  • 1. Data: 2023-10-24 02:27:42
    Temat: Presostat w piecu gazowym Junkers
    Od: M M <m...@g...com>

    Dwufunkcyjny - Ceraclass ZW 14-2 DV AE 23.
    Czasem działa normalnie, czasem odmawia współpracy i zgłasza błąd C4. Wcześniej było
    C6 i czyszczenie pomogło na kilka miesięcy (a wcześniej działał kilka lat, wg
    instrukcji powinien być czyszczony co roku, no ale wiadomo że instrukcję się czyta
    jak wszystko inne zawiedzie ;).
    Serwis mówi że do wymiany presostat (około 400 zł) a jak to nie pomoże to płyta
    główna (około 1000 zł).
    Odczytałem oznaczenia z presostatu:
    Diff. Press Switch type K 132
    P ein 0.85 mbar
    P aus 0.60 mbar
    P max 20 mbar
    8 707 406 048
    Wykrywa czy jest ciąg w kominie (wymuszony wentylatorem) zanim puści gaz. Jak
    wentylator działa a ciągu nie ma to błąd C6 a jak nie działa a ciąg jest (według
    presostatu) to C4, jeśli dobrze rozumiem instrukcję.
    Podobne presostaty różnicowe do instalacji wentylacyjnych, nastawiane w zakresie
    20-200 Pa (czyli 0,2-2 mbar) na alle... mają po 75 zł nowe z FVAT.
    Wie ktoś co za kosmiczna technologia w tych oryginalnych presostatach Junkers że
    takie drogie? Ja wiem że kiedyś robili samoloty ale bez przesady, to ma tylko grzać
    a nie latać.

  • 2. Data: 2023-10-24 10:28:07
    Temat: Re: Presostat w piecu gazowym Junkers
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 24.10.2023 o 02:27, M M pisze:
> [...]
    wiadomo że instrukcję się czyta jak wszystko inne zawiedzie ?.
    > Serwis mówi że do wymiany presostat (około 400 zł) a jak to nie
    Wymień kondensatory na płycie głównej w przetwornicy zasilającej, na jej
    stronie wtórnej, czyli niskonapieciowej. W moim piecu szalały temp i
    silnik od turbiny, wymiana pomogła, były to 1000uF/35V, u ciebie będa
    podobne, zwracaj uwagę na biegunowość ich, pasek to minus i tak samo
    muszą być wlutowane, albo daj jakiemuś elektronikowi, za drobne w
    stosunku do ceny płyty ci to zrobi.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2023-10-24 10:49:36
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > kosmiczna technologia w tych oryginalnych presostatach Junkers że
    > takie drogie? Ja wiem że kiedyś robili samoloty ale bez przesady, to

    Masz komin koncentryczny? Jak wysoki/długi i czy go czyściłeś?
    Ja też miałem problemy z presostatem, tyle że w kotle Beretta, raz
    działał, innym razem nie. Finalnie okazało się, że presostat jest OK,
    ale rura spalinowa w kominie była zawalona i nie były zachowane
    parametry, szczególnie w okresach jesienno-zimowych występowały te problemy.

  • 4. Data: 2023-10-24 11:13:43
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 24 października 2023 o 10:49:39 UTC+2 nadir napisał(a):
    > Masz komin koncentryczny? Jak wysoki/długi i czy go czyściłeś?
    Tak, zewnętrzna rura podaje powietrze z zewnątrz a wewnętrzna to wylot spalin. Komin
    dość wysoki, ponad dachem.
    Dom piętrowy 70m2 z poddaszem, nowy zbudowany w 2016 przez dewelopera który
    zamontował taki piec bo pewnie był najtańszy w zakupie.
    Komin od nowości nie był czyszczony. Szukać kominiarza? Teoretycznie CH4 spala się
    do CO2+H2O i nie powinno się nic osadzać...
    C6 wcześniej wskazywało na utrudniony przepływ, ale to ustąpiło po czyszczeniu pieca.
    C4 pojawia się od razu na starcie tak jakby fałszywy sygnał od presostatu że jest
    ciąg choć nie ma bo wentylator jeszcze nie ruszył. Po wyłączeniu na jakiś czas -
    znowu jakiś czas działa.
    Kondensatory elektrolityczne na płycie tez sprawdzę, jestem elektronikiem i różne
    rzeczy już serwisowałem ale pieca jeszcze nie :)

  • 5. Data: 2023-10-24 12:46:25
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 24.10.2023 o 11:13, M M pisze:

    > Komin od nowości nie był czyszczony. Szukać kominiarza? Teoretycznie CH4 spala
    się do CO2+H2O i nie powinno się nic osadzać...

    Ale w gazie ziemnym nie ma wyłącznie czystego CH4 a w powietrzu jest nie
    tylko tlen. Różne gówna się tam spalają lepiej lub gorzej.
    A jeszcze często obserwuję, że płomień jest czerwony zamiast niebieski i
    ciul wie czego tam PGNiG "dosypuje".
    Ja akurat sam czyściłem komin, tym bardziej że żeby to dobrze zrobić, to
    trzeba rozebrać rurę wylotową przy kotle, a kominiarze tani nie są.

    > C6 wcześniej wskazywało na utrudniony przepływ, ale to ustąpiło po czyszczeniu
    pieca.

    No właśnie z powietrzem dostają się syfy, które mniej lub bardziej się
    spalają i osadzają na rurze.
    W sumie u mnie rura nie była jakoś mocno zasyfiona, ale czyszczenie
    pomogło. Z tym, że ja mam długi komin, około 9-10 metrów, na granicy
    działania który dopuścił producent kotła.

    > C4 pojawia się od razu na starcie tak jakby fałszywy sygnał od presostatu że jest
    ciąg choć nie ma bo wentylator jeszcze nie ruszył. Po wyłączeniu na jakiś czas -
    znowu jakiś czas działa.

    U mnie objaw był taki, że latem nic się nie działo, a jesień-zima kocioł
    raz startował raz nie, też na początku podejrzewałem presostat, potem
    wentylator od przedmuchu. Ale po którejś tam już walce nie zamknąłem
    szczelnie komory spalania i wtedy kocioł ruszył od strzału. To mnie
    naprowadziło, że to nie presostat jest winny, a coś jest nie tak z
    dopływem powietrza lub odpływem spalin.

    > Kondensatory elektrolityczne na płycie tez sprawdzę, jestem elektronikiem i różne
    rzeczy już serwisowałem ale pieca jeszcze nie :)

    Pewnie nie zaszkodzi, ale spieprzone kondensatory raczej powodowałyby
    losowe błędy/awarie a nie konkretne problemy z presostatem czy
    przepływami i tylko przy starcie kotła. Bo rozumem, że problem jest
    tylko przy starcie kotła, a jak się uruchomi to już działa?
    W każdym razie mój kocioł ma już ponad dekadę i kondensatorów póki co
    nie wymieniałem.

    Jeszcze jedno z czym walczyłem w moim kotle.
    Otóż w komorze kondensacyjnej i rurze odpływowej kondensatu często
    zbiera się syf i kondensat nie odpływa, tam też jest czujnik ciśnienia i
    może powodować podobne objawy jak uszkodzony presostat spalin.
    No przynajmniej w moim kotle tak jest i raz do roku rozbieram te
    wszystkie rurki odpływowe oraz komorę kondensacyjną i czyszczę to. Ile
    tam jest syfu to się w pale nie mieści, a to wszystko z powietrza.