  • 1. Data: 2016-03-15 18:55:54
    Temat: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    http://ml.serwer.mssc.pl/fotowoltaiczna-szyba-grzewc
    za/

    Geniusze zła. Pokryć szybę jakimś paskudztwem, żeby przerobić
    energię promieniowania na prund, a potem prund na ciepło,
    zamiast wpuścić to słońce do chałupy i dostać to samo.
    Choć jeżeli to jest pędzone dotacjami od podatnika,
    to może ma jakiś ukryty sens? :P

    L.

  • 2. Data: 2016-03-15 19:35:54
    Temat: Re: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > zamiast wpuścić to słońce do chałupy i dostać to samo.
    > Choć jeżeli to jest pędzone dotacjami od podatnika,

    Jakiegoś sensu można się dopatrzeć, a nawet doczytać -- piszą
    o "likwidacja zjawiska kondensacji pary wodnej na powierzchni
    szyby oraz powstawania chłodnych stref przy oknach". Takie
    grzanie szyby przeciwko roszeniu sprawdza się w samochodzie,
    nie da się tego samego osiągnąć wpuszczając słońce do środka.
    Ale że to w praktyce ma sens, to raczej wątpię.

    Skoro jednak jesteśmy przy tym, to warto wspomnieć o istnieniu
    takich pojęć jak "komfort cieplny" i "temperatura odczuwalna".
    Są to wielkości mierzalne, da się je podawać w zrozumałych
    jednostkach. W pierwszym przybliżeniu temperatura odczuwalna
    jest to średnia między temperaturą powietrza w pomieszczeniu,
    a średnią temperaturą powierzchni ścian. A komfort cieplny,
    to różnica między temperaturą powietrza, a odczuwalną. Im jest
    ta różnic mniejsza, tym komfort wyższy. Zimne betonowe ściany
    temperaturę odczuwalną obniżają, nawet gdy powietrze nagrzne.
    Gołe szyby jeszcze bardziej. Z tym że firanka może okazać się
    bardziej komfortowa od takiej fotowoltaicznej szyby.

    Jarek

    --
    Kto to, kto to?
    No, wreszcie powiedz --

  • 3. Data: 2016-03-15 19:47:16
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 15 marca 2016 18:55:56 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > zamiast wpuścić to słońce do chałupy i dostać to samo.
    > Choć jeżeli to jest pędzone dotacjami od podatnika,

    lisciasty, ty tablice wentylacyjne masz? jak swoja wentylacje liczyłeś?
    bo musze sprawdzic swoją a zgubiłem arkusz excela który to liczył

    b.

  • 4. Data: 2016-03-15 19:54:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 15 marca 2016 19:47:18 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > lisciasty, ty tablice wentylacyjne masz? jak swoja wentylacje liczyłeś?
    > bo musze sprawdzic swoją a zgubiłem arkusz excela który to liczył

    Mam grubą knigę p.t. "Wentylacja i klimatyzacja", która robi za
    podstawkę pod monitor, bo jest niestrawna. A co konkretnie
    potrzebujesz policzyć? Spadki ciśnienia, czy jakieś inne cudactwa?
    Chcesz robić na sztywniakach czy flexach?

    L.

  • 5. Data: 2016-03-15 19:59:44
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 15 marca 2016 19:55:00 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > potrzebujesz policzyć? Spadki ciśnienia, czy jakieś inne cudactwa?
    > Chcesz robić na sztywniakach czy flexach?

    chyba na flexach, potrzebuję spadki cisnienia posprawdzac i potem dobrac wentyle

    b.

  • 6. Data: 2016-03-15 23:51:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 15 marca 2016 19:59:45 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > chyba na flexach, potrzebuję spadki cisnienia posprawdzac i potem dobrac wentyle

    Długo nad tym kminiłem i im dłużej liczyłem, tym bardziej wydaje mi się,
    że im mniej liczenia tym lepiej. Przyjmuje się najdłuższy odcinek,
    dla którego się liczy spadki ciśnienia. Czerpnia/wyrzutnia to ponoć 30Pa,
    anemostat taki czy siaki z puszką rozprężną to dajmy na to 20.
    Przyjmijmy że masz długaśną rurę 18m, prędkość przepływu zakładamy 2,5 m/s.
    Na rurze mamy zatem jakieś 50Pa (rura fi75). Mamy więc 100Pa w najgorszym przypadku
    po całości.
    Bierzemy na tapetę małego papsta, ot takiego np:

    http://www.ebmpapst.com/en/products/centrifugal-fans
    /radical_1/radicaldetail.php?pID=138815

    Charakterystyki ma takie:

    http://www.ebmpapst.com/media/inc/prod/showKennlinie
    n.php?height=670&width=840&product_ID=138815&sCAFT=&
    L=EN

    czyli przy 100Pa na pełnym biegu będzie dmuchał jakieś 440 m3/h, wystarczy? ;)

    Sam chcesz klecić centralkę, że szukasz dmuchadła?

    L.

  • 7. Data: 2016-03-16 08:09:58
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 15 marca 2016 23:51:53 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > Na rurze mamy zatem jakieś 50Pa (rura fi75). Mamy więc 100Pa w najgorszym przypadku

    ja chcę to policzyć a nie dać na takiego czuja :) Na czuja to wiem ze i tak mam
    przewymiarowane.

    > Sam chcesz klecić centralkę, że szukasz dmuchadła?

    Pewnie ze sam, łącznie z wymiennikiem, niestety to u mnie nieuleczalne obawiam sie...

    b.

  • 8. Data: 2016-03-16 10:21:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 16 marca 2016 08:10:00 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > ja chcę to policzyć a nie dać na takiego czuja :)
    > Na czuja to wiem ze i tak mam przewymiarowane.

    Zrobiłem naprędce excela, liczy prędkość przepływu i spadki
    ciśnienia na flexie. Możesz też zerknąć w tabelkę
    na stronie http://peflex.pl (trza pokręcić kołkiem mysznym nieco na dół),
    z tym że oni mają babola, bo piszą iż flex fi75 ma średnicę
    wewnętrzną 63mm, a liczą jakby miał 65mm. Można przyjąć
    65 mm, w sumie to są detale.

    http://lisciasty.firehost.pl/flex.xls

    Jakby coś było nie teges to pisz :>

    > Pewnie ze sam, łącznie z wymiennikiem, niestety to u mnie
    > nieuleczalne obawiam sie...

    Rób rób, dużo funu z tym będzie. Ja się ślinię na parafinowy
    bufor ciepła, ale to może kiedyś, jak dzieci podrosną i zejdą z garba :>

    L.

  • 9. Data: 2016-03-16 10:40:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 16 marca 2016 10:21:27 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > z tym że oni mają babola, bo piszą iż flex fi75 ma średnicę
    > wewnętrzną 63mm, a liczą jakby miał 65mm. Można przyjąć

    no ale to trzeba rozwinąć na całą instalacje, sie przymierzam - ino moze łatwiej
    odszukac gotowca.

    > Rób rób, dużo funu z tym będzie. Ja się ślinię na parafinowy
    > bufor ciepła, ale to może kiedyś, jak dzieci podrosną i zejdą z garba :>

    to zależyj do czego optmalizujesz - albo cena akumulatora/kWh , albo gabaryty/kWh.
    Dla stosunku cena/kWh niczego lepszego niz bufor wodny nie ma.

    b.

  • 10. Data: 2016-03-16 11:08:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 16 marca 2016 10:40:52 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > no ale to trzeba rozwinąć na całą instalacje, sie przymierzam
    > - ino moze łatwiej odszukac gotowca.

    Ale co tam chcesz rozwijać?
    Jak masz mniej więcej narysowany rozkład rurek, to wiesz jaka jest
    najdłuższa odnoga i dla niej liczysz maksymalny spadek ciśnienia,
    który determinuje spręż wentyla, jaki musisz mieć.
    Spadek na czerpni/wyrzutni, potem rura, potem anemostat.
    Czerpnię/wyrzutnię przyjmuje się 20Pa, anemostat 30Pa. Jak chcesz
    się z tego doktoryzować to możesz to liczyć dokładniej, ale chyba nie ma sensu.
    Spadek na rurze masz w excelu i to by było na tyle.

    Wiedząc jaki przepływ chcesz mieć w danym pomieszczeniu tak
    manipulujesz długością rury i ew. dławikami żeby mieć to co się chce,
    pilnując jednocześnie żeby za szybko nie wiało.
    Przy flexach masz za centralką wielką puchę rozdzielczą, z której
    odchodzą takie same rurki, więc jak przyjmiesz na początek
    podobne spadki ciśnienia na każdej rurze, to ilość powietrza
    podzieli się równo na każdą rurę. Potem można kombinować ze zmianami
    i dystrybucją na poszczególne punkty.

    Ja tak to widzę przynajmniej, według mnie im prościej do tego się
    podejdzie tym lepiej i pewniejsze obliczenia, chyba że masz jakiś
    inny pomysł na to.

    > to zależyj do czego optmalizujesz - albo cena akumulatora/kWh
    >, albo gabaryty/kWh.
    > Dla stosunku cena/kWh niczego lepszego niz bufor wodny nie ma.

    No to na pewno, ale bufor wodny jest taki banalny, zabawy z nim nie ma ;)
    Poza tym jak chcesz mieć ładowanie niskotemperaturowe to parafina
    bije na głowę wodę z uwagi na temp. przemiany fazowej, gdzie do jakiejśtam
    temperatury daje kolosaną przewagę w pojemności cieplnej. Ale to już
    zupełnie nie na temat ;P

    L.