  • 21. Data: 2017-09-21 12:46:03
    Temat: Re: Wymiana żródła ciepła
    Od: Marcin <b...@g...com>

    > Pompa 16tys., dolne źródło 6-20 tys, rachunki roczne pewnie w okolicy 2,5-3 tys.

    No to właściwie tak źle nie wygląda. 2,5-3 tys. to z kaloryferami?

  • 22. Data: 2017-09-21 12:46:33
    Od: w...@g...com

    W dniu czwartek, 21 września 2017 12:36:32 UTC+2 użytkownik Marcin napisał:
    > Palę na 60, ale kilka grzejników mam zakręconych, a i reszta nie na full.

    Jak zejdziesz do 50stopni, to ponoć dobre 'zwykłe' pompy są w stanie osiągnąć taką
    temperaturę na 'wylocie'.

    Więc do wyboru będziesz miał:
    -powietrzną
    -gruntową
    - z kolektorem poziomym
    - z kolektorem pionowym (odwierty)

    pzdr
    Bogdan

  • 23. Data: 2017-09-21 12:50:36
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Sep 2017 02:49:35 -0700 (PDT), Marcin

    > Namieszałem. Poprawiłem na złe, wyciągnąłem średnią z 8 lat, a dopiero 3
    > lata temu zacząłem poprawiać ocieplenie. Kupiłem dom od bankrutującego
    > dewelopera, więc niedoróbek byłem świadomy.

    Czyli przyjmuję 4T dla 26MJ/kg ze sprawnością powiedzmy 70%. Wychodzi
    jakieś 20MWh/rok z CWU.

    PC potrzebujesz z 12kW dla A-7W35, czyli do samodzielnego działania trzeba
    nominalnej szukać koło 16kW co daje koszt inwestycyjny około 30k (np.
    Panasonic). Do PC pewnie będziesz też musiał wymienić zbiornik CWU, bo ten
    od kotła na paliwo stałe słabo podchodzi.

    Ew. możesz się pokusić o wpięcie w obecny układ mniejszej PC, która sprosta
    większości zapotrzebowania w okresie przejściowym, a jak przestanie
    wyrabiać przy największych mrozach, to odpalisz dolniaka. Ale to też nie
    jest tanie rozwiązanie takie połączenie...

    Kolejny problem przy PC to cykle grzania i COP. Zakładając, że kalafiory są
    przewymiarowane i będzie można je zasilić niższą temperaturą (powiedzmy
    45sC) COP zakładam 2,5. Przyjmując prąd w 1T 0,76 i w 2T 0,35 zł brutto za
    kWh, grzejąc w stosunku 50/50 wyjdzie rocznie około 4500 zł.

    > No i teraz sukcesywnie zdejmuje skosy i ocieplam,
    > bo bywały miejsca 0,5m2 bez wełny.

    Wbrew pozorom to powszechna sprawa. Znajomy ze Szczecina też się dopatrzył
    takich bubli i po ekipie poprawiał. Czasem w skosach brakowało 1m2
    ocieplenia... :( I się parę lat z rzędu dziwił, że 6-8 tys. zł za gaz płaci
    w 140m2 całkiem nieźle ocieplonego domu (oczywiście styropian był na
    placki).

    > Na kotle miałem ustawione 60st. W domu ok 21st.

    Znaczy na sterowniku/miarkowniku, a ile wychodziło z kotła? Bardziej
    precyzyjnie, ile szło na kaloryfery? Były skręcone bo przegrzewały
    pomieszczenia czy leciały pełną mocą? To ma znaczenie dla możliwości
    instalacji PC.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 24. Data: 2017-09-21 12:51:22
    Od: Marcin <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 września 2017 12:46:35 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:

    > Jak zejdziesz do 50stopni, to ponoć dobre 'zwykłe' pompy są w stanie osiągnąć taką
> [...]

    Ok dzięki. Muszę się dokształcić.
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 25. Data: 2017-09-21 12:55:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Sep 2017 03:43:18 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Pompa 16tys., dolne źródło 6-20 tys, rachunki roczne pewnie w okolicy 2,5-3 tys.

    Dla kalafiorów to nierealne. :(

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 26. Data: 2017-09-21 12:57:54
    Od: w...@g...com

    > Ok dzięki. Muszę się dokształcić.
    > Marcin

    Jeżeli chcesz się dokształcać w temacie pomp ciepła (jak najbardziej), to miej na
    uwadze dwie ważne rzeczy:

    1) pompa ciepła to nie forma ogrzewania, to coś więcej - to religia ;), z jednej
    strony zobowiązuje, z drugiej nie można się narażać

    2) przy pompach ciepła nie obowiązuje matematyka klasyczna. Oznacza to, że jak
    przykładowo u Ciebie wyszło zapotrz. 10kw (dla domu), to nie oznacza, że zadzwonisz
    albo wejdziesz na alledrogo i znajdziesz pompę 10kw. Tutaj nie obowiązuje równanie
    10kw(dom) = 10kw(pompa).
    Dlaczego ? Musisz zrozumieć od postaw :)

    pzdr
    Bogdan

  • 27. Data: 2017-09-21 12:57:55
    Od: Marcin <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 września 2017 12:50:35 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > precyzyjnie, ile szło na kaloryfery? Były skręcone bo przegrzewały
    > pomieszczenia czy leciały pełną mocą? To ma znaczenie dla możliwości

    Niestety nie potrafię podać innej temp. Mam zadaną na sterowniku i z kotła wystaje mi
    taki zwykły termometr, ale on pokazuje mi to samo tylko z opóźnieniem. Grzejniki
    skręcone bo temp. pomieszczeń wystarczała. W ostatnie dwa sezony paliłem tylko od
    popołudnia do rana.

  • 28. Data: 2017-09-21 13:36:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Sep 2017 03:57:55 -0700 (PDT), Marcin

> [...]
    > z opóźnieniem. Grzejniki skręcone bo temp. pomieszczeń wystarczała. W
    > ostatnie dwa sezony paliłem tylko od popołudnia do rana.

    W takim razie można przyjąć optymistycznie, że PC pociągnie na COP 3 na
    wszystkich kalafiorach rozkręconych, i będzie potrzeba mniejszej mocy niż
    założyłem w wyliczeniach. Na działanie w większym stosunku w 2T nie ma co
    liczyć i musi zostać tak jak jest.

    Wtedy można przyjąć optymistycznie, że pójdzie ze 3,5 tys. zł rocznie.

    Nadal trzeba tylko przełknąć inwestycję na poziomie 25 tys. zł. za PC.
    Myślę jednak, że to dobra alternatywa dla zmiany na pellet gdzie kocioł
    kosztuje koło 14-16, wsuwa więcej opału (bo ma mniejszą wartość opałową niż
    węgiel), a jednocześnie opał jest droższy. I pewnie jeszcze pójdzie w górę
    w związku ze skokiem cen węgla.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 29. Data: 2017-09-21 13:49:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Sep 2017 13:36:46 +0200, Myjk

    > Nadal trzeba tylko przełknąć inwestycję na poziomie 25 tys. zł. za PC.

    Chyba, że pokusisz się o używaną. Nie wiem skąd jesteś, ale "znam" dwóch
    (nie znam osobiście, ale klikałem podchodząc do tematu zmiany swojego syfa
    na PC -- niestety wyliczyłem, że moje kalafiory tego nie udźwigną w
    rozsądnych pieniadzach) co instalują używki Mitsubishi ZUBADAN z inverterem
    (inne oczywiście też znajdą w razie potrzeb).

    Użytkownik _john, którego można znaleźć na FM -- jest chyba z północy.

    Juliusz -> https://www.facebook.com/pompycieplarybnik jak widać dla odmiany
    z południa, 14kW ZUBADAN oferuje za 14k z montażem. Możesz do człowieka
    napisać, całkiem sympatyczny i pomocny. Zaczynał od modernizacji swojego
    domu, też się przesiadał z węgla na PC PW.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 30. Data: 2017-09-21 13:53:49
    Od: w...@g...com

    > Nadal trzeba tylko przełknąć inwestycję na poziomie 25 tys. zł. za PC.
    > Myślę jednak, że to dobra alternatywa dla zmiany na pellet gdzie kocioł
    > kosztuje koło 14-16,
    > Myjk

    Wytłumacz mi, dlaczego do porównania wziąłeś najtańszą pompę powietrzną i nadroższy
    kocioł na pellet. Czy po to, żeby pokazać wszystkim, że różnica w inwestycji między
    kotłem a pompą jest niewielka ?
    Moim zdaniem uczciwiej jest porównywać produkty z tych samych półek jakościowych.

    Czy mam poprosić o wycenę Nibe , Viesmmana, Buderusa, odnośnie pompy (10kw przy
    -20stopniach), żeby odnieść porównanie do kotła za 14tys. ? Wtedy niektórzy by spadli
    z krzeseł widząc takie ceny.

    Przykładowy kocioł pierwszy z brzegu kosztuje 7,5 tys. a firma wydaje się uznana.
    Myślę, że się nie mylę, chociaż nie jestem w temacie.

    https://www.google.pl/search?q=kocio%C5%82+pellet+10
    kw&oq=kocio%C5%82+pellet+10kw&aqs=chrome..69i57j0l3.
    5463j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    pzdr
    Bogdan