  • 171. Data: 2018-01-03 15:46:07
    Temat: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 3 stycznia 2018 14:29:18 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Jakoś nie widzę możliwości "uwalniania" cząsteczek aluminium z folii,
    > która ma mikrometry grubości - gdyby się cokolwiek uwalniało to ta
    > folia by po roku była podziurawiona na wylot :-)
    Cząsteczki kurzu będą te aluminium ścierać;)

  • 172. Data: 2018-01-04 00:35:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-11-09 o 12:47, Adam Sz. pisze:

    > W 99% jest podgrzewane w reku, więc wpada o dużo niższej wilgotności
    > względnej niż na zewnątrz. Pozatym chodzi o fakt, że w kanale nie ma
    > możliwości wykroplenia się tej wilgoci bo kanał ma taką samą temperaturę
    > jak powietrze.
    >
    > W klimatyzacji panują *zupełnie* inne warunki :-)
    > pozdr.

    Jeżeli w domu jest klimatyzacja i jest WM z rekuperatorem to latem do
    domu jest zasysane z zewnątrz gorące i o dużej wilgotności bezwzględnej
    powietrze.

    Powietrze to wchodzi do wymiennika rekuperatora i tam zostaje ochłodzone
    powietrzem, które wyrzucane jest z domu jako chłodne (kiedy działa
    klimatyzator).

    Siłą rzeczy jak zostaje obniżona temperatura powietrza, które jest
    nasycone dużą ilością pary to rośnie jego wilgotność bezwzględna.

    Teraz podam konkretne liczby:

    Jeżeli na zewnątrz mamy powietrze o temperaturze 30'C i wilgotności
    względnej 80% to wystarczy obniżyć temperaturę tego powietrza do 26,1'C
    aby wystąpił punkt rosy, a tym samym, żeby się pojawiły kropelki rosy.
    To powietrze część wody wytrąci w rekuperatorze w postaci skroplin.
    Podążając dalej w kierunku pomieszczeń będzie się jeszcze bardziej
    ochładzało, bo w pomieszczeniach utrzymujemy temperaturę rzędu 20-22'C.
    Na ściankach kanałów pojawią się kropelki rosy. Ponieważ nie mamy
    idealnych filtrów to w tych kanałach z czasem także pojawi się i kurz.
    Kurz + kropelki rosy = pleśń i grzyb.

    To są oczywiście przypadki ekstremalne, ale są w pełni realne.

    Tak więc nie piszcie, że pojawienie się pleśni nie jest możliwe, bo to
    nie jest prawda.

    Podobnie też z wywiewem. Rury z pomieszczeń odprowadzają zimą ciepłe i
    wilgotne powietrze wraz z kurzem. Zanim to powietrze dojdzie do
    rekuperatora wędruje rurami, które niby są ocieplone, ale bywa, że rury
    te prowadzone są nieogrzewanymi strychami, a standardowa warstwa
    ocieplenia jest zbyt kiepska. Wtedy w tych rurach rozwijają się pleśnie
    i grzyby. Bywa, że czasami kapią te skropliny anemostatami, a bywa też,
    że na rozszczelnionych połączeniach lub źle uszczelnionych wydostają
    się, a następnie zawilgacają ocieplenie stropów i ścian oraz zabudów
    kanałów wentylacyjnych oraz płyty GK.

    Dlatego takie instalacje lepiej, kiedy są wykonane rurami sztywnymi,
    które można wyczyścić. Trzeba tylko pamiętać o rozplanowaniu wyczystek
    oraz o zapewnieniu dojścia do nich.

  • 173. Data: 2018-01-04 00:54:00
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 stycznia 2018 00:35:28 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Podążając dalej w kierunku pomieszczeń będzie się jeszcze bardziej
    > ochładzało, bo w pomieszczeniach utrzymujemy temperaturę rzędu 20-22'C.

    Jak ktos jest partaczem i nie ociepli kanałów to może tak.
    W ocieplonych kanałach nie ma prawa w takich warunkach wykroplić się
    para.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 174. Data: 2018-01-04 08:57:58
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2018-01-04 o 00:35, Uzytkownik pisze:
    > Teraz podam konkretne liczby:
    >
    > Jeżeli na zewnątrz mamy powietrze o temperaturze 30'C i wilgotności
    > względnej 80% to wystarczy obniżyć temperaturę tego powietrza do 26,1'C
    > aby wystąpił punkt rosy,

    Przy 30 stopniach 80% wilgotności?
    To chyba w lasach równikowych.

    --
    MN

  • 175. Data: 2018-01-04 20:27:50
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 04.01.2018 o 00:35, Uzytkownik pisze:
    > Dlatego takie instalacje lepiej, kiedy są wykonane rurami sztywnymi,
    > które można wyczyścić. Trzeba tylko pamiętać o rozplanowaniu wyczystek
    > oraz o zapewnieniu dojścia do nich.

    A jaki jest problem wyczyścić elastyczne flexy?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 176. Data: 2018-01-04 20:52:08
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2018 o 08:57 Marcin N <m...@o...pl> pisze:

    > Przy 30 stopniach 80% wilgotności?
    > To chyba w lasach równikowych.

    Na przełomie czerwca/lipca co roku w centralnej Polsce masz takie (lub
    bardzo zbliżone) warunki.

    http://www.twojapogoda.pl/wiadomosc/2008-10-25/polsk
    a-jest-bardzo-wilgotnym-panstwem_1591352/

    TG

  • 177. Data: 2018-01-04 21:21:15
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 stycznia 2018 20:27:52 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > A jaki jest problem wyczyścić elastyczne flexy?

    nie wyobrażam sobie zeby za któryms razem nie podziurawić rur

    b.

  • 178. Data: 2018-01-05 18:30:17
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > A jaki jest problem wyczyścić elastyczne flexy?

    Chętnie poznam sposób w jaki Ty czyścisz takie flexy. Opisz jak to robisz.

  • 179. Data: 2018-01-05 18:54:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-04 o 08:57, Marcin N pisze:

    > Przy 30 stopniach 80% wilgotności?
    > To chyba w lasach równikowych.

    W lasach równikowych to masz 100% wilgotności, a w Polsce 80% nie jest
    niczym nadzwyczajnym, zwłaszcza latem.

    Byłeś kiedykolwiek na letnim biwaku i spałeś pod namiotem?

    Zadam więc pytanie. Dlaczego w nocy i nad ranem na trawie i na namiocie
    pojawia się rosa, choć na zewnątrz jest nadal ciepło, aż za ciepło?

  • 180. Data: 2018-01-05 19:48:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 04.01.2018 o 21:21, Budyń pisze:
    > nie wyobrażam sobie zeby za któryms razem nie podziurawić rur

    Jakby flexy czyścić tą szczotą do spiro to i pewnie by je zniszczył.
    Spójrz na moją odpowiedź dla Użytkownika.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz