  • 61. Data: 2022-09-07 15:53:03
    Temat: Re: Poważne pytanie do poważnej grupy
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > Nie czytasz ze zrozumieniem.
    > Na chodzenie boso jest dla nas już za późno.

    Chodzenie w butach to tylko jeden mały element rozwoju cywilizacji. Bez
    sensu jest krytykować akurat tylko ten element. Może w ogóle rozwój
    cywilizacyjny Ci się nie podoba? Wtedy to zaczyna się robić zupełnie
    inna dyskusja.

    --
    Ewa

  • 62. Data: 2022-09-07 16:02:49
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-07 o 15:39 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Ta i inna wiedza zapisana jest w DNA.
    > DNA przechowuje wspomnienia, przeprowadzane były ciekawe
    > doświadczenia potwierdzające ten fakt.

    Raczej preferencje. Taki krab, co lubi trzymać zadek w muszli ma po
    prostu większe szanse przeżycia, a zatem przekazania swoich genów (i
    zapisanych w nich preferencji behawioralnych).

    Mateusz

  • 63. Data: 2022-09-07 16:09:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Ta i inna wiedza zapisana jest w DNA.

    Takie były przypuszczenia w połowie ubiegłego wieku, tuż po odkryciu
    struktury DNA i opisaniu mechanizmu replikacji. Niewiele wcześniej Alan
    Turing wymyślił sobie maszynę z taśmą i pisakiem. Jakież to podobne, to
    musi działać tak samo, nie może być inaczej!

    > DNA przechowuje wspomnienia, przeprowadzane były ciekawe doświadczenia
    > potwierdzające ten fakt.

    Całe DNA człowieka zsekwencjonowano kilka lat temu (może kilkanaście, jak
    ten czas tak szybko leci). W sumie jest tego nieco ponad 900 megabajtów.
    Niewiele. W tych ciekawych doświadczeniach z pewnością wskazano, jak i w
    którym miejscu zmienia się sekwencja aminokwasów przy kodowaniu kolorowych
    wspomnień ze spaceru po placu św. Marka w Wenecji. To na pewno da się
    zastosować do bardziej efektywnego kodowania filmów na płytach DVD.

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2022-09-07 16:11:30
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > Raczej preferencje. Taki krab, co lubi trzymać zadek w muszli ma po
    > prostu większe szanse przeżycia, a zatem przekazania swoich genów (i
    > zapisanych w nich preferencji behawioralnych).

    Podobnie człowiek chodzący w butach i sprawnie korzystający ze
    smartfona. Widuję czasem osobniki, może niezupełnie bez butów, ale chyba
    bez smartfonów - raczej nie można by na ich barkach pokładać sukcesu
    ewolucyjnego ludzkości.

    --
    Ewa

  • 65. Data: 2022-09-07 16:20:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > Abstrahując od reszty wywodu - na czym miałby polegać sukces ewolucyjny,
    > jak nie na "poradzeniu sobie w przedszkolu, a potem dalej w życiu"?

    Kiedyś polegał na dalszym, możliwie szerokim, przekazaniu genów. To było
    proste. Teraz doszło przekazywanie kultury, będące nawet ważniejsze od
    przekazywania genów. Oględnie mówiąc, wnusia będzie na starość klikała
    (z sukcesem!) na ajfonie w apki stworzone przez tego, który kreślił coś
    kredkami na papierze. I czerpała treści tej, co ku uprzykrzeniu rodziców
    robiła w domu bałagan układając w tajemnicze konstrukcje pokrywki od
    garnków i przedmioty wyjęte z szafki tatusia.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2022-09-07 16:22:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-07 o 15:53 +0200, FEniks napisał:
> [...]
    > Bez sensu jest krytykować akurat tylko ten element. Może w ogóle
    > rozwój cywilizacyjny Ci się nie podoba? Wtedy to zaczyna się robić

    Czy mi się podoba czy nie jest tu zupełnie bez znaczenia, i bynajmniej
    żadna krytyka z mojej strony nie ma tu miejsca. Wskazywałem tylko, że
    prześmiewcze "kiedyś normalnie było bez butów" Sebastiana jest
    niezupełnie trafionym argumentem, bo te buty to rozwiązanie na problem,
    który poniekąd same stworzyły.

    Podobnie jest np. z samochodami. Fajna sprawa: można się przemieszczać
    szybko, daleko i samodzielnie... ale kosztem rozleniwienia. Teraz wielu
    ludzi bez wahania sięga po kluczyki by podjechać kilometr do
    warzywniaka po kilogram jabłek. To również pociągnie za sobą
    długofalową regresję ewolucyjną. Czy to dobrze czy źle? Nie wiem. To
    zależy od tego, jaka przyszłość nas czeka za 100, 1000 czy 10'000 lat.

    Mateusz

  • 67. Data: 2022-09-07 17:08:23
    Od: Collie <c...@p...pl>

    W środę, 7.09.2022 o 15:39, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Ta i inna wiedza zapisana jest w DNA.
    > DNA przechowuje wspomnienia, przeprowadzane były ciekawe doświadczenia
    > potwierdzające ten fakt.

    Co tam przechowywanie jakichś wspomnień w DNA. Przodująca biologia
    radziecka, opierając się na jedynie naukowym światopoglądzie, poszła
    dalej. Radzieccy biologowie-materialiści pod przewodem Miczurina
    stwierdzili bez nikakich, że dziedziczenie cech nabytych jest
    podstawowym prawem biologii. Tym sposobem mysz z uciętym ogonem będzie
    rodzić myszy bez ogona. No. A wracając do rzeczywistości: ewolucją
    rządzi jeden wielki przypadek napędzany mutacją. Ten mutant, który
    akurat dobrze trafi z nową cechą w zmieniającej się rzeczywistości,
    przetrwa i przekaże zmutowane DNA zstępnym. Innych szlag trafi,
    prędzej czy później. Bo akurat zmutowane DNA - w odróżnieniu od
    wspomnień i uciętych ogonów - jest dziedziczne. I jeśli twój stary
    był łysy, to ty też będziesz łysy, nie bój nic.

    --
    Collie

  • 68. Data: 2022-09-07 17:08:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > prześmiewcze "kiedyś normalnie było bez butów" Sebastiana jest
    > niezupełnie trafionym argumentem, bo te buty to rozwiązanie na problem,

    Ludzie na ogół wyobrażają sobie naszą przeszłość nieco inaczej. Póki
    nasi przodkowie biegali po sawannie, mogli boso. Bo podłoże do tego
    zdatne. Ale gdy postanowili się wybrać na pustynię, czy inne skaliste
    tereny, lub gdy poczęli dłubać w ziemi wśród wystających korzeni,
    sporządzili sobie sandały lub jakieś łapcie. Na organiczną ewolucję
    stóp naszych wpływ te działania miały niewielki.

    > Podobnie jest np. z samochodami. Fajna sprawa: można się przemieszczać
    > szybko, daleko i samodzielnie... ale kosztem rozleniwienia.

    Czy lenistwo jest dziedziczne? Czy zapisuje się w genach? Jak się
    ma do doboru naturalnego -- jest preferowane, czy wręcz przeciwnie.
    Ktoś dawno temu zauważył, że lenistwo jest najważniejszym motorem
    pchającym ludzi do pracy nad nowymi wynalazkami. Tu też można spytać,
    co jest dobre, a co złe. Czy chcemy rozwoju cywilizacji? W jakim
    kierunku? A może lepiej dążyć do regresu, by niczym rak pustlnik
    złożyć kibić w znalezionej na śmietniku muszli i przestać się
    czymkolwiek interesować?

    Jarek

    --
    Nasi przodkowie na mchu jadali.

  • 69. Data: 2022-09-07 17:09:40
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 16:09 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > wspomnień ze spaceru po placu św. Marka w Wenecji. To na pewno da się
    > zastosować do bardziej efektywnego kodowania filmów na płytach DVD.

    Nie chciało Ci się jak zwykle zapoznać z aktualną wiedzą na ten temat?
    Szkoda, moglibyśmy podyskutować.

    TG

  • 70. Data: 2022-09-07 17:12:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Nie chciało Ci się jak zwykle zapoznać z aktualną wiedzą na ten temat?
    > Szkoda, moglibyśmy podyskutować.

    Nie chciało. Też żałuję. Ale tylko trochę.

    --
    Jarek