  • 1. Data: 2009-01-03 23:19:50
    Temat: Sprawność kotła węglowego?
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    niepokoi mnie pewien jeden fakt
    mam w domu piec zębiec KWKD22 zainstalowany 1,5 roku temu
    to wrażenie subiektywne ale tamtej zimy szło prawie 2 razy mniej węgla
    dziennie niż teraz
    co moze być przyczyną ?
    od czego zależy sprawność kotła węglowego i całej instalacji
    w jakim zakresie temperatr powinien pracować taki kocioł aby osiągnął
    najwyzszą sprawność
    za wszelkie podpowiedzi z góry dzięki
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-01-03 23:23:12
    Temat: Re: Sprawność kotła węglowego?
    Od: "kiki" <...@...c>

    "Szumek" <k...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > od czego zależy sprawność kotła węglowego i całej instalacji
    > w jakim zakresie temperatr powinien pracować taki kocioł aby osiągnął

    Szumek problem jest złożony. Zacznij od diagnozy czy ucieka ci ciepło czy są
    straty kotła czy co się dzieje. Trudno ci odpowiedzieć. Stali bywalcy znają
    to -> zrób ekspertyzę termowizyjną. Może są wiatry i masz nieszczelne
    ocieplenie. Pisałem o tym jak mi szło 1000 litrów LPG na tydzień.

  • 3. Data: 2009-01-03 23:49:31
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "kiki" <...@...c> napisał w wiadomości

> [...]
    > znają to -> zrób ekspertyzę termowizyjną. Może są wiatry i masz
    > nieszczelne ocieplenie. Pisałem o tym jak mi szło 1000 litrów LPG na

    Hm dopiero zaczynam tropić problem w sumie nic sie nie zmieniło od ostaniej
    zimy
    u mnie wiatrów za duzych nie ma węgiel z tej samej elektrociepłowni
    chcę posłuchać co nieco o kotłach bo tu tropie przyczynę

  • 4. Data: 2009-01-04 08:45:35
    Od: "Adi" <a...@g...com>

    > to -> zrób ekspertyzę termowizyjną.

    cos ty się uparł z tą termowizja :)

    Adi

  • 5. Data: 2009-01-04 10:28:42
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > od czego zależy sprawność kotła węglowego i całej instalacji
    > w jakim zakresie temperatr powinien pracować taki kocioł aby osiągnął

    Zębiec produkuje dość trwałe kotły, jednak ich sprawność jest stosunkowo
    niska w porównaniu z kotłami innych firm.
    Sprawność kotła maleje w przypadku jego zanieczyszczenia. Warstwa sadzy,
    która osiada na ściankach oraz w kanałach spalinowych tworzy izolację
    termiczną, dlatego ważne jest dokładne czyszczenie kotła i usuwanie ze
    ścianek warstwy sadzy.
    W kotle wytwarza się tym więcej sadzy im mniej powietrza jest dostarczane do
    kotła. Jeżeli paląc w kotle ilość powietrza regulujesz ustawieniem klapki
    lub też regulatorem procesu spalania jest miarkownik to wtedy kocioł będzie
    miał tendencję do wytwarzania dużej ilości dymu sadzy.
    Sprawność kotła zależy przede wszystkim od jakości spalania. W drugiej
    mierze od temperatury na kotle.
    Jeżeli jest to możliwe to załóż do tego kotła automatykę w postaci
    wentylatora i sterownika, co zdecydowanie poprawi jakość spalania oraz
    sprawność kotła.
    Ważnym też jest czyszczenie komina oraz rury łaczącej czopuch z kominem.
    Spotykałem się już z przypadkami zapchania tejże rury sadzami i popiołem,
    przez co ciąg kominowy był zdławiony i przez to nie chciało się efektywnie
    palić. Przy takim paleniu większość węgla nie spala się. Część wędruje w
    postaci sadzy do komina, a część razem z popiołem do popielnika.
    Sprawdź także:
    Czy nie masz przymkniętego czopucha.
    Czy rusz tnie jest zapchany kawałkami popiołu lub kamienia.

    Uzyskanie dużej sprawności kotła jest dość złożonym procesem, ponieważ
    poprawienie jednego czynnika pogarsza inne.
    I tak:
    Sprawność kotła jest tym większa im mniejsza jest temperatura wody w kotle.
    Jednak utrzymywanie niższej temperatury wody w kotle powoduje pogorszenie
    wydajności grzejników. W skrajnych przypadkach ich wydajność spadnie do tak
    niskiego poziomu, że nie będą w stanie oddać odpowiedniej ilości ciepła,
    która jest potrzebna do utrzymania temperatury w domu. Trzeba by było zatem
    grzejniki przewymiarować tzn. założyć większe (lub większą ilość żeberek),
    aby zapewnić odpowiednią wymianę ciepła przy niskiej temperaturze wody
    zasilającej grzejniki.
    Obniżenie temperatury wody w kotle ma jednak bardzo duży wpływ na rdzewienie
    kotła i jego żywotność. utrzymywanie bardzo niskiej temperatury rzędu 30-40
    stopni Celsjusza może spowodować, że żywotność kotła skróci się 2 czy nawet
    3 krotnie. Temperatura, poniżej której zaczyna się tzw proces
    niskotemperaturowej korozji kotła to 57-58 stopni Celsjusza. Zatem, aby
    cieszyć się dobrą kondycją kotła nie powinno się utrzymywać temperatury
    niższej jak te 57-58 stopni. Temperatura wody jest kompromisem pomiędzy
    sprawnością, efektywnością i żywotnością kotła. Niestety wszystkie te
    czynniki mają wpływ na kieszeń użytkownika.

    Ilość spalanego węgla zależy także od temperatur. Zarówno temperatur
    wewnątrz domu jak i temperatury zewnętrznej. Inaczej mówiąc zima zimie
    nierówna, sposób grzania także. Z całą pewnością większe będziemy mieli
    straty ciepła utrzymując temperaturę w domu na poziomie 22 stopni niż na
    poziomie 16 stopni. Stąd też może być inne spalanie.

  • 6. Data: 2009-01-04 13:49:22
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > straty ciepła utrzymując temperaturę w domu na poziomie 22 stopni niż na
    > poziomie 16 stopni. Stąd też może być inne spalanie.

    dzięki o to mi chodziło
    tylko nie do końca zgodzę się ze sprawnością zębca w porónaniu z innymi
    markami
    u mojego znajomego przy mniejszym metrażu do ogrzania idzie
    2 razy więcej węgla + dodatkowo jeszcze drewno w międzyczasie

  • 7. Data: 2009-01-04 14:23:05
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > u mojego znajomego przy mniejszym metrażu do ogrzania idzie
    > 2 razy więcej węgla + dodatkowo jeszcze drewno w międzyczasie

    Jaki kocioł ?
    Z czego wykonane ściany i jaka jest izolacja ścian ?
    Jaki dach i jakie ocieplenie dachu ?
    Jakie okna ?
    Jaka wentylacja ?
    Czym pali sąsiad tzn. jakim gatunkiem węgla ?
    W jaki sposób pali ?
    Jakie temperatury w domu preferuje ?
    Czy wszystkie pomieszczenia są ogrzewane ?

    Niestety bez uwzględniania tych wszystkich pytań nie można bezpośrednio
    porównywać kotłów w 2 różnych domach.
    Tak się składa, że samemu także mam Zębca 35kW, ponadto jako instalator
    kotłów i serwisant mam porównanie zarówno osobste jak i opinii klientów.

  • 8. Data: 2009-01-04 15:36:32
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > Tak się składa, że samemu także mam Zębca 35kW, ponadto jako instalator
    > kotłów i serwisant mam porównanie zarówno osobste jak i opinii klientów.

    ok
    sąsiad domek postawiony kilka lat temu
    kocioł Narew 24 lub 25 kW ze sterowaniem (które i tak nie pracuje prawidłowo
    bo kocioł ciągnie lewe powietrze)
    ściany: siporeks cała -styropian 10cm -siporeks połówka-styropian 5cm-tynk
    dach 2 spadowy 45St. z uzytkowym poddaszem
    poddasze narazie niezamieszkane nieogrzewane
    powierzchnia parteru do ogrzania ok 100 mkw.
    okna jakieś plastiki
    wentylacja powiedziałbym standardowa
    węgiel kamienny z tej samej elektrociepłowni :-)
    w jaki sposób pali za bardzo nie wiem o co Ci chodzi .....
    powiedziałbym widowiskowo :-) jak pali to widać
    u mnie tamtej zimy nie widac było prawie nic z komina jak sie paliło
    tej zimy jest troszkę gorszy chyba węgiel bo troche kopci
    temperatury w domu tak na oko 22 st tak samo jak u mnie

    u mnie piec KWKD
    dom z lat 60 drewniany na zewnątrz cegła więc izolacji powiedziałbym brak
    dach taki sam ,poddasze ocieplone wełna 20 częsciowo zamieszkane ok 20 mkw
    parter tez ok 100 mkw
    okna nowe 5 komór

    to tyle
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2009-01-04 16:46:12
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > sąsiad domek postawiony kilka lat temu
    > kocioł Narew 24 lub 25 kW ze sterowaniem (które i tak nie pracuje
    > prawidłowo bo kocioł ciągnie lewe powietrze)

    Lewe powietrze pogarsza spalanie. Trzeba wymienić uszczelki.
    Teraz porównanie sprawności kotłów.
    Jeżeli wierzyć producentom, a raczej wykonanym przez instytuty dla tych
    producentów certyfikatom dla kotłów o mocach to:

    Zębiec - 75,1-78,2% (kotły 15-22kW)
    Ogniwo - ponad 80,5-89,4% (kotły od 10 do 150kW)
    Narmet 20,5kW (bo to chyba chodziło o tego producenta w Narwii - 76,14%
    HEF - 82-87% (kotły 18-50kW)

    Jak więc widać po liczbach, Zębiec oraz Narmet mają dość niską sprawność w
    porównaniu z pierwszymi-lepszymi kotłami Ogniwo, HEF,
    Nie chce mi się szukać danych innych producentów, ale jak porównywałem
    większość ma lepsze parametry od Zębca.

    > w jaki sposób pali za bardzo nie wiem o co Ci chodzi .....

    Chodzi o to czy palone jest samym węglem czy też mieszacie go z miałem,
    liśćmi, trocinami innymi śmieciami pogarszającymi spalanie węgla.
    Czy pali się 24h/dobę z utrzymaniem stabilnej temperatury w domu czy też
    codziennie rozpalacie rano lub po pracy ?
    Czy grzejniki mają termostaty czy też temperatura "chodzi w samopas" i jest
    regulowana temperaturą wody w kotle.

    > powiedziałbym widowiskowo :-) jak pali to widać

    Wniosek z tego, że coś musi dosypywać np. miał lub też kupować węgiel
    gorszego gatunku zawierający więcej miału.
    Gorszy węgiel lub więcej miału = gorsze spalanie = mniej energii = mniejsza
    sprawność = więcej popiołu = więcej dymu i sadzy = większe zużycie

  • 10. Data: 2009-01-04 19:14:22
    Od: Bing <k...@w...pl>

    On Sun, 04 Jan 2009 17:46:12 +0100, Jacek \"Plumpi\" wrote:

> [...]
    > miału = gorsze spalanie = mniej energii = mniejsza sprawność = więcej
    > popiołu = więcej dymu i sadzy = większe zużyci
    czyli puszcza węgiel z dymem, dosłownie i pieniądze też. To nie zły piec
    a złe palenie. Polecam przeczytać http://forum.muratordom.pl/ekonomiczne-
    spalanie-wegla-kamiennego,t118247-300.htm

    zębiece to kiepskie piece, proste i tanie - male , mialem kiedys zebca,
    wytrzymal 13 lat, ale obecny defro o tej samej mocy jest 2x wiekszy czego
    efektem jest zimny komin, przy zebcu sciana z kominem byla prawie tak
    samo ciepla jak kaloryfery :)