  • 21. Data: 2016-12-26 22:17:07
    Temat: Re: darmowe ciepło w zimie
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 grudnia 2016 21:24:08 UTC+1 użytkownik s...@g...com
    napisał:
    > Stała słoneczna sie nie zmienia w cyklu lato-zima.

    ale zmienia się długosc drogi w atmosferze

    > Te twoje 200W to sie bierze z czego innego i widze ze nie bardzo orientujesz skąd
    sie one biorą...
    > Hint: Aby dla solara wodnego był sens go wykorzystywać trzeba sporej różnicy
    temperatur aby wode grzać. Po co mi 23 stopniowa woda w bojlerze.

    Zeby nie było ze kłócicie sie bez danych -ja takie dane mam.
    Dla kolektora słonecznego bez powłoki selektywnej, czyli tzw. samoróbki,ustawionego
    na południe, z 20st odchyłka od południa, nachylonego 45st latem dostaję temperaturę
    stagnacji ok. 127st, przy temp. zewnętrzej +30 - czyli mam prawie równo do dyspozycji
    1kW/m2.
    Temperatura stagnacji mowi ze uwzględniono wszelkie poprawki na kat promieni do
    dachu, przeźroczystosc pokrycia, straty do atmosfery itd.
    Dla czynnika grzewczego o temperaturze x otrzymujemy moce W i sprawnosci %
    (sprawnosc powyżwj 100 ponieważ czynnik sie jest chłodniejszy od powietrza wiec sie
    nagrzewa jak w chłodnicy nawet gdyby w ogóle nie było słońca)

    Zimą temperatura stagnacji to jakies 60st przy 0st, co daje dyspozycyjne 400W/m2

    czyli zimą dla czynnika w okolicy 30st sprawnosc jest jeszcze znośna, cały dach x
    233W to sporo kilowatów. Ale gdyby ktos chciał 2 czy 4m2 - szkoda zachodu.
    No i trzeba pamiętac ze dni słonecznych zimą jest mało, jesień i wiosna to juz cos
    bedzie.

    Kluczem jest niska temperatura czynnika.

    b.

  • 22. Data: 2016-12-27 21:11:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-12-26 o 22:17, Budyń pisze:
> [...]
    bedzie.

    > Kluczem jest niska temperatura czynnika.

    Bardzo fajne dane.
    "like it!"

    --
    MN

  • 23. Data: 2016-12-27 21:48:58
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 27 grudnia 2016 21:10:56 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    sie nagrzewa jak w chłodnicy nawet gdyby w ogóle nie było słońca)

    233W to sporo kilowatów. Ale gdyby ktos chciał 2 czy 4m2 - szkoda zachodu.

    I jak widac szybko zaorało dyskusję :)
    tez mi sie podoba, bo dane pokrywaja sie z moimi danymi uzyskanymi na wyczucie.

  • 24. Data: 2016-12-28 20:43:05
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-12-26 o 21:24, s...@g...com pisze:

    >czytanie ze zrozumieniem zanika...

    Chyba u Ciebie, czepiasz się a sam niewiele wiesz w tym temacie.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 25. Data: 2016-12-28 20:45:43
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    napisał:

> [...]
    > No i trzeba pamiętac ze dni słonecznych zimą jest mało, jesień i wiosna to juz cos

    Ale to się nadaje tylko do PC, bo te 30st to dla podłogówki za mało,
    ergo sens paneli w zimie jest niewielki, więc tytułowego "darmowego
    ciepła" w zimie nici, co było do dowodnienia.

    > Kluczem jest niska temperatura czynnika.

    Kluczem jest PC aby to wykorzystać, tyle że potencjalna ilość
    ciepła do odzyskania jest tak mała że nie warta inwestycji.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 26. Data: 2016-12-28 21:01:14
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 28 grudnia 2016 20:45:44 UTC+1 użytkownik Janusz_k napisał:

    > Ale to się nadaje tylko do PC, bo te 30st to dla podłogówki za mało,

    Nie tak całkiem za mało

  • 27. Data: 2016-12-28 21:23:18
    Od: Budyń <b...@g...com>

> [...]
    >
    > Kluczem jest PC aby to wykorzystać, tyle że potencjalna ilość
    > ciepła do odzyskania jest tak mała że nie warta inwestycji.

    kluczem jest niska temperatura pobierania
    kluczem jest powierzchnia by tych kilowatów było sporo
    kluczem jest by ta powierzchnia nie kosztowała krocie

    zatem robimy caly dach jako solar wykorzystując blachodachówke jako absorber co
    ograniczy koszty, bo ta blacha i tak tam by trafila.
    PC oddając na wyjsciu zimny czynnik spowoduje bardzo wysoka sprawnosc solaru, pewnie
    chwilami powyzej 100%, a w chwilach gdy temperatura absorbera bedzie znaczna COP
    będzie bardzo wysoki.
    Tyle ze:instalacja bedzie eksperymentalna, zatem 99% budujących tu wymięknie :)
    potrzeba nietypowej pompy ciepla i raczej sporych buforów

    b.

  • 28. Data: 2016-12-28 21:31:19
    Od: s...@g...com

> [...]
    >
    > Kluczem jest PC aby to wykorzystać, tyle że potencjalna ilość
    > ciepła do odzyskania jest tak mała że nie warta inwestycji.

    Lol. Bo tylko podłogówka istnieje :)
    Własnie znikłeś ogrzewanie w jakichs 50% kanadyjskich domów bo tam sporo z nich jest
    grzane cyrkulacja powietrza.
    I tam te 30 stopni to tak akurat ile jest potrzebne...

  • 29. Data: 2016-12-29 22:00:33
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-12-28 o 21:31, s...@g...com pisze:

> [...]
    >>

    > Lol. Bo tylko podłogówka istnieje :)
    > Własnie znikłeś ogrzewanie w jakichs 50% kanadyjskich domów bo tam sporo z nich
    I grzeją na 30st? wiesz ile energii przenosi powietrze przy takiej temp?

    > I tam te 30 stopni to tak akurat ile jest potrzebne...

    To włącz sobie te 30st i pogrzej tak pokój a pózniej opisz wrażenia.
    Bo jak na razie to z całym szacunkiem ale pleciesz banialuki.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 30. Data: 2016-12-29 22:06:00
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-12-28 o 21:23, Budyń pisze:

    233W to sporo kilowatów. Ale gdyby ktos chciał 2 czy 4m2 - szkoda zachodu.

    > kluczem jest niska temperatura pobierania
    Czyli PC niezbędna.

    > kluczem jest powierzchnia by tych kilowatów było sporo
    Najlepiej cała połać południowa.

    > kluczem jest by ta powierzchnia nie kosztowała krocie

    Masz na to patent?

    > zatem robimy caly dach jako solar wykorzystując blachodachówke
    >jako absorber co ograniczy koszty, bo ta blacha i tak tam by trafila.
    A jak ktoś ma dachówkę? widzisz sam że to jest bez sensu nie mówiąc już
    o kosztach.

> [...]
    pewnie chwilami powyzej 100%, a w chwilach gdy temperatura absorbera

    Ależ oczywiście że tak :)tylko że ...
    > Tyle ze:instalacja bedzie eksperymentalna, zatem 99% budujących tu wymięknie :)
    > potrzeba nietypowej pompy ciepla i raczej sporych buforów

    no właśnie :) do tego sporo zaworów najlepiej sterowalnych aby to PC
    odpiąć od solara w lecie, komplikacja instalacji spora, zysk taki sobie,
    nie warty tych nakładów.

    --
    Pozdr

    Janusz_k