonnikiem elektronicznym, pewne są gdzieś za
    $$$).
    Spokojnie kupisz oprawy 2x36W (długie) lub 4x18W (kwadratowe).
    Te z balastem to trzeba brać z kompensacją mocy biernej (kondensatorem).
    Na mróz lepsze T8 niż T5.

    -----

  • 18. Data: 2021-05-10 17:09:11
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Nie żebym chciał kwestionować czyjeś obserwacje, chodzi mi
    > o dorzucenie własnych. U mie zewnętrzne ledy świecą już od
    > dobrych kilku lat (i zim). Nie mają ochoty padać. Nie wiem
    > czym wyjaśnić różnicę.
    Mam w domu jeszcze jedną albo dwie świetlówki energooszczędne Philips,
    które mają ponad 20 lat i nadal działają. Od chwili załączenia, do
    czasu, aż osiągną pełną jasność jest bardzo długi - może nawet ponad
    minutę, ale faktem jest że działają. W tamtych czasach były one drogie i
    kupiłem je głównie z ciekawości. Teraz raczej mam zasadę, żeby kupować
    tanio zgodnie z maksymą: tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie ;-)
    Może to jest przyczyna, że lampki nie wytrzymują zimy?
    Jacek

  • 19. Data: 2021-05-10 22:38:02
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 10 May 2021 17:09:11 +0200, Jacek pisze:
> [...]
    > czasu, aż osiągną pełną jasność jest bardzo długi - może nawet ponad
    > minutę, ale faktem jest że działają. W tamtych czasach były one drogie i

    U mnie świetlówki kompaktowe zostały jakieś 4 lata temu zastąpione
    ledami. Nie wiem ile te świetlówki miały lat, ale zostały wymienione nie
    dlatego, że się popsuły permanentnie (no, może niektóre), tylko właśnie
    długo się rozpalały. Zewnętrznymi lampkami nie palę cały czas, raczej
    przechodzą sporo cykli on/off. Odpukać, przez te lata ani jedna
    ,,żarówka" LED nie padła. Wewnątrz oraz na stryszku (nieocieplonym)
    w zasadzie to samo.

    > Teraz raczej mam zasadę, żeby kupować
    > tanio zgodnie z maksymą:
    > tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie ;-)
    > Może to jest przyczyna, że lampki nie wytrzymują zimy?

    W tym sęk, że te moje LED-y to nie jest jakaś górna półka, w 90% są to
    Diall-e z Castoramy. Zaliczyłem 2 pady LED-ów z IKEI (jedna świeciła
    ładnie banią w dół, za to w pozycji odwrotnej zmieniała się w generator
    świetlnych sygnałów losowych; myślałem, że może nadaje morsem albo żona
    ostrzega kochanka, ale nie - popsuta), Philipsa (z żarówki wyewoluowała
    grzałka) ale *nigdy* przez te lata nie padł mi ani jeden Diall. Może to
    jakieś szczęście, żyły wodne, robota Reptilian - nie wiem. Normalnie
    niezniszczalne jak te słynne LED-y z Dubaju.

    k.

  • 20. Data: 2021-05-12 20:42:19
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2021-05-10 o 13:48, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Spokojnie kupisz oprawy 2x36W (długie) lub 4x18W (kwadratowe).
    > Te z balastem to trzeba brać z kompensacją mocy biernej (kondensatorem).

    Mam kanluxa T8 LED i wprawdzie z oprawą przystosowaną do nich (pewnie to
    samo co zwykłą z wyprutym statecznikiem) ale w zestawie do rury dają
    przerobiony taki starter (w środku widziałem jakiś rezystor chyba).

    Robak