  • 1. Data: 2010-09-10 20:41:24
    Temat: Strop drewniany i kratownica ?
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    Witam !

    Developer zaczął budować dla mnie dom :

    http://www.extradom.pl/projekt-domu-...ystkie&strona
    =

    Strop będzie drewniany (legary co 90cm) jeśli dobrze pamiętam. Na chwilę
    obecną poddasze będzie w stanie surowym , nie do zamieszkania. Na poczatek
    będzie służyło jako strych , ale w przyszłości może nastąpić jego adaptacja
    na mieszkalne ...

    Pomiędzy legary będzie włożona wełna 20cm. Strop ten będzie służył jako
    "dach" (chodzi że tylko tu będzie ocieplenie). Dach nie będzie ocieplony.

    Powiedziano mi że w trakcie budowy mogę kupić płytę OSB 22mm (60m2) to mi ją
    włożą do góry i będzie służyła jako podłoga ...

    Tyle że z tego co wyczytałem , płyta OSB 22mm oferuje wytrzymałość przy
    odległościach pomiędzy legarami max 40-50cm a u mnie będzie więcej ...

    Inspektor budowlany powiedział mi że w takim przypadku robi się od razu
    "kratownicę" aby zmiejszyć odległości pomiędzy legarami do 40-50cm ...

    Developer nie ucieszył się z tego powodu bo podobno jest to strasznie
    czasochłonne ...

    Jak to wygląda "finansowo" ?

    Czy to naprawdę jest tak czasochłonne i drogie ?

    Developer (wykonawca) proponuje że można zrobić to kiedyś ... , ale jakoś
    nie zaszczególnie mi się chce wierzyć ...
    Bo przecież między krokwiami będzie wełna , więc trzeba by wywalać później
    wełną i jakoś kombinować , tym bardziej że od dołu będzie folia i płyty G-K
    (sufit) ...
    No chyba że jest jakiś inny sposób (tani i szybki) aby wykonać "pewną"
    podłogę na której będę mógł się bezpiecznie przemieszczać i w przyszłości
    zrobić tam pomieszczenia mieszkalne (2 pokoje + łazienka)

    Dzieki !

  • 2. Data: 2010-09-10 20:44:29
    Temat: Re: Strop drewniany i kratownica ?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:
> [...]
    > Inspektor budowlany powiedział mi że w takim przypadku robi się od
    > razu "kratownicę" aby zmiejszyć odległości pomiędzy legarami do

    tak sobie myśle głośno a jakby położyć w poprzek deski np 3" co 40 cm i na
    tym dac OSB?

  • 3. Data: 2010-09-10 21:06:09
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    > tak sobie myśle głośno a jakby położyć w poprzek deski np 3" co 40 cm i na
    > tym dac OSB?

    Czyli dać poprzeczne legary ?

    Tyle że jak patrzyłeś poddasze wielkie nie jest i podawana wielkość jest dla
    wysokości wyższej niż 180cm ...

    Po prostu boje się że jak dam legary 3 calowe , potem OSB to drastycznie
    zmniejszy mi się wysokość pomieszczeń a co za tym idzie "ilość metrów" ...

    Szukam jednak najtańszego rozwiązania. Inspektor budowlany polecił
    "kratownicę". W jednym domu na "osiedlu domków" taki domek jaki mi budują ma
    taką kratownicę , ale wykonywała ją inna firma i niesamowicie długo ...

    Po prostu ciekawy jestem z jakim kosztem muszę się liczyć ...

    Na razie poddasze nie będzie służyło jako "mieszkalne" , ale chciałbym po
    nim bezpiecznie chodzić ...
    A gdyby zamiast płyt OSB 22mm dać jakieś grubsze deski ?

    Tyle że grubsze deski to też była by "prowizorka" bo w przyszłosci trzeba i
    tak kłaść wtedy legary poprzeczne ?

  • 4. Data: 2010-09-10 22:39:51
    Od: jac <d...@p...fm>

    W dniu 2010-09-10 23:06, /// Kaszpir /// pisze:

    > Czyli dać poprzeczne legary ?

    Witam
    Jeśli w przyszłości miały być tam pomieszczenia mieszkalne to wypadałoby
    przeliczyć nośność poprzecznych legarów i stąd dobrać ich wymiary.
    Trzeba więc byłoby się zastanowić jakie warstwy miały być na tej płycie OSB.

    Tak dla przykładu:
    płyta osb + suchy jastrych + parkiet = 0.55kN/m2
    obc. użytkowe: 1.65 kN/m2
    Moment zginajacy = (2.2 *0.95^2)/8 = 0.25kNm
    legar : 5x4cm
    W=(5*4^2)/6=13.33cm3
    Naprezenia zginajace : 0.25/13.33 = 18.42MPa
    Nośnosc na zginanie przy drewnie C30: (0.8*30)/1.3 = 18.46MPa

    Zatem widać ze juz lagar 5x4cm powinien wytrzymać przy rozstawie 40cm.

    U mnie w domu mam coś takiego, tylko, że poddasze nieużytkowe (strych na
    jakieś klamoty).
    We dwóch z sąsiadem całą taką "podłogę" zrobiliśmy od rana do południa
    (oczywiście tylko legary i płyta OSB).

    Pozdrawiam
    jac

  • 5. Data: 2010-09-11 08:46:38
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > No chyba że jest jakiś inny sposób (tani i szybki) aby wykonać "pewną"
    > podłogę na której będę mógł się bezpiecznie przemieszczać i w przyszłości
    > zrobić tam pomieszczenia mieszkalne (2 pokoje + łazienka)

    po pierwsze: jaki jest przekrój tych belek legarów, w projekcie trzeba
    raczej zrobić specjalne obliczenia ich nośności
    po drugie: przy podobnym rozstawie mam położone 25mm OSB + 12mm OSB w
    poprzek i jest dobrze, nie ugina się i nie trzeszczy, na to pójdą po
    prostu panele na piankowym podkładzie (uwaga na montaż osb, trzeba
    zrobić dokładnie, na dylatacjach, u mnie włąśnie pianka pod panele, i
    z 1mm szczelinami pomiędzy płytami, żeby nie skrzypiało)
    po trzecie: ocieplenie, przy adaptacji poddasza dajesz po prostu wełnę
    w skosy, tej w podłodze nie musisz usuwać, ona tam musi być (choć
    niekoniecznie 20 cm) będzie izolować akustycznie, folia też nie jest
    przeszkodą jeśli po obu stronach nie będzie drastycznej różnicy
    temperatur

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2010-09-11 11:14:34
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    > niekoniecznie 20 cm) będzie izolować akustycznie, folia też nie jest
    > przeszkodą jeśli po obu stronach nie będzie drastycznej różnicy

    Niestety nie wiem :(

    Tak to jest jak kupuje się "gotowy" dom od firmy budowlanej :(
    Wybiera się kolor dachu , okien i itd i budują ;)

    Wiem jedynie że taki sam dom jaki dla mnie jest budowany miał od razu
    robione poddasze użytkowe i z tego co się dowiedziałem wynajęta została inna
    firma która zrobiła kratownicę pomiędzy legarami , a na to dali płytę osb
    22mm i na tym ustawiono ścianki z płyt kartonowo-gipsowych i zrobiono
    poddasze użytkowe (mieszkalne).

    Mi powiedziano że mam kupić płyty OSB 22mm i starczy , ale po przeczytaniu
    danych "wytrzymałościowych" płyt OSB 22mm wyszło że mają one odpowiednią
    wytrzymałośc jak legary są co 40-50cm a u mnie ma być około 90cm ...

    Być może najtaniej było by dać na razie na strych jakieś dechy 3-4cm i
    spokojnie po nich chodzić a potem te dechy wywalić i położyć poprzeczne
    legary , tyle że boję się że wtedy wysokość poddasza się drastycznie
    zmniejszy i nie bedzie zupełnie sensu ładować w przyszłosci kupę kasy aby
    poddasze doprowadzić do stanu "mieszkalnego" ...

  • 7. Data: 2010-09-11 14:01:53
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Niestety nie wiem :(
    >
    > Tak to jest jak kupuje się "gotowy" dom od firmy budowlanej :(
    > Wybiera się kolor dachu , okien i itd i budują ;)

    no dobrze, ale jakiś projekt jest do wglądu i w tym projekcie jest
    czarno na białym, czy jest poddasze użytkowe, czy go nie ma...
    jeśli jest to ktoś policzył przekroje belek, ich rozstaw, grubość
    poszycia i materiał z jakiego jest wykonany, inaczej to wygląda dla
    poddasza nieużytkowego, który nie musi przenosić takich obciążeń, moim
    zdaniem, jeśli jest w oryginale nieużytkowe, to zmiana przeznaczenia
    pomieszczeń, zmiana ocieplenia (ze stropu na dach skośny) wymaga
    zmiany projektu, co powinien zrobić architekt, a policzyć konstruktor,
    ale to już sprawa między nimi, pod całością podpisuje się ten
    pierwszy, a jeszcze innym tematem jest deweloper, który jeśli zrobi ci
    poddasze użytkowe, to on odpowiada za dobór odpowiednich technologii i
    legalność takiego rozwiązania

> [...]
    > firma która zrobiła kratownicę pomiędzy legarami , a na to dali płytę osb
    > 22mm i na tym ustawiono ścianki z płyt kartonowo-gipsowych i zrobiono

    no ale to chyba wyglądało tak, że deweloper sprzedał dom z poddaszem
    nieużytkowym, a już właściciel sobie to adaptował to jak chciał...

    > Mi powiedziano że mam kupić płyty OSB 22mm i starczy

    ale masz kupić i dostarczyć deweloperowi, czy zrobić to poddasze na
    wlasną rękę?

    > Być może najtaniej było by dać na razie na strych jakieś dechy 3-4cm i
    > spokojnie po nich chodzić a potem te dechy wywalić i położyć poprzeczne
    > legary

    no nie wiem czy taniej, nie znam ceny drewna i ilości ci potrzebnej,
    ale dobre drewno nie jest tanie...
    ale policzmy:
    płyta OSB 25mm - 40 PLN/m2
    płyta OSB 12mm - 20 PLN/m2
    więc na twoich 60m2 cena poszycia z płyt to 3600 PLN
    koszt niewielki w całej budowie, i nie wiem czy zaoszczędzisz przy
    legarach (a może dopłacisz) a tak cienka OSB nawet gęściej podparta
    będzie dawała uczucie ruszania się pod stopami
    policzyłem warstwy płyt jak mam u siebie, czyli 25+12mm, przy podobnym
    rozstawie, żadnych dodatkowych kratownic, wszystko jest w projekcie,
    więc ktoś to wyliczył, że takie grubości są wystarczające
    aha, dolicz jeszcze koszt adaptacji, czyli z grubsza:
    ocieplenie dachu, profile, kartongips, szpachlowanie, malowanie,
    podłoga (panele, deski, a może coś droższego), ściany działowe,
    stolarka(drzwi, okna dachowe, szczytowe), instalacje (ogrzewanie,
    prąd, woda, kanalizacja)
    czy to wszystko zrobi ci deweloper pod klucz?
    bo pułapek może być wiele, ot pierwsze co mi przychodzi do głowy:
    ogrzewanie policzone na kubaturę bez poddasza, a potem piec za mały,
    pompy za słabe...

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2010-09-11 16:59:08
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    i.googlegroups.com...
> [...]

    bo pułapek może być wiele, ot pierwsze co mi przychodzi do głowy:
    ogrzewanie policzone na kubaturę bez poddasza, a potem piec za mały,

    napiszę jak ja zrobiłem w podobnym przypadku
    na legary co 1 metr dałem poprzecznie kantówkę 10x6 cm co 40 cm
    i na to płyte osb 15mm
    podłoga podniosła mi się o 7 cm co w mom przypadku było akceptowalne
    a wytrzymałość też jest wzorowa nic się nie rusza i nie ugina
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-09-11 20:56:53
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    > no dobrze, ale jakiś projekt jest do wglądu i w tym projekcie jest
    > czarno na białym, czy jest poddasze użytkowe, czy go nie ma...

    Dom jest z poddaszem użytkowym , tyle że "developer" oddaje poddasze
    użytkowe w stanie "surowym" a wykończony jest tylko parter.

    Można potem wykonać adaptację poddasza (developer) sobie zaśpiewał 100tys zł
    ..

    Ale widać że ceny ma z "kosmosu" bo poddasze wykańczała inna firma wynajęta
    przez właściela mieszkania.

    > ale masz kupić i dostarczyć deweloperowi, czy zrobić to poddasze na
    > wlasną rękę?

    Zaproponował mi aby kupić we własnym zakresie płyty OSB to wtedy podczas
    budowy te płyty włożą na poddasze.
    I wtedy można sobie będzie ułożyć podłogę ...

    Normalnie tych płyt potem bym nie włożył bo na poddasze będzie tylko wejście
    drabiną. Jest oczywiście miejsce na schody aby można było w przyszłosci
    zrobić (tak jak na projekcie) ...

> [...]
    > bo pułapek może być wiele, ot pierwsze co mi przychodzi do głowy:
    > ogrzewanie policzone na kubaturę bez poddasza, a potem piec za mały,

    Poddasze będzie oddane w stanie zupełnie surowym. Wykonawca oddaje tylko
    parter. Na górze nic nie będzie , no może poproszę o doprowadzenie prądu i
    może kanalizacji (na przyszłośc jakby miała być łazienka).
    Nie ma więc nawet podłóg ...

    Pytanie czy twoje 25+12mm z płyt OSB pozwoli na zrobienie poddasza
    mieszkalnego , czy tylko jest to pomieszczenie "strychowe" ...
    Bo sądze że inne wymagania są do wytrzymałości podłogi jeśl itylko tam się
    sporadycznie chodzi i coś lekkiego trzyma a co innego jak postawi sie
    ciężkie meble , ściany a ludzi bedzie tam wiecej przebywało ..

    Ja sądzę że ta kratownica będzie bardzo dużo kosztowała , bo już wykonawca
    widziałem był "zaskoczony" a jak jest zaskoczony i nie chce tego robić to
    cena będzie z kosmosu , abym zrezygnował ;)

  • 10. Data: 2010-09-12 03:52:41
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > widziałem był "zaskoczony" a jak jest zaskoczony i nie chce tego robić to
    > cena będzie z kosmosu , abym zrezygnował ;)

    To co piszesz to typowa wada naszej tradycji budowlanej gdzie, czy to krokwie
    czy te belki wiazarowe robiace za stropowe, wykonuje sie w duzym, okolo
    metrowym rozstawie. Te belki sa oczywiscie wysokie, grube i ciezkie.
    Czy nie lepiej stosowac belki cienkie, praktycznie dechy o grubosci poltora
    cala czyli okolo 4 cm i klasc je w standardowym rozstawie 16 cali czyli 40 cm?
    Wtedy nie ma problemow ani z izolacja ani z uginaniem sie rownie standardowej
    25 mm grubosci plyt (slepa podloga) jak i sufitu.
    Po tym "krytycznym" wstepie przejdzmy do Twojego stropu. Uwazam, ze wykonanie
    tej "kratownicy" jest chyba najlepszym rozwiazaniem z uwagi na praktycznie
    minimalne straty na wysokosci poddasza na czym Ci, i slusznie, zalezy. Zatem
    to o czym mysle, w sensie konstrukcyjnym kratownica nie jest. Kratownica
    przenosi momenty w dwoch kierunkach zatem zarowno w jednym jak i drugim
    prostopadlym kierunku musialyby byc belki ciagle; tak jak zbrojenie plyty w
    kratke.
    Tu chodzi tylko o eliminacje ugiec plyt OSB w srodku duzego rozstawu miedzy
    legarami.
    Tradycyjnie uzywalo sie grubych dech 4 cm grubosci i "felcowanych", laczonych
    na pioro i wpust, w celu eliminacji ich klawiszowania. I to byla warstwa nosna
    na ktorej kladziono parkiet czy co tam.
    W Twoim przypadku nalezy pomiedzy te legary wstawic w poprzek krotkie odcinki
    dech o grubosci 4 cm w rozstawie 40 cm.
    I to sie robi prosto latwo i przyjemnie. Trzeba tylko zakupic odpowiednia
    ilosc "hangersow" czyli U podobnych ksztaltek blaszanych, ktore krotkimi ale
    grubymi gwozdziami przybija sie do powierzchni bocznych belek i w ktore potem
    wstawia sie ta poprzeczki. Wymaga to troche uwagi, hangersy musza byc nabite w
    miare dokladnie tak aby wstawiona poprzeczka licowala z gorna i dolna
    plaszczyzna belek.
    Te poprzeczki nie musza miec wysokosci rownej belkom, moga byc znacznie wezsze
    powiedzmy polowa wysokosci belek nosnych zatem ich koszt nie bedzie jakis
    astronomiczny. Korzystnie jednak bedzie zastosowanie szerokosci tych
    poprzeczek rownej wysokosci belek gdyz znakomicie uprosci to ew. wykonanie
    sufitu pod tym stropem.
    W czasie wstawiania tych poprzeczek w hangersy nalezy zadbac o to by czesto
    wykrzywione belki nosne wyprostowac; podloga na krzywych belkach nosnych lubi
    potem w nocy straszyc. Wymaga to rozciagniecia sznurka wdluz belek, w miare
    dokladnego pomiaru dlugosci tych poprzeczek i ich ciecia.
    Robota prosta na trzy-cztery roboczodniowki.

    Pzdr.
    Tornad