  • 271. Data: 2012-07-03 19:49:14
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:jsurau$hn5$1@node1.news.atman.pl...

    > Może masz jakiś ekstremalny dom, ale jeszcze takiego nie spotkałem by w
    > lipcu wieczorem w sypialni było 20 st, gdy od trzech dni na zewnątrz jest
    > +30 st. Owszem jest chłodniej niż na zewnątrz, ale w nocy sytuacja się
    > odwraca. Nawet tam gdzie chwilowo mieszkam (40cm cegła, stare
    > budownictwo), codziennie wieczorem ochładzam mieszkanie przez wietrzenie.

    W takie upaly na noc okno zostawiam otwarte i to moim zdaniem na plus dla
    bezwladnego domu, bo wychlodzone noca pomieszczenie pozniej nagrzeje sie w
    dzien. Oczywiscie, ze nie mam w domu 20C kiedy na zewnatrz 30 i wiecej.
    Jednak otwarte okno i tak Tobie nie obnizy temp. bardziej niz ta na
    zewnatrz, podobnie u mnie. Druga sprawa, kiedy w nocy temp. gwaltownie
    spadnie, tak jak to bywa u nas, ja ciagle mam ~ stala temp.

    > Upały mamy dopiero od 10 dni, a już w mieszkaniu mam 23 stopni, więc
    > korzystam z każdej chwili chłodku na zewnątrz by zatrzymać ten
    > niekorzystny trend.

    Alez robie to samo.

    > Dla siebie to ja też, ale mam jeszcze dzieci, które też wolą spać w
    > chłodniejszym otoczeniu a nie stać mnie na trzy dodatkowe pomieszczenia by
    > miały osobne pokoje na dzień i osobne do spania.

    No to fakt. Jezeli to jest priorytetem to faktycznie, jednak zima mysle, ze
    wystarcza przykrecone zwykle grzejniki na noc. W mrozy straty pomieszczen
    jak by nie bylo sa spore, wiec temp. od wieczora i tak sie obnizy. Otwierasz
    okna zeby obnizyc temp. na noc? Moze wystarczy skrecenie grzejnika?

    > Kocioł nie musi pracować z wyższą mocą. Ma sterownik godzinowy i czujnik
    > temp. zewnętrznej by wiedzieć ile wcześniej ma zacząć grzać by np o 16:00
    > było 21 stopni.
    > To przy nowej instalacji.

    Przy nowej instalacji wlasnie i ustawionej temp. wewnatrz bedzie pracowal z
    wyzsza moca, bo dazy do jak najszybszego osiagniecia temp. wewnatrz. Moc
    zacznie spadac dopiero kiedy temp. zacznie rosnac. To jest jeden z powodow
    dla ktorego zrezygnowalem ze sterowania opartego na temp. wewnetrznej.

    > W przypadku starej instalacji tradycyjny kocioł i sterownik pokojowy
    > on/off) kocioł pracuje sprawniej gdy grzeje z pełną mocą niż gdy włącza
    > się często na krótkie cykle dla podtrzymania temperatury, więc też będzie
    > oszczędność, choć nie będzie komfortu bo o 16:00 kocioł dopiero zacznie
    > grzać z pełną mocą i trzeba ręcznie zaprogramować odpowiednio wcześniejszą
    > godzinę włączenia zależnie od temp. zewnętrznej.

    Tego to ja wogole nie bralem pod uwage, acz moi sasiedzi w pierwszym roku
    bawili sie w cos takiego. Ustawiona pora zalaczenia i wylaczenia nocne.
    Ponoc zadnej oszczednosci poza dyskomfortem wstawania do kibla w nocy.

    > Jedyna sytuacja gdy nie będzie zysku albo będzie strata to połączenie
    > nowego kotła kondensacyjnego i starego prymitywnego sterownika.

    To juz jakas abstrakcja.

    Pozdro.. TK

  • 272. Data: 2012-07-03 23:11:41
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Fri, 29 Jun 2012 09:18:36 +0200, 4CX250 napisał(a):

    <ciach wszystko>
    > Marek

    Od kiedy netykieta pozwala na chamstwo na grupach dyskusyjnych?

    --
    ŁC
    www.ciulkin.pl

    Jak ktoś ma pecha, to i w dupie palec złamie

  • 273. Data: 2012-07-04 08:10:20
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Ot choćby w takie dzień jak teraz - od trzech dni +30, wieczorami i w nocy
    > burze. Gdy kończy się burza i na dworze jest przyjemnie chłodno otwierasz
    > okna i wietrzysz. Przy małej bezwładności już po chwili masz chłodno, przy
    > dużej czekasz i czekasz, aż trzeba zamknąć okna bo znowu idzie burza.

    ja buduje kanadyjczyka i w takim mieszakam. Jego najpoważniejszą wadą jest
    własnie brak akumulacyjnosci cieplnej. Zima - nie ma znaczenia i tak
    grzejemy -ale latem budynek łatwo sie przegrzewa. Oczywiscie ze jak
    wieczorem otworzysz okno to sie szybko schłodzi - tyle ze w murowanym nie
    trzeba bedzie go chłodzić...

    A robic z tej wady zalete to nie słyszałem, dosc ciekawe podejscie :-)

    b.

  • 274. Data: 2012-07-04 08:55:49
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > A robic z tej wady zalete to nie słyszałem, dosc ciekawe podejscie :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=fBfQgcLvg-c

    Marek

  • 275. Data: 2012-07-04 09:56:31
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > dużej czekasz i czekasz, aż trzeba zamknąć okna bo znowu idzie burza.

    > ja buduje kanadyjczyka i w takim mieszakam.

    A ja mieszkałem w takim ponad 20 lat, a od kilku lat mieszkam w 40cm cegle,
    więc mam porównanie.

    > Jego najpoważniejszą wadą jest własnie brak akumulacyjnosci cieplnej.
    > Zima - nie ma znaczenia i tak grzejemy.

    Może dla Ciebie nie ma znaczenia dla mnie możliwość szybkiego obniżenia
    temp. na noc jest najistotniejszą zaletą.

    > -ale latem budynek łatwo sie przegrzewa. Oczywiscie ze jak wieczorem
    > otworzysz okno to sie szybko schłodzi -

    Ale nagrzewa się relatywnie wolniej (bo tylko przez wentylację) niż chłodzi
    (przez wentylację i otwarte okna). Więc więcej się zyskuje przez możliwość
    szybkiego chłodzenia niż traci przez trochę szybsze nagrzewanie.

    > tyle ze w murowanym nie trzeba bedzie go chłodzić...

    Trzeba tylko kilka dni później. Gdy już się ściany nagrzeją to jest znacznie
    gorzej. Ja już od kilku dni musze chłodzić, a mam bardzo dużą bezwładność i
    nawet otwarcie okna na kilka godzin obniża temperaturę tylko na chwilę bo po
    zamknięciu okien ściany oddają zgromadzone ciepło i znowu robi się gorąco.

    > A robic z tej wady zalete to nie słyszałem, dosc ciekawe podejscie :-)

    Jak nie chciałeś niskiej akumulacyjności to mogłeś wymurować ścianki
    wewnętrzne z silikatów lub dać grubsze wylewki.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 276. Data: 2012-07-04 10:11:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > A robic z tej wady zalete to nie słyszałem, dosc ciekawe podejscie :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=fBfQgcLvg-c

    Dobre :-)

    Parafrazując:

    - A nie przeszkadza panu ta wysoka akumulacyjność pana domu?
    - Nie to jest wygoda
    - Jak to?
    - Bo wie pan jak chcę mieć ciepło w dzień to wystarczy, że napalę w nocy i w
    dzień już nie muszę palić
    - A w lecie?
    - W lecie to jest jeszcze lepiej. W dzień mam przyjemnie chłodno
    - A w nocy?
    - No mogłoby być trochę zimniej, ale nie narzekam, otwieram okna i chodzę
    spać na dwór, a w tym czasie mi się dom chłodzi i rano gdy wstaję to już mam
    ochłodzony.

    Ja rozumiem, że wadę można sobie tłumaczyć jako zaletę, ale po co :-)

    Szczerze powiedziawszy jestem zaskoczony zmianą podejścia na grupie, bo
    jeszcze kilka lat temu opinie na ten temat były bardziej wyważone. W
    zasadzie w każdej dyskusji na temat podłogówki, lub ścian zewnętrznych
    padały opinie że wysoka lub niska akumulacyjność (a co za tym idzie
    bezwładność) jest cechą powiązaną z danym rozwiązaniem i ma wady i zalety.

    Teraz gdy standardem w nowych projektach jest podłogówka wiele osób nie
    dostrzega lub celowo pomija drugą stronę medalu i widzi tylko zalety
    wysokiej akumulacyjności i wady niskiej.

    Jak tak dalej pójdzie to sobie kiedyś kupię koszulkę z napisem "nie mam
    podłogówki" i zapiszę się do grupy wsparcia. Ale myślę, że nigdy do tego nie
    dojdzie. Bo jednak coraz częściej od ludzi którzy kupili domy od dewelopera
    lub budowali bez zastanowienia tak jak w projekcie dostaję pytania. Co mam
    zrobić by mieć w nocy chłodniej, albo jak rozwiązać problem gdy w zimie
    wyjdzie słońce a podłogówka ciągle grzeje, bo przecież szkoda otwierać okna
    i wypuszczać ciepło za które się zapłaciło.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 277. Data: 2012-07-04 10:52:25
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > możliwość szybkiego chłodzenia niż traci przez trochę szybsze nagrzewanie.

    otóż to - w kanadyjczyku gdy jest upał nie mogę otworzyć okien bo za 15
    minut mam upał w domu i juz go nie usunę do wieczora - czyli nie mogę
    wietrzyć. W murowanym - okna otworze, wywietrze i zamkne- a temperatura
    bedzie wciąż znosna. A nocą tez otworze okna na dluzej i te mury schłodze.
    Same zalety akumulacyjnosci murów.

    > Jak nie chciałeś niskiej akumulacyjności to mogłeś wymurować ścianki
    > wewnętrzne z silikatów lub dać grubsze wylewki.

    Trzeba sobie radzic z problemami inaczej np poprzez stosowanie gruntowgo
    wymiennika ciepla - tymniemniej brak akumulacyjnosci to jednak zdecydowana
    wada.

    Mała akumulacyjnosc byłaby zaletą tylko gdyby w sezonie grzewczym okresowo
    obnizac temperature budynku - ale zyski z takiego obniżania są znikome,
    szkoda kosztów na sterowanie...

    b.

  • 278. Data: 2012-07-04 10:55:46
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > problem gdy w zimie wyjdzie słońce a podłogówka ciągle grzeje, bo przecież
    > szkoda otwierać okna i wypuszczać ciepło za które się zapłaciło.

    Co zrobic gdy wyjdzie slonce zima? Zaczac od cwiercinteligentnego
    instalatora bez wyobrazni, douczyc pytacza z fizyki w kontekscie mocy,
    przekazywania energii, zapoznac go z zagadnieniem samoregulacji podlogowki i
    zrezygnowac z kretynskiego pomyslu utrzymywania temp. w domu na podstawie
    temp. wewnetrznej.

    Pozdro.. TK

  • 279. Data: 2012-07-04 11:03:42
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > bezwladnego domu, bo wychlodzone noca pomieszczenie pozniej nagrzeje sie w

    Ja też zostawiam otwarte. Różnica jest ta, że przy mniejszej bezwładności tę
    niższą temperaturę uzyskasz szybciej, a ja ją chcę już gdy zasypiam a nie
    dopiero gdy się budzę.

    Pisząc obrazowo wolę mieć w dzień 23 a gdy idę spać w ciągu godziny dwóch by
    mi to spadło do 20 niż mieć w dzień 22 a nad ranem 21.

> [...]
    > podobnie u mnie. Druga sprawa, kiedy w nocy temp. gwaltownie spadnie, tak
    > jak to bywa u nas, ja ciagle mam ~ stala temp.

    Ale ja nie chcę stałej, ale jak najniższą :-) Ideałem byłoby 19, ale to
    nawet w kanadyjczyku rzadko się udawało, zwykle było 20-21. W nowym domu
    będzie lepiej bo będzie wentylacja mechaniczna więc nocą szybko mi wymieni
    nagrzane powietrze na zimne.

> [...]

    jak by nie bylo sa spore, wiec temp. od wieczora i tak sie obnizy. Otwierasz
    okna zeby obnizyc temp. na noc? Moze wystarczy skrecenie grzejnika?

    Teraz tak - aby szybko ochłodzić musiałbym otwierać okna, więc zamiast tego
    wyłączam grzanie już kilka godzin przed wieczorem. W kanadyjczyku nie było
    tego problemu.

    Dla przykładu

    g - godzina
    k - kanadyjczyk
    o - obecny dom (40cm cegły)

    g k o

    12 19
    13 19,5
    14 19 20
    15 19 20,5
    16 21 21 - wtedy chcę mieć 21
    17
    18 21
    19 20,5
    20 20
    21 21 19,5
    22 19 19 - wtedy chcę mieć 19

> [...]
    > zacznie spadac dopiero kiedy temp. zacznie rosnac. To jest jeden z powodow
    > dla ktorego zrezygnowalem ze sterowania opartego na temp. wewnetrznej.

    Zmień sterownik na taki który "się uczy" charakterystyki budynku i nie
    grzeje na maksa na ostatnią chwilę.

    > Tego to ja wogole nie bralem pod uwage, acz moi sasiedzi w pierwszym roku
    > bawili sie w cos takiego. Ustawiona pora zalaczenia i wylaczenia nocne.
    > Ponoc zadnej oszczednosci poza dyskomfortem wstawania do kibla w nocy.

    Komfort spania w niższej temperaturze! To jest istotne oszczędności są jak
    już wspomniałem kilkuprocentowe czyli niezauważalne. I dlatego ja cały czas
    powtarzam, że mi chodzi o komfort, a nie o oszczędności.

    Ile razy jeszcze to muszę powtórzyć? Chcę mieć w nocy 19 a w dzień 21. To są
    moje wymagania i szukałem rozwiązania które jak najbardziej umożliwi mi ich
    spełnienie. Niska akumulacyjność i brak podłogówki zbliżają mnie znacznie do
    spełnienia tych wymagań. Jak już wspomniałem ideałem byłoby ogrzewanie
    nadmuchowe. Niestety takie ogrzewanie aby mieć wydajność potrzebną dla
    naszego klimatu musiałoby mieć albo bardzo duże średnice kanałów albo duże
    przepływy (a co za tym idzie hałas).

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 280. Data: 2012-07-04 11:51:05
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Czesc :-)

    Tak czytam i czytam i czytam i nie wiem o co ci chodzi :D

    > Teraz gdy standardem w nowych projektach jest podłogówka wiele osób nie
    > dostrzega lub celowo pomija drugą stronę medalu i widzi tylko zalety
    > wysokiej akumulacyjności i wady niskiej.

    IMHO, troche mylisz pojecia, akumulacyjnosc budynku ma glownie
    na celu utrzymanie STALEJ TEMPERATURY nie wazne czy to bedzie 17 czy 20 czy
    tez
    32, budynek ma taka temperature utrzymywac jak najdluzej bez
    dodatkowego zuzycia energii nie wazne czy na OGRZANIE czy SCHLODZENIE.

    Czyli jesli w nocy otworze wszystkie okna idac nastepnie spac na dworze/polu
    i rano - zaraz po obudzeniu je zamnke to 21,8 stopnia bede mial do wieczora
    tego samego dnia.

    W domu o niskiej akumulacyjnosci NOCĄ bedziesz mial
    wyzsza temperature wewnatrz niz uzytkownik domu wysokiej akumulacyjnosci.

    W naszym klimacie nie mamy goracych dni i znacznie
    chlodniejszych nocy.

    W dzien przy niskiej akum. domu i wysokich temp. lepiej siedziec na dworze.

    Ok, 22.30 mozna zaczac przenosic zycie z dworu/pola do domu.

    W zimie jeszcze gorzej, wystarzczy mrozny polnocno-wschodni wiatr
    i domu nie nagrzejesz, nie ma takiej mozliwosci.

    A co tam zima, wystarczy lipec jak w zeszlym roku i sytuacja
    robi sie dramatyczna.

    Jak kto lubi.

    pozdrawiam
    Adams