  • 31. Data: 2013-02-15 10:44:53
    Temat: Re: zuzycie pradu na CO - pompa ciepla, nowe wyniki ;)
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    news:a9372c48-9bb2-474c-a9a9-71fa3369abea@googlegrou
    ps.com...

    >Ja mam wrażenie, że tej zimy (od listopada do dzisiaj) , to ze 3 dni było
    >słońce, reszta to noc polarna (Warszawa i okolice).

    Co jak co ale u mnie listopad 2012 to pobił wszelakie rekordy. Było znacznie
    więcej dni słonecznych niż w poprzednich latach. Za to grudzień 2011 był
    sporo lepszy od grudnia 2012 i styczeń 2012 dużo dużo lepszy niż styczeń
    2013.

    Marek

  • 32. Data: 2013-02-15 11:16:21
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > No ale jak wklejasz Hewalexa plaskiego to wklej tez prozniowego, a nie
    > Ulricha bo wyglada malo profesjonalnie.

    U nas najczęściej sprzedaja się chińskie i te Ulrichy. Hewalexy mają inną
    konstrukcję i kosztują znacznie więcej.
    Wkleiłem i tak lepszy kolektor niż jakiś chiński z allegro, który ma jeszcze
    gorsze parametry.
    Hewalex.. Owszem dobry ale ta cena. Gdybym miał za te same pieniądze kupić
    płaskie to wybrałbym płaskie za tyle samo kasy kupuję więcej kolektorów i
    zysk roczny mam przynajmniej 1,5x większy za te same pieniądze.

    Marek

  • 33. Data: 2013-02-15 11:35:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 15 lutego 2013 09:15:59 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    > Mam takie samo wrażenie co do twoich liczników.

    Nowiutki licznik, sprawdzany na kilku roznych urzadzeniach o sprawdzonej mocy -
    pokazuje idealnie, dokladnosc bodaj do 1% :)

    > Póki co... Adam głupoty do potęgi piszesz. Nie interesują mnie solary
    > twojego sąsiada. Jakiego producenta, jaki model, jaka powierzchnia apertury?

    Nie mam pojecia ale kosztowaly 15k pln i wygladaja powaznie :D Sterownik ma z
    bajerami, wykresami etc.

    > Jakim cudem np. przedwczoraj miałem z solarów 300litrów wody nagrzanej do
    > 50st. Policz sam. Woda z wodociągów o tej porze około 6stC. Wychodzi około
    > 15kWh. W statystykach sterownika jest zanotowane 14kWh.

    Wierze. Co drugi dzien moze masz 50stC w baniaku CWU dzieki solarom. Ale co to jest
    CWU? Ja zuzywam przy 0stC na zewnatrz gdzies 30 * 3,5 = 105kWh na ogrzanie domu i
    baniaka CWU. A Ty dzieki solarom masz 15kWh. OK! Wierze - ale 15kWh to nie jest 60%
    ze 105kWh :) 60% jak pisales wczesniej to 63kWh. A ja pisze o zuzyciu przy laskawych
    jak na luty temperaturach -5, 0 stC. Jak dowali -20stC to pojdzie mi 150kWh, wiec te
    15kWh z solara to "kropla w morzu". Daleko do opisywanych przez Ciebie 60%
    zapotrzebowania.

    > Tak więc, jeśli już, to twoje wyniki są naciągane. Sąsiadowi powiedz, żeby
    > zmienił kolektory na płaskie i poprawił kąt nachylenia i prędkość przepływu.

    Moje wyniki razem z wszystkimi temperaturami mozesz sledzic sobie tutaj:

    wykresy: http://www.mojeco.pl
    zuzycie: http://www.mojeco.pl/2012

    Aktualizacja co minute. Na wykresach masz tez zuzycie pradu przez pompe ciepla -
    10stC = 1kW, pompe mam 7,6kW, moc znamionowa sprezarki 1,9kW - moje dane ciezko
    podwazyc bo wszystko publikuje online i wszystko liczy komputer, a nie kartka,
    dlugopis i glowa :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2013-02-15 11:41:29
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Porównanie hewalexów

    próżniowy
    http://www.hewalex.pl/oferta/prozniowe-kolektory-slo
    neczne/kolektor-sloneczny-ksr10.html
    Brauchwarmwasser669 kWh/m2
    Wasservorwärmung854 kWh/m2
    Heizungsunterstützung551 kWh/m2

    płaski
    http://www.hewalex.pl/oferta/plaskie-kolektory-slone
    czne/kolektor-sloneczny-ks2000tp.html
    Brauchwarmwasser520 kWh/m2
    Wasservorwärmung755 kWh/m2
    Heizungsunterstützung354 kWh/m2

    I jeszcze jeden płaski

    http://www.hewalex.pl/oferta/plaskie-kolektory-slone
    czne/kolektor-sloneczny-ks2000-tp-am.html

    Brauchwarmwasser508 kWh/m2
    Wasservorwärmung752 kWh/m2
    Heizungsunterstützung336 kWh/m2

    Teraz policzmy

    Za trzy kolektory próżniowe musiałbym zapłacić 6570zł.
    Za tyle kasy kupuję 4 kolektory płaskie KS2000 TP i zostaje mi jeszcze
    974zł. Z niewielką dopłatą dokupuję więc piąty kolektor KS2000 TP AM

    W instalacji składającej się z 3 kolektorów próżniowych uzyskam rocznie 669
    x 3 = 2007kWh w systemie grzania wody CWU lub 854 x 3 = 2562kWh w systemie
    wstępnego podgrzewu CWU albo 551 x 3 = 1653kWh w systemie wspomagania
    ogrzewania.

    W Instalacji składającej się z 5 kolektorów płaskich uzyskam 2588kWh rocznie
    dla CWU lub 3772kWh w systemie wstępnego podgrzewania wody albo 1752kWh w
    systemie wspomagania ogrzewania.

    Rachunek jest prosty. Mimo że kolektory prózniowe Hewalexa są naprawdę
    jednymi z lepszych, bardziej opłaca się inwestować w ich kolektory płaskie.
    Gdybym zrobił porównanie dla jakiś chińskich albo ulricha to wyszła by już
    całkiem masakra.

    Marek

  • 35. Data: 2013-02-15 11:50:55
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Maniek. Przeczysz sam sobie. Przecież dobrze wiesz, sam też pisałeś, że o
    > tyle mniej gazu się zużywa o ile nagrzeje solar, choćby wstępnie wodę w
    > zbiorniku o każdy stopnień C.

    I dalej tak uwazam. Podgrzanie 300 litrow wody o kilkanascie stopni jest
    jakas tam korzyscia, ale woda do kapieli sie nie nadaje.

    > Sam też pisałeś, że tak jak u mnie, podłączyłeś solary do podłogówki i w
    > okresie przejściowym priorytetem jest dogrzewać podłogę niskotemperaturowo
    > a potem wodę w zbiorniku bo solar pracuje z większą sprawnością gdy nie
    > musi się znacznie nagrzewać.

    Zgadza sie.

    > U mnie jest akurat tak, że teraz w te dni przy konkretnie tych warunkach
    > pogodowych zbiornik nagrzewany jest do 50stC a po przekroczeniu tej
    > temperatury sterownik przełącza zawór trójdrogowy na wymiennik podłogówki
    > i grzeje podłogówkę z większym przepływem ale z niższą temperaturą więc
    > sprawność czyli wykorzystanie solarów wzrasta.

    I to mi sie rozjezdza niestety. Prawde mowiac mialem tego nie komentowac
    wczesniej, no ale ogranicze sie do paru uwag.
    Woda w baniaku o temp. 50C to jakies 15kWh/5,4m^2/5godzin=555W/m^2 srednio w
    ciagu dnia. To znaczy, ze przez zalozone piec godzin kolektor grzeje ze
    stala moca niemal 3kW, a to tylko zbiornik. Ty piszesz, ze pozniej
    przelaczasz na podlogowke i dalej grzejesz. Z baniaka widac, ze kolektor
    rozpedza sie do blisko 70C przy przyjmijmy 0C na zewnatrz. Z wykresu
    kolektora wiemy, ze jezeli gradient przekroczy 55C to sprawnosc kolektora
    drastycznie spada, a u Ciebie ciagle 3kW. No to tak tyle co mnie by
    zastanawialo. W kazdym razie u mnie jak nie chmury to snieg na dachu.
    Jesli chodzi o moja podlogowke to powrot wody przekracza 20C. Obecnie temp.
    zasilania podlogowki dochodzi do 30C. Prawde mowiac nie wiem jak to grzac w
    styczniu czy lutym czyms innym niz dedykowanym do tego zrodlem.

    Pozdro.. TK

  • 36. Data: 2013-02-15 12:11:02
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ps.com...

    >Nowiutki licznik, sprawdzany na kilku roznych urzadzeniach o sprawdzonej
    >mocy - pokazuje idealnie, dokladnosc bodaj do 1% :)

    Mam trzy ciepłomierze kamstrupa z czujnikami PT500. Też za nie ręczę.

    >Nie mam pojecia ale kosztowaly 15k pln i wygladaja powaznie :D Sterownik ma
    >z bajerami, wykresami etc.

    Nie mam pojęcia dlaczego ktoś wydaje 15kpln. Moje kosztowały około 8500zł a
    po dopłacie wydałem 4500zł.
    Dla informacji podam, że obecnie można kupić w jednej z sądeckich firm
    zestaw z trzech kolektorów hewalexa ze zbiornikiem austria email 300l z
    montażem za 6500zł lub za 5000zł z dofinansowaniem. Firma załatwia sama
    wszelkie formalności.

> [...]
    >Jak >dowali -20stC to pojdzie mi 150kWh, wiec te 15kWh z solara to "kropla
    >w morzu". Daleko do opisywanych przez Ciebie 60% >zapotrzebowania.

    Kiedy jeszcze nie było solarów, to u mnie na same CWU szło średnio 1,5m3
    gazu. Uwzgledniając sprawność mojego kotła to około 14,25kWh na dzień na
    potrzeby CWU. Pomnóżmy to przez 30dni, wyjdzie miesięcznie 427kWh. W
    statystykach za luty zeszłego roku mam ponad 200kWh a za marzec jeszcze
    więcej. przy czym obecnie, nie mam pojęcia ile w okresie przejściowym solar
    pompuje do zbiornik a ile w podłogówkę, statystyka sterownika tego nie
    rozbija.

> [...]
    >moje dane ciezko podwazyc bo wszystko publikuje online i wszystko liczy
    >komputer, a nie kartka, >dlugopis i glowa :-)

    Mógłbym dokupić interfejs ethernet do mojego sterownika aby też to było
    widoczne w sieci ale po co. Szkoda mi kasy na takie cuda.

    Marek

  • 37. Data: 2013-02-15 12:37:58
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 15 lutego 2013 11:41:29 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    > W Instalacji sk�adaj�cej si� z 5 kolektor�w p�askich uzyskam 2588kWh
    rocznie
    > dla CWU lub 3772kWh w systemie wst�pnego podgrzewania wody albo 1752kWh w
    > systemie wspomagania ogrzewania.

    Liczmy ta srednia - 2600kWh. Mnie to kosztuje 330 pln (740kWh ze srednim kosztem 0,45
    pln / kWh - tyle mi z faktur wychodzi), koszt solarow = 6600 / 330 = zwrot po 20-tu
    latach. Jak dla mnie sie nie oplaca :) Przy gazie moze tak (bo wtedy zwrot = 10 lat),
    przy weglu znowu chodzi o komfort braku rozpalania pieca w srodku lata.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 38. Data: 2013-02-15 12:42:04
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości

    > I dalej tak uwazam. Podgrzanie 300 litrow wody o kilkanascie stopni jest
    > jakas tam korzyscia, ale woda do kapieli sie nie nadaje.

    Trująca czy co? Przecież brakujące stopnie dogrzeje mi kocioł gazowy i już
    się nadaje.

> [...]
    > stala moca niemal 3kW, a to tylko zbiornik. Ty piszesz, ze pozniej
    > przelaczasz na podlogowke i dalej grzejesz.

    Nie ja tylko sterownik. Z poprzedniego dnia wody ciepłej przeważnie zostaje,
    więc jak widzisz na drugi dzień kolektor tylko część pracy poświęci na
    baniak wyrównując do 50stC a resztę na podłogę.
    Te 50stC to też nie na sztywno. Zmienia się w zależności od warunów
    pogodowych. Czasem jest tak że zbiornik tylko do 35stC a potem podłogówka
    która nie przekracza 35stC (to jest temperatura nie podłogi lecz powrotu
    glikolu z wymiennika płytowego podłogówki) a czasem do 60-65stC i reszta
    podłogówka. W miesiącach marzec-kwiecień przeważnie jest to do 60-65stC

    > W kazdym razie u mnie jak nie chmury to snieg na dachu.

    A ja mam w ogrodzie i jak są opadu i rano odśnieżam podjazd to przy okazji
    miotełką 30 sekund i solar odśnieżony.
    Często gdybym tego nie robił to bym miał cały dzień zaśnieżony albo sam by
    się oczyścił dopiero w południe a tak to od zaraz może podjąć pracę.

    > Jesli chodzi o moja podlogowke to powrot wody przekracza 20C. Obecnie
    > temp. zasilania podlogowki dochodzi do 30C. Prawde mowiac nie wiem jak to
    > grzac w styczniu czy lutym czyms innym niz dedykowanym do tego zrodlem.
    U mnie kocioł gazowy czuwa. Nic nie robię, nie pilnuję. Nie przejmuję się że
    jednocześnie z solarami włączy się kocioł i na współkę będzie grzał podłogę.
    Nie ma ryzyka wypompowywania do atmosfery energii, czyli strat, gdyż
    sterownik nie dopuści do tego aby temperatura powrotu do kolektoea była
    wyższa lub równa niż zasilania. Mało tego, sterownik wyłączy pompę jeśli moc
    chwilowa spadnie poniżej 100W, zapewnia to z zapasem tyle mocy aby nie było
    że pompa i sterownik biorą więcej energii niż oddają solary.

    Marek

    Marek

  • 39. Data: 2013-02-15 12:43:24
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 15 lutego 2013 12:11:02 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    > Kiedy jeszcze nie by�o solar�w, to u mnie na same CWU sz�o �rednio 1,5m3
    > gazu. Uwzgledniaj�c sprawno�� mojego kot�a to oko�o 14,25kWh na dzie�
    na

    > potrzeby CWU. Pomn�my to przez 30dni, wyjdzie miesi�cznie 427kWh. W
    > statystykach za luty zesz�ego roku mam ponad 200kWh a za marzec jeszcze
    > wi�cej. przy czym obecnie, nie mam poj�cia ile w okresie przej�ciowym solar

    OK ale nie napiszesz mi ze w lutym codziennie solar Ci laduje CWU do 50stC - sam
    pisales ze "przedwczoraj tyle miales". Zakladajac ze co dwa dni da Ci 15kWh to masz
    15 * 15 = 225kWh. W lutym 2012 pompa na potrzeby CO+CWU zuzyla mi 1343kWh, czyli
    wyprodukowala ok 4700kWh energii. 225kWh to niecale 5% - gdzie te 60% o ktorych
    pisales wczesniej !? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2013-02-15 12:51:43
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ps.com...

    >Liczmy ta srednia - 2600kWh. Mnie to kosztuje 330 pln (740kWh ze srednim
    >kosztem 0,45 pln / kWh - tyle mi z faktur wychodzi),

    A o kosztach inwestycji zapomniał?

    > koszt solarow = 6600 / 330 = zwrot po 20-tu latach. Jak dla mnie sie nie
    > oplaca :) Przy gazie moze tak (bo wtedy zwrot = 10 lat), przy >weglu znowu
    > chodzi o komfort braku rozpalania pieca w srodku lata.

    Dlaczego porównujesz koszty inwestycji w solary do kosztów eksploatacji
    pompy?
    Mnie solary zwróciły się po 4 latach. Oszczędzam na zużyciu gazu, na
    niższycjh opłatach stałych oraz na prądzie.
    Nie twierdzę, że u każdego tak będzie, bo nie każdy jest w stanie zejść
    dzięki solarom do niższej taryfy.
    Tak więc ty masz PC za 22tysiące zł, która na potrzeby CWU grzeje tą wodę w
    baniaku ze sprawnością COP góra 2,0 (optymistycznie) a ja mam solary za
    4,5tysiąca zł które grzeją z COP prawie 50. To 25x wyższa sprawność niż u
    ciebie, a ty zaklinasz rzeczywistość i twierdzisz że jest inaczej.

    Marek