  • 1. Data: 2010-04-21 11:11:06
    Temat: Pytania o instalacje elektryczną - projekt i wykonanie
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Wcześniej pytałem was o kilka rzeczy, orientowałem się w temacie itd.
    Wreszcie otrzymanie kluczy do domku w stanie surowym jest coraz bliżej i
    coraz więcej pytań:

    Pierwsze co chce robić jak tylko wejdę to instalacje, instalacja
    elektryczna. Myślałem że projekt takiej instalacji jest bardziej
    szczegółowy, że jest napisane gdzie i jakie przewody mają iść, jakie
    zabezpieczenia, ile odbiorów na bezpiecznik itd.
    Ale trochę się zdziwiłem jak zobaczyłem projekt bo tam tak naprawdę
    zaznaczone są tylko miejsca gdzie są gniazdka i gdzie oświetlenie i to
    wszystko.

    Ponieważ instalacje chce robić sam a elektryk ma mi ją tylko odebrać to mam
    kilka pytań:
    1. Czy po ułożeniu instalacji muszę jakiś projekt robić, czy muszę namościć
    coś na stronie projektu oryginalnego? I jak to w ogóle wygląda od strony
    formalnej?
    2. Jak układać przewody, jakie przekroje jakie zabezpieczenia, ile max
    odbiorników na jeden przodów na jedno zabezpieczenie?
    3. Jakie zabezpieczenia gdzie należy dawać?
    4. Macie może jakieś opisy takich instalacji, co i jak powinno się układać?
    5. Jak rozmieszczać gniazda w jakich miejscach, na co zwrócić uwagę
    (wysokość itd.)
    6. Jak rozprowadzić instalacje Ethernet i czy w ogóle rozprowadzać jeśli
    będzie Wifi?
    7. Jak rozprowadzać instalacje TV, czy do tego stosuje się jakiś
    rozdzielacz, wzmacniacz itd?

    8. Chce w przyszłości na końcu działki ustawić takie pomieszczenie
    gospodarcze, jak wyprowadzić do niego przewody i jakie? Bedzie tam stała na
    pewno tokarka, będzie trochę spawania itd.
    9. Na ogrodzie planuje zrobić oczko, ścieżki oświetlone itd. Jak i do
    którego miejsca wyprowadzić przeowdy i jakie żeby potem nie trzeba było kuć
    kopać itd, i jak to podpiąć do skrzynki? To samo dotyczy bramy wjazdowej,
    wejśćia itd.

    Pozdrawiam i dziekuje za wszystkie porady
    Bartek

  • 2. Data: 2010-04-21 11:30:27
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Ponieważ instalacje chce robić sam a elektryk ma mi ją tylko odebrać to
    > mam kilka pytań:

    Nie masz projektu wykonawczego, co nie dziwi gdy sie kupuje najtaniej.
    Elektryk sobie poradzi.
    Musisz dokładnie wiedzieć gdzie i jakie urządzenia mają być.
    A potem weź elektryka i rób mu za pomocnika. Sam nie rób bo sie nie znasz. A
    niektóre błędy ci mogą wyjsc po tynkowaniu i malowaniu.

    b.

  • 3. Data: 2010-04-21 17:18:33
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > wszystko.
    >
    > Ponieważ instalacje chce robić sam a elektryk ma mi ją tylko odebrać to
    no to musisz wiedzieć gdzie co będziesz miał, jak instalację podzielić na
    obwody, jak rozdzielić obciążenia poszczególnych faz jak wykonać
    zabezpieczenia RCD żeby działały sensownie i nie kosztowały majątku, jak
    dobrać przekroje przewodów pod względem gęstości prądu, gdzie umieścić
    rozdzielnię (i ile ich zrobić) żeby w przypadku zadziałania bezpieczników
    nie musieć po ciemku szukać drabiny lub wychodzić do garażu lub drałować z
    końca działki do domu bo wybiło esa od budynku gospodarczego. To banalnie
    proste przecież. Ułożenie kabli słoprądówki tak żeby się nic nie indukowało
    od instalacji elektrycznej to też pisofkejk :)
    PS.
    Od tej instalacji zależy bezpieczeństwo ludzi po względem porażenia prądem i
    bezpieczeństwo pożarowe. Nie bierz się za rzeczy na których się nie znasz
    jeżeli mogą one powodować realne zagrożenie. Jeżeli chcesz robić sam, to rób
    rzeczy które nikomu nie zagrożą:
    maluj, tynkuj, zrób gładzie, wieszaj obrazki, osadź drzwi, kafelkuj, zrób
    wylewki, połóż panele itp.
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2010-04-22 07:41:30
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

> [...]
    > będzie Wifi?
    > 7. Jak rozprowadzać instalacje TV, czy do tego stosuje się jakiś

    Proponuję ci tylko samemu zrobić kable do monitoringu, internetu reszte
    zostaw elektrykowi
    albo jak wczesniej napisal kolega, rob jako pomocnik.

    szkoda pozniej kuc scian.

    Kable obowiązkowo prowadz, wifi oczywiscie będzie
    ale na pewno
    warto doprowadzic skrętke, duzo tlumaczyc, ale po prostu to zrób, koszt
    zaden, a na pewno przyda ci sie

    min do TV, do pokoi dzieci, do kamer, z kazdego miejsca skrętka zchodzić się
    ma w jedno miejsce

    Ja u siebie wykulem z piwnicy na strych na 110 rurę pion,
    Skrętki idą część do piwnicy tam skrzynka serverowa będzie stała, switch 24
    port, bramka voip, router wifi, (PC do cenetrum rozrywki+ 5m HDMI do salonu
    do LCD)
    na strychu druga skrzyna wazniejsza będzie na srychu, ze względu na
    trydnieszy dostęp,z zasilaczem awaryjnym, alarm integra, źródło internetu
    wimax, rejestrator kamer.

    Skrętkę doprowadz z kotłowni do salonu, do sterowania będzię niezbędna
    ogrzewaniem, cokolwiek bys nie miał
    gaz, piec na węgiel itp.
    idąc dalej warto doprowadzić do każego grzejnika przewod telefoniczny gdyż
    jest najtanszy, 100m moze 10zł
    do centralnego zasialcza, będzie sterował zamykaniem termostatu w
    okreslonych godzinach (jak masz podlogowke, to z kazdego pomieszczenia do
    sterowania podłogówką), sporą oszczędnośc ci to da,
    niby są na baterie ale po co wymianac co jakis czasjak mozna przeobic na
    zasilacz.
    Skrętke żelową do domofonu, wideo domofonu.

    to z takich prostych czynności, które sam może zrobić, które ja sam
    zrobiłem.
    jeszcze zastanawiam się czy do każej rolety nie poprowadzić skrętki, chociaż
    mam sterowane pilotem, ale nie chce przesadzac :)
    po prostu zastanawiam się nad zamontowaniem stacji pogodowej, która
    wspolpracuje z roletami
    http://gazetadom.pl/Ladny-Dom/51,61425,5152390.html?
    i=5

    Skrętka tania, i nie tylko do intenretu mozna ją wykorzystać, dlatego nie
    zaluj jej
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-04-22 08:04:49
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@S...pl> napisał w wiadomości
    > Skrętka tania, i nie tylko do intenretu mozna ją wykorzystać, dlatego nie
    > zaluj jej
    > pozdrawiam

    Wymieniłes multum zastsowań i zastosowałes kilometry kabli
    A ile z tego wykorzystasz w praktyce?
    Widywałem juz takie domy gdzie ze ścian we wszelkich mozliwych miejscach
    wystawały przewody bo "moze sie przydadzą a kable tanie są"
    Do dzisiaj te przewody sterczą niewykorzystane, i juz pewnie nie będa wcale
    wykorzystywane

    Krzysiek

  • 6. Data: 2010-04-22 08:39:20
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

> [...]
    > wystawały przewody bo "moze sie przydadzą a kable tanie są"
    > Do dzisiaj te przewody sterczą niewykorzystane, i juz pewnie nie będa

    alarm - wiadomo, że uzywany będzie
    video domofon rowniez
    centrym rozrywki PC rowniez, bo obecnie korzystam i po prostu zostanie
    przeniesiony
    Voip - telefon korzystam przeniesiony zostanie
    Do grzejnikow termostaty juz kupione, więc rowniez
    monitoring - zestaw juz kupiony z kamerami
    switch juz jest 24 port będą wpięte kable do niego, bo inaczej być nie moze.

    nie wykorzystam chyba stacji pogodowej do rolet, i dlatego nad tym tylko się
    zastanawiam

    kabla poszlo narazie 1,5 kartona czyli ok 450m
    na łączną kwotę niecale 300zł brutto

    to wszystko bezobsługowe jest więc dlaczego miałbym tego niewykorzystywac.

    PS jeszcze pociągnięte mam w tynkach kable do głośników na sciany
    uchyty juz kupione i zestaw kina domowego równiez juz jest.