  • 1. Data: 2010-07-30 12:23:56
    Temat: Przydomowa przepompownia ścieków.
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Witam

    Dostałem dziś pismo z wodociągów że na mojej działce nie wolno mi zbudować
    przydomowej oczyszczalni ścieków - ze względu na teren wód czerpalnych i
    dlatego, że w drodze jest już kanalizacja. Przy czym poziom posadownienia
    kanalizacji w drodze uniemożliwia bezpośrednie podłączenie - i jako
    rozwiązanie problemu podano mi przepompownię.

    I takie mam pytania - może trafi się ktoś kto odpowie:
    1. Na jakim poziomie powinna znajdować się kanalizacja w drodze? Teren jest
    u nas pagórkowaty, droga jest w połowie łagodnego stoku (i też ze spadkiem -
    po prostu omija szczyt i leci w dół), działki po jednej stronie są znacznie
    powyżej drogi, te po mojej - raczej poniżej. Sąsiedzi są podłączeni do
    kanalizacji, ale jeden - bo jest trochę wyżej i jeszcze podniósł teren
    działki, drugi, bo ma dom przy samej drodze (mniej niż 10 metrów).
    2. Czy wodociągi ponoszą ew. konsekwencje posadowienia kanalizacji za
    wysoko? Mówi się (nieoficjalnie), że ze względu na trudne warunki wykonawca
    położył rury niecałe 2m pod poziomem ulicy i że to za wysoko. Czy mam szansę
    na jakiś podział kosztów budowy PPŚ?
    3. Czy ktoś ma pojęcie o kosztach budowy i eksploatacji takiej PPŚ?
    Widziałem ceny od 4tys. wzwyż, ale to był korpus przepompowni 2,5m. Ja
    oceniam, że dół domu (piwnicy, sutereny) będzie min. 4m pod ulicą - a do
    ulicy jest 30m więc dodatkowy spadek min. 0,5 metra...
    4. Przy różnicy poziomów 4,5 m ta PPŚ musiałaby być chyba w pobliżu domu? A
    potem długa rura. Czy odwrotnie - rura i makabryczny wykop na mój koszt a
    potem studnia z PPŚ i dopiero spadek do kanalizacji? Sąsiad (ten blisko
    drogi) ma studzienkę podłączeniową przed domem i mówi że jest płyciutka, a
    rura kanalizacji leci mu w piwnicy na ukos po ścianie - łazienkę ma na
    górze, w kuchni-piwnicy jeden zlew, praktycznie na rurze 110mm
    5. Czy taka PPŚ może być pod wjazdem? Moi rodzice wszystkie rury mają
    wyprowadzone w bok najkrótszą drogą za obrys domu i dopiero potem do drogi.
    Ja mam ją w projekcie większość pod domem (projekt i tak nie ma
    zaadoptowanej instalacji kanalizacyjnej a oryginalna nie bardzo nadaje się w
    moich warunkach terenowych) na wprost - i wychodzi to na wjazd na posesję...

  • 2. Data: 2010-07-30 12:40:22
    Temat: Re: Przydomowa przepompownia ścieków.
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "arek" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > oceniam, że dół domu (piwnicy, sutereny) będzie min. 4m pod ulicą - a do
    > ulicy jest 30m więc dodatkowy spadek min. 0,5 metra...

    Mój kolega za taką przepompownie dał 3tys zł. Pompa, studnia
    przepompowni(takie małe szambko), rury, kopanie są w tej cenie.

    Marek

  • 3. Data: 2010-07-30 12:40:55
    Od: QbaB <q...@g...com>

    Ad.1
    Wątpię żeby przepisy to jakoś regulowaly, kanalizacja ma byc po prostu
    zapewn ponizej poziomu przemarzania i tyle, usytuowanie działek i
    domów raczej nie jest brana pod uwagę (bo zaklad wodociągów nie
    obchodzi koszt przyłaczenia a tylko wykonania tego co w drodze)
    Ad.2
    Nie licz na jakiekolwiek dofinansowanie.
    Ad.3
    nie wiem ile kosztuje, ja tez miapeł mieć przepompownie ale udało sie
    bez. Mam mały spadek 0,5-1cm na 1m, teoretycznie to za malo ale
    działa.
    Ad.4
    Ktos musi Ci zrobic projekt i raczej wybierze opcję pierwszą.
    Ad.5
    To zapewne zależy od samej studzienki i pokrywy, osprzet przepompowni
    nie powinien mieć znaczenia.

    Pzdr
    QbaB

  • 4. Data: 2010-07-30 15:58:49
    Od: "freewolny" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Dostałem dziś pismo z wodociągów że na mojej działce nie wolno mi
    > zbudować przydomowej oczyszczalni ścieków - ze względu na teren wód

    Wodociągi to Ci mogą pisać. Podparli się czymś merytorycznie? W
    sprawie oczyszczalni lepiej zgłoś się do gminy.

    Damian

  • 5. Data: 2010-07-30 16:32:11
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Użytkownik "freewolny" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "arek" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Wodociągi to Ci mogą pisać. Podparli się czymś merytorycznie? W sprawie
    > oczyszczalni lepiej zgłoś się do gminy.

    No chyba się podparli - napisali że jest to "strefa ochrony pośredniej
    wielootworowego ujęcia wody ppodziemnej" dla dwóch miejsowości (oddalonych o
    kilka-kilkanaście kilometrów ???) i napisali że strefa jest "ustanowiona
    rozporządzeniem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej z dn. 1.06.2010" - w
    strefie "obowiązuje zakaz lokalizowania przydomowych oczyszczalni ścieków".
    Ja słyszałem gdzieś że jak oczyszczalni nie wolno, to pozostaje szambo
    szczelne, ale z przodu go nie zrobię, bo nie ma gdzie (instalacje jakieś są
    na planach, choć nikt nie zna właścicieli) a a tyłu szambiarka nie wjedzie
    bo działka wąska.
    A oczyszczalnia by mi pasowała, bo mam działkę dosyć długą (z 80m i byłoby
    miejsce na rozsączanie - jeszcze spadek jest)

  • 6. Data: 2010-07-30 19:14:03
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    Nawet oczyszczalni z aktywnym osadem (napowietrzaczem)? Przecież to nonsens,
    te oczyszczalnie dają ścieki oczyszczone lepiej niż nie jedna rzeka.

    MS

  • 7. Data: 2010-07-31 10:52:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maciej S. pisze:
    > Nawet oczyszczalni z aktywnym osadem (napowietrzaczem)? Przecież to
    > nonsens, te oczyszczalnie dają ścieki oczyszczone lepiej niż nie jedna
    > rzeka.

    1. ograniczaj cytaty
    2. taka oczyszczalnia musiałaby mieć 100% pewności niezawodnego
    działania (a napowietrzanie wymaga zasilania)
    3. nawet czystej wody nie możesz sobie odprowadzać gdziekolwiek - chyba
    żeby to zużyć do podlewania

  • 8. Data: 2010-07-31 11:01:33
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    arek pisze:

    > dlatego, że w drodze jest już kanalizacja. Przy czym poziom posadownienia
    > kanalizacji w drodze uniemożliwia bezpośrednie podłączenie

    Na pewno?

    [ciach]

> [...]
    > oceniam, że dół domu (piwnicy, sutereny) będzie min. 4m pod ulicą - a do
    > ulicy jest 30m więc dodatkowy spadek min. 0,5 metra...

    Ty nie patrz, gdzie jest dół domu, tylko gdzie jest dół kanalizacji w
    tym domu.

    [ciach]

    > Ja mam ją w projekcie większość pod domem (projekt i tak nie ma

    A po co tak?

    Zacznij od zmierzenia różnicy poziomów pomiędzy pokrywą studzienki
    kanalizacyjnej, do której masz się przyłączyć, a dołem swojej instalacji
    kanalizacyjnej - i staraj się zrobić tak, żeby ten dół był jak najwyżej
    (czyli np. tuż pod podłogą łazienki).

    Jak będziesz miał konkretne liczby, to można pomyśleć, bo na razie to
    jest gdybanie.

  • 9. Data: 2010-07-31 15:36:38
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > 2. taka oczyszczalnia musiałaby mieć 100% pewności niezawodnego
    > działania (a napowietrzanie wymaga zasilania)

    Nawet jak zasilanie pada na trochę to z taką oczyszczalnią nic się nie
    dzieje - bakterie przeżywają kilka godzin.

    > 3. nawet czystej wody nie możesz sobie odprowadzać gdziekolwiek - chyba
    > żeby to zużyć do podlewania

    I to ma byćargument na jakieś nonsensy prawne? A podlewanie to nie jest
    odprowadzenie gdziekolwiek? Zgodnie z prawem odprowadzenie wody z takiej
    oczyszczalni może być do rowu melioracyjengo, wód powierzchniowych, czy
    studni chłonnej - samo to świadczy o tym że jest to czysta woda.
    Zakaz budowania (jeśli istnieje) POŚ typu STM na jakichkolwiek terenach to
    wg mnie idiotyzm i bubel prawny.
    Idź z tym do Sądu Administracyjnego, przedstaw certyfikaty oczyszczalni typu
    STM w Sądzie.

    MS

  • 10. Data: 2010-07-31 20:48:52
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Andrzej Lawa napisał:

> [...]
    > kanalizacyjnej, do której masz się przyłączyć, a dołem swojej instalacji
    > kanalizacyjnej - i staraj się zrobić tak, żeby ten dół był jak najwyżej

    A potem się użeraj z zamarzającą kanalizacją albo łamanymi przez
    przemarzający grunt rurami?

    Jak wysoko nie byłby umieszczony najniższy punkt wejściowy do domowej
    instalacji kanalizacyjnej to wyjście z budynku powinno być poniżej
    głębokości przemarzania, może nie tyle ze względu na zamarzanie ścieków
    (zwykle są mniej podatne jak zimna czysta woda) ale na ruchy marznącego
    gruntu.

    --
    Darek