  • 171. Data: 2019-07-08 17:10:44
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 16:59:29 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > a falowniki z kilkoma osobnymi mppt? wtedy dać po jednym na połać

    Słabo z tym bo zwykle są 2 MPPT a 3 pojawiają się od mocy powyżej 15kW.
    A Myjk ma tych połaci od nasrania ;)
    Można grupować w łańcuchy równoległe, ale przy takim dachu do rzeźba w g.

    L.

  • 172. Data: 2019-07-08 17:26:26
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 8 Jul 2019 08:10:44 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Słabo z tym bo zwykle są 2 MPPT a 3 pojawiają się od mocy powyżej 15kW.
    > A Myjk ma tych połaci od nasrania ;)
    > Można grupować w łańcuchy równoległe, ale przy takim dachu do rzeźba w g.

    Nono! Tylko nie od nasrania! Jak większość mam trzy połacie, co najwyżej
    brak piątej klepki. ;P Miałem na myśli połączenie konkretnych połaci dachu
    górnego i dolnego. Acz to chyba faktycznie bez sensu bo połacie "boczne" na
    górnym dachu będą jednak mocniej doświetlone i znowu kiszka. Sam nie wiem
    jak to załątwić najlepiej. W każdym razie druty już zamówiłem i pociągnę
    dla świętego spokoju żeby potem nie pruć.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 173. Data: 2019-07-08 19:26:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 10:26, Lisciasty pisze:

    > No akurat na fotowoltaice to się bardzo słabo znasz ;)
    W innych dziedzinach pewnie podobnie jego wiedza wygląda.

    --
    Janusz

  • 174. Data: 2019-07-08 19:36:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 10:08, A S pisze:
> [...]
    emienie-instalacji-pv-czyli-ile-jest-fachowca-u-fach
    owca-t57132

    > To są powody bhp-owskie. Dopuszczam myśl, że są religią ale podnoszą
    Ale nie tylko, pozwala wykryć przez falownik przebicia na panelach, co
    może je
    dodatkowo uszkodzić (panele) bo obecne falowniki są beztransformatorowe
    więc nie ma izolacji od sieci i takie przebicie powoduje że część paneli
    może dostać dodatkowe napięcie.

    > koszt instalacji i to powód ich istnienia. Jasne że wiele metalowych
    > ramiaków lepiej połaczyć i uziemić, nawet nie w kontekscie uderzenia
    > pioruna.
    Jak uderzy piorun to w zasadzie niewiele pomoże, uziemienie wtedy chroni
    resztę
    instalacji przed spaleniem, piorun ma drogę ujścia do ziemi po
    uziemieniu a nie przez
    instalację. Dach i jego instalacja odgromowa w zasadzie powinna chronić
    PV a ona sama
    być w "cieniu" ochronnym.

    > Czy jest znany Ci *fizyczny* wymóg uziemiania, którego brak może
    > degradować powierzchnię PV?
    Nie.

    >Np. odprowadzanie jakiegoś pasożytniczego
    > ładunku? Gdzieś coś tam było ...
    A to co innego, mogą się elektryzować np podczas burzy i przekroczyć
    napiecie przebicia panela a ono w stosunku do napięcia pracy nie jest za
    wysokie i
    najczęściej wynosi 1000V, dlatego chyba prawie wszyscy producenci PV
    zalecają uziemianie.

    --
    Janusz

  • 175. Data: 2019-07-08 19:39:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 10:23, Uzytkownik pisze:
    [ciach głupoty]

    > Następnym razem radzę ci więcej pokory i szacunku do ludzi,
    Zacznij od siebie a nie wyjeżdżaj z komentarzem że ktoś pisze bzdury,
    bo tylko tak potrafisz.

    --
    Janusz

  • 176. Data: 2019-07-08 19:45:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 11:27, Lisciasty pisze:

    > Ja mam akurat takie. O innych się nie wypowiadam bo nie mam ;)
    >
    > https://sklep.asat.pl/pl/p/Mikroinwerter-560W-Envert
    ech-EVT560-kabel-AC-/664
    Ale macie świadomość że to jest na jeden moduł? więc wg mnie to
    kompletna lipa.

    --
    Janusz

  • 177. Data: 2019-07-08 20:02:41
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 17:26, Myjk pisze:
    > Mon, 8 Jul 2019 08:10:44 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Nono! Tylko nie od nasrania! Jak większość mam trzy połacie, co najwyżej
    Możesz dać 3 falowniki 1F, każdy podłączasz pod osobną fazę, do 2,5KW
    można bez problemu.

    Tu masz taki na mniejszy grid
    https://allegro.pl/oferta/falownik-inwerter-solarny-
    solax-x1-2-0-mini-8245060332

    moc 2kw, max nap 400V, to trochę bieda bo w zależności od panela to
    możesz podłączyć
    w szeregu max 7-8 bo cię max napięcie przy -25st nie puści.

    Są tańsze 1,65kw tylko nie wiem czy sprzedawca ma wszystkie papiery
    wymagane przez energetykę
    https://allegro.pl/oferta/inwenter-enfinity-1650tl-8
    250103751

    Rozrysuj sobie dach ile zmieścisz tam paneli bo może się okazać że na 2
    kw będziesz
    miał biedę zmieścić.

> [...]
    > górnym dachu będą jednak mocniej doświetlone i znowu kiszka. Sam nie wiem
    Problemem jest że jak masz panel zasłonięty to przez niego przestaje
    płynąć prąd i cały
    łańcuch "staje", są panele z dodatkowymi diodami żeby zmniejszyć ten
    probvlem ale nadal on jest dlatego ważne jest rozmieszczenie tak gridu
    żeby był cały oświetlony.

    > jak to załątwić najlepiej. W każdym razie druty już zamówiłem i pociągnę
    > dla świętego spokoju żeby potem nie pruć.
    Albo rurę daj :) a wiem Ty wolisz peszel.

    --
    Janusz

  • 178. Data: 2019-07-08 20:11:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 10:51, Myjk pisze:
    > Mon, 8 Jul 2019 01:15:09 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Zwykłe elektryczne druty 3-żyłowe. :(
    Zwykłe mają max 750V i to pisze na koszulce, dlatego tez (oprócz UV)
    się nie nadają, chyba że będziesz miał mały grid na 400V wtedy
    wystarczą tylko z
    UV będzie problem.

    --
    Janusz

  • 179. Data: 2019-07-08 20:21:10
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 08.07.2019 o 17:26, Myjk pisze:
> [...]
    > jak to załątwić najlepiej. W każdym razie druty już zamówiłem i pociągnę
    > dla świętego spokoju żeby potem nie pruć.

    to może na początek powiedz jakiej wielkości instalację planujesz ?
    to przecież automatycznie określi liczbę potrzebnych paneli, teraz
    miarka i wymiary paneli przenieś na dach lub projekt i wiele się wyjaśni

  • 180. Data: 2019-07-08 20:22:57
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 08.07.2019 o 19:45, Janusz pisze:

    ech-EVT560-kabel-AC-/664

    > Ale macie świadomość że to jest na jeden moduł? więc wg mnie to
    > kompletna lipa.

    na dwa ;)