  • 31. Data: 2009-06-09 19:00:19
    Temat: Re: Pralka na 60 Hz
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    wiadomości news:ol3gpicu3v0j.dlg@oldfield.org.pl...

    > Dlaczego silnik reluktancyjny miałby nie wystartować, tak samo jak silnik
    > synchroniczny w programatorze?

    Najwyżej szybciej skończą.

  • 32. Data: 2009-06-10 08:44:03
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Adam Płaszczyca pisze:

    > Dlaczego silnik reluktancyjny miałby nie wystartować, tak samo jak silnik
    > synchroniczny w programatorze?

    A od kiedy w pompach stosuje się silniki reluktancyjne ?! Stosowane są
    najczęściej jednofazowe silniki ze zwartym uzwojeniem pomocniczym. Wiele
    z tych silników ma problemy ze startem przy zasilaniu napięciem o
    częstotliwości innej niż znamionowa, nie osiągają one też odpowiedniej
    wydajności gdy już ruszą. Nie sądzisz chyba że przez przypadek na
    tabliczkach znamionowych tychże pomp podaje się częstotliwość pracy 50Hz
    a nie 50-60Hz ?

    Co do programatorów to akurat nie chodzi o mechaniczne, tylko
    elektroniczne. Są one zwykle prymitywne i mają zaprogramowaną długość
    półokresu sieci na poziomie 10ms. Jeśli teraz programator chce włączyć
    silnik na małe obroty, wyzwoli triak 9ms po przejściu przez zero. Tyle
    że przy zasilaniu 60Hz nastąpi to niecałą milisekundę po przejściu przez
    zero, już w kolejnej połówce... Co będzie się działo dalej zależy od
    programu sterownika. Albo się wyłączy z błędem, albo silnik będzie
    chodził szybko, albo będą pływać obroty albo...

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 33. Data: 2009-06-16 20:23:37
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 10 Jun 2009 10:44:03 +0200, Sebcio napisał(a):

    > A od kiedy w pompach stosuje się silniki reluktancyjne ?! Stosowane są

    Odkąd pamiętam.

    > wydajności gdy już ruszą. Nie sądzisz chyba że przez przypadek na
    > tabliczkach znamionowych tychże pomp podaje się częstotliwość pracy 50Hz
    > a nie 50-60Hz ?

    Sądze, że przez pieniądze na dodatkowy nadruk.

> [...]
    > półokresu sieci na poziomie 10ms. Jeśli teraz programator chce włączyć
    > silnik na małe obroty, wyzwoli triak 9ms po przejściu przez zero. Tyle

    A ja o normalnych prawlkach. One mają, na szczęście jeszcze stare
    oprogramatory.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 34. Data: 2009-06-18 07:48:50
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Sebcio pisze:

> [...]
    > programu sterownika. Albo się wyłączy z błędem, albo silnik będzie
    > chodził szybko, albo będą pływać obroty albo...

    Troszkę się interesuję elektroniką i nie widziałem jeszcze układu, gdzie
    potrzebna by była jakaś częstotliwość do czegokolwiek, w którym nie było
    by elementu wyzwalającego tą częstotliwość - tzw. kwarcu.