  • 111. Data: 2016-03-20 22:23:20
    Temat: Re: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 20:50:53 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > gdzies tam miałem obliczenia ze rura GWC dł. 55m dała mocy 2,5kW. Niby mało ale w
    dobrze ocieplonym budynku moze i zadziała. No i nie widze powodów zeby tego nie
    rozbudowac do 100 czy 200 metrów.

    Co z tego ze zrobisz rure na 5kW skoro powietrze 400m3/h wiecej niz 1,6kW nie
    bedzie w stanie odebrac :-) A to dla temp. +30stC na zewnatrz. Im bedzie
    na zewnatrz chlodniej tym moc kW maleje. Dla +25stC na zewnatrz juz nie
    bedzie 1,6kW tylko 1,1kW.

    Zeby odebrac 5kW musialbys w takim wypadku podkrecic wentylacje do blisko 2000
    m3/h. Szum, halas, bardzo duze zuzycie pradu.

    Moj reku przy 200m3/h zuzywa ok 50W. Przy 400m3/h juz blisko 150W. To nie leci
    liniowo niestety. A kanaly mam przewymiarowane mocno (najcienszy ma 12cm
    srednicy, a zaczynam od 20cm). 1800m3/h to Ci wentyle zjedza kilkaset W.

    Generalnie da sie zrobic ale projektuj kanaly jak w filmach USA. Szyby raczej,
    nie kanaly ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 112. Data: 2016-03-20 22:25:04
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 21:56:01 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > bypasem. 400m3/h chłodniejszego powietrza musi nieco pomóc.

    No wlasnie nie pomoze. Policzylem Ci, ze 400m3/h to gdzies 1-1,5kW mocy
    chlodniczej. Moze jeden pokoj 20m2 byloby w stanie schlodzic o 2-3stC ale
    caly dom to tak bardziej o 0,3, moze 0,5stC. Odczujesz to? Srednio ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 113. Data: 2016-03-20 22:28:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 22:23:24 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > bedzie w stanie odebrac :-) A to dla temp. +30stC na zewnatrz. Im bedzie
    > na zewnatrz chlodniej tym moc kW maleje. Dla +25stC na zewnatrz juz nie

    Tfu przeciez ja to zle licze. Jezeli GWC schlodzisz do 15stC (nizej nie
    schlodzisz bo 12-13stC w lato jest tyle pod ziemia) to trzeba liczyc roznice
    miedzy powietrzem w domu, a tym co bedzie nalatywac. Czyli w domu np. 25stC,
    wlatuje 15stC, roznica 10stC to kazde 100m3 bedzie dawac moc 10*100*1000 =
    1000000J czyli 270W. Czyli dla 400m3/h bedziesz chlodzil moca 1,08kW.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 114. Data: 2016-03-20 22:29:39
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 21:56:01 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > nie qumam - jest upał to puszczam wentylacje na maxa
    >(moze wentyle trzeba nieco przewymiarowac) zeby jak najwiecej
    > przywiac chłodnego powietrza, najlepiej bypasem.
    > 400m3/h chłodniejszego powietrza musi nieco pomóc.

    No właśnie w tym "musi" tkwi błąd młodocianego wynalazcy ;)
    Zasysasz spod ziemi powietrze o temperaturze +5C (pewnie latem tyle będzie).
    W chałupie masz dajmy na to +25C, co daje 20 stopni różnicy.
    Żeby ogrzać 1m3 powietrza o 1 st. potrzeba 0,34 Wh.
    20*0,34*400 to 2720W, tyle mocy chłodzącej masz do dyspozycji
    przy 400m3/h. Na dworze masz skwar +35, ile byś nie miał izolacji
    to pewnie więcej jak te skromne 2,7kW będzie Ci się pchać
    do chałupy, do tego przecież jeszcze zyski bytowe (które w tym
    wypadku są już upierdliwością, a nie zyskiem).

    L.

  • 115. Data: 2016-03-20 22:32:05
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 22:28:17 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Tfu przeciez ja to zle licze. Jezeli GWC schlodzisz do 15stC (nizej nie
    > schlodzisz bo 12-13stC w lato jest tyle pod ziemia)

    Ano właśnie, ja założyłem optymistycznie +5C. Czyli moje 2,7kW
    jest zatem mało realne :>

    L.

  • 116. Data: 2016-03-20 22:35:32
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 22:29:42 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > No właśnie w tym "musi" tkwi błąd młodocianego wynalazcy ;)
    > Zasysasz spod ziemi powietrze o temperaturze +5C (pewnie latem tyle będzie).

    Zapomnij :)
    Ja w DZ - schladzajac je przez cala zime pompa ciepla z moca ~8kW juz w
    czerwcu mam na glebokosci 1,5m temp. 12stC. Tu by jedynie odwierty wchodzily
    w gre ale to calkowicie grzebie ten projekt pod wzgledem ekonomicznym.
    Dodatkowo dochodza rozne problemy - GWC rurowy jest jak dla mnie
    niedopuszczalny pod wzgledem higieny. Z czego go wykonac? Z rur
    kanalizacyjnych? I jaka bedzie pewnosc, ze z takich rur nie bedzie cos parowac
    i leciec prosto do naszego domku przez caly jego zywot? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 117. Data: 2016-03-20 22:47:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 22:35:34 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    > w gre ale to calkowicie grzebie ten projekt pod wzgledem ekonomicznym.

    Właśnie niekoniecznie, tylko jak pisałem musi to być zrobione
    własnymi ręcami w formie relaxu, sposobem pierwotnym. Nie mogę
    znaleźć kurde tej fotorelacji, gdzie koleś za pomocą jakiejś
    wiertnicy samoróbki dziubał dolne źródło do pompy ciepła,
    oczywiście wydajność takiej wiertnicy i samego członu napędowego
    w postaci dłubacza jest słaba, ale jakoś to wydłubał w skończonym czasie :P
    Z GWC wodnym w formie odwiertów byłoby jednakowoż mniej zachodu,
    w kilka weekendów zakładam że dałoby się to zrobić.
    Mielibyśmy zatem do dyspozycji wodę o temperaturze tych kilku stopni C,
    którą możnaby wpuścić do chałupy i podłączyć do jakiegoś splita
    z odzysku, te małe mają już chyba przepływ powietrza na poziomie 700m3/h,
    te większe pewnie dużo więcej. Myślę, że z czymś takim
    możnaby już zawalczyć.

> [...]
    > kanalizacyjnych? I jaka bedzie pewnosc, ze z takich rur nie bedzie cos parowac
    > i leciec prosto do naszego domku przez caly jego zywot? :)

    To jedno, a jak coś tam wlezie i zdechnie? To dopiero są atrakcje,
    wiadomo że się jakieś siatki tam montuje, ale jak coś będzie chciało
    wleźć, to w końcu wlezie ;)

    L.

  • 118. Data: 2016-03-20 22:53:30
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    rozbudowac do 100 czy 200 metrów.

    > Co z tego ze zrobisz rure na 5kW skoro powietrze 400m3/h wiecej niz 1,6kW nie

    aaa, zgoda, ograniczają mnie temperatury górna i dolna, niezaleznie od powierzchni
    wymiany Tpow minus Tgruntu będzie stałe. Tzn im wieksza powierzchnia tym uzyskane dT
    będzie sie zblizało do teoretycznego maksimum. Gdzies bedzie ekonomiczny stosunek
    cena/zysk.

    > Zeby odebrac 5kW musialbys w takim wypadku podkrecic wentylacje do blisko 2000
    > m3/h.

    Powiedzmy max 600m3/h zeby wentyle końskie nie wyszły, przy dT=35-20 można liczyć na
    max. 3kW. Masz pan racje.

    > Moj reku przy 200m3/h zuzywa ok 50W. Przy 400m3/h juz blisko 150W. To nie leci
    > liniowo niestety.

    moc przy klimie mnie specjalnie interesuje, to są niedługie okresy - liczy sie efekt
    bez koniecznosci inwestowania w pradziwą klimę. 3kW chłodu przy 150W daje i tak
    niezły COP.

    >A kanaly mam przewymiarowane mocno (najcienszy ma 12cm
    > srednicy, a zaczynam od 20cm). 1800m3/h to Ci wentyle zjedza kilkaset W.

    gdzies czytam ze za duze przekroje to za mały przepływ a to oznacza mozliwosc
    przenoszenia sie dzwieków miedzy pokojami, oraz powstawanie dudnień akustycznych.
    Wolałbym uniknąć :)

    > Generalnie da sie zrobic ale projektuj kanaly jak w filmach USA. Szyby raczej,
    > nie kanaly ;)

    ale to musiałbym dac tłumiki akustyczne, własciwie da się zdobić.

    b.

  • 119. Data: 2016-03-20 23:00:05
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 22:47:15 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Właśnie niekoniecznie, tylko jak pisałem musi to być zrobione
    > własnymi ręcami w formie relaxu, sposobem pierwotnym. Nie mogę

    No tylko ze jak odwierty, to juz GWC wodny. A jak GWC wodny to trzeba
    nagrzewnice (no, chlodnice), ktora juz dla mocy 2kW bedzie kosztowala jakies 3k
    pln i ktorej samej ni chu chu nie zrobisz. Uprzedzajac pytanie kogutka - nie,
    chlodnica z fiata ze zlomu za 20 pln nie da rady :-)

    Dla 5kW to bedzie koszt rzedu 10k pln za sama chlodnice, wiec koszt multi
    splita (takiego z 15kW mocy chlodniczej i ze 3 jednostki wewnetrzne).
    W praktyce okaze sie, ze takiej klimy uzywa sie 15 dni w ciagu roku i koszt
    uzywania wyjdzie w granicy moze max 150 pln na sezon. A przynajmniej bedzie
    to chlodzic, a nie udawac, ze chlodzi :)

> [...]
    > z odzysku, te małe mają już chyba przepływ powietrza na poziomie 700m3/h,
    > te większe pewnie dużo więcej. Myślę, że z czymś takim

    One sa raczej na czynnik o duzo nizszych temperaturach niz woda nawet z
    odwiertu (bedzie miala z 8stC).

    Moim zdaniem gra nie warta swieczki - lepiej kupic juz tego splita (za 1200
    pln mozna kupic taka z COPem 3,5 i inwerterem) i go po prostu uzywac jak
    trzeba. Koszt naprawde wychodzi znikomy bo przygrzewa tylko kilka dni w
    roku, a jak schlodzimy dom w jednym dniu to przez nastepnych trzy bedzie
    przyjemnie (o ile sie ma dom o duzej akumulacyjnosci he he :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 120. Data: 2016-03-20 23:07:37
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 22:53:33 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > Powiedzmy max 600m3/h zeby wentyle końskie nie wyszły, przy dT=35-20 można liczyć
    na max. 3kW. Masz pan racje.

    Zle przyjalem - liczysz roznice miedzy tym co w domu (rownamy do 25stC
    powiedzmy), a tym, co bedzie wlatywac (stawiam ze w rurowym do mniej niz
    15stC nie zejdziesz) Czyli dT tylko 10stC. Czyli dla 600m3/h - tylko 1,6kW.

    > moc przy klimie mnie specjalnie interesuje, to są niedługie okresy - liczy sie
    efekt bez koniecznosci inwestowania w pradziwą klimę. 3kW chłodu przy 150W daje i tak
    niezły COP.

    1,6kW. No i nie liczylbym na 150W przy 600m3/h - blizej 300W :)
    Fakt, COP niezly - ale co z tego jak w chacie dalej cieplo ;)
    Lepiej przyinwestowac w np. zewnetrzne rolety zaciemniajace na okna
    dachowe. Takie jedno 140x78 od poludniowej strony to grzeje 1kW :-)

    > gdzies czytam ze za duze przekroje to za mały przepływ a to oznacza mozliwosc
    przenoszenia sie dzwieków miedzy pokojami, oraz powstawanie dudnień akustycznych.
    Wolałbym uniknąć :)

    To raczej dla kanalow gladkich / rur metalowych. Przy flexach kompletnie nic
    sie nie roznosi!

    > ale to musiałbym dac tłumiki akustyczne, własciwie da się zdobić.

    Wszystko sie da, tylko dojdziesz do tego do czego ja doszedlem - ze
    inwestycyjnie taniej wyjdzie multi split, a eksploatacyjnie bedziesz tego
    uzywal kilka razy w roku jedynie i bedzie to kosztowalo niewiele, a jak
    bedziesz mial ochote to se i do 18stC schlodzisz chate ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.