  • 61. Data: 2015-07-02 11:02:25
    Temat: Re: wybór kosiarki - nachylenie przy koszeniu
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-07-01 o 23:03, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > sie, ze to jednak nie tylko zaslepka tylko specjalna konstrukcja podwojnych
    > nozy, ktora sieka trawke na drobne :)
    >
    > BTW. Chyba Maniek pisal wczesniej, ze w kompostowniku trawa rozlozy sie
    > szybciej, niz zmulczowana na powierzchni trawnika. Moim zdaniem kompletna
    > nieprawda. Ja zreszta unikam wrzucania skoszonej trawy do kompostownika, bo
    > ta sie zbija i nie dopuszcza powietrza, ktore jest niezbedne do procesow
    > jakie zachodza w kompostowniku (i zamiast sie ladnie rozkladac - zaczyna
    > gnic). A na powierzchni trawnika powietrza nie brakuje :-)

    Ja nie zamierzam sie tu o teorie klocic, ale pomysl jakie procesy
    zachodza w trakcie i jakie warunki sa optymalne. Poza tym do
    kompostowania wcale nie potrzebny jest tlen. Wydluza to proces i biora w
    nim udzial bakterie beztlenowe. Znane sa przeciez metody kompostowania w
    workach foliowych. Za to do prawidlowego kompostowania potrzebna jest
    temperatura i odpowiednia wilgotnosc. Proces kompostowania jak podaja
    zrodla najlepiej jak zachodzi w temp. 60C. Wtedy gina wirusy, inne
    bakterie i nasiona. ciekawe jak takie warunki zapewnisz na trawniku?
    Predzej ta skoszona trawa zgnije niz bedzie kompostem. W dzien sucha
    patelnia ogrzewana sloncem, a noca wilgoc i nizsza temperatura.

    Pozdro.. TK

  • 62. Data: 2015-07-02 11:35:01
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 lipca 2015 11:02:25 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Ja nie zamierzam sie tu o teorie klocic, ale pomysl jakie procesy
    > zachodza w trakcie i jakie warunki sa optymalne. Poza tym do
    > kompostowania wcale nie potrzebny jest tlen. Wydluza to proces i biora w

    Ale aby kompostowanie zachodzilo poprawnie - potrzebny jest tlen, woda i
    odpowiednia temperatura.

    > nim udzial bakterie beztlenowe. Znane sa przeciez metody kompostowania w
    > workach foliowych.

    Wtedy nastepuje gnicie i moga rozwinac sie roznego rodzaju choroby..

> [...]
    > temperatura i odpowiednia wilgotnosc. Proces kompostowania jak podaja
    > zrodla najlepiej jak zachodzi w temp. 60C. Wtedy gina wirusy, inne

    Jakie wirusy, bakterie i nasiona sa w swiezo skoszonej trawie? :) W
    kompostowniku, do ktorego wrzucasz wszystko owszem. Ale w swiezej trawie? :-)
    Zadnych. Nie ma wiec zadnego ryzyka i trawa sie "przekompostuje" bez
    zadnego problemu w bardzo szybkim tempie. Mowie Ci - przy koszeniu po
    mulczowaniu (po 3-5 dniach) w trawniku nie widac juz tej zmulczowanej trawy.
    Ona znika w oczach :)

    > ciekawe jak takie warunki zapewnisz na trawniku?
    > Predzej ta skoszona trawa zgnije niz bedzie kompostem. W dzien sucha

    Zgnilaby bez dostepu tlenu :-)

    > patelnia ogrzewana sloncem, a noca wilgoc i nizsza temperatura.

    Czyli wszystkie potrzebne do zrobienia kompostu warunki :-) Wilgoc,
    temperatura i powietrze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 63. Data: 2015-07-02 12:41:37
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-07-02 o 11:35, Adam Sz. pisze:

    > Ale aby kompostowanie zachodzilo poprawnie - potrzebny jest tlen, woda i
    > odpowiednia temperatura.

    Ta temperatura noca jest ponizej 20C. Spojrz na termometr noca.
    Kondensacja pary nastepuje na trawie, wiec jej temp. jest nizsza jak
    powietrza. O kompostowaniu mowimy w okreslonej temperaturze przez caly
    czas w interwale co najmniej kilkunastu dni, blizej kilkudziesieciu dni.
    O stalej wilgotnosci w kontekscie upalnych dni w ogole nawet szokada
    gadac. Sam tlen to troche malo.

    > Wtedy nastepuje gnicie i moga rozwinac sie roznego rodzaju choroby..

    Czyli nie doczytales. Moze wiki pomoze. Ale nie to jest glownym problemem.

    > Jakie wirusy, bakterie i nasiona sa w swiezo skoszonej trawie? :)

    Zartujesz? Bakterie gnilne chociazby. Nasiona chwastow ktorze przyniesie
    wiatr. Strasznie infantylne jest to co piszesz.

    > kompostowniku, do ktorego wrzucasz wszystko owszem. Ale w swiezej trawie? :-)

    Rozumiem, ze dzialke masz pod kloszem i nic sie nie dostaje z zewnatrz?
    Zadne chwasty, zadne grzyby..

> [...]
    > mulczowaniu (po 3-5 dniach) w trawniku nie widac juz tej zmulczowanej trawy.

    Jasne. Znika bo wysycha przez co jest znacznie mniejsza i elegancko
    filcuje sie przy korzeniach. Przeciez sam pisales, ze zbierasz filcu
    wiecej po mulczowaniu. No litosci, wez zacznij wyciagac wnioski. Tez sie
    cieszymy, ze masz fajna kosiarke. :-)

    > Zgnilaby bez dostepu tlenu :-)

    A to zalezy...

    > Czyli wszystkie potrzebne do zrobienia kompostu warunki :-) Wilgoc,
    > temperatura i powietrze :)

    Czyli tak jak z robieniem dzieci. Wystarczy chlop, baba i materac.
    Wniosek Adama - wszystkie baby jakie byly w sklepie meblowym beda w ciazy.

    Pozdro.. TK

  • 64. Data: 2015-07-02 12:55:53
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 lipca 2015 12:41:37 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Zartujesz? Bakterie gnilne chociazby. Nasiona chwastow ktorze przyniesie
    > wiatr. Strasznie infantylne jest to co piszesz.

    Rozumiem, ze one sie dostaja do trawnika tylko jak mulczuje, jak nie mulczuje
    to ich nie ma :) I jak nie mulczujesz, to trawnik sie nie filcuje? Bzdura :-)

> [...]
    > filcuje sie przy korzeniach. Przeciez sam pisales, ze zbierasz filcu
    > wiecej po mulczowaniu. No litosci, wez zacznij wyciagac wnioski. Tez sie

    Gdyby sie nie rozkladala to wyciagalbym 200-300 koszow, a nie +10 :-)
    Obojetnie czy mulczuje, czy nie mulczuje - wertykulowac i tak trzeba, a skoro
    jednak znacznie wieksza czesc zmulczowanej trawy przerabia sie na nawoz,
    a reszta w niczym nie przeszkadza - to ja jestem jak najbardziej za
    mulczowaniem :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 65. Data: 2015-07-02 13:36:11
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-07-02 o 12:55, Adam Sz. pisze:

    > Rozumiem, ze one sie dostaja do trawnika tylko jak mulczuje, jak nie mulczuje
    > to ich nie ma :) I jak nie mulczujesz, to trawnik sie nie filcuje? Bzdura :-)

    A gdzie ja cos takiego napisalem? Trawnik filcuje sie tak czy tak.
    Usychaja przeciez zdzbla trawy. Do kosza tez wszystkiego sie nie
    zbierze. Zawsze cos w trawie zostaje. Na to nie mamy wiekszego wplywu,
    ale to nie powod by jeszcze dokladac.

    > Gdyby sie nie rozkladala to wyciagalbym 200-300 koszow, a nie +10 :-)

    Mokrej, nie suchej. Pytanie czy nie przegnitej a nie kompostowanej. :-)

> [...]
    > jednak znacznie wieksza czesc zmulczowanej trawy przerabia sie na nawoz,
    > a reszta w niczym nie przeszkadza - to ja jestem jak najbardziej za

    Demokratycznie mozesz sobie byc. Pytanie czy gnijaca, zakwaszajaca
    ziemie trawa faktycznie jest dobrym nawozem?
    Teraz zalety:
    pisales, ze nie trzeba kompostowac bo trawa znika. Z tego robi sie
    kilkanascie worow filcu po wertykulacji wiecej. Czyli to czego nie
    zbierzemy w ciagu roku jest tylko odroczone. Fakt mniej bo sfilcowane.
    Druga korzysc to odkwaszanie ziemi raz do roku.
    Trzecia to w zaleznosci o opcji drozsza kosiarka i noz w przyszlosci.
    Ja widze takie korzysci mulczowania. Nie chce pisac tu jakichs prawd
    "wydajemisie", bo wiadomo, ze moge sie mylic. Jednak po zestawieniu -
    teorie mulczowania z tym co pisze sie od lat o pielegnacji trawnikow to
    na te chwile przekonany do mulczowania nie jestem.

    Pozdro.. TK

  • 66. Data: 2015-07-02 13:54:31
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 lipca 2015 12:41:37 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:
    > Czyli tak jak z robieniem dzieci. Wystarczy chlop, baba i materac.
    Protestuję. Kiedys przy okazji zakrapianej imprezy kumpel spytał ojca gdzie go
    "zrobili" Ojciec mu odpowiedział że w burakach. Dosłownie. Z wioski są jesienią
    zbierali buraki, naszło ich i dzięki temu od kilkudziesięciu już lat mam kumpla;)
    > Wniosek Adama - wszystkie baby jakie byly w sklepie meblowym beda w ciazy.
    Adam generalnie miewa ciekawe wnioski. Ja pośrednio z marketingu żyję i jak czytam w
    niektóre jego cytaty to się uśmiecham pod nosem. Taki ostatni cytat: "specjalna
    konstrukcja podwojnych nozy"

  • 67. Data: 2015-07-02 14:02:43
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-07-02 o 13:54, Kris pisze:
> [...]
    zbierali buraki, naszło ich i dzięki temu od kilkudziesięciu już lat mam kumpla;)

    chlop, baba, materac, czasami buraki.

    > Adam generalnie miewa ciekawe wnioski. Ja pośrednio z marketingu żyję i jak czytam
    w niektóre jego cytaty to się uśmiecham pod nosem. Taki ostatni cytat: "specjalna
    konstrukcja podwojnych nozy"

    Mlody jest. Dotrze sie. :-)

    Pozdro.. TK

  • 68. Data: 2015-07-02 14:54:36
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 lipca 2015 13:54:33 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Adam generalnie miewa ciekawe wnioski. Ja pośrednio z marketingu żyję i jak czytam
    w niektóre jego cytaty to się uśmiecham pod nosem. Taki ostatni cytat: "specjalna
    konstrukcja podwojnych nozy"

    No specjalna do mulczowania :D Do koszenia bylaby inna. Nawet prosty noz ma
    specjalna konstrukcje (do koszenia trawy) bo jest naostrzony pod odpowiednim
    katem :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 69. Data: 2015-07-02 15:46:30
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 lipca 2015 14:54:38 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > No specjalna do mulczowania :D Do koszenia bylaby inna. Nawet prosty noz ma
    > specjalna konstrukcje (do koszenia trawy) bo jest naostrzony pod odpowiednim
    > katem :-)
    Tak, tak.
    A dwuostrzowen maszynki do golenia lepiej golą od jedno ostrzowych, te z trzema
    ostrzami lepiej od tej z dwoma a te z czterema lepiej od tej z trzema. Nie wiem czy
    na czterech się zatrzymało czy może dalej to poszło- nie śledze już na bieżąco;)
    Ostatnio się jakąś nie trendy zaledwie dwuostrzową golę;)

  • 70. Data: 2015-07-02 22:36:09
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]

    > specjalna konstrukcje (do koszenia trawy) bo jest naostrzony pod odpowiednim
    Zdradzę Tobie pewien patent. 30lat temu przy niewielkiej pomocy Taty zrobiłemm
    kosiarkę. Stary wózek do wożenia dzieci+silnik od pralki. Trawnik po koszeniu taką
    kosiarą był tak samo skoszony jak teraz tymi za 2tysie. Specjalną konstrukcję noża
    miałem to fakt ale Tobie po znajomości ten patent zdradze.
    Tak na oko ze 30 cm płaskownik naostrzyłem na szlifierce. Tyle że po koszeniu
    grabiłem bo wtedy nie wiedziałem że to zmulczowane jest ;)