  • 51. Data: 2015-11-24 00:35:05
    Temat: Re: Podłogówka - czy wszystko jest ok?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wytłumaczyć mi w sposób jasny prosty i przejrzysty po jakim czasie dwie i pol tony
    wody podgrzeja się o jeden stopień jeśli będziemy je grzali mocą 400W.

  • 52. Data: 2015-11-24 00:52:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    I doszlismy do sedna sprawy pokazującego z jeszcze innego punktu marność podlogowki.
    Niemożliwość obniżenia temperatury w pomieszczeniach w których się nie przebywa,
    sprawdzić czy nie lunatyk Obniżając temperaturę w budynku zmniejszają się straty
    ciepla. I przy budynku o niskiej akumulacyjnosci podniesienie jej jest tańsze niż
    grzanie z mocą potrzebna do utrzymania nie zmienionej. Nie twierdze ze podłogowka nie
    ma zalet, bo ma chociażby dlatego ze żadne paskudy ze ścian nie wystają. Ale ma i
    sporo wad. To nie jest optymalny pod względem użyteczności i oszczędności sposób na
    ogrzewanie. Teraz optymalny dom to dom o malej akumulacyjnosci czyli lekki a nie jak
    Adama Putina betonowy kloc. Lekki czyli tani. A do takiego współczesnego grzanie
    podlogowka zwyczajnie nie pasuje. A jeśli juz ktoś musi magazynować ciepło, bo ma
    ogrzewanie elektryczne wodne, to nie w niesterowalnej betonowej płycie tylko w wodzie
    bo z wody można je uwalniać w sposób kontrolowany.

  • 53. Data: 2015-11-24 02:27:30
    Od: MK <m...@b...cn>

    > Wytłumaczyć mi w sposób jasny prosty i przejrzysty po jakim czasie dwie i pol tony
    wody podgrzeja się o jeden stopień jeśli będziemy je grzali mocą 400W.

    Oczywistością jest że zapomniałeś o mocy grzewczej samej podłogówki. Jak
    temp POWIETRZA na podłogą jest wyższa od podłogi to cała energia grzania
    idzie w podgrzanie 3-4 cm wylewki.
    O kant dupy twoje teorie.

  • 54. Data: 2015-11-24 12:30:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > I doszlismy do sedna sprawy pokazującego z jeszcze innego punktu marność
    podlogowki. Niemożliwość obniżenia temperatury w pomieszczeniach w których się nie
    przebywa, sprawdzić czy nie lunatyk

    A po ch...j obniżać?

    > Obniżając temperaturę w budynku zmniejszają się straty ciepla.

    Podłogówka bardzo długo się rozgrzewa i bardzo długo stygnie, ale to
    właśnie jest jej ogromną zaletą, a nie wadą.
    Sama podłogówka pozwala na duże oszczędności opału w stosunku do
    ogrzewania grzejnikowego. W murowanym domu daje ona oszczędności nawet
    rzędu 20-30% w stosunku do ogrzewania grzejnikowego. Nawet jest
    oszczędniejsza od ogrzewania grzejnikowego, w którym byś zastosował
    dobowe obniżanie temperatury.
    W budynkach o dużej akumulacyjności, dobowe obniżanie temperatury daje
    niezauważalne oszczędności, a tylko pogarsza stabilność temperatury oraz
    komfort. Wychładzając grzejniki odczuwa się natychmiastowe obniżenie
    temperatury, pomimo, że temperatura powietrza ciągle jest taka sama.
    Dzieje się to za sprawą zaniku promieniowania termicznego, jakie
    towarzyszy nagrzanym grzejnikom. To właśnie dlatego ludzie narzekają, że
    przy ogrzewaniu kotłem gazowym jest zimno, ponieważ najczęściej
    instalatorzy montują regulatory pokojowe, które po nagrzaniu powietrza
    do zadanej temperatury, wyłączają ogrzewanie, a tym samym wychładzają
    grzejniki.
    Tu właśnie jest przewaga podłogówki, bo po takim wyłączeniu ogrzewania,
    podłoga nadal oddaje ciepło w ilości takiej jaka jest akurat potrzebna.
    Ni więcej, ni mniej, tylko tyle ile wynika z chwilowego zapotrzebowania.

    > I przy budynku o niskiej akumulacyjnosci podniesienie jej jest tańsze niż grzanie z
    mocą potrzebna do utrzymania nie zmienionej.

    Budynek o niskiej akumulacyjności ma więcej wad niż zalet.
    Po pierwsze musisz dostarczać moc grzewczą w sposób nieprzerwany, a do
    tego o mocy równoważnej chwilowym stratom, czyli bardzo małą. Jakie to
    stwarza problemy? Ano takie, że system grzewczy musi być bardzo
    elastyczny i musi mieć bardzo duży zakres modulacji mocy i musi być przy
    tym bardzo szybki. Aby mógł szybko reagować na zmiany to musi dysponować
    dużą mocą, a żeby móc skompensować straty energetyczne budynku musi
    umożliwić zejść do bardzo małej mocy.
    Takie budynki trudno jest nawet ogrzać kotłami z podajnikami, a co
    dopiero kotłami zasypowymi na paliwa stałe typu węgiel lub drewno, czy
    też nawet kominkami. Napalisz w takim domu w kotle zasypowym czy kominku
    to w krótkim czasie robi się zbyt gorąco, a jak wygaśnie to bardzo
    szybko robi się zimno. W tym przypadku palisz nieekonomicznie, bo musisz
    obniżać moc kotła, a kotły na paliwa stałe mają tę wadę, że jak palą z
    obniżoną mocą to mają bardzo małą sprawność. Po to właśnie w takich
    domach przy instalacji CO montuje się duże bufory ciepła. Zbiorniki po
    1000-3000 litrów wody, aby móc palić krótko i efektywnie, z możliwie jak
    najwyższą sprawnością kotła. Palisz intensywnie, nagrzewasz bufor,
    wygaszasz kocioł, a bufor przez wiele godzin stopniowo oddaje ciepło.

    > Nie twierdze ze podłogowka nie ma zalet, bo ma chociażby dlatego ze żadne paskudy
    ze ścian nie wystają. Ale ma i sporo wad.

    Wręcz przeciwnie. Podłogówki mają niewiele wad, a to co tu wymieniasz to
    są właśnie jej zalety.

> [...]
    Adama Putina betonowy kloc. Lekki czyli tani. A do takiego współczesnego grzanie

    Wręcz przeciwnie. Podłogówka w domach szkieletowych o małej
    akumulacyjności poprawia to co zostaje spierniczone w takich domach
    czyli akumulacja.
    Ta akumulacja jest potrzebna nie tylko zimą, ale także i latem. To
    dzięki dużej akumulacyjności cieplnej w okresie letnim domy się aż tak
    nie nagrzewają, gdyż w takim domu utrzymuje się uśredniona temperatura
    dzienna i nocna. W przypadku domów o niskiej akumulacyjności w dzień
    masz zbyt gorąco, a w nocy odczuwalny chłód.

    > A jeśli juz ktoś musi magazynować ciepło, bo ma ogrzewanie elektryczne wodne, to
    nie w niesterowalnej betonowej płycie tylko w wodzie bo z wody można je uwalniać w
    sposób kontrolowany.

    I tu wracamy do sedna i sensu ogrzewania podłogowego. Takie ogrzewanie
    utrzymuje stabilnie temperaturę w domu, niezależnie od wielkości wahań
    temperatury na zewnątrz.
    W salonie temperaturę komfortową, a w sypialniach temperaturę obniżoną
    do wartości, przy której śpi się najlepiej.

  • 55. Data: 2015-11-24 12:40:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Wytłumaczyć mi w sposób jasny prosty i przejrzysty po jakim czasie dwie i pol tony
    wody podgrzeja się o jeden stopień jeśli będziemy je grzali mocą 400W.

    Twój błąd rozumowy polega na tym, że z góry zakładasz, iż moc oddawana w
    podłogówce jest stała.
    Ta moc nie jest stała i zmienia się wraz z wahaniami temperatury
    zewnętrznej oraz temperatury pomieszczenia.
    Jeżeli w domu jest ustabilizowana temperatura, a oddawana moc jest np.
    na poziomie 400W i otworzysz na chwilę okno czy drzwi to moc grzewcza
    podłogówki wzrośnie nawet kilkakrotnie. Tego nie potrafi żaden grzejnik,
    ponieważ dysponuje tylko i wyłącznie taką mocą, jaką może mu dostarczyć
    system grzewczy przy ograniczeniu jakie wynika z maksymalnej temperatury
    wody.
    W przypadku podłogówki, zgromadzona w niej ilość energii zapewnia
    szybkie skompensowanie takich gwałtownych wahań. Zaraz po zamknięciu
    tego okna czy drzwi, podłogówka bardzo szybko wyrównuje temperaturę.
    W przypadku grzejników reakcja układu trwa bardzo długo.

  • 56. Data: 2015-11-24 15:42:41
    Od: uciu <a...@g...com>

    piszecie tu o podłogówce i sterowaniu pogodowym ale czy w takim układzie powinny być
    też sterowniki pokojowe? Jak w takim układzie ustala się temperaturę w poszczególnych
    pomieszczeniach? Bo nie chce by cały dom miał stałą temperaturę tylko np w sypialni
    ma być chłodniej niż w salonie.
    Sorry za pytanie laika ale nie mam doświadczenia z podłogówką sterowaną "pogodą"
    Zawsze był potencjometr i wybierało się jaka ma być pogoda :-)

    uciu

  • 57. Data: 2015-11-24 21:06:22
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-11-24 o 15:42, uciu pisze:
    > piszecie tu o podłogówce i sterowaniu pogodowym ale czy w takim układzie powinny
    być
    >też sterowniki pokojowe?

    Nie,są zbyteczne.

    >Jak w takim układzie ustala się temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach?
    Zmienia się strumień wody czyli mówiąc po ludzku reguluje zaworami
    patrząc na rotametry tak aby tam gdzie chcemy miec chłodnie płyneło
    mniej wody niż w innych pętlach, ogólnie przepływ reguluje się wg
    projektu gdzie są podane przepływy w każdej pętli.

    > Zawsze był potencjometr i wybierało się jaka ma być pogoda :-)
    Tu masz trochę więcej potencjometrów :)
    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 58. Data: 2015-11-24 23:31:36
    Od: wowa <w...@g...pl>

    On Sun, 22 Nov 2015 08:37:31 -0800 (PST)
    "Adam Sz." <a...@g...com> wrote:

    > Bo?
    > Jemu raczej chodzi o to, ze ocieplil sciane miedzy garazem, a domem, co jest
    > jak najbardziej prawidlowe (ocieplamy zawsze od strony chlodniejszej -
    > w tym przypadku od strony garazu).
    > pozdr.

    Zbyt duży skrót myślowy :)
    Wojtek

  • 59. Data: 2015-11-25 00:53:21
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 listopada 2015 15:42:42 UTC+1 użytkownik uciu napisał:
> [...]
    poszczególnych pomieszczeniach? Bo nie chce by cały dom miał stałą temperaturę tylko
    np w sypialni ma być chłodniej niż w salonie.

    Zrob sobie porzadne OZC i porzadny projekt podlogowki. Kazde pomieszczenie
    ma rozne zapotrzebowanie na moc (w zaleznosci od temperatury, jaka chcesz,
    zeby w tym pomieszczeniu panowala). Kazde pomieszczenie bedzie tez mialo
    rozna powierzchnie grzejnika (podlogi). Program w zaleznosci od tych trzech
    zmiennych wyliczy dokladnie rozstaw rurek dla kazdego z pomieszczen.

    Jak Ci instalator powie, ze robi wszedzie co 10, 12, czy 15cm - to wywal
    go za drzwi. Podlogowka ma zdolnosc samoregulacji ale lepiej zrobic to
    jak "ksiazka kaze", niz niepotrzebnie ladowac w beton rure, ktora kosztuje
    i zwieksza opory instalacji (i potem trzeba pompy po 200W miec odpalone
    przez caly sezon). Ja mam rozstawy od 40cm (piwnica, garaze), przez
    20cm (salon, sypialnie), po 8cm (lazienka, maly kibelek). W miedzy czasie
    gdzies jakies 10 i 15cm tez sie zdarzaly :) Rotametry odkrecone na full,
    czyli nic nie blokuje przeplywu i pompa sie nie meczy i w kazdym
    pomieszczeniu mam dokladnie taka temperature jak sobie zaplanowalem
    (czyli salon 22, sypialnia 18, lazienki 24), calosc (teraz grzeje lekko
    ponad 200m2 na trzech poziomach) napedza jedna pompka 40W (a nawet nie wiem,
    czy nie 30W).

    Jak tak zrobisz - kupujesz sterownik pogodowy i pozostaje ustawic tylko
    wlasciwa krzywa grzewcza, czyli zaleznosc miedzy temperatura na zewnatrz,
    a temperatura wody grzewczej. Zadnych sterownikow pokojowych nie trzeba
    - w kazdym pokoju jest taka temperatura jak zalozyles.

    Poniewaz ja uzywam pompy ciepla - zagescilem sobie o ok. 25% to, co wyliczyl
    program - ale proporcjonalnie we wszystkich pomieszczeniach. Dzieki temu
    mozna jeszcze minimalnie obnizyc temperature podlog, no i w razie jakbym
    kiedys sypialnie zamienil na np. jakis inny pokoj - moge od biedy reszte
    lekko skrecic na rotametrach i podniesc temperature w tym pomieszczeniu :)

    Kogutek oczywiscie nie odniosl sie do tego, co pisalem. Czyli do pojemnosci
    cieplnej mojego budynku, ktora wyliczylem na ok 120kWh. Slonce daje
    przez sezon zimowy srednio 15kWh / dzien, czyli moze conajwyzej podniesc
    temperature wnetrza o 0,12stC :-) A przeciez jak slonce swieci to temperatura
    na zewnatrz tez rosnie i sterownik pogodowy odrazu obniza moc podlogowki.

    Dodatkowo, akumulacja pozwala wykorzystac tania II taryfe elektryczna, bo
    nie musisz grzac non stop. Przez wiekszosc sezonu mieszcze sie w 95% w taniej
    taryfie (czyli wystarczy grzac miedzy 22, a 6, oraz miedzy 13, a 15), nie
    odczuwajac zadnego dyskomfortu. I to m.in. dzieki temu place za CO ponizej
    2k pln. Przy braku akumulacji nie moglbym wykorzystac taniej taryfy, przez
    co nawet gdybym codziennie obnizal temperature w nieuzywanych pomieszczeniach
    - i tak placilbym wiecej :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.