  • 21. Data: 2014-04-15 17:35:22
    Temat: Re: Czy moglibyście się poznęcać nad projektem?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 15 Apr 2014 14:54:20 +0200, Piotrek

    > Oops! Dokładnie takiej szukaliśmy :-)

    Dokładnie takiej? Wg mnie najlepiej jest gdy brama jest na wschodniej
    krawędzi, a wjazd przy północnym narożniku.

    --
    Pozdor Myjk

  • 22. Data: 2014-04-15 17:42:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 15 Apr 2014 14:58:55 +0200, Piotrek

    > BTW, w przeważającej liczbie projektów, które oglądałem

    Pytanie czy nie lepiej coś naszkicować samemu i dać do wyrysowania?
    Oczywiście, kosztowo projekt wyjdzie pewnie ze dwa razy więcej, ale
    przynajmniej będzie to mieć jakiś sens. Z drugiej strony w gotowcach
    poprawki też całkiem niemało kosztują, więc wcale nie musi wyjść taniej.

    --
    Pozdor Myjk

  • 23. Data: 2014-04-15 19:50:36
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-04-15 17:35, Myjk wrote:
    > Dokładnie takiej? Wg mnie najlepiej jest gdy brama jest na wschodniej
    > krawędzi, a wjazd przy północnym narożniku.

    Aaa. O to chodzi. Myślałem, że piszesz generalnie o otoczeniu i/lub
    położeniu względem stron świata.

    Działka jest spora tak więc mamy dość dużą dowolność w posadowieniu
    samego domu i dlatego do położenia wjazdu przykładałem mniejsze znaczenie.

    Piotrek

  • 24. Data: 2014-04-15 19:53:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-04-15 17:42, Myjk wrote:
> [...]
    > przynajmniej będzie to mieć jakiś sens. Z drugiej strony w gotowcach
    > poprawki też całkiem niemało kosztują, więc wcale nie musi wyjść taniej.

    I tak to się pewnie skończy. Ale chcę dać sobie szansę i na przykładach
    z innych projektów przećwiczyć co mi się podoba, a co nie.

    Piotrek

  • 25. Data: 2014-04-15 20:37:21
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 15 Apr 2014 14:54:44 +0200, Ergie

    > Komunikacja z garażem przez wiatrołap (zwany przez Ciebie sienią)

    Hm... a co to jest "wiatrołap"? :> Sień faktycznie brzmi trochę staromodnie
    i kojarzy się raczej ze starą chałupą, ale za to jest w SJP i spełnia
    definicję tego pomieszczenia. :)

    > to IMO najlepsze rozwiązanie. Z dokładnie tych powodów które podałeś
    > - bo czy się idzie z auta czy z dworu to buty i kurtkę zostawia się
    > w tym samym miejscu.

    Tak właśnie napisałem. Moja żona wynajdowała różne "ładne" projekty -- po
    uszach dostawała np. za proponowanie takich, gdzie z garażu wchodziło się
    do domu przez kuchnię (sic! ameryhan style -- ale wiadomo, tam po domu i do
    łóżka w butach wchodzą) czy inne pomieszczenie gospodarcze z którego nie
    było _bezpośredniego_ wejścia do... przedsionka. ;)

    --
    Pozdor Myjk

  • 26. Data: 2014-04-16 09:07:41
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Hm... a co to jest "wiatrołap"? :>

    Takie coś co powinno być w każdym domu zaraz za drzwiami wejściowymi. Jak
    nazwa wskazuje służy do łapania wiatru.

    To pomieszczenie jest niezależne od sieni (czy holu). Jego odpowiednikiem
    jest _przed_ _sionek_ - czyli pomieszczenie _przed_ sienią.

> [...]
    > łóżka w butach wchodzą) czy inne pomieszczenie gospodarcze z którego nie
    > było _bezpośredniego_ wejścia do... przedsionka. ;)

    Niestety wielu projektantów całe życie mieszkało w bloku i kompletnie nie
    rozumie specyfiki posiadania własnego domu z wbudowanym garażem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 27. Data: 2014-04-16 11:11:01
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 16 Apr 2014 09:07:41 +0200, Ergie

    > Takie coś co powinno być w każdym domu zaraz za drzwiami wejściowymi.
    > Jak nazwa wskazuje służy do łapania wiatru.

    Ale to jakaś nowomowa, bo takie słowo nie istnieje. ;P Poza tym
    pomieszczenie służy nie do "łapania wiatru" (możesz powiedzieć mi, po ch**
    mi wiatr?) ;) a do rozbierania się i utrzymywania ciepła w domu podczas
    uchylenia drzwi wejściowych. ;) To może lepiej będzie
    "rozbieraczociepłołap"? ;)

    > To pomieszczenie jest niezależne od sieni (czy holu). Jego odpowiednikiem
    > jest _przed_ _sionek_ - czyli pomieszczenie _przed_ sienią.

    Przedsionek może być za drzwiami a przed "główną" sienią (czy tam
    przedpokojem), albo być przestrzenią przed drzwiami wejściowymi, lecz
    osłoniętą od deszczu i wiatru. Dla mnie zawsze przedsionek był przed
    drzwiami, miejsce gdzie się rozbierało i z której już się wchodziło do
    różnych pomieszczeń (garaż, kuchnia) to była sień, obecnie dumnie opisywany
    w większości projektów "hol" to zwyczajnie przedpokój.

    > Niestety wielu projektantów całe życie mieszkało w bloku i kompletnie nie
    > rozumie specyfiki posiadania własnego domu z wbudowanym garażem.

    Ciekawe na ile takie babole to brak zrozumienia specyfiki a ile wymagania
    "rynku".

    --
    Pozdor Myjk

  • 28. Data: 2014-04-16 11:25:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 15 Apr 2014 19:50:36 +0200, Piotrek

    > że piszesz generalnie o otoczeniu i/lub
    > położeniu względem stron świata.

    Otoczeniu, nie -- bo nie wiem jak to u Ciebie wygląda. :) Ale do położenia
    względem stron swiata, jak najbardziej się odnosiłem. Gdy z (młodą jeszcze
    wtedy) ;) żoną kupowałem działkę (a było to lat temu 10), to wybieraliśmy
    taką, aby spełniała pewne (m.in. wspomniane wcześniej) istotne dla nas
    warunki.

    --
    Pozdor Myjk

  • 29. Data: 2014-04-16 12:26:34
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Ale to jakaś nowomowa, bo takie słowo nie istnieje. ;P

    ???
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wiatro%C5%82ap

    > Poza tym
    > pomieszczenie służy nie do "łapania wiatru" (możesz powiedzieć mi, po ch**
    > mi wiatr?) ;)

    Łapiesz go by nie wpadł do środka domu - to działa jak śluza zawsze minimum
    jedne drzwi powinny być zamknięte. Jak otwierasz zewnętrzne to wewnętrzne są
    zamknięte i zimno (i wiatr) nie wpadają do środka.

    > a do rozbierania się i utrzymywania ciepła w domu podczas
    > uchylenia drzwi wejściowych. ;) To może lepiej będzie
    > "rozbieraczociepłołap"? ;)

    W dużych domach jest i wiatrołap i pomieszczenie do rozbierania się. W
    blokach często jest tylko wiatrołap a następnie korytarz/klatka schodowa i
    nikt w tym wiatrołapie się nie rozbiera.

    Określenie ciepłołap byłoby poprawne* tylko po co tworzyć nowe słowa?

    * - z zastrzeżeniem że chodzi nam o łapanie różnicy temperatur bo w lecie
    wiatrołap zapobiega ucieczce zimna a nie ciepła.

    > Przedsionek może być za drzwiami a przed "główną" sienią (czy tam
    > przedpokojem), albo być przestrzenią przed drzwiami wejściowymi, lecz
    > osłoniętą od deszczu i wiatru.

    Patrz wyżej według wikipedii przedsionek i wiatrołap to synonimy. Według
    mnie też, ale to ma małe znaczenie :-)

    > Dla mnie zawsze przedsionek był przed
    > drzwiami,

    Przed _drugimi_ drzwiami. Za drzwiami zewnętrznymi a przed wewnętrznymi.

    > miejsce gdzie się rozbierało i z której już się wchodziło do
    > różnych pomieszczeń (garaż, kuchnia) to była sień, obecnie dumnie
    > opisywany
    > w większości projektów "hol" to zwyczajnie przedpokój.

    Prawda: Funkcjonalnie: sień = hol = przedpokój. Tyle że są używane w innym
    kontekście. W małym blokowym mieszkaniu nikt na przedpokój nie powie hol.

    > Ciekawe na ile takie babole to brak zrozumienia specyfiki a ile wymagania
    > "rynku".

    Z mojego doświadczenie kompletny brak zrozumienia specyfiki mieszkania w
    domu. Stąd np. niezrozumienie potrzeby zrobienia daszku przed drzwiami
    wejściowymi (bo przecież w bloku jak się stoi przed drzwiami to nic na głowę
    nie pada). Stąd pomysły robienia garaży w bryle budynku bez przejścia do
    domu. Albo przegięcie w drugą stronę czyli przejście od salonu z
    pojedynczymi drzwiami (nie przez pomieszczenie techniczne) co powoduje że
    smród spalin dostaje się do domu.

    Albo mój ulubiony przykład: dom projektowany dla 4-5 osobowej rodziny.
    Wszystkie sypialnie zaprojektowane na piętrze, a tam jedna łazienka (druga
    na parterze). Czyli w praktyce codzienne losowanie kto ma chodzić po
    schodach na dół by wieczorem się wykąpać a rano umyć zęby.

    Dlatego uważam że studenci architektury przed zdobyciem uprawnień powinni
    odbywać staż mieszkaniowy w różnych domach :-)

    Rozumiem, że klienci którzy całe swoje życie mieszkali na 35m2 mogą nie
    rozumieć specyfiki domu ale od tego właśnie są architekci by mieć
    doświadczenie i im pomóc. Wielokrotnie dostawałem do opiniowania projekty
    gdzie np. przedpokój o długości 5-6 ma tylko jedne włącznik światła. "No bo
    w blokach przy długości 2m wystarczy sięgnąć ręką".

    Ja zawsze każdemu powtarzam narysuj sobie układ swojego domu. Wirtualnie go
    umebluj (w programie lub na kartce) i wyobraź sobie codzienne czynności
    wstawanie, pójście do łazienki, ubieranie wyjście do pracy itd. Wtedy
    najłatwiej sobie uświadomić pewne fakty jak np. to, że najczęstszymi drogami
    komunikacyjnymi są salon/kuchnia salon/łazienka i... kuchnia/garaż lub
    kuchnia/drzwi wejściowe z ubieraniem butów po drodze.

    Oczywiście ktoś może mieć inny styl życia ale praktyka pokazuje że rano
    robimy śniadanie (sobie lub dzieciom, ewentualnie wypijamy kawę) i z kuchni
    wychodzimy do pracy/szkoły. Po powrocie zwykle pierwsze to udajemy się do
    kuchni zająć obiadem, albo zobaczyć czy już jest gotowy (gdy drugi z
    małżonków wraca wcześniej)

    Najlepiej (co każdemu polecam) pomieszkać przez kilka tygodni w różnych
    domach by na żywo zobaczyć jak nam odpowiadają pewne rozwiązania, bo czasem
    nawet najlepsze teoretyczne pomysły nie sprawdzają się w praktyce.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 30. Data: 2014-04-16 14:24:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 16 Apr 2014 12:26:34 +0200, Ergie

    > ???
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Wiatro%C5%82ap

    Ale to tylko wikipedia, na dodatek przekierowuje pod inne pojęcie.
    http://sjp.pwn.pl/szukaj/wiatro%C5%82ap

    > Patrz wyżej według wikipedii przedsionek i wiatrołap to synonimy.
    > Według mnie też, ale to ma małe znaczenie :-)

    W wikipedii wiele może być napisane :P -- wszystko zależy od "tolerancji"
    redaktorów. Oczywiście słowo jest mi znane, jest mi znana funkcja, co nie
    znaczy że muszę używać tego określenia skoro są bardziej poprawne.

    http://sjp.pwn.pl/szukaj/przedsionek (patrz "TEŻ").

    > Prawda: Funkcjonalnie: sień = hol = przedpokój. Tyle że są używane w innym
    > kontekście. W małym blokowym mieszkaniu nikt na przedpokój nie powie hol.

    W domu jednorodzinnym trudno znaleźć hol. To zazwyczaj jakieś popierdółki,
    a jest używane bo dumnie brzmi w projekcie i jak się oprowadza znajomych.
    :P Prawdziwy hol to wygląda tak:

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/P
    alace_lobby.jpg

    a te w naszych domach jednorodzinnych to po prostu przedpokoje, więc
    wcześniej nie chce być inaczej niż sień a jeszcze wcześniej (to z daszkiem
    na wietrze) przedsień(sionek). Ale to tylko IMHO. ;)

> [...]
    > domu. Albo przegięcie w drugą stronę czyli przejście od salonu z
    > pojedynczymi drzwiami (nie przez pomieszczenie techniczne) co powoduje że

    Właśnie w weekend byłem u znajomego, który postawił sobie dom w stylu
    nowoczesnym. Jest oczywiście "wiatrołap", ale z garażu wchodzi się do
    "holu", daje się dwa kroki i wpada na wyspę (vel barek) w kuchni. Czyli w
    zasadzie wchodzi się do kuchni. Jedyne co ratuje to rozwiązanie to fakt, że
    garaż ma być niebawem przerobiony na pokój. Poza tym biorąc pod uwagę że
    węch mam dobry, to nie było czuć samochodu -- do czasu otwarcia drzwi.

    --
    Pozdor Myjk