  • 1. Data: 2010-10-04 08:48:43
    Temat: Produkcja chrzanu - pasteryzować?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Jako, że syfiarze mieniący się producentami chrzanu fałszują go
    nagminnie mlekiem w proszku, postanowiłem przerobić nieco surowca i
    zapakować go w słoiki. Pytanie czy chrzan+sok z cytryny wystarczy, czy
    dodawać coś jeszcze? Słoiki pasteryzować czy ino zakręcić i w chłód
    postawić?

    Pozdrawiam,
    L.

  • 2. Data: 2010-10-04 08:53:18
    Temat: Re: Produkcja chrzanu - pasteryzować?
    Od: "moon" <m...@y...com>

    ?Lisciasty wrote:
> [...]
    > zapakować go w słoiki. Pytanie czy chrzan+sok z cytryny wystarczy, czy
    > dodawać coś jeszcze? Słoiki pasteryzować czy ino zakręcić i w chłód

    pasteryzować!
    a jeżeli nie chcesz, to zdradzę ci trick.
    nakrętkę posmaruj spirytusem od wewnątrz (nie zliż, haha) i zapal.
    kiedy zapłonie szybko nałóż na słoik i dokręć.
    płomień skonsumuje tlen w słoiku i "konserwa" będzie przez to trwalsza.

    moon-advisory

  • 3. Data: 2010-10-04 11:29:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 4 Paź, 10:53, "moon" <m...@y...com> wrote:
    > pasteryzować!
    > a jeżeli nie chcesz, to zdradzę ci trick.
    > nakrętkę posmaruj spirytusem od wewnątrz (nie zliż, haha) i zapal.
    > moon-advisory

    Dobry patent :]
    Nie że nie chcę pasteryzować, raczej obawiałem się czy takie działanie
    nie obniży "mocy" chrzanu. W samej obróbce problemu nie widzę :>

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2010-10-04 14:30:15
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 4 Oct 2010 10:53:18 +0200, moon napisał(a):

> [...]
    > kiedy zapłonie szybko nałóż na słoik i dokręć.
    > płomień skonsumuje tlen w słoiku i "konserwa" będzie przez to trwalsza.

    Beztlenowce się ucieszą ;-)

  • 5. Data: 2010-10-05 08:22:07
    Od: "moon" <m...@y...com>

    ?Ikselka wrote:

    > Beztlenowce się ucieszą ;-)

    nothing's perfect!

    moon

  • 6. Data: 2010-10-06 10:17:36
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Patent z zapalaniem spirytusu można zmodyfikować dając na wierzch zawartości
    słoika "miseczkę" z pergaminu albo innego papieru do pieczenia i w tym
    zapalić spirytus (broń Boże z folii Al, bo chrzan ją zeżre i będzie czarna
    plama).
    Palenie na pokrywce niespecjalnie mi wychodzi, ale może ja jakiś lewy
    jestem.
    Polecam natomiast pasteryzację w mikrofalówce. Wkładamy słoiki i grzejemy
    obserwując, który zaczyna wrzeć. Wówczas wyjmujemy zagotowane słoiki i
    stawiamy do góry nogami na ściereczce.
    NIE, NIE jeszcze żaden słoik mi przy tym nie wybuchł ani nawet nie pękł, a
    mam już kilkaset tak zapasteryzowanych.
    Jacek

  • 7. Data: 2010-10-06 12:04:32
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 6 Oct 2010 12:17:36 +0200, Jacek napisał(a):

    > Wkładamy słoiki(...)

    Z METALOWYMI nakrętkami???

  • 8. Data: 2010-10-06 12:36:51
    Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>

    > Z METALOWYMI nakrętkami???

    Tak z metalowymi! Ja też tak pasteryzuję przetwory. Już kilka lat i działa!
    Pozdrawiam - Waldek

  • 9. Data: 2010-10-06 12:51:17
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 6 Oct 2010 14:36:51 +0200, waldek napisał(a):

    > Tak z metalowymi! Ja też tak pasteryzuję przetwory. Już kilka lat i działa!
    > Pozdrawiam - Waldek

    Moze i działa, ale RAZ może nie zadziałać... i wypadek, kalectwo itp.

  • 10. Data: 2010-10-06 16:18:17
    Od: Aabacus <a...@t...pl>

> [...]
    > kiedy zapłonie szybko nałóż na słoik i dokręć.
    > płomień skonsumuje tlen w słoiku i "konserwa" będzie przez to trwalsza.

    Z tym trikiem to byłbym ostrożny. Atmosfera beztlenowa jest ryzykowna,
    bo są bakteria które tylko na to czekają, np. Clostridium botulinum.
    Zdarzają się takie przypadki w domowych przretworach niekoniecznie
    mięsnych - np fasolka szparagowa.
    Adam