  • 11. Data: 2016-12-24 23:37:06
    Temat: Re: darmowe ciepło w zimie
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 24.12.2016 o 13:15, Bonum mane pisze:
    > polecam pod rozwagę
    >
    > część 1: https://www.youtube.com/watch?v=fr6okmzq-Tk
    > część 2: https://www.youtube.com/watch?v=e0O-QgEMQIE
    > część 3: https://www.youtube.com/watch?v=sRxJ-LNAcI0

    humanistom. przy 100% sprawności z metra kwadratowego możesz odzyskać (
    w Polsce zimą) mniej niż 1kw (niech koledzy doprecyzują). tą enegrię
    możesz zamienić na prąd z 10% sprawnością, lub w dowolny inny sposób na
    ciepło z duuużo większą sprawnością.
    teraz trudna kwestia, więc się skup. osiągnięcie sprawności bliskiej
    100% wymagałoby bardzo drogiej technologii. osiągnięcie sprawności 20%
    (czyli szacunkowo to co mamy na filmiku) nie wymaga dużych nakładów
    finansowych. trzeba by zmierzyć sprawność i matematycznie wyznaczyć
    gdzie jest optimum sprawności przy niskich kosztach.
    To co jest na filmiku ma... mniej niż pół metra. ze znikomą sprwnością
    może dla Ciebie wytworzyć ekwiwalent ... maks 100W czyli 3 grosze na
    godzinę? A jak zimą będzie słońce non stop, bez chmur, to temperatura
    ustabilizuje się na minus 10....
    ToMasz

  • 12. Data: 2016-12-26 13:54:18
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-12-24 o 23:37, ToMasz pisze:

> [...]
    > teraz trudna kwestia, więc się skup. osiągnięcie sprawności bliskiej
    > 100% wymagałoby bardzo drogiej technologii.
    Już nie przesadzaj, zwykły kolektor cieczowy ma sprawność około 90 do
    97% w zależności od firmy i technologi, problemem jest mała gęstość mocy
    w zimie, teraz jest to 100-200W/m2 tu:
    http://web2.um.bielsko.pl/pogoda/
    można zobaczyć, historia i przewijamy w dół, jest solar radiaton
    teraz jak widać jest 90W/m2, ale słońce za chmurami.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 13. Data: 2016-12-26 16:17:17
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 grudnia 2016 13:54:22 UTC+1 użytkownik Janusz_k napisał:

> [...]
    > można zobaczyć, historia i przewijamy w dół, jest solar radiaton
    > teraz jak widać jest 90W/m2, ale słońce za chmurami.

    Spokojnie ci znajde warunki takie ze sprawnosc kolektora bedzie 110%. Wiec nie o
    takich teoretycznych sprawnosciach rizmawiajmy ale o praktycznych. Czyli nizszych,
    wroce z polski to policze cos irzuce cyfami

    b.

  • 14. Data: 2016-12-26 17:35:14
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 24 grudnia 2016 14:16:21 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > I teraz powiedz nam jaki rozmiar musi mieć taki kolektor aby *ogrzać*
    > typowy domek 150m2 z przeciętną izolacją.

    Czemu od razu ogrzać?
    Starczy dogrzać.
    Poza tym czemu akurat 150m2?

    Tam sprawa jest prosta.
    z tego kilowata na metr2 mamy pi*oko 500W ciepła które dotrze do pomieszczeń.
    W ciągu dnia zimowego mamy te 5-7h takiego ciepła. Załóżmy rozmiar kolektora na 2m2.
    to daje pi*oko 500*2*6=6kWh. z grubsza 3pln dziennie w cenie prądu. prawie stówka
    miesięcznie.
    IMHO jest po co sie schylić.

    A skalowanie takiego kolektora jest trywialne. Zrobienie migracji ze 100pln/msc na
    300pln/msc to jest 5-6h pracy i paredzesiąt stówek w materiałach.

    > Ale jaki rzad wielkości? 100m2 wystarczy?

    mając 100m2 na dachu bedzie akurat aby w domu cały dzień było ciepło o ile ci
    sniegiem nie zasypie.
    Mając 100m2 stojących kolektorów na ogródku starczy ci z zapasem aż nadto...

    > Temperatura powietrza nie ma żadnego znaczenia bez przepływu. Jak dodasz
    > przepływ to każe się że nie przeskoczysz dobowej energii słonecznej
    > minus sprawność. A tej energii jest smiesznie mało kiedy jest potrzebna.
    >
    > Ta energia nie jest darmowa - trzeba sporo wydać na budowę takiego
    > dużego kolektora aby miał sens grzewczy.

    Bez przesady. 2m2 bez problemu zrobisz albo z tego co komus lezy (wtedy koszt z
    grubsza nikły) albo z jakiejś płyty osb odpowiednio zaizolowanej przed wilgocią...

    Koszty nie są duże. Ja bym bardziej sie tu martwił o złacze dom-podwórko aby tamtędy
    w nocy ciepło nie uciekało.

    Ale w nowoczesnych domach można sie podpiąć pod wlot wentylacji mechanicznej więc
    problem z grubsza znika.

    Skoro kolektory wodne sie opłacają to i to sie musi opłacić. Bo w praktyce tego
    ciepła nie będzie na tyle aby sie martwić jego nadmiarem...

  • 15. Data: 2016-12-26 18:16:32
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Totalnie bez sensu. Jak nie masz bana na allegro to zobacz po ile sa gotowe zrobione
    przez fabryke kolektory sloneczne.

  • 16. Data: 2016-12-26 18:18:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-26 17:35, s...@g...com wrote:
    > Czemu od razu ogrzać?
    > Starczy dogrzać.

    Czyli temp. powietrza wylotowego minimum 23C, inaczej będziesz chłodził.
    Nie uzyskasz tego inaczej jak w obiegu zamknietym aby mieć sensowny
    strumień.

    > Poza tym czemu akurat 150m2?

    Bo to typowy rozmiar domku.

    > Tam sprawa jest prosta.
    > z tego kilowata na metr2 mamy pi*oko 500W ciepła które dotrze do pomieszczeń.

    Zalezy od sprawnosci, przypominam że będziemy pompować do środka
    powietrze nie o temp. 0 ale o temp nieco mniejszej niż 23C. W koncu
    chcemy na wyjściu mieć duzy przepływ i temperaturę a to wymaga obiegu
    zamknietego. Taki kolektor nie tylko pochładnia ciepło ale i emituje.

    > W ciągu dnia zimowego mamy te 5-7h takiego ciepła.

    Mocno wątpliwe, mamy głównie chmury.

    > Załóżmy rozmiar kolektora na 2m2.
    > to daje pi*oko 500*2*6=6kWh. z grubsza 3pln dziennie w cenie prądu. prawie stówka
    miesięcznie.
    > IMHO jest po co sie schylić.

    O ile pompujemy powietrze 0C to odbieranie mocy może być dośc skuteczne.
    Wprowadź tam 23C z domu i dopiero sprawdź wydajność.

    > A skalowanie takiego kolektora jest trywialne. Zrobienie migracji ze 100pln/msc na
    300pln/msc to jest 5-6h pracy i paredzesiąt stówek w materiałach.

    Trwialnośc konczy się jak sie policzy koszty pracy i materiałów. Jakieś
    rusztowanie na to też trzeba zeszyć, w końcu na pietruszce to leżeć nie
    będzie.

    > Bez przesady. 2m2 bez problemu zrobisz albo z tego co komus lezy

    Ale on nie działa w żaden widoczny sposób. trzeba zrobić znacznie więcej.

    > (wtedy koszt z grubsza nikły) albo z jakiejś płyty osb odpowiednio zaizolowanej
    przed wilgocią...

    Jakaś plyta osb kosztuje.

    > Skoro kolektory wodne sie opłacają to i to sie musi opłacić.

    Ale do grzania/dogrzewania budynku zimą?

    > Bo w praktyce tego ciepła nie będzie na tyle aby sie martwić jego nadmiarem...

    Nie uwierzę jak nie zobaczę obliczeń.

  • 17. Data: 2016-12-26 19:22:52
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-12-26 o 17:35, s...@g...com pisze:

> [...]
    > z tego kilowata na metr2 mamy pi*oko 500W ciepła które dotrze do pomieszczeń.
    > W ciągu dnia zimowego mamy te 5-7h takiego ciepła.
    Kilowat na metr to masz w środku lata kiedy ci to ciepło niepotrzebne
    teraz to jest w porywach do 200W, więc resztę twoich wynurzeń można
    między bajki włożyć.

    > Skoro kolektory wodne sie opłacają to i to sie musi opłacić.
    W zimie się nie opłacają.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 18. Data: 2016-12-26 21:20:50
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 grudnia 2016 18:19:56 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > Czyli temp. powietrza wylotowego minimum 23C, inaczej będziesz chłodził.
    > Nie uzyskasz tego inaczej jak w obiegu zamknietym aby mieć sensowny
    > strumień.

    Ano tak to sobie wyobrażam.

    > Bo to typowy rozmiar domku.

    może tak jest dla nowych. Starsze są często mniejsze.

> [...]
    > chcemy na wyjściu mieć duzy przepływ i temperaturę a to wymaga obiegu
    > zamknietego. Taki kolektor nie tylko pochładnia ciepło ale i emituje.

    Zgadza sie. Ja w kwietniu mialem na solarze z blachy i czarnej farby ponad 90stopni.
    Nie widze problemu aby uzyskać dobre temperatury w słoneczny zimowy dzień...
    Izolacja tego nie jest trudna. Ale sporo zalezy od warunków geometrycznych (dom,
    południe, ogródek, przyłacze itp).

    > Mocno wątpliwe, mamy głównie chmury.

    Różnie jest. Trzeba by w statsy zerknąć:
    http://www.wroclaw.climatemps.com/index.php
    w grudniu średnio 1,5h dla wrocka przy maksimum na poziomie 7h w lipcu.
    Ale juz marzec kwiecień i wrześien pażdziernik mają załkiem ładne statsy. Na te
    miesiące może sie taki kolektor nadać...

    > O ile pompujemy powietrze 0C to odbieranie mocy może być dośc skuteczne.
    > Wprowadź tam 23C z domu i dopiero sprawdź wydajność.

    Mysle ze nie będzie tak źle.
    W sumie zmierzyć mozna łatwo.

    Mialem kiedys zestaw ds1820 w domu.
    I jeden z nich byl na parapecie na zewnątrz od wschodu a drugi od zachodu.
    i ten bidny ds sie nagrzewał do ponad 20 stopni bez żadnej izolacji od samego ciepła
    słońca (ale nie bezpośrednio bo ds był pod blachą okapu parapetu) padającego na
    sciane.

    A u mnie w domu parapet mimo ze biały nagrzewa sie czasem w zimie do 30-35 stopni.

    IMHO da sie z tego nieco wycisnąć...

> [...]
    >
    > Trwialnośc konczy się jak sie policzy koszty pracy i materiałów. Jakieś
    > rusztowanie na to też trzeba zeszyć, w końcu na pietruszce to leżeć nie

    Dalej nie jest to drogie. Na pewno nie tyle co kolektory wodne. Bo odpada zbiornik.

    > Ale on nie działa w żaden widoczny sposób. trzeba zrobić znacznie więcej.

    Oj tam, 1000W jednak daje...
    nie na darmo domy pasywne jednak mają od południa przeszklenia, przynajmniej te które
    są robione sensownie...

    Zreszta w nowym domu to bym sobie aktanke zrobił aby mi od południa front grzało...

    > Jakaś plyta osb kosztuje.

    Dalej koszty nikłe.

    > Ale do grzania/dogrzewania budynku zimą?

    Jesien/wiosna tak. Nie wiem czemu ludzie fiksują się na te zime.
    Koszty ogrzewania w okresie jesienno zimowym to pi*oko 30% całości kosztów
    sezonowych. Jest sie po co schylać. Dokładnie tak jak z solarami wodnymi tyle że przy
    wodnych mozna nieco zmagazynować...

    > Nie uwierzę jak nie zobaczę obliczeń.

    Z ciekawości sobie wrzuć ds1820 w słoik, dodaj czarnego papieru, zakręć i wyłóż na
    parapet.
    Temperatura stagnacji ci powie co nieco. A potem wsadz ten słoik na parapet od
    wewnątrz.

    IMHO bez problemu dostaniesz około +20stopni.

  • 19. Data: 2016-12-26 21:24:08
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 grudnia 2016 19:22:58 UTC+1 użytkownik Janusz_k napisał:

    > Kilowat na metr to masz w środku lata kiedy ci to ciepło niepotrzebne
    > teraz to jest w porywach do 200W, więc resztę twoich wynurzeń można
    > między bajki włożyć.

    Stała słoneczna sie nie zmienia w cyklu lato-zima.
    Te twoje 200W to sie bierze z czego innego i widze ze nie bardzo orientujesz skąd sie
    one biorą...
    Hint: Aby dla solara wodnego był sens go wykorzystywać trzeba sporej różnicy
    temperatur aby wode grzać. Po co mi 23 stopniowa woda w bojlerze.

    Za to 23stopniowy nawiew nie jest zły...

    > W zimie się nie opłacają.

    Następny który znika okres wiosna/jesien. czytanie ze zrozumieniem zanika...

  • 20. Data: 2016-12-26 21:38:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To kiedy robisz taki wynalazek z grzaniem powietrza?