  • 1. Data: 2011-01-04 12:38:38
    Temat: Porównanie ekogroszku do gazu.
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Gdzies obok toczy się dyskusja wyższości jednym nad drugim. Co mówią fakty?

    Nowy Sącz
    Cena 1t ekogroszku na składzie: 780zł
    transport 40zł.
    Kupując 5 ton zapłacimy 3940zł
    1t z dostawą kosztuje 788zł
    Wartość opałowa ekogroszku średnio 27MJ/kg
    Średnioroczna sprawność kotła na ekogroszek 80%
    Wychodzi koszt za 3,65zł za 100MJ

    Gaz GZ50
    Cena za 1m3 1,83zł bez opłat stałych
    Ciepło spalania gazu 39MJ/m3
    Średnioroczna sprawność kodła kondensacyjnego 95%
    Wychodzi 4,94zł za 100MJ

    Gaz jest droższy od ekogroszku o 26% więcej.

    Srawność normatywna kotłów podawana przez producentów jest ustalana w
    warunkach laboratoryjnych na stanowisku badawczym, dlatego należy ją
    traktować jako sprawność maksymalną.

    100MJ = 27,78kWh

    Mój dom podczas ostatnich testów przy średniej temperaturze dobowej na
    zewnątrz -13,1stC potrzebował około 81kWh/24h aby utrzymać stałą
    temperaturę wewnątrz domu +20,7stC.
    Grzejąc gazem taka doba kosztuje mnie 13,40zł a ekogroszkiem kosztowało by
    10,64zł
    Gdyby przez cały miesiąc trzymał mróz dzień i noc -13,1stC i nie świeciło
    wogóle słońce to zapłaciłbym za gaz 408zł a za ekogroszek 324zł.

    Marek

  • 2. Data: 2011-01-04 12:50:20
    Temat: Re: Porównanie ekogroszku do gazu.
    Od: "adi" <a...@g...com>

    hehe naucz sie liczyć

  • 3. Data: 2011-01-04 13:05:38
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "adi" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    > hehe naucz sie liczyć

    Jeżeli się gdzieś pomyliłem to napisz gdzie a nie głupio się uśmiechaj.
    Wcale się nie obrażę.

    Marek

  • 4. Data: 2011-01-04 13:46:01
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > 1t z dostawą kosztuje 788zł
    > Wartość opałowa ekogroszku średnio 27MJ/kg
    > Średnioroczna sprawność kotła na ekogroszek 80%

    Duża część nowoczesnych pieców na ekogroszek ma trochę lepszą sprawność , ale
    oczywiście o kilka procent ...

    Zależy też gdzie się mieszka , jak blisko czeskiej granicy to można i kupić
    czeski ekogroszek (fakt o gorszej kaloryczności (19-20MJ) ale dużo taniej (w
    hurcie 24T kosztują 240zł ..)

    Można też więc stosować tańszy i mniej kaloryczny czeski ekogroszek , fakt o
    mniejszej kaloryczności ale dużo tańszy ...

    Można też stosować miał , też tańszy a kaloryczność nie dużo niższa niż
    najlepszy ekogroszek (oczywiście mowa o najbardziej kalorycznym miale 28D)

    Więc cena może się mocno różnić ...

    A co do gazu , to pamiętam te "skandale" jak gaz dostarczany do domów był
    mocno "wzbogacany" azotem i jak nagle ludziom drastycznie wzrastało zużycie
    gazu ...
    Nie ma żadnych norm jakościowych gazu i nikogo kto walczy z jakością gazu.
    Wystarczy że gazownia będzie chciała się "wykazać" i zacznie wzbogacac azotem
    gaz i zużycie wzrośnie i to drastycznie ...

  • 5. Data: 2011-01-04 14:07:32
    Od: " g-jaro" <j...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Mieszkam k BIelska-Białej więc i blisko Czech i blisko Katowic. Groszkiem
    grzalem przez parę lat i juz podiękuje nawet jak na papierze wychodzi taniej.

    1/ ok na w rurze z gazem nie widac co podaja ale i jakość groszku to sprawa
    nie do sprawdzenia. W życiu atestu nie widziałem, za to zawsze slyszałem
    historyjkę, że "sklad pusty, ceny w górę, a droga do mnie śliska więc może
    zrzucą mi 3 tony 500 m od domu"

    2/ 80 % sprawności kotła na groszek to pewnie tez bujda już po miesiącu
    używania - jak gada wywalalem w tym sezonie to z rużnych zakamarkow poszło
    sadzy i innych złogów , ze hoho

    3/ ten węgiel trzeba wrzucić do kotlowni, a potem do pieca - dzięki ale mam
    inne hobby, i bynajmniej nie jest nim rąbanie drewna do kominka

    4/ jak sie juz spali (a spali się jak chce na przyklad z gigantycznym
    spiekiem, który zablokuje palnik o 2 w nocy i obudzisz sie w zimnej chalupie
    bez ciepłej wody) to trzeba popiół wybrac i wyrzucić. Można do lasu, do dziury
    w ziemi... pewnie jeszcze z pare lat. Ale gmina głupia nie jest - w końcu
    pojawią się smutni panowie i spytaja o rachunek za wywóz...

    Więc do teoretycznych kosztów zakupu węgla prosze dodać jeszcze by było
    uczciwie, koszt zrzutki do kotłowni (o kosztach budowy skladu na opal nawet
    nie wspominam z litości), czyszczenia i utylizacji popiołu + gówniany komfort.
    Ja dodalem i dziękuję za "eko" groszek.

    Pzdr,
    g-jaro

  • 6. Data: 2011-01-04 14:09:27
    Od: " " <j...@N...gazeta.pl>

    g-jaro <j...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > używania - jak gada wywalalem w tym sezonie to z rużnych zakamarkow poszło

    Oczywiście chodziło mi o zakamarki "różne" .

    g-jaro

  • 7. Data: 2011-01-04 14:47:45
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:
> [...]
    > Gdyby przez cały miesiąc trzymał mróz dzień i noc -13,1stC i nie
    > świeciło wogóle słońce to zapłaciłbym za gaz 408zł a za ekogroszek 324zł.

    Wiesz... fajnie by było mieć skalę porównawczą - podaj może zużycie w
    stosunku do metra kwadratowego ogrzewanej powierzchni, jak już chce Ci
    się liczyć :-).

    Mnie w pierwszym sezonie palenia coś więcej tych kWh/m2/dobę wychodzi,
    ale to pierwszy sezon :-). A i ten węgiel niezbyt tani kupiłem.

    Myślę, że miarodajny będzie dopiero drugi sezon grzewczy.

    pozdr
    robercik-us

  • 8. Data: 2011-01-04 15:21:14
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik robercik-us napisał:

> [...]
    > ale to pierwszy sezon :-). A i ten węgiel niezbyt tani kupiłem.
    >
    > Myślę, że miarodajny będzie dopiero drugi sezon grzewczy.

    Teraz zmagam się z tymi obliczeniami i czasami wymiękam, ale jakby
    przyjąć inną metodę liczenia, to byłoby korzystniej :-).

    Powierzchnia ogrzewana to ok 160 m2 - tu temperatury utrzymują się w
    okolicach 20 stC i więcej. Do tego dochodzi kotłownia - ok 10 m2 - siłą
    rzeczy też ogrzewana i...
    pomieszczenia przyległe do kotłowni z zasady nie ogrzewane, ale
    faktycznie ogrzewane połowicznie, bo utrzymuje się tu 10 stC w
    największe mrozy.

    W takim razie jak wezmę sobie powierzchnie ogrzewane 160 m2 plus 10 m2
    kotłowni i doliczę do tego połowę powierzchni tych połowicznie
    ogrzewanych ciepłem z kotłowni - 24 m2 / 2, czyli 12 m2, to wyjdzie mi
    ok 180 z hakiem powierzchni grzanej.

    W największe mrozy, jakie zanotowałem - temp wahała się między -15, a
    -21 stC zanotowałem zużycie bliskie 40 kg węgla na dobę.

    Daje to ok 200 kWh uwzględniając sprawność spalania.

    Na m2 wychodzi mi 1,11 kWh/m2/dobę przy różnicy temperatur jakieś 37 K
    zew-wew.

    Okazuje się, że mój dom potrzebuje jakieś 46 - 48 watów mocy dla
    utrzymania temperatury w ekstremalnych warunkach pogodowych na każdy
    metr kwadratowy.

    Nie wiem, czy to dużo, czy mało, ale jak na pierwszy sezon, to chyba źle
    nie jest :-).

    pozdr
    robercik-us

  • 9. Data: 2011-01-04 17:11:53
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "robercik-us" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ifvdtc$qq2$1@news.onet.pl...

    > Na m2 wychodzi mi 1,11 kWh/m2/dobę przy różnicy temperatur jakieś 37
    > K zew-wew.

    U mnie przy różnicy 33,8K w teście jaki tu podawałem parę dni temu
    wychodzi nie licząc powierzchni garażu 0,62kWh/m2/dobę ale że w garażu
    nawet w tęgie mrozy jest te +6 do +7stC policzę na skróty 1/3 jego
    powierzchni czyli 3m2 więc wynik poprawi się do wartości
    0,6kWh/m2/dobę.

    Marek

  • 10. Data: 2011-01-04 17:27:37
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:

> [...]
    > nawet w tęgie mrozy jest te +6 do +7stC policzę na skróty 1/3 jego
    > powierzchni czyli 3m2 więc wynik poprawi się do wartości 0,6kWh/m2/dobę.

    Czyli gdyby dodać jeszcze te 4 K różnicy zew-wew, to można przyjąć z
    grubsza, że u Ciebie potrzeba ok 30 W/m2

    Zapomniałem przy swoich obliczeniach dodać, że w tych moich szacunkowych
    40 kg/dobę mieści się jednokrotne ogrzewanie zbiornika cwu 300 l i... w
    czasie moich pomiarów wiało dość mocno - ok 10 m/s.

    Poza tym podwyższałem wtedy temp podłogówki o jakieś trzy stC... Zatem
    te dane też są ciut zawyżone. Jak będę miał odpowiednie ku temu warunki,
    to zrobię jeszcze raz test bardziej precyjzynie :-)

    A który sezon grzejesz...?

    pozdr
    robercik-us