  • 61. Data: 2019-07-02 16:56:58
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Cezary <c...@p...fm>

    W dniu 2019-07-01 o 14:00, Myjk pisze:
    > Mon, 01 Jul 2019 13:34:25 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > OK, niemniej ja pewnie będę szukać dopiero na przyszły rok (samo
    > dopłynięcie to około 2 miesięcy a wtedy już się sezon skończy i nie chcę
    > zostać z koniecznością leżakowania tego w magazynie przez pół roku), do
    > tego łudząc się że cena dólara w końcu trochę spadnie i będzie to miało
    > jeszcze większe ręce i nogi.

    Też się nad PV zastanawiam, jak będziesz szukał chętnych to też daj znać.

    CezaryT

  • 62. Data: 2019-07-02 17:28:07
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, July 2, 2019 at 4:44:18 PM UTC+2, Janusz wrote:

    > Co Ty pierniczysz, jaki piorun, cała instalacja i tak musi być uziemiona.
    I to ma niby wystarczyc? Piorunochron pomaga, ale nie zawsze...
    np. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3354467.html

    Do tego dochodzi np. grad:
    https://forum.muratordom.pl/showthread.php?164927-Ma
    -kto%C5%9B-panele-fotowoltaiczne-Prosz%C4%99-o-opini
    e/page81
    https://www.solaredge.com/sites/default/files/solare
    dge_case_study_hailstorm_damage_netherlands_pl.pdf

    Mozna ubezpieczyc, ale koszty/czas zwrotu znow rosna...

  • 63. Data: 2019-07-02 18:28:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-02 o 17:28, WS pisze:

> [...]
    dge_case_study_hailstorm_damage_netherlands_pl.pdf

    > Mozna ubezpieczyc, ale koszty/czas zwrotu znow rosna...

    No jasne, lepiej auto kupić.

    --
    Janusz

  • 64. Data: 2019-07-02 18:44:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jasne ze lepiej auto kupic i potraktowac jako inwestycje. Mozna kupic wojennego
    willysa do remontu. Wyremontowac co trwa od miesiaca do pol roku. Sprzedac i zarobic
    od dwudziestu do czterdziestu tysiecy. Jak widzisz zakup auta nie tylko wiaze sie z
    utrata jego wartosci.

  • 65. Data: 2019-07-02 21:23:52
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, July 2, 2019 at 6:28:06 PM UTC+2, Janusz wrote:

    > No jasne, lepiej auto kupić.

    Co kto lubi ;) ale ja nie mowie o konsumpcji, tylko o inwestowaniu oszczednosci.
    Raczej obligacje, waluta, akcje, zloto... sa pewniejsze ;)
    Jak sie nie ma opcji na sensowna dotacje do fotowoltaniki, to wg. mnie bezpieczna
    opcja inwestycja w obligacje kilkuletnie i po ich sprzedazy analiza rynku FV (powinno
    byc taniej obserwujac aktualne trendy...), ewentualnie jak ktos ma nadmiar wolnego
    czasu, to samodzielny montaz jakichs tanich uzywanych paneli + wymiana jak kalkulaja
    wykaze, ze warto, ale to chyba i tak bardziej hobbistycznie...

  • 66. Data: 2019-07-02 23:15:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Obligacje i waluta ze wzgledu na bezpieczenstwo sa tak samo chuja warte. Zostaje
    zloto i brylanty. Zloto i brylanty maja taka zalete ze w sytuacjach kryzysowych sa
    bardzo poszukiwane w zwiazku z czym drogie. Zajmuja malo miejsca. Nigdy ich wartosc
    nie spada do zera. Przedwojenne powiedzenie. Jak jedziesz do ameryki to kupuj
    papierowe dolary. Jak chcesz zabezpieczyc sie na przyszlosc kupuj zlote dolary.

  • 67. Data: 2019-07-02 23:38:00
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 01.07.2019 11:49, Kris wrote:
> [...]
    przedstawili oferte na panele FV

    Znam gminę gdzie dają panele 6kWp za 5000 PLN własnego wkładu. Fronius
    jako falownik. To jest tam gdzie największa polska elektrownia węglowa.
    Wodę mają po 10gr, a ścieki po 20gr.

  • 68. Data: 2019-07-03 06:11:47
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Zloto i brylanty maja taka zalete ze w sytuacjach kryzysowych sa bardzo poszukiwane

    Przez zielone ludziki, które odwiedzą kraj w którym mieszkasz chyba ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 69. Data: 2019-07-03 08:02:03
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 2 lipca 2019 23:38:01 UTC+2 użytkownik KIKI napisał:
    > Znam gminę gdzie dają panele 6kWp za 5000 PLN własnego wkładu. Fronius
    > jako falownik. To jest tam gdzie największa polska elektrownia węglowa.
    > Wodę mają po 10gr, a ścieki po 20gr.

    Bogatemu to i byk się ocieli :>

    L.

  • 70. Data: 2019-07-03 09:01:39
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 lipca 2019 21:04:08 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:

    > I masz panele które nadal są coś warte i zarabiają już na czysto.

    Ale dopiero po min 10 latach zaczynają zarabiać a Ty pisałeś o zwrocie inwestycji w
    kilka lat.
    No i po tych 10 latach pewnie maja mniejsza wydajność, po drodze jakieś awarie itp
    też trzeba było sfinansować

    > To po co taki argument.

    Żaden argument. Napisałem tylko że jak kupisz na raty to zwrot się jeszcze wydłuży

    > Sorry ale mam ciekawsze zajęcia,

    Jak kupujesz za swoje to też jakiś koszt takiej transakcji jest(utrata przyszłych
    odsetek chociażby). Albo wydasz oszczędności na panele a tu przyjdzie nagła
    konieczność sfinansowania czegoś(np zakupu auta) i będziesz musiał brać kredyt;)

    >na kredyt będzie się opłacało jak będą
    > poniżej, strzelam 5% ? ale to mrzonka, jeszcze przez długie >lata kredyty
    > konsumenckie będą miały ponad 10%.

    W programie "czyste powietrze" kredyt jest na 2,4%

    > Liczę cały rok, dlatego kupuję taką pc która ma scrola i >dłużej sprężarka
    wytrzyma.

    Cały rok tez będziesz płacił abo za gaz

    > W g12w wychodzi około 2,5kzł rocznie na samej zamianie gaz na pc z tym
    > że liczę się z tym że w największe mrozy że nadal grzeję gazem, a jak
    > zostanę prosumentem to bez problemu powinienem zaoszczędzić 5kzł rocznie.

    Chaotycznie piszesz, uporządkujmy to może
    Jeśli masz dom grzany gazem to Energi elektrycznej rocznie zużywasz pewnie nie więcej
    jak 5tys kWh. Za energię płacisz więc zapewne ok 200-250zł miesięcznie
    Instalacja o której dyskutujemy powinna teoretycznie tyle rocznie wytworzyć. W
    praktyce wyjdzie mniej bo koszty magazynowania i zależności od pogody
    ale dla uproszczenia przyjmijmy że wytworzy rocznie te 5tys kw
    Czyli tak jak pisałem- zainwestowany kapitał(25tys) zwraca sie Tobie w tempie
    200-250zł miesięcznie. Więc min 10lat
    Ty chcesz dodatkowo wydać kilka/kilkanaście tysi na PC wiec zwrot kapitału jeszcze
    się wydłuży.
    Napisz na spokojnie(bo nerwowy ostatnio jesteś w dyskusjach) jak wyliczyłeś te 5tys
    oszczędności rocznie na energii skoro za cała zużyta energie(5000kWh) płacisz rocznie
    ok 2500zł a instalacja za 25tys wytworzy w przybliżeniu tez tylko te 5000kWh

    > Tylko 7-8, więc nie jest źle.

    No właśnie uświadamiamy tu Tobie że min 10 a jak doliczysz koszt PC to jeszcze dłużej

    > Raczej nie zmienią.

    Tu może być różnie.
    Ci co lata temu pokupowali kotły na olej tez niem,ile zostali zaskoczeni po kilku
    latach