  • 1. Data: 2009-01-29 08:55:14
    Temat: Sól do akcji zima. Można ją używać w kuchni?
    Od: "jangr" <j...@i...pl>

    Czy ktoś z Was może wie, czy dodaje się jakiś dodatkowych chemikaliów do
    soli na
    akcję zima do posypywania chodników, czy nie? Czy ta sól (pomimo napisów na
    worku) nadaje się do spożycia?
    Kiedyś używaliśmy soli technicznej z Kłodawy z 50kg worka i była bardzo
    dobra.
    Pozdrawiam.
    jangr

  • 2. Data: 2009-01-29 09:01:16
    Temat: Re: Sól do akcji zima. Można ją używać w kuchni?
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Jeżeli sól z kopalni Dębieńsko to zawiera całkiem dużo mikroelementów ;-)
    Jacek
    PS
    tak z ciekawości: z jakiej części kraju piszesz?

  • 3. Data: 2009-01-29 10:41:37
    Od: "TomaSz." <u...@o...pl>

    Z pamiętnika internauty.
    Własność: 'jangr'
    Wpis z dnia 29-01-2009:

> [...]
    > soli na
    > akcję zima do posypywania chodników, czy nie? Czy ta sól (pomimo napisów na

    http://www.sol-klodawa.com.pl/sol-drogowa/luzem/kami
    enna-dr.html
    Zawartość NaCl 90 % min
    Pozostałe 10 % może być szkodliwe.
    Chociaż są tam też sole drogowe z większą zawartością soli w soli.

    > Kiedyś używaliśmy soli technicznej z Kłodawy z 50kg worka i była bardzo
    > dobra.

    Za dużo solicie, to niezdrowe jest :)

    Nie wiem

    --
    TomaSz.

  • 4. Data: 2009-01-29 13:12:28
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 29 Sty, 09:55, "jangr" <j...@i...pl> wrote:
> [...]
    > worku) nadaje się do spożycia?
    > Kiedyś używaliśmy soli technicznej z Kłodawy z 50kg worka i była bardzo

    O ile to nie jest sól potasowa (kolor pomaranczowo - ceglasry aż do
    brunatnego to trzeba założyć, że brudna kopalniana - nie opłacalna do
    warzenia, czyli za mały procent soli w soli. W zasadzie można ją
    wymieszać z wodą, dokonać dekantacji i odparować - sól
    wykrystalizowana powinna nadać się do spożycie - bogata w minerały a
    nie tylko wodorotlenek i chlorek sodu...

  • 5. Data: 2009-01-29 19:28:36
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    W organizmie człowieka pierwiastki takie, jak sód, potas, magnez pełnią
    ważną role (równowaga elektrolitów) i posolenie sobie solą z dużą
    zawartością potasu, czy magnezu może kiepsko odbić się na zdrowiu, więc
    oszczędność na soli jest mało wskazana.
    Jacek

  • 6. Data: 2009-01-30 10:07:14
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "jangr" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na
    > worku) nadaje się do spożycia?
    > Kiedyś używaliśmy soli technicznej z Kłodawy z 50kg worka i była bardzo

    1. Ona jest po prostu brudna
    2. Nie jest jodowana.
    3. Po co?

  • 7. Data: 2009-01-30 13:35:41
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 30 Jan 2009 11:07:14 +0100, Ghost napisał(a):

    > Użytkownik "jangr" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > 1. Ona jest po prostu brudna
    > 2. Nie jest jodowana.
    > 3. Po co?

    Chciałam dokladnie to samo napisać, z naciskiem na pkt 1.

  • 8. Data: 2009-01-30 14:48:06
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 30 Sty, 14:35, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

    > Chciałam dokladnie to samo napisać, z naciskiem na pkt 1.

    Jeżeli nie ma innych brudów czyli jest najzwyczajniej wykopana,
    to można ją przerobić na użytek domowy - rozpuscić w wodzie,
    zdekantować, odfiltrować i skrystalizować - wtedy zachowa wszystkie
    minerały rozpuszczalne. Na końcu przed użyciem trzeba nasypać np na
    patelnię i wyprażyć.
    Pytanie dlaczego - facio w moim sklepie omyłkowo (?) otrzymał sół
    do posypywania drogi, a nie sół kamienną do przetworów, jkiej ja
    używam prawie do wszystkiego. Dowód na stały podsłuch z pluskwy.
    Pajace.

  • 9. Data: 2009-01-30 17:36:41
    Od: grzesiek <g...@g...pl>

    jangr pisze:
> [...]
    > worku) nadaje się do spożycia?
    > Kiedyś używaliśmy soli technicznej z Kłodawy z 50kg worka i była bardzo

    Sól drogowa (nieoczyszczona czy jakakolwiek inna dowolna
    nazwa) często jest z dodatkiem antyzbrylacza, w roli którego
    używa się np arszeniku, w niewielkich ilościach, ale
    jednak... oczywiście nie znaczy to, że dodanie łyżeczki do
    zupy czy ziemniaków zabije Cię, ale chyba wolałbym nie
    używać jej ze względu na samą świadomość (zresztą tak
    właśnie robię)

    a tak na marginesie soli zarówno sodowej NaCl jak i
    potasowej KCl używa się nie tylko do sypania dróg, ale np. o
    czym ludzie w większości nie wiedzą w poszukiwaniach gazu
    czy ropy - to taka ciekawostka

    pozdrawiam
    grzesiek

  • 10. Data: 2009-01-30 17:40:03
    Od: grzesiek <g...@g...pl>

    [ciach]

    > O ile to nie jest sól potasowa (kolor pomaranczowo - ceglasry aż do
    > brunatnego

    [ciach]

    kolor soli potasowej nie koniecznie musi być jak wyżej,
    zależy to w głównej mierze od producenta, np: izraelska sól
    potasowa jest koloru i granulacji naszej soli spożywczej
    jodowanej i zapewniam Cię że optycznie nie odróżniłbyś jej
    niczym od polskiej soli, której na co dzień używamy do jedzenia

    pozdrawiam

    grzesiek