  • 11. Data: 2017-11-08 14:08:19
    Temat: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2017-11-08 o 13:56, Adam Sz. pisze:

    > U mnie na szczęście nie śmierdzi aż tak. Dlatego nie mam pojęcia na ile to
    > jest w stanie przefiltrować smród (smród to chyba zbyt małe cząsteczki żeby
    > zatrzymać na filtrze ;)
    >
    > Tym niemniej - nie uważasz, że to jest jednak DUŻA zaleta? :)
    > To nie od smrodu robi się rak płuc tylko od PM2,5 i mniejszych, które
    > jednak ten filtr w części wyłapie.

    No właśnie na tym mi najbardziej zależy. Filtry F9 bodajże niby potrafią
    nawet PM1 zatrzymać.

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 12. Data: 2017-11-08 14:16:21
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    oglegroups.com...
    >Dla kanałów nawiewnych - tak. Dla wywiewnych
    >(wyciągowych) nie wiem -
    wyciągamy wilgotne powietrze i jeżeli temperatura
    przewodów będzie niska
    to ta para może się skraplać w takim przewodzie.
    Raczej bym chyba
    nie zaryzykował.

    A nie odwrotnie? Przewody kominowe na kanały
    nawiewne raczej się nie nadają... Kurz, brud itp.
    Można ewentualnie włożyć w nie dodatkową rurę.

    Już bym wolał je wykorzystać na wywiew aniżeli na
    nawiew.

  • 13. Data: 2017-11-08 15:44:35
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 listopada 2017 14:16:48 UTC+1 użytkownik brunet.wp napisał:

    > A nie odwrotnie? Przewody kominowe na kanały
    > nawiewne raczej się nie nadają... Kurz, brud itp.

    No w sumie to jest stary kanał więc masz rację. W głowie miałem świeży,
    nowy domek :) To na moje - nie nadaje się ani na nawiew, ani na wywiew.
    Rurę możnaby włożyć - kanał pewnie będzie 14x14 więc fi120 tam powinna się
    zmieścić (nieocieplona).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2017-11-08 15:51:22
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2017-11-08 o 15:44, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > Rurę możnaby włożyć - kanał pewnie będzie 14x14 więc fi120 tam powinna się

    To może jakiś gruby np. styropianowy "czop" od góry zrobić, to by to
    ciepło jakoś szczególnie nie uciekało do przewodu kominowego, rura w
    środku na ile się da zapianowana. Myślicie, że tak by mogło być?
    To byłoby naprawdę baaaardzo duże uproszczenie w pracach nad tą
    instalacją...

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 15. Data: 2017-11-08 15:57:27
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 8 Nov 2017 14:08:19 +0100, Kżyho

    > No właśnie na tym mi najbardziej zależy. Filtry F9 bodajże
    > niby potrafią nawet PM1 zatrzymać.

    Ale wiesz jakich mocnych wentyli będziesz do tego potrzebować?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 16. Data: 2017-11-08 15:59:44
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2017-11-08 o 15:57, Myjk pisze:
    > Wed, 8 Nov 2017 14:08:19 +0100, Kżyho

    > Ale wiesz jakich mocnych wentyli będziesz do tego potrzebować?

    Nie wiem, tego też się chętnie dowiem :)

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 17. Data: 2017-11-08 16:05:47
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2017-11-08 o 15:59, Kżyho pisze:

    > Nie wiem, tego też się chętnie dowiem :)

    Ktoś chyba tutaj kiedyś pisał, że filtry robi sobie sam z odpowiednich
    materiałów kupowanych na Allegro za ułamek kwoty, które normalnie firmy
    chcą za takie filtry.
    Wydawało mi się, że jakby zrobić sporo większą skrzynkę, która byłaby
    takim filtrem właśnie, to odpowiednio zwiększoną powierzchnią filtrującą
    może dałoby się zapewnić w miarę sensowny przepływ powietrza, który nie
    wymagałby jakichś silnych wentylatorów do tego.

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 18. Data: 2017-11-08 16:18:12
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2017-11-08 o 12:35, Lisciasty pisze:
    > Ja robiłem sam na "peflexach" od tych tutaj Mietków: https://peflex.pl/
    > właśnie nad sufitem podwieszanym. Same rurki mają średnicę 75mm, puszki
    > rozprężne (czyli te cusie, które wpuszczają/wypuszczają powietrze
    > z pomieszczeń) są nieco wyższe, ale też do przyjęcia. Puszki rozdzielcze
    > też nie są za wysokie, mają chyba ze 12 cm wysokości.
> [...]

    Fajnie to wygląda. Podoba mi się w ogóle ten system peflexa. Rozumiem,
    że wszystkie przewody od rozdzielaczy do anemostatów ciągniemy tymi
    zielonymi rurami, żeby zajmowało mało miejsca, a srebrne duże przewody
    (zdjęcie kotłowni) to tylko jako główne "piony" łączące już te
    rozdzielacze z centralą wentylacyjną czy co tam masz?
    A w sumie nie można by tymi cienkimi przewodami podciągnąć praktycznie
    pod same wentylatory/centralę?

    > Tu jest jak to wygląda na papierze mniej więcej, rysowane by me
    > więc nie doszukuj się jakiś cudów ;)
    >
    > http://lisciasty.firehost.pl/wentyl/wentylacja_rys.p
    df

    Skąd wziąłeś te wartości przepływów? Ile taka 75 mm rura ma przepływu,
    żeby nadal było cicho? Bo jak rozumiem daje się 2 lub 3 w zależności
    właśnie od tego ile musimy przewentylować?

    > Ja robiłem w nowej chałupie, ale etapami też można te rurki pizgnąć
    > nad sufit niech sobie wiszą i czekają. Są do nich zatyczki z miękkiego
    > plastiku, można je pozamykać żeby syf nie wpadał i po sprawie.

    No właśnie chciałbym to robić etapami, bo raz że wtedy nie generuje to
    wszędzie bałaganu, a dwa, że po prostu kosztowo pozwala podzielić
    inwestycję na swego rodzaju raty i robić wtedy, jak jest kasa na to.

    > Cholera wie, powinno się chyba udać, choć dobrze by było wstawić w te
    > kominy jakąś rurę, żeby jednak jakiś syf się nie dostawał do powietrza.
    > Ja na kominie mam tylko wylot z rekuperatora, tzn. podczepiłem rurę fi 200
    > do wkładu kominowego bo akurat też był fi 200 i zużyte powietrze
    > śmiga mi kominem do góry. Czy to dobry pomysł to nie wiem, w każdym
    > razie działa ;)

    Ja mam dwa takie bloki kominowe - jak to w domach typu "klocek" po ileś
    tam przewodów kominowych. Wykorzystane z tego jest niewiele tych
    przewodów w gruncie rzeczy, kominy te są dość w środku domu, co
    dodatkowo ułatwiałoby sprawę pociągnięcia nimi przewodów wentylacyjnych.
    Dlatego tak cisnę o ten temat, bo to mocno ułatwia całą operację tak
    kosztowo, jak i organizacyjno-budowlanie.

    > Robiłem to pierwszy raz w życiu i wyszło super, nic nie hałasuje,
    > działa bez problemu. Jedyne co się sfrajerowałem z vatem, bo brałem
    > na 23%, a mogłem wziąć od lokalnego przedstawiciela z usługą montażu,
    > czyli ja bym sobie zamontował a on nadzorował zdalnie lub osobiście
    > przyjeżdżając ze 2 razy i miałby wtedy 8%.

    Badałeś jakoś te wszystkie przepływy czy faktycznie takie masz? Jak
    domowym sposobem to zrobić?
    W jaki sposób policzyłeś sobie wszystko i dobrałeś właśnie te ilości rur
    itp.?

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 19. Data: 2017-11-08 16:18:50
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2017-11-08 o 16:18, Kżyho pisze:
    [...]
    > Badałeś jakoś te wszystkie przepływy czy faktycznie takie masz? Jak
    > domowym sposobem to zrobić?
    > W jaki sposób policzyłeś sobie wszystko i dobrałeś właśnie te ilości rur
    > itp.?

    A i jeszcze - jakieś tłumiki stosowałeś czy coś?

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 20. Data: 2017-11-08 18:13:43
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > http://lisciasty.firehost.pl/wentyl/peflex1.jpg
> [...]

    A powiedzcie mi ludziska, spece od wentylacji mechanicznej, czym i jak te
    kilometry karbowanych rurek będziecie czyścić? Po paru latach nalęgnie się
    tam pleśni, bakterii, grzybów i może jeszcze hiv i kiła i będziecie sobie
    tym zdrowo oddychać:) Wystarczy poczuć klimat auta z klimatyzacją a tam jest
    zaledwie metr rury. Dodam jeszcze że te rury plastikowe też wydzielają mocno
    toksyczne, niepylące opary i żaden filtr tego nie zatrzyma a jak prądu
    zabraknie to się podusicie.
    Na tych zdjęciach to te instalacje domowe wyglądają jak park maszynowy w
    fabryce, musiało to sporo kasy i pracy kosztować, chyba musicie bardzo dużo
    zarabiać i mieć bardzo dużo wolnego czasu?