  • 21. Data: 2017-11-08 19:13:01
    Temat: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    Od: abomito <a...@w...pl>

    > Czyli wprowadzi przefiltrowane, wolne od pyłu, śmierdzące powietrze. Chyba, że się
    mylę?
    Odnoszę wrażenie że się nie mylisz.Tlenki siarki,amoniak, węglowodory różniste
    przechodzą przez filtry jak przez drzwi. No można jeszcze pokombinowac z czerpnią z
    wodą wapienna,czy czymtam ale to problem z zamarzaniem, wymianą ...Trzeba amatora-
    lub kogoś, kto ma nóż na płucach.
    Pozdro.abomito

  • 22. Data: 2017-11-08 19:19:06
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 8 listopada 2017 16:18:14 UTC+1 użytkownik Kżyho napisał:

    > Fajnie to wygląda. Podoba mi się w ogóle ten system peflexa. Rozumiem,
    > że wszystkie przewody od rozdzielaczy do anemostatów ciągniemy tymi
    > zielonymi rurami, żeby zajmowało mało miejsca, a srebrne duże przewody
    > (zdjęcie kotłowni) to tylko jako główne "piony" łączące już te
    > rozdzielacze z centralą wentylacyjną czy co tam masz?

    Dokładnie tak, te srebrne to Sonodec 200 (o którym pisał Adam), jest to
    giętkie rursko wygłuszone i ocieplone wełną, leci tylko między
    rekuperatorem a skrzynkami i wlotem/wylotem z chałupy.

    > A w sumie nie można by tymi cienkimi przewodami podciągnąć praktycznie
    > pod same wentylatory/centralę?

    Rekuperator ma otwory fi 200, więc jak miałbym tam upchnąć pęk tych flexów? :>

    > Skąd wziąłeś te wartości przepływów? Ile taka 75 mm rura ma przepływu,
    > żeby nadal było cicho? Bo jak rozumiem daje się 2 lub 3 w zależności
    > właśnie od tego ile musimy przewentylować?

    Te obliczenia to robiłem sobie w excelu, opierając się na jakiś tajnych
    wzorach i formułach, a także za pomocą tabelki na stronie peflexa,
    gdzie podają przepływy, opory i prędkości w zależności od długości.
    Te wartości można sobie wyliczyć ze wzoru.
    Ale nie mam pojęcia czy to ma jakiś sens, bo tam jest sporo rur, sporo zmiennych
    i jakieś parametry musiałem wysysać z brudnego palucha.

    > Ja mam dwa takie bloki kominowe - jak to w domach typu "klocek" po ileś
    > tam przewodów kominowych. Wykorzystane z tego jest niewiele tych
    > przewodów w gruncie rzeczy, kominy te są dość w środku domu, co
    > dodatkowo ułatwiałoby sprawę pociągnięcia nimi przewodów wentylacyjnych.
    > Dlatego tak cisnę o ten temat, bo to mocno ułatwia całą operację tak
    > kosztowo, jak i organizacyjno-budowlanie.

    A nie mógłbyś tych kominów rozpieprzyć, a zamiast nich wstawić przepusty
    z rurami, a resztę zamurować i zadaszyć? Zyskasz trochę miejsca
    w chałupie i nieco gruzu do posypania na drogę :>

    > Badałeś jakoś te wszystkie przepływy czy faktycznie takie masz? Jak
    > domowym sposobem to zrobić?

    Mietek instalator od którego kupiłem rekuperator mierzył przepływy
    swoim dynksem, wyszło jakoś podobnież do oczekiwań.

    > W jaki sposób policzyłeś sobie wszystko i dobrałeś właśnie te ilości rur
    > itp.?

    Siedziałem nad tym długo, dumałem, czytałem różne teoretyczne pierdy
    i dyskusje tu i ówdzie, potem pobawiłem się wzorem na przepływ

    http://lisciasty.firehost.pl/flex.xls

    mam gdzieś jeszcze jednego excela z wszystkimi rurami i posumowanym
    przepływem, ale nie mogę znaleźć chwilowo, może na innym kompie...

    Tłumików nie mam jako takich, mam 4 sztuki takiego badziewstwa:

    https://cennik.peflex.pl/rekuperacja/przepustnica-tl
    umik-inno-jeven-z-pianki-poliuretanowej-16

    Wsadziłem je tam gdzie miałem krótkie rury (wywiew w kotłowni i nawiew
    na korytarzu przy kotłowni) bo tam chciałem mieć sączący się przewiem.
    Pozostałe 2 wsadziłem w nawiew/wywiew wiatrołapu, z tego samego powodu.

    L.

  • 23. Data: 2017-11-08 19:19:57
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Skąd pleśn, bakterie i grzyby? To wszystko rośnie w środowiskach
    > wilgotnych, nieprzewiewnych, zimnych. W rurach z reku nie ma ani
    > jednego warunku spełnionego.

    Pleśń w cieple jeszcze lepiej rośnie niż w zimnie a wilgoć masz w powietrzu,
    najwiecej w tym zasysanym do reku:)

    > ROTFL. Żaden dom nie jest na tyle szczelny żeby się udusić. Z pół roku
    > mieszkałem bez wentylacji (bez reku) i żyję. Zapoznaj się ile człowiek
    > potrzebuje powietrza do oddychania, potem zabieraj się za głoszenie
    > takich absurdalnych tez :)

    Jak byś w domu nie maił żadnej wentylacji, to mimo nieszczelnosci byś się
    udusił, jak prądu zabraknie, to w takim budynku wentylacji nie bedzie.

    > Rury są tanie. Moja instalacja WM była tańsza niż wentylacja grawitacyjna.
    > Rozprowadzenie rur to były 3 dni pracy :)

    Plastikowy toksyczny szajs może jest i tani, ale nierdzewkam jest bardzo
    droga, otuliny do tych rur też są drogie a reku to jest megadrogi i jeszcze
    cały czas prąd pochłania, no i o filtach zapomniałem, serwis czyszczący też
    za darmo nie bedzie, tylko nie mogę sobie wyobrazić czym i jak te plastikowe
    karbopwane rury wyczyścić?

  • 24. Data: 2017-11-08 19:39:44
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Rotfl. I to dlatego największym problemem przy zbyt dużej wentylacji
    > jest przesuszone powietrze w domu? :-)

    Jak masz skopaną wentylację, to masz przesuszanie, ale nawet wtedy nie we
    wszystkich rurach masz bardziej suche powietrze, w części masz mocno
    wilgotne. Zresztą to nie tylko grzyb, masz jeszcze pleśni, bakterie, wirusy,
    kiła i mogiłą, smród niesamowyty, wystarczy powąchać metr rury z klimy w
    aucie.

    > Akurat plastików też nie chciałem mieć i mam wszystko na rurach sonoduct,
    > czyli od wewnątrz - aluminium.

    No toś sobie polepszył, bo aluminium jest jeszcze bardziej toksyczne od
    plastików:)

  • 25. Data: 2017-11-08 19:57:02
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 listopada 2017 16:05:48 UTC+1 użytkownik Kżyho napisał:

    > Ktoś chyba tutaj kiedyś pisał, że filtry robi sobie sam z odpowiednich
    > materiałów kupowanych na Allegro za ułamek kwoty, które normalnie firmy
    > chcą za takie filtry.

    To ja :)
    Tkaniny za 100 pln kupisz i na parę lat filtrów wystarczy.

    > Wydawało mi się, że jakby zrobić sporo większą skrzynkę, która byłaby
    > takim filtrem właśnie, to odpowiednio zwiększoną powierzchnią filtrującą
    > może dałoby się zapewnić w miarę sensowny przepływ powietrza, który nie
    > wymagałby jakichś silnych wentylatorów do tego.

    200m3/h - jak jest czysty - reku zużywa ok 55-60W. Jak jest brudny to
    zużycie rośnie powyżej 100W. Wentyle EBMa stałoprądowe. Koszt samych
    wentyli to około 1000-1500 pln.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 26. Data: 2017-11-08 20:01:29
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 listopada 2017 19:15:51 UTC+1 użytkownik Bob Budowniczy napisał:

    > A powiedzcie mi ludziska, spece od wentylacji mechanicznej, czym i jak te
    > kilometry karbowanych rurek będziecie czyścić?

    Po co?

    > Po paru latach nalęgnie się
    > tam pleśni, bakterii, grzybów i może jeszcze hiv i kiła i będziecie sobie
    > tym zdrowo oddychać:)

    Skąd pleśn, bakterie i grzyby? To wszystko rośnie w środowiskach wilgotnych,
    nieprzewiewnych, zimnych. W rurach z reku nie ma ani jednego warunku
    spełnionego.

    > Wystarczy poczuć klimat auta z klimatyzacją a tam jest
    > zaledwie metr rury.

    Ale wiesz jak działa klima, a jak reku? To kompletnie dwie różne instalacje.
    W klimie jest wilgoć i chłod. W reku jest ciepło i sucho.

  • 27. Data: 2017-11-08 20:26:22
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 listopada 2017 20:19:54 UTC+1 użytkownik Bob Budowniczy napisał:

> [...]

    > Jak byś w domu nie maił żadnej wentylacji, to mimo nieszczelnosci byś się
    > udusił, jak prądu zabraknie, to w takim budynku wentylacji nie bedzie.

    Pół roku tak mieszkałem i się nie udusiłem. Powtarzam - powtórz sobie
    biologię i fizykę raz jeszcze :)

    Nie ma z czego czyścić :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 28. Data: 2017-11-08 20:26:50
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-11-08 o 20:01, Adam Sz. pisze:

    > Po co?

    Nie ma w naszych przepisach obowiązku czyszczenia przewodów wentylacji
    mechanicznej? Bo w Niemieckich podobno jest i trzeba czyścić
    przynajmniej raz na 10 lat w domach, w innych obiektach nawet częściej.

    > Skąd pleśn, bakterie i grzyby? To wszystko rośnie w środowiskach wilgotnych,
    > nieprzewiewnych, zimnych.

    Grzyby i pleśnie, to akurat lubią wilgoć i bardziej ciepło niż zimno.

    > W rurach z reku nie ma ani jednego warunku spełnionego.

    A jak na zewnątrz jest duża wilgoć, to jakie powietrza wpada przez
    rekuperator?

  • 29. Data: 2017-11-08 21:07:55
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 listopada 2017 20:39:08 UTC+1 użytkownik Bob Budowniczy napisał:

    > kiła i mogiłą, smród niesamowyty, wystarczy powąchać metr rury z klimy w
    > aucie.

    No nie mogę po prostu :D
    W domowym wentylatorze też masz syf kiłę i pleśń? :D
    Dla mnie EOT - póki się nie douczysz to nie mam zamiaru dyskutować;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 30. Data: 2017-11-08 22:47:29
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 8 listopada 2017 21:07:57 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > No nie mogę po prostu :D
    > W domowym wentylatorze też masz syf kiłę i pleśń? :D
    > Dla mnie EOT - póki się nie douczysz to nie mam zamiaru dyskutować;)

    i słusznie. Chociaż jakby takie prawdziwki sie nie pojawiały to nie mozna by było
    przypomnieć podstaw.

    b.