  • 121. Data: 2016-03-21 07:29:55
    Temat: Re: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 23:07:40 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Zle przyjalem - liczysz roznice miedzy tym co w domu (rownamy do 25stC
    > powiedzmy), a tym, co bedzie wlatywac (stawiam ze w rurowym do mniej niz
    > 15stC nie zejdziesz)

    no ale teraz to bzdura - moc uzyskana to moc gdy schładzam zewnętrze powietrze na
    długosci GWC i w nim przepływie powietrza, temp. w domu nie ma znaczenia dla tego
    obliczenia. Tg to temp zewnętrzna, a nie w domu bo ta nam sie z niczym nie chłodzi,
    tylko jest usuwana.
    A w budynku o małej akumulacyjnosci 1x wymiana powietrza na chłodne powia załatwic
    sprawe.

    > Lepiej przyinwestowac w np. zewnetrzne rolety zaciemniajace na okna
    > dachowe. Takie jedno 140x78 od poludniowej strony to grzeje 1kW :-)

    zainwestowałem - nie mam w dachu ani jednej sztuki okien. Pokoje są doswietlone od
    wschodu i zachodu, czesc srodkowa to rozne tam łazienki, pralnia, komunikacja z
    oswietleniem sztucznym.

    przenoszenia sie dzwieków miedzy pokojami, oraz powstawanie dudnień akustycznych.
    Wolałbym uniknąć :)

    > To raczej dla kanalow gladkich / rur metalowych. Przy flexach kompletnie nic
    > sie nie roznosi!

    no własnie tak planowałem ale mnie tu hałasem od zbyt niskiego przepływu straszą

    > Wszystko sie da, tylko dojdziesz do tego do czego ja doszedlem - ze
    > inwestycyjnie taniej wyjdzie multi split, a eksploatacyjnie bedziesz tego
    > uzywal kilka razy w roku jedynie i bedzie to kosztowalo niewiele, a jak
    > bedziesz mial ochote to se i do 18stC schlodzisz chate ;)

    klimatyzacji prawdziwej mowie stanowcze nie - jak piszesz kilka razy tylko uzyje,
    koszty duże, i zepsuje sie po 5 latach. No way...

    b.

  • 122. Data: 2016-03-21 07:36:01
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 23:00:06 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > No tylko ze jak odwierty, to juz GWC wodny. A jak GWC wodny to trzeba
    > nagrzewnice (no, chlodnice), ktora juz dla mocy 2kW bedzie kosztowala jakies 3k
    > pln i ktorej samej ni chu chu nie zrobisz. Uprzedzajac pytanie kogutka - nie,
    > chlodnica z fiata ze zlomu za 20 pln nie da rady :-)
    >
    > Dla 5kW to bedzie koszt rzedu 10k pln za sama chlodnice, wiec koszt multi
    > splita (takiego z 15kW mocy chlodniczej i ze 3 jednostki wewnetrzne).

    no ale problem jest dokładnie taki sam - dolna temperatura z gruntu definiuje cały
    system. Powietrze przepływające przez chłodnice odbierze tylko tyle ciepła ile przez
    gwc nie-wodne. Zysk moze byc co najwyżej jesli sondy będą pionowe czyli drogie, to
    woda chłodniejsza nieco.

    b.

  • 123. Data: 2016-03-21 09:57:43
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 07:29:56 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > no ale teraz to bzdura - moc uzyskana to moc gdy schładzam zewnętrze powietrze na
    długosci GWC i w nim przepływie powietrza, temp. w domu nie ma znaczenia dla tego
    obliczenia.

    W ten sposob policzysz moc GWC. A ja licze maksymalna moc jaka powietrze bedzie
    w stanie przekazac do domu. Bo jak pisalem - nie jest problemem zrobic mocne
    GWC, problemem jest przekazac te moc powietrzem do domu :)

    > A w budynku o małej akumulacyjnosci 1x wymiana powietrza na chłodne powia załatwic
    sprawe.

    Czyli dalej uwazasz, ze moc 1kW wystarczy do schlodzenia tego domu? :)
    To jest nieprawda - do obu rodzajow domu naplywaja zyski cieplne mniej wiecej
    o takiej samej mocy i taka wlasnie moc trzeba usunac, zeby zrobilo sie chlodno.
    Tyle, ze w domu o niskiej akumulacji w ciagu godziny temperatura w upal
    podniesie sie o 5stC, a w domu o wysokiej akumulacji o 0,1stC :-)

    Jednak zyski cieplne / sloneczne sa w obu identyczne i trzeba uzyc tej samej
    mocy zeby sie ich pozbyc.

    > no własnie tak planowałem ale mnie tu hałasem od zbyt niskiego przepływu straszą

    Jak moze halasowac niski / brak przeplywu? :-) O jakims przenoszeniu miedzy
    pokojami przy flexach zapomnij - one swietnie tlumia dzwieki :)

    > klimatyzacji prawdziwej mowie stanowcze nie - jak piszesz kilka razy tylko uzyje,
    koszty duże, i zepsuje sie po 5 latach. No way...

    Klima podziala kilkadziesiat lat nawet przy takim uzytkowaniu :-)
    Zupelnie nielogicznie do tego podchodzisz - chcesz wydac wiecej kasy na gorsze
    rozwiazanie, ktore bedziesz uzywal kilka dni w roku ;)

    Zostaw wentylacje wentylacji, a klime klimie. Po co Ci wentyle 600m3/h w
    wentylacji - na codzien bedziesz uzywal maksymalnie 100-200m3/h :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 124. Data: 2016-03-21 10:36:08
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

> [...]
    > Dla 5kW to bedzie koszt rzedu 10k pln za sama chlodnice, wiec koszt multi
    > splita (takiego z 15kW mocy chlodniczej i ze 3 jednostki wewnetrzne).

    Chyba przesadzasz z tą ceną chłodnicy kanałowej, jak kiedyś szperałem
    to cena była przynajmniej 3x mniejsza :>

    > Moim zdaniem gra nie warta swieczki - lepiej kupic juz tego splita (za 1200
    > pln mozna kupic taka z COPem 3,5 i inwerterem) i go po prostu uzywac jak
    > trzeba. Koszt naprawde wychodzi znikomy bo przygrzewa tylko kilka dni w
    > roku, a jak schlodzimy dom w jednym dniu to przez nastepnych trzy bedzie
    > przyjemnie (o ile sie ma dom o duzej akumulacyjnosci he he :)

    Wpisałem na małpę "split chłodzony wodą" w wyszukiwarę, okazuje się
    że są takie cudaki, może jakby mu puścić wodę z gwc to by miał lepszego copa? ;)

    L.

  • 125. Data: 2016-03-21 10:50:34
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 10:36:09 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Chyba przesadzasz z tą ceną chłodnicy kanałowej, jak kiedyś szperałem
    > to cena była przynajmniej 3x mniejsza :>

    A jaka temp. wody zakladales ? :-) Bo jak zakladales tak jak wczesniej pisales
    5stC to znaczy, ze zalozyles chlodnice przynajmniej 2-3x za mala :-) Wiec
    pomnoz cene x2-3. Chlodnica dla takich parametrow i takiej mocy musi byc
    po prostu DUZA (wielo rzedowa) i duzo kosztowac w zwiazku z tym ;)

    > Wpisałem na małpę "split chłodzony wodą" w wyszukiwarę, okazuje się
    > że są takie cudaki, może jakby mu puścić wodę z gwc to by miał lepszego copa? ;)

    A to juz w ogole bezsensu - inwestycyjnie to wyjdzie tyle ze splitem
    z marketu w promocji za 800 pln bedziesz za wydana kase chlodzil sie do
    konca swojego zycia za darmo ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 126. Data: 2016-03-21 11:16:23
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 09:57:44 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > w stanie przekazac do domu. Bo jak pisalem - nie jest problemem zrobic mocne
    > GWC, problemem jest przekazac te moc powietrzem do domu :)

    przyjmijmy instalacje bez rekuperatora dla uproszczenia - w upał +30 gdy w domu jest
    +25 przy wentylacji 300m3/h dostarczam do budynku ciepła w ilosci 0,5kW.
    Jesli puszcze przez GWZ i podkręcę przepływ do 600m3/h to uzyskam (30-18) 2,4kW.
    Łączny zysk 3,1kW.

    > Czyli dalej uwazasz, ze moc 1kW wystarczy do schlodzenia tego domu? :)

    nie 1 a 3 i nie do komfortu a do przetrwania :) Buduję dom w założeniu ciepły i licze
    ze bedą z tego profity.

    > Jednak zyski cieplne / sloneczne sa w obu identyczne i trzeba uzyc tej samej
    > mocy zeby sie ich pozbyc.

    np brak okien na poddaszu, a południowe okna pod głębokim okapem w słoneczne
    letniedni w ogóle nie narażone na słońce.

    > Jak moze halasowac niski / brak przeplywu? :-)

    przeływ zaczyna być laminarny i mogą sie pojawic zjawiska rezonansowe

    > pokojami przy flexach zapomnij - one swietnie tlumia dzwieki :)

    opinie praktyków są istotne

    koszty duże, i zepsuje sie po 5 latach. No way...

    > Klima podziala kilkadziesiat lat nawet przy takim uzytkowaniu :-)

    padnie gówniany sterownik z powodu rohs

    > Zostaw wentylacje wentylacji, a klime klimie. Po co Ci wentyle 600m3/h w
    > wentylacji - na codzien bedziesz uzywal maksymalnie 100-200m3/h :)

    zgoda, trzeba sprawdzic o ile cena wentyli sie zmieni. Zresztą moze trzeba
    zainstalowac na czerpni gwz extra wentylator nie tak drogi jak ebm-y jesli ma chodzic
    tylko sporadycznie.

    b.

  • 127. Data: 2016-03-21 11:32:32
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 11:16:25 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    > Jesli puszcze przez GWZ i podkręcę przepływ do 600m3/h to uzyskam (30-18) 2,4kW.

    Ale co ma temperatura na zewnatrz wspolnego?
    Jak bedzie +50stC to zmieni sie moc z jaka chlodzisz wnetrze? No nie
    zmieni sie :) A jak w domu bedzie +15stC, a Ty bedziesz wpuszczal +15stC,
    to z jaka moca bedziesz chlodzil dom, nawet jak na zew. bedzie +50stC?
    Dokladnie z moca 0W.

    > nie 1 a 3 i nie do komfortu a do przetrwania :) Buduję dom w założeniu ciepły i
    licze ze bedą z tego profity.

    Jezeli z 28stC obnizy Ci do 27,5stC i zakladasz, ze to ma sens to OK - rob
    GWC. Dla mnie to jest kasa w bloto :)

    > przeływ zaczyna być laminarny i mogą sie pojawic zjawiska rezonansowe

    Moim zdaniem w miekkiej aluminiowej rurze karbowanej cos takiego jak rezonans
    wystapic nie moze :) W twardej metalowej owszem. Wez sobie 10m flexa i 10m
    zwyklej metalowej rury, przyloz usta i zacznij glosno krzyczec a z drugiej
    strony niech ktos slucha co sie bedzie dzialo. Flex zagluszy krzyk, a
    w metalowej moze powstac cos na ksztalt rezonansu - dzwiek bedzie przenoszony
    dalej.

    > padnie gówniany sterownik z powodu rohs

    ;)

    > zgoda, trzeba sprawdzic o ile cena wentyli sie zmieni. Zresztą moze trzeba
    zainstalowac na czerpni gwz extra wentylator nie tak drogi jak ebm-y jesli ma chodzic
    tylko sporadycznie.

    Jezeli GWZ ma juz miec jakis sens to wlasnie wtedy kiedy chodzi stale.
    Bo dostarczanie 1kW chlodu przez pare godzin dziennie to juz calkiem
    nonsens. Przez 24/h - juz troche lepiej ;) Ale wciaz za malo zeby przy +32stC
    odczuc jakikolwiek chlodek z niego w domu.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 128. Data: 2016-03-21 11:33:37
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 10:50:35 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > pomnoz cene x2-3. Chlodnica dla takich parametrow i takiej mocy musi byc
    > po prostu DUZA (wielo rzedowa) i duzo kosztowac w zwiazku z tym ;)

    Tak wiem, nie pamiętam kurde producenta, jakaś polska firma, wielkie
    nagrzewnice wodne czterorzędowe chyba, koszt tego był na poziomie
    1500 zeta. Może w wolnej chwili znajdę.

    > A to juz w ogole bezsensu - inwestycyjnie to wyjdzie tyle ze splitem
    > z marketu w promocji za 800 pln bedziesz za wydana kase chlodzil sie do
    > konca swojego zycia za darmo ;-)

    Chyba, że gwc da się zrobić kogutkowym sposobem za 25 zeta ;)

    L.

  • 129. Data: 2016-03-21 12:45:26
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 11:32:33 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    jest +25 przy wentylacji 300m3/h dostarczam do budynku ciepła w ilosci 0,5kW.
    Łączny zysk 3,1kW.

    > Ale co ma temperatura na zewnatrz wspolnego?

    wentylujac dom wpuszczam do srodka powietrze o temperaturze zewnętrznej, czyż nie?
    Czyli ma cos wspolnego...

    > Jak bedzie +50stC to zmieni sie moc z jaka chlodzisz wnetrze? No nie
    > zmieni sie :)

    Matematyka mówi:
    Tg=50, Tdom=25, 300m3/h -> wentylując dom ogrzewam go z mocą 2,5kW
    Tg=50, Tgwc=18, 600m3/h -> chłodzę z mocą 6,4kW,

    Zeby to samo osiągnąć klimatyzatorem to muszę ubić najpierw 2,5kW i jeszcze 6,4
    -łącznie jakbym uruchomił klitatyzator o mocy 8,9kW

    b.

  • 130. Data: 2016-03-21 13:21:21
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 12:45:27 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > Matematyka mówi:
    > Tg=50, Tdom=25, 300m3/h -> wentylując dom ogrzewam go z mocą 2,5kW
    > Tg=50, Tgwc=18, 600m3/h -> chłodzę z mocą 6,4kW,

    No nie :))
    Chlodzisz z moca 25-18= 7 * 600 * 1005 = 1,1kW.

    Oblicz wedlug Twojej matematyki z jaka moca chlodzilbys swoj dom przy
    takich parametrach:

    Tg=50, Tdom=18, 300m3/h -> wentylując dom ogrzewam go z mocą 2,5kW
    Tg=50, Tgwc=18, 600m3/h -> chłodzę z mocą 6,4kW,

    Dalej Ci wychodzi 6,4kW? :) A przeciez nawiewasz powietrze o takiej samej
    temperaturze jaka panuje w domu, czyli temperatura nie zmienia sie. A w zwiazku
    z tym moc chlodnicza = 0W.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.