  • 101. Data: 2012-05-05 07:30:27
    Temat: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    ion-forums@vbdx11...
    W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2012 21:31:01 UTC+2 użytkownik Ojcow
    napisał:

    > Niestety niektórzy tego nie wiedzą. Poza tym RCD jest dość zawodna.

    Zapytam jako amator, ciemny inwestor: "To po co mi te różnicówki w mojej
    instalacji?

    bo wg tego co napisał Adam, RCD powinno wywalić przy każdorazowym normalnym
    obciążeniu obwodu :). Przecież ani obwód, ani RCD ani gniazdo nie wie czy do
    gniazda włącza się właśnie odkurzacz czy dziecko via dwa gwoździe....

  • 102. Data: 2012-05-05 07:42:33
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    ion-forums@vbuo17...
    W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2012 21:34:25 UTC+2 użytkownik Ojcow
    napisał:
    > Użytkownik "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości
    >
    > W sumie racja. Szkoda tylko, że pomiary w naszym kraju się lekceważy oraz
    > często cichcem załatwia.

    Takich mamy fachowców co pieczątki na lewo i prawo stawiaja.
    A instalacja elektryczna(samo jej rozprowadzenie) to jedna z prostszych
    instalacji w domu. Ew zasznurowanie rozdzielnicy powierzyć komus kto ma o
    tym pojecie, kilka godzin roboty wiec i kasa niewielka do zaplaty(u mnie
    gośc za 50 zl zasznurował ale było to 3 lata temu). Później pomiary. Nie
    rozumie czarnej wizji Jackarego niby czemu mialoby byc w 9 punktach
    negatywnie.
    To taki przykład. Może i wyolbrzymiony ale w jednej z instalacji którą
    miałem okazję ostatnio mierzyć było blisko 300 punktów poboru. I nie był to
    żaden biurowiec tylko domek jednorodzinny o powierzchni niecałych 400 m.kw.
    Każda linia doprowadzona oddzielnie do rozdzielni przez szafę pośrednią z
    zugami. Na dom poszło niecałe 6 km kabli. Czy w takiej instalacji 9 punktów
    z nieprawidłowym wynikiem to dużo?

    Tu naprawde trudnno cokolwiek spiepszyć jak sie ma minimalne pojecie i zmysl
    techniczny.
    ja wszystko oprócz sznurowania rozdzielni robilem sam i pomiary wyszly super

    Przy dużej liczbie punktów poboru dochodzi statystyka, czynnik ludzki etc.

  • 103. Data: 2012-05-05 14:24:08
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > pomógłbyś panu rt - wątkotwórcy, bo my tutaj to cinkie bolki w te klocki
    > jesteśmy a poza tym cały czas nawaleni albo na kacu :)))

    Bo my som te fahofce co to sie na niczym nie znajom, dużo obiecywamy i
    klientów okradamy.
    Ciegle pracujom nam główeczki, jak każdego inwestora wydoić do ostaniej
    złotóweczki :)

  • 104. Data: 2012-05-05 14:44:13
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Obawiam się , że negatywnie przeszłyby weryfikację w większości również
    instalacje przesyłowe NN.
    Niekończące się dyskusje, w których znajomość "prawa" i "przepisów" bierze
    górę nad znajomością fizyki.

    Obowiązuje ograniczone zaufanie.
    Do instalacji z ZE również.
    Bo co to jest np. za PEN jeśli ma przekrój taki sam jak przewody fazowe ,a
    wszystko np. linią napowietrzną ?

    Ilość słów slangu i skrótów używanych w opisach sieci przyprawia o zawrót
    głowy (TN,TN-S-C,TT,PKP,MZK,WKSW,UJ,UW,PW,PKP,PLLLOT) i jest przyczyną
    ucieczki fahofców od samodzielnego rozumowania na rzecz tępego realizowania
    przepisów, których z ww przyczyn najczęściej nie rozumieją.

    To taka sama różnica jak umiejętność wyprowadzenia wzoru i stosowania wiedzy
    do rozwiązywania zadań albo wykucia wzoru na blachę vel pałę.

    Radosna twórczość w rodzaju literaturowych porad o uziomach za pomocą sieci
    wodociągowej (niedługo bedzie już wszystko z tworzywa i to będzie znakomite
    rozwiązanie) , popularnego łączenia bolca ochronnego do N (szczególnie
    praktyczne w starych domach z instalacją dwuprzewodową gdy N jest na
    niezliczoną ilość skrętek w puszkach) albo konieczności zakopania bloku
    metalowego wielkości wagonu kolejowego, bo inaczej pomiary nie wyjdą itd.
    A jednocześnie pewnie ponad połowa domów w Polsce ma tablice elektryczne ze
    sklejki.
    I tak jest od kilkudziesięciu lat.
    I będzie przez następne -siąt.

  • 105. Data: 2012-05-05 14:51:11
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "zapinio" <z...@g...com> napisał w wiadomości

    > Ilość słów slangu i skrótów używanych w opisach sieci przyprawia o zawrót
    > głowy (TN,TN-S-C,TT,PKP,MZK,WKSW,UJ,UW,PW,PKP,PLLLOT)

    ROTFL
    :o)

  • 106. Data: 2012-05-07 20:29:28
    Od: <news>

    Kundel bury "Plumpi" zaszczekał:
    > Nie zasłużyłeś na to, żebym cię dokształcał charytatywnie.

    Mnie nie musisz, zainwestuj i sam się dokształć, w kulturę osobistą też
    powinieneś!

  • 107. Data: 2012-05-07 20:32:05
    Od: <news>

    Użytkownik "Jackare" napisał:
    > pomógłbyś panu rt - wątkotwórcy, bo my tutaj to cinkie bolki w te
    > klocki jesteśmy a poza tym cały czas nawaleni albo na kacu :)))

    Wątkotwórcy udzieliłem konkretnych wskazówek, nie bawiąc się w zgaduj
    zgadula panów fachowców pod jakim kątem kłaść kabel:)

  • 108. Data: 2012-05-07 20:46:27
    Od: <news>

    Użytkownik "Jackare" napisał:
    > No to ja powiem. Miernik MIE 500. 5 lat temu zapłaciłem za niego 2500 zł.
    > Wykonuje tylko część pomiarów. Nie widzę w tym nic śmiesznego bo to
    > doskonałe i profesjonalne narzędzie.
    > Dzięki niemu wielu moich klientów nie spotkały nieprzyjemności ze strony
    > wyłączników RCD które należało wymienić. Dlatego na tej grupie jestem
    > gorącym przeciwnikiem gównianych tanich chińskich RCD takich jak LC
    > czy kanlux

    Proszę tutaj twój mierniczek za 1300zł:
    http://allegro.pl/miernik-instalacji-elektrycznych-m
    ie-500-i2330644757.html
    Jeśli dobrze się doczytałem to jest to miernik włącznie do badania czasów
    zadziałania wszelakich zabezpieczeń sieci i pewnie dla kogoś zawodowo
    zajmującego się pomiarami się przyda, ale na pewni nie komuś kto chce
    wykonać jedną instalację elektryczną, bo nawet nie ma sensu w takim
    przypadku kupowanie jakiegokolwiek miernika, bo po co, skoro ustawowo
    odebrać i dokonać pomiarów musi osoba uprawniona? Wątkotwórca zmontuje sobie
    instalacje i zapłaci stówkę za godzinkę pracy i wbicie pieczątki.

    Odnośnie tego miernika to widząc jego błędy pomiarowe na poziomie 2%czy 20%
    to zastanawiam się jak coś takiego nazywa się miernikiem profesjonalnym, to
    raczej prosty miernik w pełni automatyczny a nie profesjonalny, chociaż na
    pewno do w pomiarach instalacji taka dokładność jest zadowalająca.

    A swego czasu kupowałem mierniczek "profesjonalny" do automatycznych
    pomiarów rezystancji izolacji, pętli zwarcia i czegoś tam jeszcze za 800
    zeta.

  • 109. Data: 2012-05-07 20:54:53
    Od: <news>

    Użytkownik "zapinio" napisał:
    > Obawiam się , że negatywnie przeszłyby weryfikację w większości
    > również instalacje przesyłowe NN. Niekończące się dyskusje,
    > w których znajomość "prawa" i "przepisów" bierze górę nad
    > znajomością fizyki.

    Lepiej sam bym tego nie podsumował!
    Dokładnie tak to wygląda, gdzie znajomość wiedzy ogranicza się zdaje się do
    znajomości prawa oma a reszta to lanie wody jak prawidłowo kabel położyć!

    Ktoś tu się wypowiadał o wrażeniach z egzaminów na uprawnienia, niestety tak
    to wygląda i nie chodzi o to wymagana wiedza jest ogromna, bo wręcz
    przeciwnie jest banalnie prosta, chodzi tylko o to że organizuje się
    przyspieszone kursy dla mas głąbów z tego "prawa" i "przepisów" gdzie na
    tych kursach nie ma czasu wyłożyć nawet dziesiątej części materiału więc
    egzaminy muszą być z przymrużeniem oka bo inaczej nikt by ich nie zaliczył.
    Zresztą czy ktoś widział prawdziwe egzaminy nie pisemne?

  • 110. Data: 2012-05-07 21:12:23
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości
    > Zresztą czy ktoś widział prawdziwe egzaminy nie pisemne?

    Za PRLu SEPowskie zdawałem zawsze ustnie i przed komisją która przyjeżdżała
    aż z Łodzi.
    Potem to już róznie bywało ale mnie powiem ćwoków chcących podpalić dom albo
    porazić babkę nie widywałem aby przepuszczali co nie znaczy że gdzieś
    indziej tak się dzieje. Mniemam że tak skoro widywałem instalację
    oświetleniową gdzie na zabudowanym poddaszu użytkowym klienci
    porozmieszczali całe wiąchy drutów DY od oprawki do oprawki 12V a większość
    z tych oprawek umiejscowiona była 2-3cm pod drewnianą płotwą. Nawet dmuchało
    z tych otworów :)

    Marek