  • 21. Data: 2015-10-13 11:54:13
    Temat: Re: Ile kolektorow slonecznych mam miec
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 12 października 2015 19:19:29 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus
    napisał:

    > Miod na moje serce. A sie balem czy 4szt to nie za duzo ;)

    Moja idea jest jeszcze bardziej ekstremalna :)

    Kolektor jest tani. Jak juz masz duży bufor to masz gdzie ładować energie.
    Jesli uda ci sie w miesiącach wiosenno-jesiennych uzyskać dodatkowe 300-500PLN na rok
    to kolektor dodatkowy zwróci sie szybko.

    Najgorsze co może sie zdarzyc to to że będziesz musiał w lato folie odblaskowa sobie
    na paru kolektorach połozyć.

    Najlepsze to to że i w zime nagrzejesz sobie wode z wodciągów z tych 5-8 stopni do
    15-20 - o ile będziesz miał odpowiedni układ.

    Jak ja bym sobie montował to zaczal bym od 6 kolektorów i podobnego zbiornika jak
    twoj.

    Tak więc nie trap sie zbytnio jak sie wachasz to zaplanuj uklad tak abyś mogl kiedys
    dolozyc paneli. Po pierwszym/drugim roku bedziesz wiedzial ile masz slonca na
    wiosne/jesien i ocenisz czy warto dolozyc...

  • 22. Data: 2015-10-13 13:07:01
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 października 2015 11:54:17 UTC+2 użytkownik s...@g...com > >
    Najgorsze co może sie zdarzyc to to że będziesz musiał w lato folie odblaskowa sobie
    na paru kolektorach połozyć.

    Takich kombinacji wlasnie chcialem uniknac, mimo ze mam "poltorej prawej reki" :)
    Na dach bu trzeba wchodzic, to by lopotalo na wietrze (wietrzna okolica)

    > Tak więc nie trap sie zbytnio jak sie wachasz to zaplanuj uklad tak abyś mogl
    kiedys dolozyc paneli. Po pierwszym/drugim roku bedziesz wiedzial ile masz slonca na
    wiosne/jesien i ocenisz czy warto dolozyc...

    Wole docelowa ilosc zalozyc, zalac i zapomniec, a rurki puscic we welnie poki
    kartongipsow tam jeszcze nie zalozylem. O ten szczegol nawet pytalem tu na grupie.

    bajcik

  • 23. Data: 2015-10-13 13:10:30
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    napisał:

    > Najlepsze to to że i w zime nagrzejesz sobie wode z wodciągów z tych 5-8 stopni do
    15-20 - o ile będziesz miał odpowiedni układ.

    Ale co w tym jest najlepszego? ;)
    Mi pompa ciepla grzeje CWU za 35 pln / mc. Grzeje ja z 5stC do 50stC,
    czyli jak na starcie dostanie 20stC to zaoszczedze jakies 10 pln / mc.
    Ile bedzie kosztowal kolektor z buforami?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 24. Data: 2015-10-13 15:09:04
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 13 października 2015 13:07:05 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus
    napisał:
> [...]
    > Na dach bu trzeba wchodzic, to by lopotalo na wietrze (wietrzna okolica)

    Oj tam. Raz w maju wejdziesz połozysz, taśmą okleisz. :)
    We wrzesniu drugi raz aby zdjąć :)

> [...]
    kartongipsow tam jeszcze nie zalozylem. O ten szczegol nawet pytalem tu na grupie.

    Dopiecie dodatkowego panelu lub dwu to nie powinien byc problem a juz wogole dziwne
    ze dodatkowy panel powodował by grzebanie w rygipsach :)
    Ale jak podumasz nad tym i naszykujesz teraz to potem sie dopnie sprawnie.

    Wyliczenia wyżej masz zgrubne i wiesz co wyjdzie a co zrobisz to inna sprawa :)

  • 25. Data: 2015-10-13 15:11:50
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 13 października 2015 13:10:32 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > czyli jak na starcie dostanie 20stC to zaoszczedze jakies 10 pln / mc.
    > Ile bedzie kosztowal kolektor z buforami?

    Najlepsze jest to ze w stosunku do aktualnego planu i stanu koszty są na poziomie
    1000-1500pln a zysk na poziomie tych 300-500 rocznie (dogrzanie zimnej wody i grzanie
    domu w okresie jesien/wiosna.

    Ty proponujesz aby sobie wątkotwórca kupił PC jak już ma to co ma?
    Bo bufor już ma. Solary tez niebawem będzie miał...

  • 26. Data: 2015-10-13 21:55:19
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 października 2015 15:11:52 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    napisał:

    > Najlepsze jest to ze w stosunku do aktualnego planu i stanu koszty są na poziomie
    1000-1500pln a zysk na poziomie tych 300-500 rocznie (dogrzanie zimnej

    1000 pln za 6 kolektorow i bufor 1500l ? Coraz ciekawiej :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 27. Data: 2015-10-13 22:45:58
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-11 o 00:46, Krzysztof Garus pisze:

    > Ile paneli dac "zeby bylo dobrze"?
    5-6

    > Troche obok tematu sa pytania:
    > - czy warto isc w drozsze "markowe" panele? Bo moze zamiast 3ch drozszych lepiej
    4 tansze
    Tak mają lepsze powłoki pochłaniające, mniej się one degradują z czasem.
    > - lepiej laczyc je szeregowo czy rownolegle?
    Tylko równolegle i to w układzie na krzyż czyli w np w dolnym prawym
    rogu dopływ to odpływ w górnym lewym, tak aby przepływ przez wszystkie
    był wyrównany.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 28. Data: 2015-10-13 23:57:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A te z lepszymi powłokami to ile droższe od zwykłych? Lepsza powłoka może chociaż nie
    musi podnieść sprawność o 1 procent. To jak droższy o jeden procent to warto. Ale jak
    droższy o ponad jeden procent to nie warto. Stosunek jakości do ceny jest ważny a nie
    ze na lepsza powłokę i jest dwa razy drozszy a prawie nic nie lepszy.

  • 29. Data: 2015-10-14 08:21:18
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 13 października 2015 21:55:21 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    1000-1500pln a zysk na poziomie tych 300-500 rocznie (dogrzanie zimnej

    > 1000 pln za 6 kolektorow i bufor 1500l ? Coraz ciekawiej :)
    > pozdr.

    Ano ciekawiej bo widze ze wogole nie wiesz o czym piszesz.
    Prześledź wątek od początku i zauważ że pytający nie pyta sie czy kupic PC czy gaz
    czy solary tylko zastanawia sie czy kupic 2-3-4 panele.

    Czytasz bezmyslnie i sie mądrzysz nie na temat.

    Moja propozycja to dokupienie 2 paneli do juz rozważanego układu który nie jest
    kontrowersyjny.

  • 30. Data: 2015-10-14 08:22:53
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 13 października 2015 23:57:07 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
> [...]
    nie ze na lepsza powłokę i jest dwa razy drozszy a prawie nic nie lepszy.

    No niedobrze liczysz.
    Poprawa sprawnosci z 20% do 21% to nie podniesienie uzysku o 1% tylko o 5%.
    No chyba ze miales inne procenty na mysli...