  • 71. Data: 2010-10-20 07:52:11
    Temat: Re: Sprawnosc kotlow
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 19-10-2010 o 22:00:08 Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > E tam, my sie tu tylko zastanawiamy i czekamy az ktos kompetentny sie
    > wypowie.
    > Widzisz temat zaczal sie w troche innym watku i dotyczy ilosci paliwa
    > spalanego przez kociol przy odmiennych trybach pracy. Mi wyszlo, ze jak
    > kociol pracuje caly czas utrzymujac stala temp. w domu ze 100%
    > podlogowki to
    > kociol spala mniej paliwa w porownaniu z obnizeniami nocnymi i praca z
    > niemal 100% mocy na poczatku. Roznice nie sa aptekarskie i powstala
    > ciekawostka, bo obnizenia temp. zmniejszajace straty budynku powoduja
    Przyczyny pewnie będą dwie, kocioł i ocieplenie domu.
    Dla kondesata faktycznie jak pracuje na małej mocy i przy małej temp wody
    będą oszczędności w stosunku do pracy na full bo zmienia mu sie dość
    znacznie sprawność, ale dla pieców zwykłych czy z zamk komorą już to
    nie jest takie istotne bo różnice cą na poziome błedów pomiaru.
    Drugsa istotna sprawa to straty ciepła w domu, rozgrzewanie domu
    czyli dostarczanie dużej ilości ciepła w krótkim czasie powoduje wieksze
    straty niż podtrzymywanie ale też nie zawsze, zależy od ocieplenia
    istotnych fragmentów domu np podłogówki.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 72. Data: 2010-10-20 07:57:58
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 20-10-2010 o 08:56:21 marko1a <m...@l...de> napisał(a):

> [...]
    > podczas grzania prądem stałym nonstop to się okaże że mamy nielada
    > problem z początkowym momentem gdy drut jest zimny a my chcielibyśmy aby
    > był juz ciepły . Niby ilość dostarczonej energii mniejsza ale przez
    > pierwsze chwile drut jest zimny! (wstajemy rano a tu lodówa mimo że
    > kocioł się włączył). Jak widać jest tak jak z pojemnością cieplną
    > budynku. Aby uzyskać w miarę szybko ciepły drut (dom) musimy na starcie
    > zwiększyć wartość prądu ale niestety oznacza to nic innego jak wzrost
    > dostarczonej energii. O ile? O tyle ile wynika z pojemności cieplnej.
    I o tą samą porcję dostarczasz mniej przy wyłączeniu, bo jeżeli bypojemność
    była zerowa to byłby od razu zimny, a przecież tak nie jest i wychładza się
    powoli czyli w tym momencie zyskujesz na tej pojemności energię której
    nie dostarczysz.

    > Co nalezy wziąć pod uwagę aby wybierać między ciągłym grzaniem a
    > cyklicznym? Myślę że nalezy wziąć dwa parametry pod uwagę. Pojemność
    > cieplna drutu (domu) oraz czas wyłączen ogrzewania. No można by było
    > jeszcze uwarunkować to wymaganym akceptowalnym czasem podczas gdy
    > bedziemy marzli na starcie kolejnego cyklu.
    Można zmniejszyć obniżenie temp do akceptowalnego poziomu np 0.5 st
    wtedy okaże się że piec nie pracuje cały czas ale z dość długimi przerwami
    i dostajemy dodatkowe zyski energi elektr na wyłączeniu pieca i pomp.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 73. Data: 2010-10-20 19:19:16
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

> [...]

    >powoli czyli w tym momencie zyskujesz na tej pojemności energię której
    Dokladnie.

    >Można zmniejszyć obniżenie temp do akceptowalnego poziomu np 0.5 st
    >wtedy okaże się że piec nie pracuje cały czas ale z dość długimi przerwami
    >i dostajemy dodatkowe zyski energi elektr na wyłączeniu pieca i pomp.

    Też tak uważam. Ale caly czas rzeba brać pod uwagę jaki dom, jak ocieplony i
    jakie są nasze wymagania co do temperatur.

    Marek

  • 74. Data: 2010-10-20 19:27:38
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > (dom) musimy na starcie zwiększyć wartość prądu ale niestety oznacza to
    > nic innego jak wzrost dostarczonej energii. O ile? O tyle ile wynika z

    No tak, tylko ze kiedy ten drut na poczatku jest zimny to o tyle samo
    pozniej bedzie cieply. Przyjmujac straty liniowe i dla uproszczenia
    sprawnosc kotla 100% w kazdym zakresie modulacji to sposob ogrzewania domu
    nie mialby znaczenia przy zalozeniu, ze straty domu nie zaleza od jego temp.
    wewnetrznej. Skoro zaleza to obnizenie temp. powinno powodowac mniejsze
    zuzycie paliwa, bo mniej energii wypromieniuje na zewnatrz. Sek w tym, ze
    jest odwrotnie i dla tego zastanawiamy sie skad ten paradoks sie bierze. Na
    pierwszy ogien idzie kociol i jego straty zalezne od mocy.

> [...]
    > cieplna drutu (domu) oraz czas wyłączen ogrzewania. No można by było
    > jeszcze uwarunkować to wymaganym akceptowalnym czasem podczas gdy bedziemy

    Wszystko prawda, tylko dalej jakby poza tematem.

    Pozdro.. TK

  • 75. Data: 2010-10-20 19:32:20
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >Można zmniejszyć obniżenie temp do akceptowalnego poziomu np 0.5 st
    >wtedy okaże się że piec nie pracuje cały czas ale z dość długimi przerwami
    >i dostajemy dodatkowe zyski energi elektr na wyłączeniu pieca i pomp.

    Ale pozniej idzie pelna moca przez dlugi czas. Zreszta sposob zdaje sie miec
    sens przy slonecznym dniu, ale normalnie kiedy wieczorem robi sie chlodniej
    to krzywa i tak spowoduje dluzsza prace pomp by rozgrzac posadzke przy
    wiekszej mocy kotla ktory wylaczy sie pewnie za pare godzin.

    Pozdro.. TK

  • 76. Data: 2010-10-20 19:41:36
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    >straty niż podtrzymywanie ale też nie zawsze, zależy od ocieplenia
    >istotnych fragmentów domu np podłogówki.

    Mi wyszlo 3:1 na korzysc podtrzymywania grzania. To nie sa bledy pomiarowe.
    Oczywiscie mozliwa jest sytuacja, ze jakis istotny czynnik nie zostal
    zauwazony i cala ta moja teoria jest g. warta, ale jak mysle co moglem
    przeoczyc to naprawde nie widze. Byc moze zlozylo sie na to kilka mniejszych
    czynnikow bo fizyka podparta sprawnoscia kotla podpowiada jak drut zupelnie
    inne wyniki, tylko ta roznica jest jakos dziwnie duza.

    Pozdro.. TK

  • 77. Data: 2010-10-20 20:26:04
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > No tak, tylko ze kiedy ten drut na poczatku jest zimny to o tyle samo
    > pozniej bedzie cieply.

    Dokladnie, to co rano doladujemy wieczorem odzyskamy.

  • 78. Data: 2010-10-20 20:27:52
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > pomiarowe. Oczywiscie mozliwa jest sytuacja, ze jakis istotny czynnik nie
    > zostal zauwazony i cala ta moja teoria jest g. warta, ale jak mysle co

    No ja sie upieram, ze przerywane grzanie bylo w warunkach rozruchu, a ciagle
    jak juz wszystko lecialo na suchym i nagrzanym budynku. Gdybys odwrocil
    kolejnosc wynik moglby byc wrecz przeciwny.

  • 79. Data: 2010-10-20 20:39:36
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > No ja sie upieram, ze przerywane grzanie bylo w warunkach rozruchu, a
    > ciagle jak juz wszystko lecialo na suchym i nagrzanym budynku. Gdybys
    > odwrocil kolejnosc wynik moglby byc wrecz przeciwny.

    Jak juz pisalem fizyka potwierdza to co piszesz, a ja sie nie upieram. Na
    razie nie mam czasu na testy a i warunki co dzien inne. Sprobuje testow
    jeszcze raz w tym roku i podziele sie spostrzezeniami. Na razie docieplam
    dach.

    Pozdro.. TK

  • 80. Data: 2010-10-20 21:04:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > razie nie mam czasu na testy a i warunki co dzien inne. Sprobuje testow
    > jeszcze raz w tym roku i podziele sie spostrzezeniami. Na razie docieplam

    No ja w tym roku docieplilem bezstropowa polowe dachu styropianem, zobaczymy
    ile bedzie taniej ;-)