  • 11. Data: 2012-08-03 10:02:57
    Temat: Re: szczelność instalacji wodno - kanalizacyjnej
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Plumpi" napisał w wiadomości grup

    > Widzę, że niektórzy to juz całkiem oci....li :)

    To się zdecyduj w końcu dobrze mu zrobili ten niby-test powietrzem, czy źle?
    Na początku sam przyznajesz, że lepiej robić test wodą, a skoro tak to
    znaczy, że Ci którzy robili powietrzem powinni zapłacić za ponowny test.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 12. Data: 2012-08-03 10:19:29
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Plumpi" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Kanalizacyjnej to jeszcze nie widziałem z użyciem rur PP :)
    > Poza tym nie wyobrażam sobie, aby wtłaczać w instalację kanalizacyjną
    > powietrze o ciśnieniu 6bar ;)

    Oczywiście moja pomyłka. Tylko instalacja wodna jest z rur PP i była
    testowana.

    > Sądzę, że wyszły idealnie.

    Żadnych wycieków nie widać. Aczkolwiek kusi mnie aby ponowić test przy
    wyższym ciśnieniu, np. 8 barów.

> [...]
    > potrzeb wystarczy ciśnienie wody z wodociągów (zazwyczaj ok. 3-4bar) +
    > zwykła pompka rowerowa lub samochodowa - np. elektryczna pompka
    > samochodowa z dowolnego marketu za 30zł. Tą pompką dobijasz ciśnienie w
    > naczyniu przeponowym, które powinieneś mieć zamontowane przy zasobniku CWU
    > lub 2-funkcyjnym kotle gazowym na obiegu wody użytkowej. Pompką dobijasz
    > do uzyskania 10bar na manometrze. To naczynie posiada wentyl taki jak w
    > kole samochodowym.
    > Czas próby ok. 3 godzin. Ciśnienie nie może spaść w tym czasie więcej jak

    Nie mam jeszcze zasobnika CWU.

    > Potrzeby będzie jeszcze jakiś termometr pokojowy, którym się sprawdza
    > temperaturę otoczenia. Temperatura ta nie powinna się zminić o wiecej jak
    > 3stC w czasie przeprowadzania próby oraz na 3 godziny przed próbą, a woda
    > w rurach powinna osiągnąć temperaturę otoczenia, co objawia się
    > zaprzestaniem roszenia się rur.
    > Po wykonaniu próby należy upuścić wody z instalacji, a następonie upuścić
    > trochę powietrza z naczynia przeponowego do wartości ok. 0,5bara większej
    > od ciśnienia wody w instalacji wodociągowej.

    Dzięki za wyjaśnienia.

  • 13. Data: 2012-08-03 10:25:34
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

> [...]
    > źle? Na początku sam przyznajesz, że lepiej robić test wodą, a skoro tak
    > to znaczy, że Ci którzy robili powietrzem powinni zapłacić za ponowny

    Ergie, mogę się mylić, ale mam wrażenie, że chyba mnie nie zrozumiałeś. U
    mnie nie robili testu samym powietrzem. Najpierw napełnili instalację wodą
    (ciśnienie w wodociągach było wtedy ok. 4 barów) a potem dopompowali
    sprężarką powietrza tak, aby osiągnąć 6 barów. Czyli mniej więcej tak jak
    pisze Plumpi.

    To urządzenie z allegro, którego dałeś linka, pompuje jak rozumiem wodę aby
    zwiększyć ciśnienie w instalacji? I wtedy jest tylko woda w rurkach?

  • 14. Data: 2012-08-03 10:52:44
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > test.

    > Ergie, mogę się mylić, ale mam wrażenie, że chyba mnie nie zrozumiałeś.

    Masz rację :-)
    Dokładnie tak to zrozumiałem - że samym powietrzem.

    > To urządzenie z allegro, którego dałeś linka, pompuje jak rozumiem wodę
    > aby zwiększyć ciśnienie w instalacji? I wtedy jest tylko woda w rurkach?

    Tak - tylko woda. Nigdy nie widziałem próby robionej tak jak pisze Plumpi z
    użyciem naczynia przeponowego tylko zawsze właśnie taką pompką przy
    odłączonym kotle i naczyniu przeponowym. Gdy się robi instalacje to kotła
    (ani naczynia przeponowego) często jeszcze nie ma.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 15. Data: 2012-08-03 13:08:10
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]

    Oczywiście, że dobrze. Próby ciśnieniowe można robić wodą lub powietrzem.
    Można też instalację napełnić wodą i dopompować powietrzem.
    Tak jak pisałem wcześniej, próbę szczelności uważa się za pozytywną, kiedy
    podczas próby szczelności spadek ciśnienia nie jest większy jak 0,2bara w
    przeciągu 3godzin, a w zasadzie przyjmuje się 2% spadek ciśnienia w
    przeciągu 3 godzin. W przypadku autora wątku ciśnienie spadło o 0,3bara w
    przeciągu doby czyli 24 godzin. Wynik jest pozytywny.

> [...]
    > odłączonym kotle i naczyniu przeponowym. Gdy się robi instalacje to kotła
    > (ani naczynia przeponowego) często jeszcze nie ma.

    Po pierwsze dopompowanie naczynia przeponowego to alternatywa dla amatora,
    który nie posiada pompy ciśnieniowej.
    Oczywiście próby ciśnieniowe robi się nieco inaczej, gdyż często tak jak
    piszesz przed montażem kotłowni i naczyń, a zaraz po wykonaniu i przed
    zalaniem/zamurowaniem instalacji. Wyraźnie napisałem jak powinna być
    przeprowadzona w sposób prawidłowy taka próba i wyraźnie także napisałem, że
    dla własnych potrzeb można się ograniczyć do próby ciśnieniem z sieci
    wodociągowej + dobicie naczynia przeponowego zwykłą pompką do roweru, bez
    potrzeby inwestowania w pompkę, któą się użyje jeden raz..

  • 16. Data: 2012-08-03 17:35:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

    > No tak, ale popatrz inaczej.
    > Powietrze ściśliwe jest, więc jak literek z instalacji ubędzie to możesz
    > nie zauważyć.
    > Wody jak 1/10 litra ubędzie, to ciśnienie spadnie na mordę :)

    Jest jeszcze jeden aspekt - powietrze jest ściśliwe - gromadzi więc
    energię. Woda jest praktycznie nieściśliwa, przy próbie wodnej cała
    praktycznie energia gromadzi się w naprężeniach materiału instalacji czy
    zbiornika - ale te również są mało odkształcalne i niewiele energii
    gromadzą. I teraz załóżmy że gwint korka nie utrzyma - przy próbie
    wodnej korek wypadnie pod miejscem wkręcenia, wycieknie trochę wody i
    instalacja się odpręży. Przy próbie powietrznej korek wybije dziurę w
    przeciwległej ścianie i lepiej żeby to zrobił zamiast wybić dziurę w
    zdziwionym hydrauliku albo inwestorze...

    --
    Darek

  • 17. Data: 2012-08-03 21:59:38
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > przeciwległej ścianie i lepiej żeby to zrobił zamiast wybić dziurę w
    > zdziwionym hydrauliku albo inwestorze...

    Darek, ale aby tak zrobić, trzeba by tylko powietrzem nabić, inaczej
    bezwładność płynu spapra efekt. No i przydało by się, aby ten korek choć
    trochę chciał w rurze siedzieć, inaczej gotów tylko odskoczyć na bok,
    czyli nuuudy (poza spłoszonymi kocurami o obrębie 1km) ;)
    Ale fakt, masz rację, tak może się zdarzyć.

    Swoją drogą nieźle uszy bolą, jak ze zbiornika (500l) "wystrzeli nagle
    otwór 1/2" ", pierońsko głośno i jak dla mnie zaskakująco długo.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2012-08-04 08:54:29
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Plumpi wrote:
    > Użytkownik "Ergie" <e...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiście, że dobrze. Próby ciśnieniowe można robić wodą lub
    > powietrzem. Można też instalację napełnić wodą i dopompować
    > powietrzem.

    wybacz ale robienie próby wodą i dopompowanie powietrza to średni pomysł :)

  • 19. Data: 2012-08-04 22:54:47
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > wybacz ale robienie próby wodą i dopompowanie powietrza to średni pomysł
    > :)

    Jesteś pewien, że robiąc samą wodą nie masz w instalacji żadnych pęcherzy
    powietrza?
    Oczywiście robienie samym powietrzem może stanowić niebezpieczeństwo i
    dlatego taką próbę robi się ciśnieniem nie wiekszym jak 3bary, a najlepiej
    jakby to była sama woda. Jednak dobijanie powietrzem wody już nie jest takie
    niebezpieczne, ponieważ woda ma sporą bezwładność oraz spore opory
    przepływu.

  • 20. Data: 2012-08-05 12:22:50
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Plumpi wrote:

> [...]
    > najlepiej jakby to była sama woda. Jednak dobijanie powietrzem wody
    > już nie jest takie niebezpieczne, ponieważ woda ma sporą bezwładność

    raczej przy rzetelnej próbie należy dążyć to odpowietrzenia instalacji przed
    właściwą próbą ciśnieniową.

    pomijając że samo nabicie nie zawsze można potraktować jako rzetelną próbę
    ciśnieniową...