  • 1. Data: 2010-04-04 08:50:32
    Temat: Papa na deskowanie dachu
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Majster zaczyna prace nad więźbą dachową.
    Zażyczyłem sobie pełne deskowanie i na to papa i teraz moje pytanie jaka
    ta papa ma być? Na składzie proponują mi papę termozgrzewalną podkładową
    - czy taka może być? :-)

    A może zamiast papy coś innego...?

    Będzie dachówka ceramiczna - kładziemy ją od razu, nie będziemy
    przemieszkiwać pod dachem do połowy zrobionym.

    pozdr
    robercik-us

  • 2. Data: 2010-04-04 09:54:03
    Temat: Re: Papa na deskowanie dachu
    Od: M <M...@w...pl>

    robercik-us pisze:
> [...]
    > Zażyczyłem sobie pełne deskowanie i na to papa i teraz moje pytanie jaka
    > ta papa ma być? Na składzie proponują mi papę termozgrzewalną podkładową

    Niektóre termozgrzewalne mogą być mocowane mechanicznie. IMHO mniej
    roboty i przy przykryciu dachówkami nie ma znaczenia. Weź papiaki 25mm
    (na 20mm żadna ekipa ci nie zrobi a 30mm mogą wystawać z drugiej
    strony). Pamiętaj o zostawieniu w kalenicy szczeliny wentylacyjnej PRZED
    położeniem papy (potem trzeba ciąć papę z deskami).

    M.

  • 3. Data: 2010-04-04 13:20:44
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > Zażyczyłem sobie pełne deskowanie i na to papa i teraz moje pytanie jaka
    > ta papa ma być? Na składzie proponują mi papę termozgrzewalną podkładową

    Oczywiście

    > A może zamiast papy coś innego...?

    Folia paraprzepuszczalna ? :)

  • 4. Data: 2010-04-04 15:22:33
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    > A może zamiast papy coś innego...?

    Zastanów się nad użyciem zamiast papy specjalnej folii paroprzepuszczalnej
    do stosowania na deskowanie. Zastanów się szybko, bo do takiej folii trzeba
    deski bić w specjalny sposób (z odstępami i wąskie), ale ten sposób ma
    właściwie tylko jedną wadę: wyższą cenę folii w porównaniu z papą, natomiast
    potem już chyba same zalety, z których najistotniejsza, to brak konieczności
    zostawiania szczeliny wentylacyjnej między deskami a ociepleniem, z czego z
    kolei wynika ogromna idiotoodporność takiego rozwiązania, mozliwość dania
    grubszej warstwy izolacyjnej, łatwiejszy jej montaż...

    J.

  • 5. Data: 2010-04-04 18:15:19
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > kolei wynika ogromna idiotoodporność takiego rozwiązania, mozliwość dania
    > grubszej warstwy izolacyjnej, łatwiejszy jej montaż...

    sam zrywałem papę po zimie i kładłem membranę, z powodów opisanych
    powyżej, a także z powodu podziurawienia jej całej podczas układania
    (takim specjalnym takerem młotkowym), pełno było minimalnych dziurek i
    naderwań przez które sączyła się woda z topniejącego śniegu, spływając
    po więźbie i robiąc kałuże w środku (na szczęście był to jeszcze stan
    surowy)
    a koszt to w sumie niecały tysiąc, więc nie ma co dywagować
    a membrana koniecznie WYSOKOparoprzepuszczalna, np. Tyvek solid albo
    ultra

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2010-04-04 19:29:40
    Od: "Piotr Dino Zaur" <g...@f...onet.pl>

    "robercik-us" <r...@p...onet.pl>

    > ta papa ma być? Na składzie proponują mi papę termozgrzewalną podkładową -
    > czy taka może być? :-)

    Może być, ale lepsza najzwyklejsza asfaltowa - wierzchniego krycia - dobej
    marki. Papa ma mieć posypkę piaskową - jak najgrubszą. Tą posypką kładziesz
    papę na deski. Reszta to rutynowa praca dekarska. Niczego nie kleisz,
    zakłady prostopadle do spadku min. 10 cm, zgodnie ze spadkiem 20 cm. Papę do
    zakladow zgodnych ze spadkiem przycinasz pod kątem ok. 30 st. Papę
    przybijasz papiakami wyłacznie na łaczeniach. Co i jak wie każdy
    wyksztalcony czeladnik dekarski.]
    A propos proponowanej Ci tu folii: kup i połóż folie zamiast papy, jeśli:
    a) producent da Ci _na_piśmie_ min. 20 lat gwarancji
    b) jeśli jesteś pewien, że ten producent będzie jeszcze istniał na rynku za
    20
    lat.

    Jeśli chodzi o papę, nie musisz żądać gwarancji - papa asfaltowa nawet
    najmarniejsza wytrzymuje pod dachówkami jakieś 200 do 300 lat.

    -
    Piotr Dino Zaur

  • 7. Data: 2010-04-04 19:50:47
    Od: s_13 <s...@i...pl>

  • 8. Data: 2010-04-04 20:00:16
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > a) producent da Ci _na_piśmie_ min. 20 lat gwarancji
    > b) jeśli jesteś pewien, że ten producent będzie jeszcze istniał na rynku za

    to może lepiej nie budować... :-)
    skończmy z tymi mitami o rozsypywaniu się membrany w pył po kilku
    latach
    proszę bardzo, membrany są już na rynku dość długo, jest ktoś, kto na
    własnej skórze tego doświadczył? (pomijając chińskie i białoruskie
    wynalazki, przestrzegając zaleceń producenta, szczególnie tych,
    mówiących o czasie ekspozycji na promienie UV...)

    > Jeśli chodzi o papę, nie musisz żądać gwarancji - papa asfaltowa nawet
    > najmarniejsza wytrzymuje pod dachówkami jakieś 200 do 300 lat.

    deski pod papą też tyle wytrzymają? :-)
    zawsze może się gdzieś rozszczelnić, a to przy kominie, a to przy
    gąsiorach,jak woda wejdzie pod papę, to ciężko potem jej stamtąd wyjść
    (doświadczone na własnej skórze... eee... na wlasnym dachu...), przy
    membranie problemu nie ma najmniejszego, podczas letnich upałów
    wszystko paruje i wysycha na wiór...

    pozdrawiam
    s_13

  • 9. Data: 2010-04-05 03:47:47
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "robercik-us" <r...@p...onet.pl> wrote in message
    > Majster zaczyna prace nad więźbą dachową.
    > Zażyczyłem sobie pełne deskowanie i na to papa i teraz moje pytanie jaka

    Daj membranę dachową na krokwie. Na to nabij 5-6cm deski o szerokości
    krokwii i dopiero na to deskowanie.
    Utworzysz naturalną izolację przeciwwiatrową do ochrony wełny.
    Nie bij samych desek na krokwie, bo to nie ma sensu.
    Papę możesz dać później jaką chcesz, bez znaczenia.

  • 10. Data: 2010-04-05 05:10:45
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    kiki pisze:

    > Daj membranę dachową na krokwie. Na to nabij 5-6cm deski o szerokości
    > krokwii i dopiero na to deskowanie.
    > Utworzysz naturalną izolację przeciwwiatrową do ochrony wełny.

    A ten wiatr... nie jest potrzebny, żeby wełna dobrze i skutecznie
    wysychała w razie ewentualnego zawilgocenia?

    > Nie bij samych desek na krokwie, bo to nie ma sensu.
    > Papę możesz dać później jaką chcesz, bez znaczenia.

    Chcę zrobić tak:

    Nabić dechy właśnie na krokwie... chyba, że majster coś w temacie
    dopowie, bo nie konsultowałem jeszcze z nim takich detali...
    Na dechy oczywiście papę... Posypką do dech :-).

    Na dechy od spodu chcę nabić listewki po środku wzdłuż krokwi o
    szerokości jakieś 4-5 cm na sztorc do desek. Krokwie mają u mnie 18 cm,
    a wełnę będę między nie dawał i tak piętnastkę. Siłą rzeczy więc zostaje
    3 cm luzu, skoro pierwsza warstwa ma się zlicować z płaszczyzną dolnych
    krawędzi krokwi. Listwy na sztorc na deskach od spodu zapewnią swobodny
    przepływ powietrza od dołu do góry i wysuszanie krokwi oraz wełny no i
    samych desek...

    Co o tym sądzicie...?

    Gdzieś czytałem, że coś takiego się stosuje - proste i bez neo-wynalazków.

    Żadnych membran nie chcę, bo... może staroświecki jestem :-), ale mnie
    nie przekonują...

    pozdr.
    robercik-us