  • 11. Data: 2013-09-21 19:10:30
    Temat: Re: Pękł przewód kominowy z kamionki - Jest jakiś ratunek?
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 21 września 2013 18:31:57 UTC+2 użytkownik /// Kaszpir /// napisał:

    > Nie wiem ...
    >

    > Wiem �e do piecy na paliwo sta�e (w�giel/drewno) rury powinny by� z stali
    >
    > �aroodpornej. Wytrzymuje ona o wiele wi�ksz� temperatur� ni� kwas�wka.
    Przy

    > kwas�wce jak jest za wysoka temperatura to robi si� sito ...

    Wszystko wiesz a nie wiesz ile wytrzymuje rura ze stali kwasoodpornej. To znaczy ze
    nic nie wiesz tylko sobie tak pierdolisz bo nie masz co robić.

  • 12. Data: 2013-09-21 21:05:16
    Od: AA <c...@g...com>

    W dniu sobota, 21 września 2013 01:22:35 UTC+2 użytkownik Aleksander napisał:

    > A po ilu kwasówka się rozpada przy piecu na paliwo
    > Poważnie pytam, bo palę w swoim już 5 rok i na razie
    > wygląda rura nieźle... tylko kolor nieco zmieniła.

    U mnie po czwartym roku zaczęła sypać pyłem od spodu (dolot do komina) - po wymianie
    na czarną Bertrams okazało się, że cała dolna część kwasówki składała się w 30% z
    stali, a w 70% z pyłu+rdzy+popiołu. Gorąco odradzam.

    pozdr
    AA

  • 13. Data: 2013-09-21 21:39:48
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 21 września 2013 21:05:16 UTC+2 użytkownik AA napisał:

> [...]
    wymianie na czarną Bertrams okazało się, że cała dolna część kwasówki składała się w
    30% z stali, a w 70% z pyłu+rdzy+popiołu. Gorąco odradzam.

    Skąd wiesz że na pewno ta rura była z kwasówki? To że się świeciła jak kupowałeś i
    sprzedawca tak twierdził nie znaczy że była z kwasówki. Ty odradzasz a ja polecam
    rury z kwasówki. Jak byś miał trochę pojęcia o stalach to byś wiedział do jakiego
    przedziału, jeśli idzie o wytrzymałość na temperaturę, zalicza się stale
    kwasoodporne.

  • 14. Data: 2013-09-21 22:49:22
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    ps.com...

> [...]
    > do jakiego przedziału,
    > jeśli idzie o wytrzymałość na temperaturę, zalicza się stale

    Akurat tutaj to Ty nie masz racji.
    Kwasówka w kominie kotła/pieca na paliwa stałe wytrzymuje góra 5-8 lat i
    robi się z niej sitko.
    Zbyt często widuję takie rury w kominach i zbyt często je wymieniam u
    ludzi.

  • 15. Data: 2013-09-21 23:01:00
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 21 września 2013 22:49:22 UTC+2 użytkownik uzytkownik napisał:
    > U�ytkownik <k...@g...com> napisa� w wiadomo�ci

    ps.com...

    > Akurat tutaj to Ty nie masz racji.
    >
    > Kwas�wka w kominie kot�a/pieca na paliwa sta�e wytrzymuje g�ra 5-8 lat i
    >
    > robi siďż˝ z niej sitko.
    >
    > Zbyt cz�sto widuj� takie rury w kominach i zbyt cz�sto je wymieniam u
    >
    > ludzi.

    W jaki sposób odróżniasz kwasówkę od nierdzewki?

  • 16. Data: 2013-09-22 10:26:24
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    ps.com...

    > W jaki sposób odróżniasz kwasówkę od nierdzewki?

    W banalnie prosty sposób. Wystarczy tylko przyłożyć do powierzchni
    magnes.
    Zasadniczo kwasówka to także stal nierdzewna, tyle, że jest to stal
    wyższego gatunku.
    Jeżeli "przyciąga" to jest to niskiej klasy nierdzewka, a jeżeli "nie
    przyciąga" to jest to nierdzewka wysokiej klasy (kwasówka).
    Poza tym każdy producent podaje w kartach swoich wyrobów gatunek stali z
    jakiej jest wykonany element.
    Ponadto nikt nie produkuje systemów kominowych ze stali nierdzewnej.
    Produkuje się tylko i wyłącznie ze stali kwasoodpornych lub
    żaroodpornych i to z banalnie prostej przyczyny, że taki producent
    "poszedłby z torbami", gdyby wypuścił na rynek system kominowy ze stali
    nierdzewnej niskiego gatunku zamiast z kwasówki czy stali żaroodpornej.
    Dlaczego?
    Dlatego, że na rynku mamy konkretne zapotrzebowanie:
    1. Systemy wentylacyjne - tu wystarczy zwykła blacha ze stali weglowej
    ocynkowanej lub aluminiowej (spiro). Mało kto wykonuje ze stali
    nierdzewnych ze względu na wyższy koszt. Dlatego też jest problem ze
    zbytem systemów z nierdzewki.
    2. Systemy kominowe do kotłów gazowych i olejowych - ze stali
    kwasoodpornej, zazwyczaj gatunku 1.4404 lub zbliżonej dla rury
    spalinowej oraz niższych gatunków stali nierdzewnych lub nawet ze
    zwykłej stali ocynkowanej dla rury powietrznej (w przypadku systemów
    koncentrycznych powietrzno-spalinowych). Tu zazwyczaj grubość blachy
    wynosi 0,5-1mm
    3. Systemy do kotłów na paliwa stałe oraz kominków - ze stali
    żaroodpornej zazwyczaj gatunku 1.4828 lub zbliżonej. Tu grubość blachy
    wynosi od ok. 1 do 3mm

    Jak więc widzisz nie ma zapotrzebowania na systemy kominowe z niskich
    gatunkowo stali nierdzewnych.

    Tutaj masz na temat gatunków stali nierdzewnych, kwasoodpornych i
    żaroodpornych:
    http://www.investa.pl/oferta/stal_nierdzewna_poradni
    k_tabela_gatunkow.html

    Spójrz w tabelę. Masz tam stale ferrytyczne, martenzytyczne i
    austenityczne. Ten podział jest związany z właściwościami krystalicznymi
    stali, a za tymi właśnościami "idą" właśnosci magnetyczne.
    Pierwsze dwa rodzaje stali są przyciągane przez magnesy. Austenity to
    stale, których magnes nie przyciąga. Jednak stale austenityczne niższego
    gatunku są wrażliwe na procesy obróbki zarówno mechaniczne jak i
    termicznej, podczas których mogą się pojawiać struktury martenzytyczne.
    Przykładowo podczas walcowania mogą się pojawiać w takiej stali
    struktury martenzytyczne i blachę po takiej obróble zaczyna "przyciągać"
    magnes.
    Niestety rynek jest bardzo krytyczny i szybko weryfikuje nieuczciwych
    producentów, ponieważ test jest banalnie prosty i każdy instalator
    kupując system kominowy sprawdza go magnesem. Sprzedawcy bardzo dobrze o
    tym wiedzą, dlatego nawet nie próbują ściągać innych systemów
    kwasoodpornych niż te, do których nie "klei się" magnes :)

  • 17. Data: 2013-09-22 11:20:54
    Od: "Chiron" <i...@g...com>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ocynkowanej lub aluminiowej (spiro). Mało kto wykonuje ze stali
    > nierdzewnych ze względu na wyższy koszt. Dlatego też jest problem ze

    No ale moja spółdzielnia twierdzi, że musi być kwasówka- i pognali mnie z
    Al. Róóżnica w cenie- ogromna. No ale oni twierdzą, że Al jest niezgodne z
    przepisami- a chodzi wyłącznie o uszczelnienie szybu wentylacyjnego (spaliny
    z piecyków gazowych). Choć nie wiem, dlaczego nie może być np ze zwykłej
    blachy np ocynk- wiesz może, jakie to przepisy regulują?

    "Kto rządzi przeszłością, w tego rękach jest przyszłość; kto rządzi
    teraźniejszością, w tego rękach jest przeszłość."
    G. Orwell

    Chiron

  • 18. Data: 2013-09-22 11:45:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    uzytkownik wrote:

    > Kwasówka w kominie kotła/pieca na paliwa stałe wytrzymuje góra 5-8
    > lat i robi się z niej sitko.
    > Zbyt często widuję takie rury w kominach i zbyt często je wymieniam u
    > ludzi.

    Mógłbyś zdecydować o czym piszesz?
    Bo kogutek zadał Ci złe pytanie (chyba mu się pokiełbasiło)
    Ja bym zapytał po czym odróżniasz kwasówkę od żarodopornej?
    Bo wg mnie organoleptycznie jest to niemożliwe.
    Prawie ten sam skład i własności.

  • 19. Data: 2013-09-22 12:28:20
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Chiron" <i...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wentylacyjnego (spaliny z piecyków gazowych). Choć nie wiem, dlaczego
    > nie może być np ze zwykłej blachy np ocynk- wiesz może, jakie to

    Ale te wymagania dotyczą tylko podłączenia piecyków gazowych, a nie
    kanałów wentylacyjnych.
    Rura aluminiowa dopuszczona jest tylko i wyłącznie do budowy systemów
    wentylacyjnych.

  • 20. Data: 2013-09-22 12:51:29
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Mógłbyś zdecydować o czym piszesz?

    Odpowiadam na konkretne pytanie jakie zostało mi zadane.

    > Bo kogutek zadał Ci złe pytanie (chyba mu się pokiełbasiło)
    > Ja bym zapytał po czym odróżniasz kwasówkę od żarodopornej?
    > Bo wg mnie organoleptycznie jest to niemożliwe.
    > Prawie ten sam skład i własności.

    To zależy.
    Są stale żaroodporne, ale nie kwasoodporne. Wyglądają podobnie jak
    zwykła stal węglowa, szara, bez połysku i posiadają strukturę
    ferrytyczną, czyli są przyciągane przez magnes. Tu systemy wykonuje się
    z blach o grubościach 2-3mm.

    Są także stale żaro i kwasoodporne i tu faktycznie jest problem z
    odóżnieniem. Te są jednak bardzo drogie w tym przypadku musimy zaufać
    producentowi, bo faktycznie trudno jest odróżnić oceniając wygląd.
    Jednak należy pamiętać, że systemy z kwasówki robi się cienkie 0,5 do
    1mm, zaś z żaroodpornej powyżej 1mm i tu możemy z dużym
    prawdopodobieństwem przyjąć, że to co poniżej 1mm to kwasówka, a to co
    powyżej 1mm to żaroodporna. Takie się wykonuje, bo takie jest
    zapotrzebowanie rynku.
    W jednym i drugim przypadku są to stale austenityczne, czyli takie,
    których magnes nie przyciąga.