  • 1. Data: 2009-06-07 10:16:04
    Temat: Średnice rurek (kolektor słoneczny)
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Po różnych próbach wiele lat temu postanowiłem w końcu zbudować jakiś
    sensowny kolektor słoneczny.

    Prace już mają się ku końcowi i zastanawiam się jaką średnicę rurek
    zastosować do podłączenia kolektora z boilerem.
    Instalacja jest w miedzi więc średnica wpływa na cenę, a nie chciałbym
    zastosować za małych.

    Kolektor ma przyłączenia 22 mm, w okolicach pompy i boilera zastosowałem
    rurki 3,4". Pompa raczej będzie chodzić na wolniejeszych (30W) obrotach niż
    na szybszych.
    Czy pozostać przy rurkach 22 mm czy można zastosować mniejszą średnicę?

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

  • 2. Data: 2009-06-08 06:03:31
    Temat: Re: Średnice rurek (kolektor słoneczny)
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Pooh pisze:
    > Po różnych próbach wiele lat temu postanowiłem w końcu zbudować jakiś
    > sensowny kolektor słoneczny.

    Móglbys pokazac jakies fotografie? Moze masz doswiadczenie w
    konwekcyjnych? (Bez pompy).

    Zamiast szacunków teoretycznych moznaby wprowadzic jakis znacznik
    (barwnik) i zmierzyc czas pobywania wody w elemencie grzejnym
    (czyli oszacowac czas wymiany wody w grzejniku). Jesli masz pompe
    to czas ten jest zapewne krótki, czyli wymiana jest efektywna.
    Na moje oko czas ten powinien byc taki, by w ciagu dnia cala woda
    ze zbiornika przynajmniej kilka razy przeszła przez grzejnik.

    A moze na czas pomiarów jakas prowizorka, zaworek kulowy, zegar,
    termometr i zdejmowanie charakterystyk? (Pachnie to Noblem).

    pozdro
    --
    A S

  • 3. Data: 2009-06-08 08:23:19
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Mon, 08 Jun 2009 08:03:31 +0200, Andrzej S. napisał(a):
    > Móglbys pokazac jakies fotografie?
    Porobię może jutro to wrzucę.
    Jak uruchomię to mogę też pokazać wykresy temperatur w boilerze i na
    kolektorze.

    > Moze masz doswiadczenie w
    > konwekcyjnych? (Bez pompy).
    Kiedyś robiłem takie wiejsko-radosne rozwiązanie:
    Na dachu płaskim na dwóch pustakach postawiłem beczkę 200l po oleju. Obok
    leżały zespawane ze sobą dwa kaloryfery płaskie pomalowane na czarno
    (obudowa z desek, od spodu styropian, od góry szyba).
    Kaloryfer z beczką był połączony wężami ogrodowymi (możliwie dużej
    średnicy) - z tym, że trzeba przypilnować aby były tak ułożone, żeby
    wszystko grawitacyjnie działało.
    Wodę z beczki pobierałem grawitacyjnie do łazienki przez kanał wentylacyjny
    (tak jak się wino z gąsiora ściąga). Przez ten sam kanał podawałem wodę
    zimną - w beczce był zainstalowany automat od spłuczki z wężykiem do dołu
    beczki aby nie mieszać zimnej wody z ciepłą. Beczka była owinięta folią
    bombelkową aby nie stygła za szybko.
    Kiedyś zmodernizowałem też to trochę i podłączyłem do instalacji w domu aby
    można było używać tej wody nie tylko w jednym punkcie. Przy kranie w
    łazience na ciepłej wodzie zainstalowałem takie cudo do podłączania pralki
    - trójnik z kranikiem i tam podłączyłem wyjście kolektora. W piwnicy
    zakręciłem ciepłą wodę i sobie wszędzie woda z dachu leciała.
    Instalacja ta nie miała w beczce wężownicy i woda chyba się do picia nie
    nadawała ale w słoneczne dni miałem jakieś 150 l wody o temperaturze
    takiej, że musiałem z zimną mieszać żeby wziąć prysznic.

    > Zamiast szacunków teoretycznych moznaby wprowadzic jakis znacznik
    > (barwnik) i zmierzyc czas pobywania wody w elemencie grzejnym
    Nie chodzi mi o częstotliwość wymiany tylko o to aby nie dusić pompy.

    > A moze na czas pomiarów jakas prowizorka, zaworek kulowy, zegar,
    > termometr i zdejmowanie charakterystyk? (Pachnie to Noblem).
    Może rzeczywiście podłączę pompę do rurki i zobaczę jak z niej sika i będę
    wiedział czy pompa się męczy przy mniejszej średnicy czy nie.
    Sterował tym wszystkim będzie serwerek, który mierzy mi już kilka
    temperatur w instalacji CO i CWU i steruje elektrozaworem, grzałką i pompą.
    Teraz dojdzie druga pompa a jesienią może miarkownik ciągu.

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

  • 4. Data: 2009-06-08 17:40:10
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Pooh" <n...@n...pooh.priv.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > niż
    > na szybszych.
    > Czy pozostać przy rurkach 22 mm czy można zastosować mniejszą średnicę?

    mozesz zainstalowac mniejsza np 18.mm. Wazne dla kolektorow jest
    powierzchnia absorbcji ciepla i tranferu tego ciepla na czynnik wewnatrz
    rurek.
    Pompa przy mniejszej srednicy rurek bedzie tylko zwikszac predkosc cieczy.
    Dlatego powinienies zainstalowac jak najmniejsza pompe. Male predkosci
    cieczy.

  • 5. Data: 2009-06-09 07:07:54
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > Pompa przy mniejszej srednicy rurek bedzie tylko zwikszac predkosc cieczy.
    > Dlatego powinienies zainstalowac jak najmniejsza pompe. Male predkosci

    1. policz moc kolektora
    2. określ jaki wzrost temperatury cieczy wejscie/wyjscie Cię interesuje
    3. oblicz ilość cieczy jaka powinna przepływać(natężenie)
    4. dobierz pompkę i srednicę instalacji

  • 6. Data: 2009-06-09 16:08:08
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Tue, 9 Jun 2009 09:07:54 +0200, qlphon napisał(a):
    > 1. policz moc kolektora
    > 2. określ jaki wzrost temperatury cieczy wejscie/wyjscie Cię interesuje
    > 3. oblicz ilość cieczy jaka powinna przepływać(natężenie)
    Aż tak profesjonalnie to ja się za to nie zabrałem. Z resztą czy da się to
    wszystko aż tak policzyć? Wszak nie za bardzo wiem jak bardzo czarna jest
    czarna farba, którą stosuję.
    Jedyny parametr dla mnie mierzalny to powierzchnia kolektora - ok. 2,7 m2.
    No ew. ile cieczy mi wejdzie do układu mogę policzyć.

    > 4. dobierz pompkę i srednicę instalacji
    Pompka już jest - Grundfos UPS 25-40. Zamierzam ją puścić na
    najwolniejszych obrotach - 30W, 750 obr/min. I zastanawiam się jaką
    minimalną średnicę użyć żeby się pompa nie męczyła.

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

    Twój komputer też może być wolontariuszem! http://zwijaj.pl/
    Tanie hotele w Europie i nie tylko! http://skocz.pl/tanie_hotele

  • 7. Data: 2009-06-09 16:11:56
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Mon, 8 Jun 2009 10:23:19 +0200, Pooh napisał(a):
    > Porobię może jutro to wrzucę.
    http://pooh.homelinux.net/tmp/kolektor/
    Jak skończę to dorzucę więcej fotek i może jakiś opis konstrukcji i
    przemyśleń.

  • 8. Data: 2009-06-09 16:20:43
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Mon, 8 Jun 2009 19:40:10 +0200, Kudlaty napisał(a):
    > Pompa przy mniejszej srednicy rurek bedzie tylko zwikszac predkosc cieczy.
    Hmmm.... A jak zmniejszę do 0,5 mm? Ciecz przyspieszy do prędkości światła
    czy w pompie spali się silnik? :->

    Chyba pozostaje mi przeprowadzenie doświadczeń i sprawdzenie jak sika wodą
    przy określonych średnicach, ew zmierzenie pobieranego prądu...

    --
    Pooh Zwijasz?
    http://zwijaj.pl/

  • 9. Data: 2009-06-10 10:50:59
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    "Pooh" <n...@n...pooh.priv.pl> wrote in message

> [...]
    > czarna farba, którą stosuję.
    > Jedyny parametr dla mnie mierzalny to powierzchnia kolektora - ok. 2,7 m2.

    mozesz przyjąć optymistycznie 1kW/m2

    > No ew. ile cieczy mi wejdzie do układu mogę policzyć.

    to jest mało istotne do ww obliczeń

    > Pompka już jest - Grundfos UPS 25-40. Zamierzam ją puścić na
    > najwolniejszych obrotach - 30W, 750 obr/min. I zastanawiam się jaką
    > minimalną średnicę użyć żeby się pompa nie męczyła.

    o pompke sie nie martw
    ustal jej przepływ i zobacz jaka chcesz mieć prędkość w rurach dla danej
    średnicy

    na końcu z obliczen uzyskasz roznice temperatur we/wyjscie

  • 10. Data: 2009-06-10 20:47:46
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    >
    > Chyba pozostaje mi przeprowadzenie doświadczeń i sprawdzenie jak sika wodą
    > przy określonych średnicach, ew zmierzenie pobieranego prądu...

    Skoro nikt sie nie pokusil to moze ja cos podpowiem. W zestawie solarnym
    prozniowym jaki zakupilem zalecana srednica rury miedzianej to 16mm. Nie
    trzeba wiecej. Moc pompy moge sprawdzi, ale nie teraz.

    Pozdro.. TK