  • 41. Data: 2019-07-01 21:12:17
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-01 o 15:31, Myjk pisze:
> [...]
    > dziękuję za ostrzeżenie. :P

    > Nikt, pisałem w odniesieniu do cen rynkowych jakie dostaje kowalski.

    > Nie jest w warunkach jakie opisujesz (wykorzystywanie prosumenta aby
    > zbierać prąd w lato a wykorzystywać w zimie). Matematyka akurat jest
    > uniwersalna i nos nic do tego nie ma.

    > Rozumiem dokładnie jak działa prosument -- ale w takim wariancie możesz
    > tylko pomarzyć że się to zwróci w mniej niż 10 lat w stosunku do grzania
    > prądem w 2T. 7 lat przy cenach paneli jak dla kowalskiego (>4500zł/kWp)
    > jest do osiągnięcia tylko jak się intensywnie zużywa prąd na bieżąco. Czyli
    Skoro wiesz lepiej to sie z koniem nie bedę kopał.

    --
    Janusz

  • 42. Data: 2019-07-01 21:14:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-01 o 20:26, Marek pisze:

    > Ja pier. . cieszy się że wydał 24k po to by nie płacić miesięcznie ~150,
    > zł za prąd  oraz że ma kolejne urządzenie do pilnowania czy się nie
    > popsuje, czy grad dziury w panelu nie zrobi.

    Dobrze się czujesz czy może słoneczko Ci przygrzało, wiesz co to jest
    inwestycja czy tylko na lokacie umiesz trzymać forsę, jak ją oczywiście
    masz.

    --
    Janusz

  • 43. Data: 2019-07-01 21:46:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jul 2019 21:12:17 +0200, Janusz

    > Skoro wiesz lepiej to sie z koniem nie bedę kopał.

    Wiem, bo liczyłem to na wiele sposobów, w tym prostowałem obliczenia tym,
    co im wychodziło właśnie zwrot poniżej 7 lat. Dlatego m.in. jeszcze paneli
    nie mam.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 44. Data: 2019-07-01 21:47:26
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 01 Jul 2019 18:48:53 +0200, Irek.N.

    > Mnie też się nie spieszy, a może się okazać, że już pół kontenera mamy.
    > Jak temat zacznie się krystalizować, dajcie znać.

    OK, aktulanie czekamy na inne oferty i bardziej szczegółowe dane.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 45. Data: 2019-07-01 21:53:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 01 Jul 2019 20:45:34 +0200, Marek

    > Mógłbyś opowiedzieć? O co chodziło? sisvel?

    Ba, taki troll patentowy jest tylko jeden. :D

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 46. Data: 2019-07-01 22:40:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-01 o 21:46, Myjk pisze:
> [...]
    > co im wychodziło właśnie zwrot poniżej 7 lat. Dlatego m.in. jeszcze paneli

    Bo normalnie dla samego prądu do domu to się nie opłaca, ale do grzania
    już tak.

    --
    Janusz

  • 47. Data: 2019-07-02 00:20:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Za zime sredni rachunek pradu drogiego i taniego ( tak wiem, jest czego ujac z tym
    tanim ale jakos trzeba bylo nazwac) wyszedl mi 48 groszy za kilowatogodzine. Niech
    bedzie 50, bog Bog widzi moja krzywde. Instalacja o mocy 5kW z tego tematu to cirka
    jebalt 25 tysiecy. Da ona rocznie 5000kWh. Znaczy sie kilowatogodzina z niej kosztuje
    5 zyli w pierwszym roku. Do ogrzewania trzeba magazynowac w sieci. Biora za to 20%.
    To kilowatogodzina w pierwszym roku wyjdzie 6 zlotych. Zanim cena z wlasnej
    instalacji dojdzie do mojej sredniej ceny pradu uplynie 12 lat. Szybciej elektrownia
    atomowa dajaca prad po 15 groszy sie zwroci niz fotowoltaika w ktorej 5zl za wata
    wolaja. Teraz jest najlepszy czas zeby z fotowoltaika poczekac. Czytalem w necie ze
    amerykanskie elektrownie sloneczne kupuja ogniwa po cwierc dolara za wata. Znaczy sie
    zlotowke. To zalozmy ze za dwa lata ogniwa w detalu beda po pol dolara za wata. Do
    ceny pradu w taniej taryfie beda sie amortyzowaly cztery i pol roku. Wyjdzie ze
    taniej kupione za dwa lata z cena pradu na poziomie taniej taryfy zamortyzuja sie
    szesc lat wczesniej niz dzisiaj kupione po 5 zlotych za wata. A jak sie komus wydaje
    ze prad z fotowoltaiki jest darmo to sam sie oszukuje.

  • 48. Data: 2019-07-02 09:43:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jul 2019 22:40:19 +0200, Janusz

    > Bo normalnie dla samego prądu do domu to się nie opłaca,
    > ale do grzania już tak.

    Nie opłaca się. Szczególnie nie opłaca się gdy kWp paneli kosztuje >4300
    zł, nie opłaca się gdy w domu jest wodna pompa ciepła (zazwyczaj z
    betonem), a nawet gdy są druty w podłodze. Gdy są z druty pokryte
    anhydrytem i grzanie jest w zależności od potrzeb (czyli albo z góry w G11)
    to faktycznie czas zwrotu wychodzi w okolicach 8-10 lat. Ale to tylko
    dlatego, że kWh prądu drogo wychodzi a nie dlatego że się to opłaca. :P
    Ponownie powtarzam, aby panele były opłacalne cena musi zjechać poniżej
    4000 zł /kWp a najlepiej w okolice 3500.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 49. Data: 2019-07-02 12:24:15
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 01.07.2019 o 21:47, Myjk pisze:
    > Mon, 01 Jul 2019 18:48:53 +0200, Irek.N.

    > OK, aktulanie czekamy na inne oferty i bardziej szczegółowe dane.

    W sumie, ja jeszcze nie wiem czy będą w to inwestował, ale jakby się coś
    szykowało, to chętnie bym ofertę konkretną już poznał i kto wie.
    Jeżeli to faktycznie byłoby w kwotach, o których wspomniałeś, to jest
    nad czym się zastanawiać...
    Pytanie na ile dobry/trwały jest ten sprzęt? I co w przypadku trefnej
    sztuki? Bo o gwarancji pewnie można zapomnieć w tym momencie...

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 50. Data: 2019-07-02 13:12:24
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    szesc lat wczesniej niz dzisiaj kupione po 5 zlotych za wata. A jak sie komus wydaje
    ze prad z fotowoltaiki jest darmo to sam sie oszukuje.

    Troszkę dowaliłeś, choć z grubsza się zgadzam.
    Instalacja nie ma się zwrócić po roku-bo wtedy faktycznie musieliby
    płacić właścicielowi instalacji te 5-6pln.
    Jak będzie pracować przez 10 lat to koszt średni niech będzie ci te 60
    groszy za kwh.
    Zapominasz jednakże o tym, że po 10 latach masz instalację która może te
    25kpln wyprodukować przez następną dekadę pracy (zapominam oczywiście o
    naprawach, stracie mocy itd).
    Słowem - po 20 latach używania wyjdzie ci, że zużywasz prąd po 25-30
    groszy (inna sprawa, że przez 20 lat cena energii u nas wzrośnie i to
    drastycznie).

    Klu programu - czyli PV != darmowy prąd
    jak najbardziej zgadzam się w rozciągłości całej.

    Myjk napisał, że będzie sens przy 3,5kpln za kwp - ale niestety może się
    okazać (szybciej niż później), że ceny paneli dalej będą po 5kpln za kwp
    a prąd zdrożeje x2 (nierealne? poczekajcie:D). Wyjdzie wtedy zupełnie
    inna stopa zwrotu.... :)
    Nagle się może okazać, że te 5kpln to całkiem dobra cena:)