  • 281. Data: 2016-09-20 23:47:46
    Temat: Re: Rekuperator - bełkot marketingowy
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-09-20 o 22:11, Lisciasty pisze:

    > Oczywiście że nie. Pompa ciepła kasuje pasywność, pasywny jak sama
    > nazwa wskazuje NIE MA ogrzewania.

    > Jaką kupę? Grubo ocieplenia, rekuperacja i sensownie rozmieszczone
    > okna o odpowiedniej wielkości. Tyle.

    Ale widziałeś już taki dom w naszych warunkach klimatycznych?
    Bo ten, który ja widziałem na prezentacji stał gdzieś w Niemczech i
    jednak miał ogrzewanie elektryczne na wypadek dużych mrozów.
    Przy -20C, kilka dni pod rząd, nie ma chooja, żadne okna i rekuperatory
    nie pomogą.

    > No ale to był przykład dla jaj, ta? Zresztą, 20 studentów da się upchnąć
    > w domu o pow. użytkowej 200m2. Dla każdego będzie 10m2 średnio, luxus,
    > zważywszy że w akademiku w pokoju 15m2 mieszka często 3 osoby!

    To był przykład na absurdalność wyliczeń 500W/głowę.

    > No taka jest idea pasywniaka :>

    Ale taka idea jest bardzo droga i sprowadza się, to tego czy wydać na
    start x kasy na dom pasywny, czy ten 'x' rozmieniać na drobne przez y
    lat w domu energooszczędnym.

    > Ale żarówki wstrząsoodporne i halogeny są nadal, a to to samo.
    > Mnożysz problemy ;)

    No i co z tego że są, po pierwsze są relatywnie drogie, po drugie nie
    bardzo mnie interesuje ogrzewanie światłem. Lepiej w funkcjonalności
    grzania sprawdza się jednak grzałka niż dowolna żarówka.

    Zresztą dom pasywny jest zajebisty zimą i w okresach przejściowych,
    natomiast oszczędności na ogrzewaniu w tych okresach mogą zostać
    całkowicie zaprzepaszczone przez schładzanie go latem.

  • 282. Data: 2016-09-21 07:42:16
    Od: Budyń <e...@e...wroclaw.pl>

    W dniu wtorek, 20 września 2016 22:04:07 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Nie oplaca sie, nie jest w stanie zamortyzowac sie.

    nie wykazales tego. W obliczeniach które tu były wskazywales ze prądu pójdzie wiecej.
    Ale nadal był spory zysk. Policz i udowodnij.

    >Rekuperator montuje sie tylko dla zwiekszenia komfortu.

    Czy posiadanie wody biezącej w mieszkaniu jest zwiekszaniem komfortu czy tylko
    uzyskaniem minimum standardu cywilizacyjnego?
    Jesli grawitacja nie wentyluje/wentyluje za mało to dolozenie WM to tylko osiągniecie
    standardu. Tyle ze gorsza jakos powietrza jest mniej odczuwalna niz brak wody
    bieżącej.

    b.

  • 283. Data: 2016-09-21 07:58:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 20 września 2016 09:05:30 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Otóż WM poza tym, że dzięki niej nie ciągnie po nogach jak przy WG,
    > ogranicza także straty ciepła, co za tym idzie maksymalną moc potrzebną do
    > ogrzewania. Jest to wartość około 500W per osoba (z norm). Co np. przy 4
    > osobach w domu daje możliwość zamontowania o 2kW słabszego źródła ciepła, a
    > więc tańszego w inwestycji. Czyli zamiast prawie dwa razy droższej 12kW PC
    > PW (np. Panasonic TCAP), można zamontować "zwykłą" 9kW z grzałkami.

    9kW vs 12kW "Prawie dwa razy droższe";)

    Pierwszy z brzegu cennik PC
    http://www.ecopol-system.pl/oferta/oferta.html
    Różnica miedzy 10kW a 12kW to całe 780zł

  • 284. Data: 2016-09-21 08:05:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 21 września 2016 07:42:17 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > Jesli grawitacja nie wentyluje/wentyluje za mało to dolozenie WM to tylko
    osiągniecie standardu.
    Grawitacyjna nie wentyluje/wentyluje za mało powiadasz.
    To skąd ta odwieczna pisanina o ogromnych stratach ciepła przez went grawitacyjną?
    Straty przez went mech zawsze jakieś potężne w obliczeniach wychodziły wiec i wymiany
    duże przyjmowane były.

  • 285. Data: 2016-09-21 08:14:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 20 września 2016 22:17:24 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Kominek byl tylko przykladem ze w sytuacji awaryjnej trwajacej od dnia do kilku dni
    w roku jest mozliwosc dolozenia wspomagania do systemu grzewczego dobranego na styk.
    Bez wspomagania tez sie da przezyc kilka dni w temperaturze 19 stopni zamiast
    ulubionych dwudziestu dwoch.

    Jakby co nawet to tzw farelka kosztuje tyle co flaszka alkoholu
    Ale dajmy spokój farelce.
    PC 12kW zamiast 9kW to różnica w cenie poniżej 1000zł.

  • 286. Data: 2016-09-21 09:12:38
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-09-21 o 07:42, Budyń pisze:

    > Jesli grawitacja nie wentyluje/wentyluje za mało to dolozenie WM to tylko
    osiągniecie standardu.

    Za malo bo?

    Pozdro.. TK

  • 287. Data: 2016-09-21 09:18:55
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 20 Sep 2016 21:10:39 +0200, nadir

    > No nie bardzo, ale jak znasz jakiś, to się podziel.

    No rzeczywiście, głównie tylko wyciągi są PN-83/B-03430/Az3:2000 i z WT2017
    -- ale akurat te najważniejsze elementy i potrzebne do liczenia założenia.

    > Szczytowa różnica, a to OK.

    To wynikało z kontekstu. Mowa była o maksymalnej mocy źródła grzewczego
    potrzebnego domu, co za tym idzie także w świetle maksymalnych strat na
    wentylacji.

    > Pokazałem tylko jak absurdalne jest przeliczanie tego por osoba,
    > dlatego chętnie zapoznam się z normą i metodologią liczenia.

    Oczywiście przyjmuję statystyczną średnią dla obecnych warunków, a nie
    jakieś abstrakcyjne wynaturzenia typu durszlak z 1939 albo pasywniak z 2039
    z 20-30 os. na pokładzie. U mnie różnica WM vs WG dla domu spełniającego
    WT2021 wyszła na poziomie niecałych 3kW. Mogę montować w związku z tym PC o
    mocy 7kW, zamiast 10. A to jest różnica między 4 a 8 tys. zł w zależności
    czy PC GW z poziomym (a tu bym musiał jeszcze wytrzasnąć trochę ziemi, więc
    kolejne koszty) czy pionowym wymiennikiem, czy PC PW. Za 3 tys. już można
    kupić reku (np. LUNA) -- co prawda to raczej odpowiednik Fabii wśród
    samochodów, ale też pojedzie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 288. Data: 2016-09-21 09:34:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 20 Sep 2016 13:04:07 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder

    > Nie oplaca sie, nie jest w stanie zamortyzowac sie.
    > Rekuperator montuje sie tylko dla zwiekszenia komfortu.

    Czyli jednak nic nie zrozumiałeś, biedaku.

    Po twojemu, na chłopski rozum. Jak sobie nie zamontuję sugerowanej przez
    ciebie wątpliwej wartości ozdobnika w postaci śmierdzącego, brudnego,
    dodatkowo generującego straty cieplne kominka, który mnie ma rzekomo
    ratować w mrozy przed niedowymiarowanym źródłem ciepła, wartego 4-8+ tys.
    zł, a w zamian za to kupię rekuperator o tej wartości to z miejsca mi się
    "zamortyzuje". :>

    Względnie kupię słabsze i tańsze źródło ciepła, bo rekuperator zmniejszy mi
    potrzebną moc maksymalną, dzięki czemu odbiję sobie na zakupie. I różnica
    to nie jest poniżej 1000 zł, bo 2kW w szczytowej przekłada się na 3-4kW
    nominalnej, szczególnie przy PC PW o których pisałem (nieliczni zapewne
    przez przypadek pominęli ten szczegół i smarują o PC GW). Przy gruntówkach
    natomiast należy kupić nie tylko mocniejszą pompę (co przyznaję szczególnej
    różnicy nie robi), ale także dobudować te 2kW wymiennika, co przy poziomym
    robi kolejne ~2tys. zł, a przy odwiertach jeszcze więcej. Niektórym się
    znowu zapomina o takich "szczegółach".

    Wentylacja Grawitacyjna -- mam, używam, jest sprawna, w zimie aż za bardzo,
    w lecie niestety praktycznie wcale i trzeba komary i muchy wpuszczać by się
    nie udusić -- jest CHUJOWA i w życiu więcej domu z takim systemem nie
    wybuduję. Podobnie jest z kominami i kominkami.

    WM z rekuperacją, w przypadku domów energooszczędnych ogrzewanych prądem/PC
    _JEST_ _OPŁACALNA_ i zwraca się już na starcie. Ale są tacy cyrkowcy, co do
    pieca na "eko"syfek montują rekuperację (przerobioną z WG). Bywa.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 289. Data: 2016-09-21 09:47:01
    Od: Budyń <e...@e...wroclaw.pl>

    W dniu środa, 21 września 2016 09:12:38 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Za malo bo?

    bo grawitacja przy malej roznicy temperatur nie za bardzo dziala i trzeba podejmowac
    dzialania uzupelniające typu wietrzenie

    b.

  • 290. Data: 2016-09-21 10:33:40
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-09-21 o 09:47, Budyń pisze:

    > bo grawitacja przy malej roznicy temperatur nie za bardzo dziala i trzeba
    podejmowac dzialania uzupelniające typu wietrzenie

    Obecnie czesc okien mam rozszczelnionych. Czy to sa uzupelniajace
    dzialania? Pytam bez zlosliwosci, bo chce poznac fenomen
    nieporownywalnego komfortu, ktory ponoc daje WM. Na dzis zgoda. Ja mam
    rozszczelnione po jednym oknie w powiedzmy kazdym pomieszczeniu. Czy to
    jest problem zabiegu uzupelniajacego czy jeszcze nie?

    Pozdro.. TK