  • 1. Data: 2017-05-15 22:16:34
    Temat: Rurki do pluskania na trawnik
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Obszar zwany życzeniowo ogrodem mam wciąż rozpieprzony i myślę usilnie
    nad wkopaniem czegoś pod przyszłą instalację nawadniającą,
    nie wiem jak to będzie jeszcze wyglądać w sensie wystroju i kształtu,
    więc umyśliłem rozprowadzić rury z jednego miejsca przy studni z hydroforem
    w kilka punktów dookoła terenu, a w miejscu zbiorczym zrobić jakąś większą
    puszkę z rozdzielaczem czy czym tam. Pytanie jaką rurę pakować, 25mm czy 32mm
    średnicy? Czy może jeszcze jakąś inszą?

    L.

  • 2. Data: 2017-05-15 22:42:02
    Temat: Re: Rurki do pluskania na trawnik
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 15 maja 2017 22:16:36 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > puszkę z rozdzielaczem czy czym tam. Pytanie jaką rurę pakować, 25mm czy 32mm
    > średnicy? Czy może jeszcze jakąś inszą?

    Ja bym dal PE 20mm cienkoscienna (SDR17). 32 to z deka przesada jest :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2017-05-16 10:23:56
    Od: quent <x...@x...com>

    On 15.05.2017 22:16, Lisciasty wrote:
> [...]
    > puszkę z rozdzielaczem czy czym tam. Pytanie jaką rurę pakować, 25mm czy 32mm

    U siebie robiłem na rurach 25mm. Dobrze kombinujesz, że teraz chcesz z
    tym działać. Warto jednak przemyśleć jak ogród ma wyglądać zanim
    zaczniesz rozmieszczać punkty pod zraszacze.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 4. Data: 2017-05-16 11:35:49
    Od: JKK <n...@s...pl>

    W dniu 16.05.2017 o 10:23, quent pisze:

    > U siebie robiłem na rurach 25mm. Dobrze kombinujesz, że teraz chcesz z
    > tym działać. Warto jednak przemyśleć jak ogród ma wyglądać zanim
    > zaczniesz rozmieszczać punkty pod zraszacze.

    =======================
    Autorowi raczej nie chodzi o zraszacze.
    Co do rury to sugeruję zgrzewany PP (PLASTBOR, VAVIN, KANTHERM...).
    Wybieraj rury do zimnej wody (PN10), maję cieńsze ścianki i stąd większy
    przekrój wewnętrzny. Zgrzewarkę bez problemu wypożyczysz.
    25 czy 32 -> różnica w cenie pomijalna, bierz 32. Ja na głównym odcinku
    przed odejściami bocznymi dałem 50 - mniejsze straty ciśnienia.
    Oczywiście jeśli ich długość będzie zauważalna, tj. np. pow. 20m i przy
    kilku odejściach używanych równocześnie.
    Jeśli wybierzesz rury z PP to postaraj się aby po zamontowaniu jak
    najmniej "widziały" słońce.
    Pozdrawiam - JK

  • 5. Data: 2017-05-16 11:52:33
    Od: quent <x...@x...com>

    On 16.05.2017 11:35, JKK wrote:
    > Autorowi raczej nie chodzi o zraszacze.

    Zraszacze podpadają chyba pod nawadnianie.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 6. Data: 2017-05-16 12:05:03
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 16 maja 2017 11:35:49 UTC+2 użytkownik JKK napisał:
    > Oczywiście jeśli ich długość będzie zauważalna, tj. np. pow. 20m i przy
    > kilku odejściach używanych równocześnie.
    > Jeśli wybierzesz rury z PP to postaraj się aby po zamontowaniu jak
    > najmniej "widziały" słońce.

    To ja może doprecyzuję, bo ja to chcę wkopać pod ziemię, słońca
    tam nie będą miały :>
    Studzienkę z wodą mam mniej więcej w centrum ogrodu, chcę tam zrobić
    dużą podziemną skrzynkę i stamtąd prowadzić rury do pojedynczych puszek
    podziemnych, w których będzie zawór i końcówka. A potem to sobie można już
    modyfikować pod jakiś tam system zraszaczy jak mnie taka myśl opadnie,
    póki co w planie mam podpinanie tam czegoś regulowanego na trójnogu.
    A dlaczego PP a nie PE? PE chyba tańsze...

    L.

  • 7. Data: 2017-05-16 12:07:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 16 maja 2017 11:52:34 UTC+2 użytkownik quent napisał:

    > Zraszacze podpadają chyba pod nawadnianie.

    Na razie chodzi mi wyłącznie o magistralę że tak powiem główną.
    To będzie z 6-8 odnóg o długości od 6 do może 30m, zależy jak mi "routing"
    pójdzie. Jak skrobnę w końcu CAD-a to może będzie to nieco jaśniejsze.

    L.

  • 8. Data: 2017-05-16 16:33:32
    Od: JKK <n...@s...pl>

    W dniu 16.05.2017 o 12:05, Lisciasty pisze:

> [...]
    > póki co w planie mam podpinanie tam czegoś regulowanego na trójnogu.
    > A dlaczego PP a nie PE? PE chyba tańsze...

    ==================
    Wg. mnie pewniejsze połączenia (zgrzewane - jednorodne).
    A o słońce chodzi wyłącznie w miejscach, gdzie instalacja wychodzi z
    gruntu - punkty czerpalne/podłączenioowe. Tutaj zastosowałbym już rurki
    stalowe - sztywniejsze i całkowicie odporne na UV.
    JK

  • 9. Data: 2017-05-16 17:24:03
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 maja 2017 12:05:05 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A dlaczego PP a nie PE? PE chyba tańsze...

    Moim zdaniem PE do nawadniania to zly wybor. Z chocby takich powodow ze:

    1. PE jest gietkie/elastyczne, wiec nie trzeba dawac zadnych zlaczek chcac
    zrobic jakis skret, ominac przeszkode etc. Czyli - mamy duzo mniej laczen.

    2. PE SDR17 ma duzo ciensze scianki od PP. Przypuszczam, ze PE 20mm SDR17
    ma przekroj wewnetrzny jak PE32, a rura jest znacznie poreczniejsza i
    tansza.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.