  • 1. Data: 2010-09-09 12:16:50
    Temat: Komin z pustakow kominowych
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Witam
    Mam pytanie odnosnie budowy komina z gotowych pustakow kominowych firmy
    Leier. Czy mozna taki komin wybudowac z samego pustaka, bez tej rury
    ceramicznej w srodku ? Potrzebny mi jest komin do pieca CO na ekogroszek i
    nie wiem czy komin bez rury ceramicznej w srodku sie nie rozpadnie.

    // Patryk Jakóbiak \\
    // p...@w...pl \\

  • 2. Data: 2010-09-09 12:28:42
    Temat: Re: Komin z pustakow kominowych
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik P4tryk napisał:
    > Witam
    > Mam pytanie odnosnie budowy komina z gotowych pustakow kominowych firmy
    > Leier. Czy mozna taki komin wybudowac z samego pustaka, bez tej rury
    > ceramicznej w srodku ?

    Można

    Potrzebny mi jest komin do pieca CO na ekogroszek i
    > nie wiem czy komin bez rury ceramicznej w srodku sie nie rozpadnie.

    Najprawdopodobniej się rozpadnie, wcześniej przyozdabiając ściany
    pięknymi wykwitami.

    > Pozdrawiam

    pozdrawiam
    rafał

  • 3. Data: 2010-09-09 14:07:03
    Od: hk <h...@k...pl>

    P4tryk pisze:
> [...]
    > ceramicznej w srodku ? Potrzebny mi jest komin do pieca CO na ekogroszek i
    > nie wiem czy komin bez rury ceramicznej w srodku sie nie rozpadnie.

    Się podepnę żeby nie odgrzebywać starego:
    Plumpi napisał mi, że jak ekogroszek to rura kwasoodporna. Dziś w
    Domexie w Cz-wie powiedziano mi, że ekogroszek to wysoka temperatura i
    podchodzi pod konieczność stosowania rur żaroodpornych. Do tego stopnia,
    że odradzają mi (tańsze) wkłady kominowe systemu Marywil (wg producenta
    o odporności na temp. 600 stopni i kwas 95%) - bo podobno mieli
    reklamacje - wkłady pękały i sypały się w kominie.
    Za to polecają Schiedela Rondo ("przypadkiem" droższy) - z tym, że ja na
    stronie Schiedela znalazłem taki wpis: "Komin Schiedel RONDO znajduje
    zastosowanie tam gdzie temperatura spalin wynosi 200°C -- 500°C, czyli
    tam, gdzie nie występuje wytrącanie się wilgoci." No to po pierwsze
    500<600 stopni a po drugie - w przypadku ekogroszku jest ta wilgoć czy
    nie? Bo ja zrozumiałem, że jednak jest...

    W ogóle na stronach różnych producentów - Bolesławiec, Krasiccy, szafuje
    się temperaturą - standard jest 600? ok. mamy na 600 stopni, trzeba 700?
    tak, jest 700..

    A tymczasem w ofercie Schiedela są Rondo, Rondo+ i Pro Advance, z czego
    każdy ma niższą temperaturę pracy. Dwa mają 30 lat gwarancji, mimo, że
    mają niby niższą temp. pracy niż Marywil. Czy ta gwarancja to w takim
    razie pic na wodę? Okaże się że to "system do każdego rodzaju kotła"
    tylko nie do ekogroszka???
    Dlaczego na stronach pisze się że kanały dymne są dla paliw stałych, ale
    jednocześnie że "nowoczesne kotły na paliwa stałe" (jak rozumiem
    ekogroszek - ale może chodzi o jakieś peletowe, na ziarno itp???)
    wymagają kanałów kwasoodpornych???

  • 4. Data: 2010-09-09 15:15:53
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 500<600 stopni a po drugie - w przypadku ekogroszku jest ta wilgoć czy
    > nie? Bo ja zrozumiałem, że jednak jest...

    Czuję się wywołany do tablicy.
    Co do kotłów retortowych to temperatura spalin waha się od 100 do 150 stC i
    bardzo rzadko osiąga więcej. Są to kotły o bardzo wysokich sprawnościach i o
    wyższych temperaturach spalin raczej nie ma mowy, choć bywają na rynku kotły
    i o niższych sprawnościach.
    Oczywiście przy tej temperaturze nie ma mowy o wykraplaniu się pary wodnej.
    Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że kocioł taki nie pracuje non-stop. Kocioł
    taki nie pracuje tak jak węglowy kocioł zasypowy. W odróżnieniu od kotła
    zasypowego, pomiędzy cyklami pracy kotła retortowego (cykl spalania)
    występują cykle przerw, podczas których nie jest wytwarzane prawie w ogóle
    ciepło, a wylatujace spaliny oziębiają się bardzo szybko do temperatury,
    która powoduje wykraplanie się pary wodnej.

> [...]
    > jednocześnie że "nowoczesne kotły na paliwa stałe" (jak rozumiem
    > ekogroszek - ale może chodzi o jakieś peletowe, na ziarno itp???) wymagają

    Bo kotły retortowe to takie dziwolągi, które więcej odpoczywają niż pracują
    :)
    Kiedy pracują, potrzebna by była stal żaroodporna, a kiedy "odpoczywają"
    stal kwasoodporna.
    Reasumując:
    Kupisz kocioł na ekogroszek i założysz komin nierdzewny to jego żywotność
    będzie mniejsza niż w przypadku współpracy z kotłem gazowym, ponieważ będzie
    chwilami dogrzewany do wyższych temperatur.
    Założysz wkład żaroodporny to zeżrą go kwasy.
    Z dwojga złego lepsza jest kwasówka, bo ona bez problemów wytrzymuje te
    kilkaset stC.
    Ma to tym większe znaczenie, jeżeli planujesz grzać CWU przez cały rok.

    Co zaś się tyczy wkładów kominowych to zainteresuj się wkładami dobrych
    firm, bo najbardziej newralgicznym miejscem wkładów z kwasówki nie jest sama
    blacha lecz spawy oraz jakość obróbki tych spawów oraz samej powierzchni
    blachy. Kazde miejsce spawania powinno być czyste i wytrawione specjalnymi
    kwasami, a na tych powierzchniach powinna być wytworzona warstwa
    pasywacyjna. To jest ta warstwa, która chroni stal nierdzewną przed
    rdzewieniem. Bez tej warstwy pasywacyjnej stal nierdzewną wpierniczy korozja
    i to w bardzo krótkim czasie.
    To co się widzi w większości składów budowlanych i marketach to totalna
    kicha. Miejsca zgrzewów i spawów są w ogóle nie wytrawione i nie
    spasywowane. Widać tu ciemne granatowo-niebieskie czy czaro-czarne
    przebarwienia, a spawy są byle jakie.
    To tu w takich produktach zaczyna się korozja, która powoduje, że rury
    rdzewieją i się rozłażą.
    Szkoda na to pieniędzy. Jak chcesz mieć komin na lata to jedź sobie na
    Wypalanki na ulicę Piękną (bodajże), tam jest gość, który od wielu lat
    zajmuje się montażem kominów i jest przedstawicielem niemieckiej firmy
    Jonas. Nie są to może tanie produkty, ale na lata. Jedź sobie choćby i
    obejrzyj tylko jakość wykonania i jakość spawów i porównaj je z tym co
    widziałeś w marketach.
    Jak nie trafisz (choć tam znają go wszyscy) to daj znać, poszukam dokładnego
    namiaru oraz numeru telefonu.

  • 5. Data: 2010-09-09 19:03:06
    Od: hk <h...@k...pl>

    Plumpi pisze:
> [...]

    > sprawnościach i o wyższych temperaturach spalin raczej nie ma mowy, choć
    > bywają na rynku kotły i o niższych sprawnościach.
    No to albo mnie robili w trąbę z tą małą odpornością na temperaturę,
    albo ten wkład co się rozsypał nie wytrzymał np. zapalenia sadzy, albo
    nie wiem co.

> [...]
    > pracują :)
    > Kiedy pracują, potrzebna by była stal żaroodporna, a kiedy "odpoczywają"
    Nie wiedziałem, że ekogroszek jest taki wymagający - myślałem, że to
    "wygodny" materiał opałowy...

> [...]
    > kilkaset stC.
    > Ma to tym większe znaczenie, jeżeli planujesz grzać CWU przez cały rok.
    Właśnie - CWU cały rok.

> [...]
    > firm, bo najbardziej newralgicznym miejscem wkładów z kwasówki nie jest
    > sama blacha lecz spawy oraz jakość obróbki tych spawów oraz samej
    Ale wcześniej mi pisałeś, że najlepszy wybór to ceramika. I takiej
    ceramiki właśnie zacząłem szukać. Polecisz jakichś producentów? Bo ja
    już bym jakoś poszerzył kanał w kominie (mimo, że na projekcie po
    adaptacji zabrakło kanału wentylacyjnego w kotłowni - jakoś pani
    projektantka to przeoczyła :< i mimo, że ławy wylane) żeby tę ceramikę
    kupić...

  • 6. Data: 2010-09-09 20:28:25
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > No to albo mnie robili w trąbę z tą małą odpornością na temperaturę, albo
    > ten wkład co się rozsypał nie wytrzymał np. zapalenia sadzy, albo nie wiem
    > co.

    Być moze, że i samozapłon sadzy. W takich przypadkach potrafią nawet padać i
    żaroodporne wkłady i ceramika.

> [...]

    > zabrakło kanału wentylacyjnego w kotłowni - jakoś pani projektantka to
    > przeoczyła :< i mimo, że ławy wylane) żeby tę ceramikę kupić...

    Najlepszym kominem do ekogroszku jest komin systemowy z ceramicznym wkładem
    i izolacją.
    Dlaczego ?
    Bo posiada stosunkowo dużą bezwładność termiczną, dzięki czemu nie wystyga w
    czasie przerw w paleniu kotła tak szybko jak wkłady stalowe. A jeżeli nie
    wystyga to nie dochodzi do wykraplania pary wodnej. Kominy ceramiczne
    dobrych firm, a tu właśnie przoduje w jakości Schiedel, choć znam ludzi,
    którzy montowali kilka-kilkanaście lat temu kominy innych firm, a nawet
    ceramikę z dawnych ZMO (Zakładów Materiałów Ogniotrwałych) i do dzisiaj nic
    się nie dzieje.
    Z tego co piszesz wnioskuję, że jesteś z Cz-wy, zatem masz blisko. Jedź do
    dawnych ZMO to jest przy ul. Legionów, jadąc w kierunku Mstowa skręcasz w
    uliczkę w prawo na wysokości giełdy towarowej. Chyba wiesz gdzie to jest ?
    Tam kiedyś produkowali wkłady ceramiczne do kominów, których koszt jest dużo
    niższy. Razem z wymurówką wyniesie Cię komin o połowę mniej, jeżeli już takl
    usilnie szukasz oszczędności.
    Schiedel produkuje systemy, które są odporne zarówno na wysoką temperaturę
    jak i na kwasy. Cokolwiek nie podepniesz będziesz palił bez problemów. U
    siebie także postawiłem pod kocioł Schiedla Rondo Plus i naprawdę polecam
    ich produkty. Jak chcesz zaoszczędzić przy Schiedlu to pogadaj z murarzem,
    żeby Ci wylał płytę startową (to jest ta płyta od której robi się obmurówkę
    klinkierową komina) oraz czapę z betonu i już zaoszczędzisz z 700zł.

  • 7. Data: 2010-09-09 21:09:24
    Od: "arek" <n...@m...pl>

> [...]
    > którzy montowali kilka-kilkanaście lat temu kominy innych firm, a nawet
    > ceramikę z dawnych ZMO (Zakładów Materiałów Ogniotrwałych) i do dzisiaj

    W ZMO mi powiedzieli że kiedyś takie robili, ale już nie robią. Że teraz
    tylko rury stalowe się daje. No ale jak upadli to pewnie i asortyment
    zmienili. A dzwoniłem do nich po tym jak mi ładnie wszystko wyłożyłeś w
    tamtym wątku sprzed kilku dni - ale nie przeszło? Nie widze w każdym razie
    tego mojego posta...

> [...]
    > żeby Ci wylał płytę startową (to jest ta płyta od której robi się
    > obmurówkę klinkierową komina) oraz czapę z betonu i już zaoszczędzisz z
    Dzięki, skorzystam. Jutro podzwonię do przedstawicieli Schiedela.

  • 8. Data: 2010-09-10 17:33:36
    Od: "cezarys" <c...@X...pl>

    Użytkownik "arek" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tego mojego posta...

    > Dzięki, skorzystam. Jutro podzwonię do przedstawicieli Schiedela.
    Też polecamSchiedla . Porozmawiaj też na temat izolacji komina.
    Mój problemik ich konsultant rozwiązał w 3 minuty.
    CEzarys

  • 9. Data: 2010-09-10 20:36:24
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > Oczywiście przy tej temperaturze nie ma mowy o wykraplaniu się pary wodnej.
    Jak najbardziej występuje wykraplanie pary wodnej.

    Mam kocioł Zębiec KP30. W zeszłym roku podpiąłem do niego czujnik
    pogodowy. Po ustawieniu pieca tak, żeby dobrze grzał ale nie za dobrze,
    w temperaturze powyżej około 0 stopni C na zewnątrz ustawia sobie
    temperaturę wody na 45 st. C. Przy tej temperaturze w kotle pali się
    aby, aby. Komin jest zimny a czopuch ma temperaturę taką, że z trudem
    ale chwilę można wytrzymać ręką, czyli pewnie około 50 st. C. W tej
    temperaturze na pewno następuje kondensacja. Niestety, przekonałem się o
    tym.
    Mianowicie, w najniższej kondygnacji (suterena) budynku zamontowałem
    wkłady kominowe "Bolesławiec" osobiście, bo musiałem przygotować pod
    hydraulików i zrobiłem to dobrze, tzn kielichami do góry. Parter i
    piętro zrobili mi murarze, tacy jakich znalazłem, ale nie widziałem
    tego, jak robili. Wiosną tego roku robiłem nowy dach, więc i nowe
    kominy. Wtedy wyszło, że zamontowali mi wkłady kominowe odwrotnie, tzn.
    kielichami w dół. Murarz od kominów ustawił wkład na wkład i niestety,
    nie trafił idealnie. Okazało się, że na tym połączeniu skropliny
    wychodzą z wkładów na ścianę. Odkułem miejsce połączenia i szczelinę
    między wkładami zakleiłem kitem do uszczelniania kominków. Po 2 - 3
    tygodniach wiosennego palenia rozsypał się i zaczęło ciec ponownie.
    Znaczy się kwasy kit zjadły. Latem zakleiłem szczelinę kitem dekarskim i
    zamurowałem zaprawą szamotową. Jak nie wytrzyma, to będę musiał
    rozpruwać ściany przez 2 kondygnacje. Kafelki w kuchni polecą.....

    Gdy w kotle jest temperatura około 70 st C (dość silmy mróz) to komin
    jest gorący nawet na piętrze. Pewnie wtedy nie ma wykraplania. Ale wtedy
    kocioł pracuje, jak to określił kolega, "jak solidna kuźnia", bo pozwala
    rozgrzać stal do takiej temperatury, że łatwo się ją obrabia.

    > od kotła zasypowego, pomiędzy cyklami pracy kotła retortowego (cykl
    > spalania) występują cykle przerw, podczas których nie jest wytwarzane

    W moim kotle nie ma cyklów przerw i pracy. U mnie kocioł pracuje
    równomiernie cały czas i cały czas dmuchawa dmucha.
    Przejście w fazę nadzoru (bez nadmuchu i podawania węgla) mogę tylko
    wymusić jak zacznę mieszać, tzn. np.: wrzucę na retortę kilka kawałków
    drewna i zacznę przełączać praca/wygaszanie/ładowanie/rozpalanie/....
    Dorzucenie drewna i silniejszy nadmuch spowodują wzrost temperatury
    powyżej zadanej, przez zamiast pracy włącza się nadzór tak długo, aż
    temperatura wody nie obniży się do zadanej.

    > Kiedy pracują, potrzebna by była stal żaroodporna, a kiedy "odpoczywają"
    > stal kwasoodporna.
    Tam, gdzie kupiłem kocioł zalecili mi kupić do komina wkłady ceramiczne,
    jako najpewniejsze rozwiązanie.

    Kazek

  • 10. Data: 2010-09-11 06:45:52
    Od: hk <h...@k...pl>

    Kazimierz Debski pisze:

> [...]
    > tego, jak robili. Wiosną tego roku robiłem nowy dach, więc i nowe
    > kominy. Wtedy wyszło, że zamontowali mi wkłady kominowe odwrotnie, tzn.

    Kurcze... Mi postawili dwie ściany piwnic na skraju papy (izolacji
    poziomej) w taki sposób, że z zewnątrz jest 12 cm papy a w środku 0... A
    wystarczyło - jak już papę źle położyli na lepik - zrobić dom o 2-3 cm
    większy, żeby ścianę oprzeć na papie. Przyklejenie czegokolwiek na
    zakładkę jest już niemożliwe, a przecież nawet taki łoś jak ja wie, że
    izolacja ma izolować, a izoluje jak jest szczelna - murarz powinien to
    wiedzieć tym bardziej :(