  • 101. Data: 2019-07-05 00:04:46
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Cena dobra ale jakies oplaty pewno dojda. Na allegro sztuki nowki nie smigane mozna
    kupic po ~2zl za wata. I to jest juz atrakcyjna cena.
    https://allegro.pl/oferta/trina-solar-splitmax-285w-
    polikrystaliczny-jakosc-7823726244?reco_id=95882d6c-
    9ea6-11e9-a8b0-000af7f613f0&sid=1147bbb04b955b96a226
    cab2e664258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017

  • 102. Data: 2019-07-05 17:33:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 3 Jul 2019 12:58:54 +0200, sirapacz

    > podstawy to SEP i ogólna wiedza o elektryce

    Ogólnie coś tam wiem, bardziej mnie szczegóły interesują.

    > Masz podobne podejście co i ja :)
    > Aczkolwiek przy klimatyzatorze nie
    > zastanawiałem się nad lejcami...warto?

    Teraz to już mus, do tego jeszcze certyfikat fgaz. Ja do klimy startowałem
    z zerową wiedzą. Wiedza i materiały jakie otrzymałem w COCHu całkiem
    pomocne były.

    > no ok ale nie lata w tę i na zad. Oscylacje są bardzo małe.

    Ale raptem półtora roku temu był zjazd do 3,3.

    > trza zebrać więcej luda ;) poza tym to
    > róznica tylko 200% = zamast 6 znaleźć 12 :P

    Pod warunkiem że każdy weźmie 10kWp.

    > Inna sprawa, że dużo więcej zabawy
    > w zdobywanie normaliów, stelaże itd
    > itd....

    Cały czas szukamy kogoś kto kompletuje zestawy z bardziej markowych
    podzespołów. Ale przez to raczej taniej nie będzie. Ew. można duperele
    pościągać osobno z chin, ale wtedy to już grube przedsięwzięcie na więcej
    niż pół bańki.

    Tak w ogóle to się zagłębiam bardziej i wychodzi, że w naszych warunkach
    lepiej wziąć panele poly. Są tańśze (choć niewiele), za to więcej miejsca
    na dachu zajmują i mniejszą wytrzymałość mają.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 103. Data: 2019-07-05 22:22:48
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 5 lipca 2019 17:33:40 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Tak w ogóle to się zagłębiam bardziej i wychodzi, że w naszych warunkach
    > lepiej wziąć panele poly. Są tańśze (choć niewiele), za to więcej miejsca
    > na dachu zajmują i mniejszą wytrzymałość mają.

    A dzie tam. Poly masz 280W a mono spokojnie już 320-330W kupujesz.
    Mniej paneli w instalacji to mniej mocowań, mniej roboty i mniej wszystkiego,
    czyli lepiej, przy takiej samej mocy :>
    Poly się nadaje na farmy albo na płaski dach gdzie jest łatwa robota.

    L.

  • 104. Data: 2019-07-07 10:39:05
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 01.07.2019 o 15:59, Myjk pisze:
    > Mon, 1 Jul 2019 07:48:52 -0700 (PDT), WS

    > Od 3 a może 4 lat rozstawiam basen stelażowy 17m3 i nie mam żadnych
    > problemów z wodą. Na początku chlorowanie szokowe, filtracja, potem chlor w
    > tabletkach żeby nic nie rosło podczas użytkowania, glonojad co 2 tygodnie,
    > bieżąca filtracja (obecnie kulkami aqualoon) i woda kryształ. Oczywiście na
    > początku tez błądziłem i miałem kłopoty z wodą, ale to głównie z typowego
    > dla nowych użytkowników pośpiechu i zniecierpliwienia.

    to i tak sporo robisz...
    Kilka sezonów użytkowałem basen ~31m3 i jeżeli nie zaniedbałem dozowania
    chloru to woda była cały sezon czysta (wiaderko chloru za 150zł
    wystarczało na sezon czy ponad), żadnego chlor szoka, glonojadów itp -
    jedynie pompa musiała popracować codziennie, do tego odkurzacz na
    wylocie pompy zbierał syfy z dna - i dodatkowo pewnie ten chlor
    rozrzucał od dołu po całej powierzchni

    Lukasz

  • 105. Data: 2019-07-07 12:31:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    >>> http://i63.tinypic.com/4ftm9y.jpg

    > Czyli inwestujesz 25kzł i po 10 latach masz zwrot, czyli rocznie min
    > 8% na czysto + procent składany, który bank daje takie procenty? wg
    > mnie są to najlepiej zainwestowane pieniądze, ja jeszcze do tego
    > dokładam małą PC która będzie grzała CWU i w zimie CO.

    A skąd weźmiesz prąd do tej PC zimą? I tak będziesz musiał go kupić,
    ponieważ prąd, który wyprodukujesz latem musisz zużyć tylko do końca
    tego samego roku, czyli do końca grudnia. Jak nie zużyjesz to Ci
    przepadnie i po nowym roku i tak będziesz musiał kupować, a
    najzimniejszymi miesiącami w naszym klimacie są styczeń i luty. W tych
    dwóch miesiącach zużywamy połowę całej energii potrzebnej  w sezonie
    grzewczym, który liczymy od początku października do końca kwietnia.

    Naciągacze panelowi o tym nie mówią jak naciągają na montaż
    fotowoltaiki, a ludzie dają się robić w ciula. Nawet jak państwo da
    dotacje to w rzeczywistości są to dotacje dla energetyki, a nie dla
    obywatela.

    > Z prądem z paneli wychodzi mi ogrzewanie i prąd dla domu na 10% tego
    > co teraz płacę,
    > zwrot po 6-7 latach, jak prąd albo gaz podrożeje to szybciej.

    Zimą, kiedy masz największe zapotrzebowanie na ciepło, nie wyprodukujesz
    prądu, bo słońce daje tylko ok. 5% tego co latem i nawet mając
    instalację 10kW dostarczy ona zbyt mało energii, aby chociaż nagrzać
    CWU.  Zwiększanie mocy paneli się nie opłaca, ponieważ powyżej 10kW,
    energetyka oddaje tylko 70% całości wyprodukowanej energii.

    Jak by się nie obrócić to fotowoltaika jest tylko po to aby napędzać
    kasę energetyce i jebać prosumenta. Tak niestety chujowo jest stworzone
    prawo.

  • 106. Data: 2019-07-07 12:45:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-07-01 o 16:16, WS pisze:
    > No, z tego, co widze po swoim zuzyciu... Oswietlenie, komp, TV
    > znacznie wiecej zima, w lecie to nawet mniej gotowania (bo sa swieze
    > owoce.. i nikt nie chce goracego), CWU grzeje gazem, ale tez wiecej
    > idzie w zimie, bo temp. wejsciowa wody nizsza.

    Dokładnie.

    Zimą jak się bierze kąpiel to woda musi być gorąca aby się rozgrzać, a
    latem wręcz zimna, aby się schłodzić.

    Pozostaje jeszcze klima. Ale ile jej się używa? W tym roku mieliśmy
    raptem 2 tygodnie takich temperatur, że trzeba było załączać.

    > Tu rowniez wg moich preferencji - jak jest cieplo lokalnie uzywam
    > rower, wiec tez wiecej przejade zima (ale to nie tylko ja tak mam, jak
    > jest ladnie i cieplo to parking pod firma ma zawsze wolne miejsca,
    > deszc, zima zapycha sie okolo 9)

    Poza tym zimą dochodzi jeszcze ogrzewanie samochodu i większe zużycie
    energii ze względu na zwiększone opory toczenia kół.

    > Tu sie troche zgadzam, tzn. jak ma taki profil zuzycia, ze da rade to oczywiscie
    lepiej, ale np. ja nie mamtakiej opcji. Musialbyl mocno na sile znalezc odbiorniki
    pradu uzywane latem, czyli np. faktycznie kupic sam.el, choc go nie potrzebuje,
    zalozyc klime w domu itp...

  • 107. Data: 2019-07-07 12:54:40
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, July 7, 2019 at 12:31:32 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:

    > A skąd weźmiesz prąd do tej PC zimą? I tak będziesz musiał go kupić,
    > ponieważ prąd, który wyprodukujesz latem musisz zużyć tylko do końca
    > tego samego roku, czyli do końca grudnia.

    E.. zalezy od umowy, okres raczej od uruchomienia instalacji sie liczy (czyli warto
    wiosna/latem) uruchomic, ale fakt: trzeba dokladnie czytac umowe... bo np. potrafia
    zaproponowac dwumiesieczny cykl rozliczania wg
    https://www.gramwzielone.pl/trendy/100894/znamynowe-
    zapisy-dla-prosumentow-ktore-pojawia-sie-w-ustawie-o
    -oze

    Ma byc lepiej, ale jak widac "mieszanie" w ustawach jest kolejnym elementem ryzyka,
    ktory trzeba brac pod uwage szacujac okres zwrotu...

  • 108. Data: 2019-07-07 12:56:40
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 07.07.2019 o 12:31, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > dwóch miesiącach zużywamy połowę całej energii potrzebnej  w sezonie
    > grzewczym, który liczymy od początku października do końca kwietnia.

    a to ciekawe, skąd masz takie rewelacje ?

    masz rok na na wykorzystanie wyeksportowanej energii, czylo to co
    wyprodukujesz latem musisz pobrać do kolejnego lata, inaczej przepada

  • 109. Data: 2019-07-07 12:58:28
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2019-07-02 o 13:27, Myjk pisze:
> [...]
    > cholery powierzchni trzeba mieć, literalnie 1kWp to około 5,5m2). To
    > wszystko przy cenie dolara na poziomie 3,8 zł.

    > Przy jednym kontenerze o gwaracji faktycznie można zapomnieć, ale w związku
    > z tym że nie wszyscy będą chcieli komplet 10kW to zawsze się tam upchnie
    > coś zapasowego na podmianę ew. niesprawnego elementu. ;P Niemniej gwarancja
    > będzie tylko startowa pomimo że np. producent paneli daje 10 lat. Taka jest
    > niestety wada importu indywidualnego w zamian za niższą cenę. Dlatego
    > pisałem że jak ktoś chce mieć pełną gwarancję i święty spokój to lepiej

    OK dopisuj mnie do kontenera :)

    Robak

  • 110. Data: 2019-07-07 13:01:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    pilocik zapytał:

    > a to ciekawe, skąd masz takie rewelacje ?

    Ładnie to tak zadawać publicznie pytania dotyczące tzw. "okolic intymnych"?

    > masz rok na na wykorzystanie wyeksportowanej energii, czylo to co
    > wyprodukujesz latem musisz pobrać do kolejnego lata, inaczej przepada

    --
    Jarek