  • 1. Data: 2018-05-08 09:52:46
    Temat: Stary dom z bala - wykończenie ścian wewnętrznych deskami, a kieszenie powietrzne
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    Cześć,

    w starym domu z bala chciałbym ściany od wewnątrz obić deską (boazerią)
    190x20mm poziomo. Ponieważ ściany są krzywe (poszczególne bale różnie
    wystają, nie maja idealnie prostokątnego przekroju, w szczelinach między
    nimi powstają głębsze pachwiny) muszę zastosować jakiś stelaż, co
    spowoduje odsunięcie deski od ścian wewnętrznych i powstanie przestrzeni
    powietrznej o szerokości (oceniam) 2...4cm (4cm na wysokości szczelin
    miedzy balami.

    Dom będzie używany okresowo, z założenia więc w zimie temperatura
    wewnątrz może spadać nawet poniżej zera, zakładam kilka cykli rozruchu i
    wygaszenia każdej zimy.

    Pytania:

    - Czy mogę zostawić takie pustki bez żadnych negatywnych efektów?
    - Czy zostawiając pustkę powietrzną powinienem jakoś ułatwić cyrkulację
    w pustce stosując np. jakieś otwory wentylacyjne przy podłodze i pod
    sufitem?
    - Jeśli wskazane lub wręcz konieczne jest ich wypełnienie, to jakiego
    materiału (o jakich właściwościach) powinienem użyć?
    - Jaki powinien być układ warstw, np. czy i w którym miejscu powinienem
    zastosować opóźniacz pary?

    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

    Bartek

  • 2. Data: 2018-05-09 09:56:45
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 08.05.2018 o 09:52, Bartosz Radwan pisze:
> [...]

    > - Czy zostawiając pustkę powietrzną powinienem jakoś ułatwić cyrkulację
    > w pustce stosując np. jakieś otwory wentylacyjne przy podłodze i pod
    Dobra wentylacja będzie potrzebna, bo zamknięcie drewna bez wentylacji
    spowoduje ryzyko grzyba. Widziałem podobną boazerię, gdzie są zrobione
    otwory wentylacyjne tak na oko 20 mm średnicy w co drugiej desce na dole
    i na górze (boazeria pionowa). Wyraźnie czuć z tych otworów stęchliznę,
    więc chyba taka wentylacja to za mało.
    Może przy poziomej boazerii zrobić pierwszą dolną deskę jakieś 8-10 cm
    powyżej podłogi i podobną wolną szczelinę zostawić na górze. Wtedy
    cyrkulacja powinna być dobra.
    Jacek

  • 3. Data: 2018-05-09 18:56:01
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 8 maja 2018 02:52:47 UTC-5 użytkownik Bartosz Radwan napisał:
> [...]
    > materiału (o jakich właściwościach) powinienem użyć?
    > - Jaki powinien być układ warstw, np. czy i w którym miejscu powinienem

    Widze ze nikt nie wyrywa sie zbytnio z uwagami wiec poratuje tym co wiem:

    Ja mam w domu boazerie na takich stelazach i po rozebraniu paru elementow
    stwierdzilem ze pod spodem jest sucho, czysto i nawet za wiele robali tam nie siedzi.

    Wiec w skrocie:
    Jak sciany masz okazjonalnie mokre to czy dasz wywiewy czy nie to grzyb ci wlezie. Bo
    wilgoc ma tendencje do zbierania sie i jej obecnosc tylko wzmaga tendencje jej
    osiadania.

    Czasem takie wywietrzniki wrecz wzmoga problem bo woda gdzies tam w chlodnym koncie
    sie zbierze, zacznie parowac, ostudzi ten kat bardziej i przez wywietrzniki i
    cyrkulacje powietrza ciagle bedzie zaciagac wilgoc z pomieszczenia.

    A znowu jak nie dasz wywietrznikow to wilgoc ktora tam sie znajdzie nigdy nie wyjdzie
    i grzyb i tak bedzie.

    Wniosek:
    Mozesz odeskowac ale tylko jesli masz te pomieszczenia suche i zawsze suche i bez
    wilgoci czyli suche ;)

    Moja sugestia:
    Jak deskujesz to daj stelaz, ale nie na sciane. Daj stelaz na deski ktore przykrecisz
    do sciany. A te panele (deski na stelazu) przykrecaj na dystanse na scianie. Ja tak
    mam bojazernie i jak potrzebuje sie do sciany dostac to tylko 4-6 wkretow odkrecam i
    25-50% sciany moge odkryc. Zaklada sie i sciaga prosto.

    Jakbys chcial wypelnic te luke to mysle ze grube wiory drewniane (takie strugane)
    byly by najlepsze. Ale mozesz miec problem aby je znalezc. Ja bym tam wsypal/wdmuchal
    gruby styropian luzem.

    Ale uwazaj bo szkoly tu sa dwie: Albo odizolowac sciane od wilgoci kompletnie (folia)
    albo nie izolowac wogole dajac przewiew.

    W praktyce obie strategie dzialaja jak masz sucho. Jak masz mokro to jest loteria.

    Wiec jak na te sciane przybijesz folie ogrodowa to dobrze odizolujesz od wilgoci z
    domu ale jesli z zewnatrz szparami cos wwieje to kaplica. Grzyb zje ci te hatke w 5
    lat.

    Zrob foty tego co masz to sie pojawia krytykanci i pewnie niektorzy beda nawet
    konstruktywni :)

    PS. W praktyce czy dasz tam deski czy rygipsy to zadna roznica.

  • 4. Data: 2018-05-10 10:31:35
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    On 09.05.2018 18:56, s...@g...com wrote:

    > Wniosek: Mozesz odeskowac ale tylko jesli masz te pomieszczenia suche
    > i zawsze suche i bez wilgoci czyli suche ;)

    Mowa o suchych pomieszczeniach (salon, sypialnie, kuchnia - tu trochę
    wilgoci może być, ale to nie kuchnia przemysłowa; mogę też pomyśleć o
    odciągu nad kuchenką).

> [...]
    > jak potrzebuje sie do sciany dostac to tylko 4-6 wkretow odkrecam i
    > 25-50% sciany moge odkryc. Zaklada sie i sciaga prosto.
    Ciekawy pomysł z punktu widzenia późniejszego serwisu, czy inspekcji.
    Deski mam dosyć szerokie, myślałem o pozostawieniu co którejś deski bez
    pióra/wpustu tak, bym mógł w razie czego zdemontować

    > Jakbys chcial wypelnic te luke to mysle ze grube wiory drewniane
    > (takie strugane) byly by najlepsze. Ale mozesz miec problem aby je
    > znalezc. Ja bym tam wsypal/wdmuchal gruby styropian luzem.
    Takie wióry w stanie suchym, to chyba niezła podpałka... ponadto czy one
    nie będą magazynować wilgoci?

    > W praktyce obie strategie dzialaja jak masz sucho. Jak masz mokro to
    > jest loteria.
    b zje ci te hatke w 5 lat.
    W takim razie lepiej chyba nie izolować i za jakiś czas sprawdzić, co
    tam się dzieje.

    > Zrob foty tego co masz to sie pojawia krytykanci i pewnie niektorzy
    > beda nawet konstruktywni :)
    Zrobię foty w weekend i pokażę po weekendzie.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartek

  • 5. Data: 2018-05-10 16:15:33
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 10 maja 2018 03:31:36 UTC-5 użytkownik Bartosz Radwan napisał:

    > Mowa o suchych pomieszczeniach (salon, sypialnie, kuchnia - tu trochę
    > wilgoci może być, ale to nie kuchnia przemysłowa; mogę też pomyśleć o
    > odciągu nad kuchenką).

    Tu nie chodzi o wilgoc jaka widzisz. Chodzi o te w powietrzu.
    W praktyce najwieksze znaczenie ma to skad powietrze przychodzi i co sie z nim
    nastepnie dzieje (ogrzewanie/schladzanie).
    U mnie w domu gdzie sie za bardzo nie gotuje wilgotnosc w lato jest na poziomie
    50-70%. I to dlatego ze powietrze przychodzi z zewnatrz i nastepnie jest studzone w
    domu. I wilgotnosc rosnie.

    U ciebie bedzie inaczej ale musisz wiedziec jak jest. Kup sobie pirometryczny
    termometr z miernikiem wilgotnosci. On ci precyzyjnie powie gdzie jest szansa na
    skraplanie sie wilgoci.

    Tyle ze juz po zimie, nie zmierzysz sobie tych warunkow kiedy na zewnatrz jest
    chlodno.

> [...]
    > pióra/wpustu tak, bym mógł w razie czego zdemontować

    > Takie wióry w stanie suchym, to chyba niezła podpałka... ponadto czy one

    Caly dom to niezla podpalka jak drewniany.
    Wiory tak naprawde pala sie gorzej od drewna ale roznica nie jest drastyczna.
    Jak sciany masz malowane to rzeczywiscie beda pochlaniac wilgoc ale tylko do tzw
    punktu rownowagi.
    Jak postawisz je w pudelku na stole to nie zrobia sie mokre. Ale jak zamoczysz spod
    pudelka to naciagna wilgoc ile sie da.

    Alternatywnie mozesz tam dac wate szklana lub mineralna. Wtedy o palnosc sie martwic
    nie musisz.

    > b zje ci te hatke w 5 lat.
    > W takim razie lepiej chyba nie izolować i za jakiś czas sprawdzić, co
    > tam się dzieje.

    Zalezy od warunkow. To trudny temat aby doradzic przez internet.
    Nawet fachowcy bedac na miejscu czasem przeocza wazny aspekt i grzyb sie moze
    pojawic.

    Na pewno jak zrobisz takie opanelowanie to po pierwszej zimie warto zajrzec w
    narozniki i sprawdzic czy sie szare od grzyba nie robia. Jesli tak to albo grzac
    lepiej albo wietrzyc lepiej pod panelami albo zdjac je i po prostu lepiej grzac kiedy
    tam sie przebywa...

    > Zrobię foty w weekend i pokażę po weekendzie.

    gut :)

  • 6. Data: 2018-05-15 08:03:32
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    On 10.05.2018 16:15, s...@g...com wrote:
    > Zrobię foty w weekend i pokażę po weekendzie.

    Wygląda to tak:

    https://drive.google.com/file/d/1sZY9ynROBHH5k9kpUeD
    J8hz5i7MCQjns/view
    https://drive.google.com/file/d/1Q6o_SfI5Iy1WDZM-_7H