  • 11. Data: 2018-09-03 10:39:47
    Temat: Re: Budowa basenu/stawu kąpielowego
    Od: Piotrek Paradysz <p...@g...com>

    Napisze jak mam to zrobione w basenach z rybkami, temp 24+ Jak wiadomo chlor nie
    bardzo współpracuje z żywymi organizmami wiec odpada. Basen o wymiarach 5*1.2*1.0, do
    niego filtr żwirowy o pojemności 400l + mata z gąbki dla grubszych nieczystości
    których raczej w basenie bez ryb nie będzie. Do tego przepływowa lampa UV włączana
    jak zaczyna się coś dziać z klarownością wody. Baseny pod przezroczystym dachem z
    bezpośrednio padającymi promieniami słonecznymi. Woda kryształowa. Pompa o wydajności
    takiej aby wymienić basen 2-3 razy na godzinę.

  • 12. Data: 2018-09-03 11:04:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 3 września 2018 10:19:15 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > W odpowiednio chlorowanej wodzie nie ma szans rozwinąć się biologicznie

    Teraz ponoć ludki używają witaminy C do tego celu, tylko nie wiem
    czy to dobrze działa. Ale na pewno mniej śmierdzi niż chlor :>

    > Nie lubię jezior, a tym bardziej stawów - kąpiel w takim czymś to jak
    > kąpiel w szambie ;)

    To chyba nie widziałeś w życiu stawu z czystą, klarowną wodą. Taka
    chlorowana basenówka to przy tym ściek :]

    L.

  • 13. Data: 2018-09-03 11:15:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 3 Sep 2018 02:04:55 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Teraz ponoć ludki używają witaminy C do tego celu, tylko nie wiem
    > czy to dobrze działa. Ale na pewno mniej śmierdzi niż chlor :>

    Tylko najwięksi debile używają wit. C. Jedyne co wit. C robi, to zmienia na
    powrót stan utlenienia żelaza, przez co woda się "klaruje". Jednocześnie
    jednak silnie obniża pH wody i szybko woda wraca do stanu poprzedniego.
    Taki stan wody w basenie to ściek totalny, nie ma nic wspólnego z poprawnym
    uzdatnieniem wody. Co z tego że mniej śmierdzi (o ile w ogóle, bo nie wiem
    czy wiesz, poprawnie nachlorowana woda nie śmierdzi, śmierdzą bakterie).

    > To chyba nie widziałeś w życiu stawu z czystą, klarowną wodą. Taka
    > chlorowana basenówka to przy tym ściek :]

    Moi starzy od lat mają stawy przy domu. Tylko jeden rok na 20 mieli
    naturalnie klarowną wodę jak dafnia się rozwinęła. Nigdy więcej to się nie
    udało i teraz filtry ojciec montuje. Chlorowana woda to przy tym cud
    jakości.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 14. Data: 2018-09-03 11:23:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 02 Sep 2018 22:35:11 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Basenu nie budowałem ale jestem stałym użytkownikiem basenu domowego :-)

    Akurat robię basen w niece 4x7m + schodki na krótszym boku, w sumie 9m
    długości, postawiłem z bloczków na etapie robienia fundamentów z pomocą
    murarzy stawiających dom. Bloczki są przeplatane co drugi rzad prętami, są
    dwa słupy na dłuższych bokach i zbrojony wieniec, niecka ma oczywiście
    wylaną płytę podłogową. Na ściany pójdzie teraz tynk cementowy, na podłogę
    wylewka, potem narożniki (żeby się odkurzacz mógł wspinać po ścianach) i
    folia (sama folia 10k z montażem) plus akcesoria (które robią lwią część
    kosztów basenu po to aby był praktycznie bezobsługowy, tu komplet 20-30
    tys. zł). Najwięcej jednak kosztuje sztywne przykrycie, bo od 40 do nawet
    100 tys. zł.

    Z tego co się rozeznawałem murowany basen wychodzi może nie najszybciej ale
    najtaniej, dlatego taki też buduję (bo mi się nie śpieszyło). Oczywiście
    nie ocieplałem go z zewnątrz, bo i tak 80% ciepła z wody ucieka przez
    parowanie. Natomiast będzie grzany do min. 32sC.

    > Optymalny mały basem to wymiary 4x8 lub 3x6 i 1,2-2,0 głęboki.

    Już ponad 1,5m głębokości nie ma sensu. Eliminuje z użytkowania
    największych amatorów, małe dzieci. Optymalna głębokość to 70-120cm, już 70
    cm umożliwia pływanie, nawet kraulem, każdemu dorosłemu. No chyba że ktoś
    musi skakać na główkę, to 70cm za mało. :P

    > Podstawowe pytanie czy będziesz go podgrzewał
    > aby przedłużyć sezon kąpielowy?
    > Jeśli będzie podgrzewany (pompą ciepła - basenową)
    > to musisz mieć nakrycie (stałe lub przesuwne).

    Zawsze warto mieć nakrycie, a jak nie ma grzania to tym bardziej.

    > Filtr tylko piaskowy, dobrany do kubatury basenu z zaworem 5-6 drożnym
    > (gotowe zestawy).

    Prawda.

    > Dysze (3-4 szt.) po przeciwnej stronie niż skimery (2 szt.)

    Za dużo, dwie dysze i jeden skimmer w zupełności wystarczą na podane wyżej
    wymiary basenów. Liczy się wydatek pompy.

    > Zanim zaczniesz wydawać kasę 10x się zastanów czy jest sens robić odkryty,
    > nieogrzewany basen, który wykorzystasz (jeśli nie jesteś morsem) przez 3-4
    > (przy dobrych wiatrach) miesiące w roku.

    4-5m. sąsiad użytkuje po zamontowaniu pompy ciepła. Wcześniej 2-3m. używał.

    > Aktualnie jest ciepło - ale średnia dobowa u mnie (Mazowsze) to 16-17 st.
    > i jest już od 3 tygodni za zimno na kąpiele.

    Ale w nieogrzewanym. Ogrzewany pociągnie do września a może nawet do
    października jak komuś kasy na grzanie wody nie szkoda.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2018-09-03 12:02:55
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 3 Sep 2018 02:04:55 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Ale na pewno mniej śmierdzi niż chlor :>

    W temacie rozpruł się U!NB dlaczego istnieje potoczna
    opinia o tym że woda w basenie śmierdzi "chlorem":
    https://www.youtube.com/watch?v=QCVKj2lZJdE

    No, u mnie nie śmierdzi, domyślam się dlaczego. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 16. Data: 2018-09-03 16:14:46
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 3 września 2018 10:34:07 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Mon, 3 Sep 2018 00:00:25 -0700 (PDT), Budyń

    > Nie zmienia aż tak drastycznie w uzdatnionej wodzie. Ja miałem 30sC w tym
    > sezonie i nic się nie dzieje. No chyba że ktoś myśli że naleje i będzie
    > czysta, to jest zwyczajnie w mylnym w błędzie.

    ok, napisz co i w jakich ilosciach stosowales

    b.

  • 17. Data: 2018-09-03 16:20:10
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 3 września 2018 16:14:47 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > ok, napisz co i w jakich ilosciach stosowales

    Używaj wyłącznie chloru "Chemochlor T Granulat 65" według instrukcji, tj:

    Przy pierwszym napełnieniu basenu 80g na każde 10m3 wody.
    Przy ciągłej dezynfekcji, co 3-4dni, 35g na każde 10m3 wody.

    Co kilka dni sprawdzając poziom chloru w wodzie - powinien być w granicy
    0,6mg/l. Żeby mieć 100% pewności że wszystko będzie gut - sprawdzaj jeszcze
    PH wody i reguluj odpowiednimi tabletkami. Nic więcej nie jest potrzebne
    (oczywiście prócz filtra który potem te martwe już życie usunie).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2018-09-03 16:28:44
    Od: "Twardy" <x...@x...onet.pl>

    Adam Sz. wrote:

    > Używaj wyłącznie chloru "Chemochlor T Granulat 65" według instrukcji,
    > tj:

    Potwierdzam, też stosuje i jest ok.

    > Przy pierwszym napełnieniu basenu 80g na każde 10m3 wody.
    > Przy ciągłej dezynfekcji, co 3-4dni, 35g na każde 10m3 wody.

    Po co przepisujesz instrukcje, nie leiej podac linka:
    https://www.chemiapool.pl/dezynfekcja-chlorowa/11-ch
    emochlor-t-granulat-65.html

    --
    Pozdr.
    T.

  • 19. Data: 2018-09-03 16:29:19
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2018-09-03 o 10:31, Myjk pisze:
    > a tak woda po tym procesie i zabawa na fali
    > https://www.youtube.com/watch?v=gBi6zmzB-OA

    Fala stojąca, mod podstawowy. Kieruj ją na fizykę.

    A w temacie - jeśli z bloczków to najłatwiej zbudować okrągły.
    Nie trzeba zbrojenia w ściany. Minimalne zużycie materiału.
    pozdro
    --
    A S

  • 20. Data: 2018-09-03 16:50:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 3 Sep 2018 07:14:46 -0700 (PDT), Budyń

    > ok, napisz co i w jakich ilosciach stosowales

    Nie pamiętam wartości, wg instrukcji na opakowaniu stosowałem. Po zalaniu
    wody najpierw chlor szokowo, aby wytrącić żelazo i usunąć formy
    biologiczne. Potem regulacja pH (nie było potrzeby -- zazwyczaj muszę
    podbijać w trakcie sezonu, ale to tylko jak się długo nikt nie kąpie czyli
    zazwyczaj jak deszczy dużo) oraz glonojad. Stało to dwa dni aż się syf
    osadził na dnie. Jak nie, to trzeba było mu pomóc flokulantem. Jak opadło
    to odkurzanie syfu do ścieku i na koniec już filtracja w celu wyklarowania
    wody. Potem stosowanie chemii wg instrukcji. Nie, wcale nie jest lepiej się
    kąpać w bagienku w jeziorze/sadzawce czy nawet w świeżej wodzie po paru
    dniach "pracowania" biologicznego niż w uzdatnionej wodzie chlorem czy ew.
    tlenem. Oczywiście to instrukcja dla mojego basenu z ujowym filtrem
    papierowym, a filtr kubełkowy to tylko znacznie przyśpieszył.

    --
    Pozdor
    Myjk