  • 1. Data: 2009-02-01 00:03:46
    Temat: Jaki komin do pieca gazowego?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Dom będzie ogrzewany gazem ziemnym, w planach mam kocioł z
    zamkniętą komorą spalania, nie interesują mnie kotły
    kondendacyjne.
    W projekcie mojego domu kwestia komina jest póki co załatwiona
    sporym zespołem kanałów tworzonych przez typowe ceramiczne
    pustaki kominowe, o takie mniej więcej:
    http://www.mark-bud.waw.pl/_zdj.php?iz=o07
    Dziura wewnętrzna ma średnicę 16cm, do kotłowni schodzą mi (póki
    co na papierze) dwa takie kanały, jeden w zamyśle projektanta
    miał być spalinowy (oczywicie po uzupełnieniu wkładem), drugi
    wentylacyjny dla całego pomieszczenia.

    Moje pytanie: czy tak jak to jest w projekcie będzie to miało
    sens z kotłem z zamkniętą komorą spalania? Czy otwór 16cm
    wystarczy, żeby wstawić systemową współosiową rurę, która da i
    kanał dymny sensownej średnicy i wentylację dla kotła? Czy też
    należy przeprojektować cały ten komin, żeby tam zmieścić typowy
    kompletny komin systemowy? W tym momencie byłaby to dla mnie
    spora rewolucja, bo z szybkiego przeglądu kominów systemowych
    wyszło mi, że ich pustaki zaczynają się od 35x35cm. Ten mój komin
    jest co prawda z dwóch rzędów takich pustaków jak podaję wyżej,
    ale żeby nie zmieniać jego wymiarów musiałbym cztery obecne
    kanały usunąć. Nie jest to niemożliwe, ale kłopotliwe lekko. No
    chyba, że jest jakiś system kominowy mieszczący w standardowym
    rozmiarze 20x20cm, w sumie na chłopski rozum gdyby dać okrągłą
    rurę spalinową centralnie, a do wentylacji wykorzystać te
    przestrzenie dopełniające do kwadratu... może ktoś coś takiego
    produkuje?
    Ewentualnie, czy istnieje możliwość doprowadzenia do kotła z
    zamkniętą komorą powietrza nie taką współosiową rurą, ale po
    prostu z osobnego kanału? Bo dodanie trzeciego kanału
    wentylacyjnego do tej kotłowni akurat nie byłoby problemem.

    J.

  • 2. Data: 2009-02-01 00:06:22
    Temat: Re: Jaki komin do pieca gazowego?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jarek P. <jarek[kropka]p@gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > prostu z osobnego kanału? Bo dodanie trzeciego kanału
    > wentylacyjnego do tej kotłowni akurat nie byłoby problemem.

    A i jeszcze jedno: czy dla pieca, z punktu widzenia jego
    sprawności sprawia różnicę fakt, czy powietrze będzie dostawał
    zimne z osobnego kanału, czy już ogrzane spalinami z kanału
    współosiowego? Na chłopski rozum wychodzi mi, że tak, pytanie
    tylko, czy praktycznie ma to znaczenie?

    J.

  • 3. Data: 2009-02-01 08:08:32
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

> [...]
    > systemową współosiową rurę, która da i kanał dymny sensownej średnicy i

    Zapewne wystarczy, zajrzyj do DTR kotła jaka ma być średnica komina
    zespolonego.

> [...]
    > komin systemowy? W tym momencie byłaby to dla mnie spora rewolucja, bo z
    > szybkiego przeglądu kominów systemowych wyszło mi, że ich pustaki

    Nie tędy droga...

> [...]
    > komorą powietrza nie taką współosiową rurą, ale po prostu z osobnego
    > kanału? Bo dodanie trzeciego kanału wentylacyjnego do tej kotłowni akurat

    A mozna też po prostu przez ścianę wyjść z kotłowni przewodem
    koncentrycznym. z zachowaniem odległości od otworów okiennych.

    http://www.kominypolskie.com.pl/pc2_skpmuratorexpo.p
    df

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 4. Data: 2009-02-01 10:37:00
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

> [...]
    > papierze) dwa takie kanały, jeden w zamyśle projektanta miał być spalinowy
    > (oczywicie po uzupełnieniu wkładem), drugi wentylacyjny dla całego

    Ja mam kocioł kondensacyjny o mocy 24 kW wpięty do zwykłego prefabrykowanego
    przewodu wentylacyjnego. Do pustaka wentylacyjnego Leier LK (kanał o
    przekroju 200 cm2) mam wprowadzną pojedynczą rurę na spaliny, o średnicy
    chyba 80mm. Powietrze do spalania jest prowadzone w przestrzeni pomiądzy
    rurą a pustakiem. Rozwiązanie łatwiejsze do realizacji i dużo tańsze niż
    podwójna rura. Tak mi poradzili w salonie Viessmanna jeszcze przed budową
    komina, Vaillant też to dupuszcza. Kominiarz nie miał zastzeżeń, budynek
    odebrany.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 5. Data: 2009-02-01 11:07:40
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Druid29 <d...@t...pl> wrote:

> [...]
    > Vaillant
    > też to dupuszcza. Kominiarz nie miał zastzeżeń, budynek

    Czyli wychodzi na to, że niepotrzebnie panikuje, dzieki.

    A juz z czystej ciekawości, ponowię pytanie: czy przy piecu
    gazowym (niekondensacyjnym), fakt, że powietrze dochodzące do
    pieca jest wstępnie ogrzewane przez rurę spalinową: ma ten fakt
    praktyczne znaczenie w funkcjonowaniu pieca, czy nie ma? Bo na
    chłopski rozum powinno to sprawność pieca podnosić, ale z drugiej
    strony, gdyby to było zauważalne, producenci takich współosiowych
    kominów by od tego ulotki reklamowe zapewne zaczynali i obrazki
    ich cudownego komina, z którego bocznym wylotem się pieniążki
    wprost do portfela szczęśliwej rodzinki sypią zamieszczali, a
    jakoś tego nie widzę.

    J.

  • 6. Data: 2009-02-01 12:45:27
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    Jarek P. wrote:

    > Czyli wychodzi na to, że niepotrzebnie panikuje, dzieki.

    Panikujesz słusznie, ale nie na temat.
    Podstawowym parametrem, który Ci zalezie za skórę jest długość
    przewodów.
    Każdy kocioł ma takie ograniczenie.

    > A juz z czystej ciekawości, ponowię pytanie: czy przy piecu

    A tak z czystej ciekawości, dlaczego nie kondensacyjny?

    pozdrawiam Piotr

  • 7. Data: 2009-02-01 12:54:04
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Piotr_Boncza <o...@m...com> wrote:

    > Podstawowym parametrem, który Ci zalezie za skórę jest długość
    > przewodów.
    > Każdy kocioł ma takie ograniczenie.

    Długośc przewodów których? Dymowego, czy doprowadzającego? Napisz
    coś więcej, proszę. Oczywiście z uwzględnieniem faktu, że nie
    buduję wierzowca, tylko normalny domek z poddaszem użytkowym, w
    którym piec będzie mieszkał na parterze.

    > A tak z czystej ciekawości, dlaczego nie kondensacyjny?

    Nie kalkuluje mi się z powodu po pierwsze ceny, po drugie
    konieczności stosowania dużo większych grzejników. Do grzejników
    robiłem kalkulację za pomoca programu dostępnego na stronie Purmo
    i przy temperaturze dawanej przez normalny piec, nawet z
    uwzględnieniem niezbednych zapasów wyszły mi płaskie grzejniki
    doskonale się mieszczące w przewidzianych na nie miejscach,
    gdybym chciał dac piec kondensacyjny, musiałyby być albo grubsze
    albo większe. Pomijając nawet kwestie estetyki, podliczając to
    wszystko wyszło mi, że inwestycja w piec kondensacyjny miałaby
    szansę się zwrócić dopiero po ładnych paru sezonach.

    J.

  • 8. Data: 2009-02-01 13:46:08
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jarek P. <jarek[kropka]p@gazeta.pl> wrote:

    > wierzowca,

    TFUUUU!!!!!

    J.

  • 9. Data: 2009-02-01 20:41:34
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    Jarek P. wrote:

    > Długośc przewodów których? Dymowego, czy doprowadzającego? Napisz
    jednego i drugiego. Przy systemie rozdzielonym mamy trochę większe
    możliwości ale para wodna wykraplająca się na rurze dolotowej może
    zepsuć humor :) Poza tym tracimy zysk z odbierania ciepła od spalin.
    Przy współosiowym w większości kotłów rura może być max kilka metrów.
    Lepszy kocioł, czytaj droższy, np. Ceraclass Excelence ma dopuszczalną
    długość 8m bez kolan a z dwoma kolanami 5-6m. Inne firmy mają podobne
    ograniczenia, po prostu większy - droższy wentylator i automatyka, która
    to upilnuje więcej kosztuje.
    Do 21 kW możesz w jednorodzinym wyprowadzić przez ścianę. Albo, przy
    większej mocy, zrobić kotłownię na strychu. Ja bardzo lubię takie
    rozwiązania :)

    > coś więcej, proszę. Oczywiście z uwzględnieniem faktu, że nie
    > buduję wierzowca, tylko normalny domek z poddaszem użytkowym, w

    Moje oczy :D

    > Nie kalkuluje mi się z powodu po pierwsze ceny, po drugie
    > konieczności stosowania dużo większych grzejników. Do grzejników

    Bezedura. :)
    KOndensacyjny kosztuje teraz niewiele więcej niż dobry z zamkniętą
    komorą
    Cerasmart 4-5 tysięcy. Do tego system kominowy Junkersa z PP wychodzi
    taniej niż stal.
    Zależnie od wielkości grzejników do jakiejś temperatury będzie pracował
    jak kondensacyjny a potem jak zwykła zamknięta komora. Jak policzysz
    grzejniki wyższą temperaturę to będzie kondensował do kilku stopni
    poniżej 0, jak na 70/55 to pewnie do koło -10' Nie mam już siły, żeby
    grzebać w wykresach ale sam możesz sprawdzić dokładnie.
    Dni z niskimi temperaturami jest niewiele w roku, więc większość
    będziesz oszczędzał. Tak czy inaczej ja twardo upieram się przy
    kondensacyjnym :)

    > gdybym chciał dac piec kondensacyjny, musiałyby być albo grubsze
    > albo większe. Pomijając nawet kwestie estetyki, podliczając to

    Weź też pod uwagę to, że małe grzejniki pracujące na wysokich
    parametrach nie są zdrowe i co ważniejsze nie mają marginesu
    bezpieczeństwa na ciężką zimę.

    pozdrawiam Piotr

  • 10. Data: 2009-02-01 21:09:18
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Piotr_Boncza <o...@m...com> wrote:

    > Moje oczy :D

    No pokajałem się już, nie kop leżącego :-)

    > KOndensacyjny kosztuje teraz niewiele więcej niż dobry z
    > zamkniętą
    > komorą

    Porównywałem w cenniku produktów jednej firmy (Vaillant) jakoś
    latem. Kondensacyjne się zaczynały od poziomu, przy którym
    normalne się kończyły.

    J.