  • 1. Data: 2017-10-30 11:52:55
    Temat: Schemat instalacji wody do oceny
    Od: uciu <a...@g...com>

    Czesc,

    radziliście by zrobić wodę w domu na pexach i rozdzielaczach.

    Zobaczcie czy dobrze to wymyśliłem - czekam tez na krytyke co tam zmienić :-)

    Pierwszy raz w życiu robiłem coś podobnego :-) zawszy tylko przeróbki wody na PP.

    Projekt prosty w exelu...

    1 wersja z długim rozdzielaczem do zimnej wody:

    https://drive.google.com/open?id=0B4KSrsfTQATITGhWQn
    BDTGI3Tk0

    ciężko będzie go kupić - jako pojedyncza belka wiec może wersja 2 lepsza - z
    rozdzielaczem na 5 obwodów ale zasilanie dałbym do 1 i 2 belki poprzez trójnik?

    https://drive.google.com/open?id=0B4KSrsfTQATIZEtzMH
    dZODdjSDA

    Jak to totalnie spier.... to tez napiszcie - wezme wtedy hydraulika....

    W rozdzielaczu z ciepłą wodą pętlę cyrkulacyjne dałbym tylko na najdłuższe obwody -
    do bliskich punktów (zaraz za ścianą) dałbym tylko 2 rurkę a na drugą belkę
    założyłbym korki.

    Rury z rozdzielacza planuję PEX 16
    A jakie dać rury do rozdzielacza? - wejście do rozdzielaczy to 1 cal więc dać rurki
    by miały podobną średnice wewnętrzną?

    dzięki
    uciu

  • 2. Data: 2017-10-30 13:44:04
    Temat: Re: Schemat instalacji wody do oceny
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 30.10.2017 o 11:52, uciu pisze:

> [...]
    rozdzielaczem na 5 obwodów ale zasilanie dałbym do 1 i 2 belki poprzez trójnik?

    ja mam dość podobną instalacje którą zrobiłem u siebie..
    zimną wodę mam właśnie na 2 belkach, na jednej obwody "czyste" - kuchnia
    prysznice, umywalki.. na drugiej "mniej czyste" - garaż, WC itp..

    pomiędzy tymi belkami mam zawór odcinający i antyskażeniowy, oraz do tej
    "mniej czystej" belki doprowadzoną rurę ze studni gdzie woda jest
    "takase" -jak by miało nie być wody jakąś dłuższą chwilę to w kibelkach
    chociaż sobie spłukam a i w garażu będzie dostępna w kranie.. - studnia
    jest stara, kilka kręgów, chyba ze 3..4m głębokości, więc szału nie ma..

    jak już robisz cyrkulacje to ja ten prysznic i wanne bym pod nią
    podpiął, nawet jak to ze 3m rury tylko od zbiornika - tutaj chyba
    najbardziej można docenić komfort cyrkulacji. Jak już masz rozdzielacz
    to dodatkowe koszty są znikome

  • 3. Data: 2017-10-30 15:48:58
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 października 2017 13:44:05 UTC+1 użytkownik alberciq napisał:

> [...]
    > podpiął, nawet jak to ze 3m rury tylko od zbiornika - tutaj chyba
    > najbardziej można docenić komfort cyrkulacji. Jak już masz rozdzielacz

    Wanna to ok 80cm rurki... prysznic około 1m... dlatego olałem cyrkulacje w tych
    punktach

    Dzieki za info.
    Pozdrawiam
    uciu

  • 4. Data: 2017-10-30 17:50:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Na czym sie natniesz. Zakladasz reduktor, to dobrze. Ale reduktor dziala jak zawor
    jednokierunkowy. Jak bedziesz grzal wode to ona sie bedzie rozszerzala. Woda malo
    scisliwa i bedzie roslo cisnienie. Bedzie z zaworu bezpieczenstwa na zbiorniku ciagle
    kapalo. Potrzebny jest kompensator. Bez kompensatora ustawisz na reduktorze 2,5
    atmosfery i sie zrobi tyle na ile ustawiony zawor bezpieczenstwa. Nadzialem sie na to
    zjawisko jak zalozylem reduktor przed bojlerem. Musialem zalozyc na zawor
    bezpieczenstwa rurke i drugi koniec wpuscic do kanalizacji.

  • 5. Data: 2017-10-30 19:08:22
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    zjawisko jak zalozylem reduktor przed bojlerem. Musialem zalozyc na zawor
    bezpieczenstwa rurke i drugi koniec wpuscic do kanalizacji.

    Widziałeś wykres rozszerzalności wody od temperatury?
    Płaski jest.

    --
    MN

  • 6. Data: 2017-10-30 19:51:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sugerujesz ze u mnie jest wódociag bo przy podgrzaniu w bojlerze 50 litrow zimnej do
    60° prawie setka z zaworu bezpieczenstwa wylatuje?

  • 7. Data: 2017-10-30 20:07:26
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Sugerujesz ze u mnie jest wódociag bo przy podgrzaniu w bojlerze 50 litrow zimnej
    do 60° prawie setka z zaworu bezpieczenstwa wylatuje?

    Nie. Niczego nie sugeruję. Stwierdziłem suchy fakt.
    Woda praktycznie nie zmienia objętości z temperaturą.

    A co tam u Ciebie wylatuje z zaworu- nie moja sprawa. Prędzej objętość
    zmieniają rury, albo inne cholerstwo.

    --
    MN

  • 8. Data: 2017-10-30 20:44:25
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 30.10.2017 o 19:08, Marcin N pisze:
    > Widziałeś wykres rozszerzalności wody od temperatury?
    > Płaski jest.
    Rzecz gustu. Jak dla mnie taki wykres:
    http://bnd.ibe.edu.pl/public/files/media/fizyka/2014
    /zamarzanie.png
    płaski nie jest, ale może masz wyższe wymagania ;-)
    Jacek

  • 9. Data: 2017-10-30 21:19:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2017 o 20:07 Marcin N <m...@o...pl> pisze:

    > Nie. Niczego nie sugeruję. Stwierdziłem suchy fakt.
    > Woda praktycznie nie zmienia objętości z temperaturą.
    >
    > A co tam u Ciebie wylatuje z zaworu- nie moja sprawa. Prędzej objętość
    > zmieniają rury, albo inne cholerstwo.

    Zależy jaki przedział temp przyjmiemy. Powyżej 4st. zaczyna się wzrost
    objętości wody w funkcji temp.
    Kiedyś starej daty hydraulik powiedział mi, że on zawsze dla CWU/CO
    domowego grawitacyjnego (bez ciśnienia) przyjmował wzrost obj o 4%, dla
    układu z ciśnieniem - 10%

    TG

  • 10. Data: 2017-10-30 21:32:18
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-30 o 20:44, Jacek pisze:
    > Rzecz gustu. Jak dla mnie taki wykres:
    > http://bnd.ibe.edu.pl/public/files/media/fizyka/2014
    /zamarzanie.png
    > płaski nie jest, ale może masz wyższe wymagania ;-)
    > Jacek

    A jak wygląda taki wykres w zakresie 15-65st C?