  • 51. Data: 2014-01-25 20:40:01
    Temat: Re: Rekuperator - zamarzający kondensat
    Od: "bma" <b...@b...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:2b577d8d-39ff-4690-8cc8-8303a24758ce@go
    oglegroups.com...

> [...]
    >powietrza atemperaturą przegrody żeby woda na niej się nie wykropliła.
    >Dlatego w poprzednim przykładzie dałem bardzo wąski ze aż niemożliwy do
    >osiągnięcia zakres temperatur. Idąc dalej można pokusić się o wprowadzenie
    >nazw dla rożnych urządzeń zwanych obecnie rekuperatorami. Naturalny jest
    >podział na centrale wentylacyjne z szczątkowym odzyskiem ciepła. W nich
    >woda będzie się robiła w dowolnych ilościach i będzie to naturalne. I na
    >rekuperatory w których odzysk ciepła jest na takim poziomie że w zakresie
    >temperatur pracy, określonych przez producenta, woda się nie pojawi.

    Chyba zaczynam rozumieć gdzie tkwi błąd Twojego rozumowania. Tobie wydaje
    się, że woda musi się wykroplić na jakimś przedmiocie, stałym elemencie np.
    takim jak przegroda i stanie się to dopiero jak różnica temperatur między
    powietrzem a tą przegrodą będzie odpowiednio duża. Otóż nie, różnica
    temperatur może być minimalna, np. 0.001st C i też się para skropli.
    Prędkość schładzania powietrza nie ma NIC do rzeczy. Liczą się 3 paramatry:
    temperatura wejściowa, wilgotność WZGLĘDNA wejściowa i temperatura
    wyjściowa. Jeżeli temp. wyjściowa jest niższa od temp. punktu rosy dla
    ZADANYCH parametrów wejściowych to nastąpi skroplenie pary i prędkość
    schładzania może być 0.5 stopnia/h i tak to nic nie zmieni.
    Odchodząc trochę od tematu rekuperatorów ale pozostając przy zjawisku. Jak
    powstają chmury (np. cumulusy)? Na skutek konwekcji powietrze unosi się
    przez co rozpręża i ochładza. Poprzez ochładzanie rośnie wilgotność względna
    aż do momentu kiedy przekroczy 100% i wtedy w całej objętości następuje
    skroplenie pary (nie potrzebna żadna przegroda, wystarczy że temperatura
    jest odpowiednio niska). Stąd często podstawy cumulusów są na jednej
    wysokości a góra już różnie w zależności od konwekcji i parametrów atmosfery
    takich jak gradient temperatury, wilgotność itd.
    Mgła też pojawia się w całej objętości schłodzonego powietrza bez żadnego
    elementu na którym się schładza.

  • 52. Data: 2014-01-25 20:43:06
    Od: "bma" <b...@b...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >No tak, sorry, miałem na myśli odwrotną sytuację, gdy wpuszczamy do tej
    >rury +10stopni a wypuszczamy -10stopni, czy się wykropli na tak długim
    >odcinku ?

    Jeżeli dla wejściowej wilgotności to -10 będzie poniżej temp. punktu rosy to
    tak. Im bardziej wilgotne powietrze wejściowe tym bliżej początku rury
    nastąpi skroplenie. Jeżeli będzie bardzo suche na wejściu to może się nie
    skroplić para bo temp. punktu rosy będzie np. -15. Długość rury nie ma
    znaczenia.

  • 53. Data: 2014-01-25 21:22:20
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > do
    > 8 stopni. Ilość schłodzonego powietrza wielokrotnie przekracza ilość
    > zimnego powietrza jakie produkuje klimatyzator o mocy elektrycznej
    > 1,5kW. Wentylator w tym cudaku pobiera 100W. Jak w pseudo
    > rekuperatorze zacznie skraplać się woda to on tez musi część tej
    > wody
    > odparować i zamiast grzać chłodzi. Teraz na to wpadłem. Wszystkie
    > pseudo rekuperatory w których wykrapla się woda i jest potrzeba jej
    > odprowadzania można w dupę producentom i sprzedawcom wsadzić. Amen.

    mówimy tu o powietrzu w którym musi się wykroplić woda, czyli
    powietrze schładzane
    powietrze schładzane jest w wyciągu bo jest ciepłe na początku i
    schładzamy je odzyskując ciepło, wyrzucamy to powietrze na zewnątrz
    maksymalnie schłodzone tak? jesli startujesz z 20st 60% wilgotności to
    punkt rosy jest przy 12st ale przecież przy obecnych temp te powietrze
    będzie się schładzać dalej
    co wg ciebie się stanie z wodą ? bo ja uważam ( a zajmuję się tym
    zawodowo) że woda wykropli się na zimnych ściankach wymiennika, a
    jeżeli wymiennik będzie na tyle sprawny żeby obniżyć temp do tych
    poniżej zera to ta woda zamarznie na wymienniku
    nawiązując do twojej wypowiedzi ja nie kupiłbym i dodatkowo odradził
    każdemu zakup takiego recu w którym producent przewidział brak
    wykroplenia wilgoci
    oczywiście są wymienniki obrotowe z powierzchnią higroskopijną które
    oddają wilgoć spowrotem do obiegu nawiewnego ale to nie jest
    przedmiotem tej dyskusji zresztą nie są zbyt popularne

    dodatkowo wykroplenie wody na wymienniku to czysty zysk energetyczny
    dla użytkownika

    jeffrey

  • 54. Data: 2014-01-25 21:43:51
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Poziom o którym piszesz nie jest stały. Zmienia się razem z wilgotnością i
    >temperaturą. Ciśnienie w rekuperatorze można pominąć.

    jasna sprawa.

    >W przyrodzie nie istnieje sytuacja żeby punkt rosy był przy wyższej
    >temperaturze niż takiej jaka akurat jest. Zawsze potrzebne jest
    >ochłodzenie. W jednej sytuacji punkt rosy będzie oddalony w dół o
    >kilkanaście stopni a winnej sytuacji poniżej stopnia. Ale zawsze jest
    >rezerwa.

    im gorszy wymiennik tym wieksza rezerwa bo temperatura na wylocie wyższa.
    Ale jesli wymiennik dobry czyli mocno obnizający temperaturę wylotu to i
    woda w tym strumieniu sie pojawia. Nie dlatego ze wymiennik kiepski tylko
    wrecz przeciwnie.

    b.

  • 55. Data: 2014-01-25 22:11:44
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 25 stycznia 2014 20:40:01 UTC+1 użytkownik bma napisał:
> [...]
    >
    > takich jak gradient temperatury, wilgotność itd.
    >
    > Mgła też pojawia się w całej objętości schłodzonego powietrza bez żadnego

    Masz rację tylko zamrożone cząsteczki wody w powietrzu, bo ocieramy się o zjawiska na
    poziomie nie wiader a cząsteczek, zostaną wyrzucone z wymiennika na zewnątrz. One
    małe, mało ich i mało ważą. Liczy się tylko to H20 co się wykropli na przegrodzie.
    Jak teraz wyjdziesz na zewnątrz i będziesz oddychał to co się będzie działo. Będziesz
    widział obłok pary. Wydychasz powietrze o wilgotności prawie 100%. Jak Cie powietrze
    opuści to się schładza do -15. Przez ułamek sekundy cząsteczki wody zamarzają i to co
    widzisz to nie para tylko śnieg o niezwykle małych płatkach. Na jakimś filmie na
    Discovery to pokazywali. Te nic nie ważące mikro płatki śniegu prawie natychmiast
    sublimują. To co jest w rekuperatorze, chodzi o zamrożone cząsteczki wody w powietrzu
    się nie liczy.

  • 56. Data: 2014-01-25 23:27:07
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-25 17:04, k...@g...com pisze:

> [...]
    > żadnej wilgotności względnej powietrza żadna temperatura dodatnia
    > powietrza żeby była niższa od temperatury punktu rosy dla danej

    Musisz zatrudnić rzecznika, który będzie tłumaczył co miałeś na myśli.

  • 57. Data: 2014-01-25 23:37:56
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 25 stycznia 2014 23:27:07 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Musisz zatrudnić rzecznika, który będzie tłumaczył co miałeś na myśli.

    To że nie rozumiesz to nie mój problem tylko twój. Sprawdziłem w dowodzie. Nie mam
    Cie tam wpisanego. To mi lata że mało kumaty jesteś.

  • 58. Data: 2014-01-25 23:46:55
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-25 23:37, k...@g...com pisze:

    > To że nie rozumiesz to nie mój problem tylko twój. Sprawdziłem w dowodzie. Nie mam
    Cie tam wpisanego. To mi lata że mało kumaty jesteś.
    To dalej pier...ol od rzeczy. Jak widać mocno się pogubiłeś w swoich
    bełkotliwych herezjach.

  • 59. Data: 2014-01-25 23:53:01
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 25 stycznia 2014 23:46:55 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:

    mam Cie tam wpisanego. To mi lata że mało kumaty jesteś.

    > To dalej pier...ol od rzeczy. Jak widać mocno się pogubiłeś w swoich
    >
    > bełkotliwych herezjach.

    wymiękłeś. Bądź facetem i przegraj z honorem. W tym temacie to ja mam rację i tego
    nie zmienisz.

  • 60. Data: 2014-01-26 14:30:14
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 25.01.2014 o 23:46 uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

    > To dalej pier...ol od rzeczy. Jak widać mocno się pogubiłeś w swoich
    > bełkotliwych herezjach.
    Po co to karmisz? jak nikt z nim nie będzie dyskutował to sobie zabierze
    zabawki i pójdzie w piz.u.
    A tak to sprowadził Cię do swojego poziomu i pokonał doświadczeniem.

    --

    Pozdr
    Janusz