  • 11. Data: 2011-02-07 08:07:30
    Temat: Re: ciekawe urzadzenie
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 07.02.2011 08:56, Budyń pisze:

    > jesli PC zamontowana w tym urządzeniu z wylotowego wyciągnie energię (od
    > 5 do na przyklad -10) to podgrzeje wlotowe od 15 do +30 . Ma prawo
    > grzać? Ma :-)

    w jakim czasie szacunkowe -10st powietrza wylotowego oblodzi wymiennik?
    i ile energii będzie potrzebne na utrzymaniu jego drożności?

  • 12. Data: 2011-02-07 08:16:36
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    > w jakim czasie szacunkowe -10st powietrza wylotowego oblodzi wymiennik? i
    > ile energii będzie potrzebne na utrzymaniu jego drożności?

    nie wiem, jesli kondensacja zajdzie w wymienniku reku to przez wymiennik PC
    bedzie szło suche powietrze -czyli sie nie oblodzi. Parametry które
    napisałem byłby przykładowe i pewnie przesadzone. Chodzi mi bardziej zeby
    nikt nie pisał ze "to nie ma prawa dzialac" bo ma prawo - ale to nie
    wystaczy by to kupić :-)))

    b.

  • 13. Data: 2011-02-07 09:48:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 08:43, "Budyn" <b...@g...pl> wrote:

    > moze tez racja - ale i tak raczej nie zaloze tego. Chyba zeby pomyslec tak
    > aby zrobic duzy GWC i stamtad zasilac powietrzna PC, polepszylby sie cop, a
    > GWC i tak trzeba zrobic.
    > Ale moim sposobem jest inwestycja w izolacja a nie w tansze grzanie :)

    Chcesz zrobic gruntowy wymiennik i podlaczyc go do powietrznej pompy?
    Zupelnie bezsensu - chcesz wyciagac cieplo z gruntu, grzac nim
    powietrze, a potem wyciagac to powietrze i grzac nim czynnik
    grzewczy :) Lepiej odrazu kupic pompe gruntowa i wyciagniete powietrze
    z gruntu wykorzystywac w gruntowej pompie! Sam kolektor jak masz duza
    dzialke i znajomego z koparka (a Ty chyba masz swoja nawet ??) to
    zupelnie niedroga rzecz :-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 14. Data: 2011-02-07 09:50:21
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 09:07, Albercik <n...@g...pl> wrote:

    > w jakim czasie szacunkowe -10st powietrza wylotowego oblodzi wymiennik?
    > i ile energii będzie potrzebne na utrzymaniu jego drożności?

    Sprawdz parametry np. Althermy - powietrznej pompy ciepla, dziala do
    -25stC. O ile pamietam to ktos ja tutaj na grupie stosuje.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 15. Data: 2011-02-07 10:04:58
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
> [...]
    > Zupelnie bezsensu - chcesz wyciagac cieplo z gruntu, grzac nim
    > powietrze, a potem wyciagac to powietrze i grzac nim czynnik

    nie upieram sie ale: gwc i tak chce miec wobec powyzszego nalezaloby robic
    extra obwód dolnego zródla dla PC.

    > dzialke i znajomego z koparka (a Ty chyba masz swoja nawet ??) to
    > zupelnie niedroga rzecz :-)

    niedroga bedzie jak to uloze w jednym wykopie z drenazem :-)

    problem jest w tym ze ja nie chce pompy ciepla (bo nie ma prawa sie
    zwrócic) - ide w wielkogabarytowe solary wlasnej produkcji.

    b.

  • 16. Data: 2011-02-07 10:20:46
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 11:04, "Budyn" <b...@g...pl> wrote:

    > nie upieram sie ale: gwc i tak chce miec wobec powyzszego nalezaloby robic
    > extra obwód dolnego zródla dla PC.

    Owszem. I to jest bardzo efektywne. Tj. osobno 100-150mb rurka pod
    GWC, ktore bedziesz wykorzystywal tylko w zime, a osobno normalny
    gruntowy kolektor pompy ciepla - czyli 500-600mb rurki, ktory bedzie w
    zime wykorzystywany przez PC, a latem przez GWC. Zalety? Kilka:

    1. W zime wentylacja ograniczona jest do 100-200m3/h, czyli wydajnosc
    malego GWC jest dla nas wystarczajaca
    2. Przez sezon zimowy kolektor PC nam sie wychladza - czyli w lato GWC
    na takim kolektorze bedzie dzialal sprawniej - da nam wiecej chlodu
    3. GWC w lato dostarcza nam wiec do kolektora z PC cieplo (ok 1-4kW).
    Czyli regeneruje nam zloze. To oznacza lepszy COP pompy ciepla w
    kolejnym sezonie na tym kolektorze.
    4. Nieuzywany "maly" zimowy kolektor nie jest uzywany w lato, wiec do
    zimy rowniez sie zdarzy spokojnie zregenerowac.

    > niedroga bedzie jak to uloze w jednym wykopie z drenazem :-)

    Majac swoja koparke wiesz przeciez, ile kosztuje sam wykop :) A
    drenaz.. No zalezy - jak to robisz bezposrednio przy lawach to odpada.
    Bedzie Ci wychladzac fundament. Wskazane byloby odejsc przynajmniej te
    2m od domu.

    > problem jest w tym ze ja nie chce pompy ciepla (bo nie ma prawa sie
    > zwrócic) - ide w wielkogabarytowe solary wlasnej produkcji.

    O...ooodwaznie :) Zamieszczaj szczegoly techniczne, ciekawym czy sie
    uda :) IMHO PC za 12k rozwiazalaby Ci sprawe ogrzewania. Ile
    zamierzasz wydac na te kolektory i jaka przewidujesz ich moc w zime ?
    No i tak pokrotce - z czego one?? Wszyscy psiocza, ze w zime uzyski sa
    marniutkie i to na firmowych, dopracowanych kolektorach :/
    pozdr.

    --
    Adam

  • 17. Data: 2011-02-07 10:35:21
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    >Ile
    >zamierzasz wydac na te kolektory i jaka przewidujesz ich moc w zime ?

    w zimie jak nie ma slonca to zero :-) Natomiast na powaznie to ma dzialac w
    sezonie jesienny i wiosennym. Czyli chce skrócic sezon grzewczy.
    Co do kosztów to nie wiem do konca bo pomysly mi sie zmieniaja co 2 dni, ale
    juz chyba wiem jak to ma byc. Za pól roku bede wiedzial. Chce to zintegrowac
    z dachem wiec nie bedzie osobno dachu a osobno solar. Czyli dokladajac
    troche do zwyklego dachu mam zamiar uzyskac ladnych kilka kilowatów.

    >Wszyscy psiocza, ze w zime uzyski sa
    >marniutkie i to na firmowych, dopracowanych kolektorach :/

    kwestia skali - oni maja kilka m2 super-kolektora, ja bede mial 100m2
    gorszego.

    b.

  • 18. Data: 2011-02-07 10:58:47
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 11:35, "Budyn" <b...@g...pl> wrote:

    > kwestia skali - oni maja  kilka m2 super-kolektora, ja bede mial 100m2
    > gorszego.

    A co w lato ? Bedziesz spuszczal czynnik z instalacji ?
    Jezeli masz to zamiar zintegrowac z dachem to raczej ciezko to bedzie
    przykryc :)
    No i samo skrocenie sezonu.. No spoko, tylko ze wiosna / jesienia
    idzie tak malo opalu ze moze to nie miec zadnego ekonomicznego sensu.
    Rozumiem ze bedziesz mial pewnie duzy bufor i w razie braku slonca
    (czy tam w zimie) - grzal zwykla grzalka ?:)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 19. Data: 2011-02-07 11:04:00
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    >Rozumiem ze bedziesz mial pewnie duzy bufor i w razie braku slonca
    >(czy tam w zimie) - grzal zwykla grzalka ?:)

    planuje bufor wodny ale troche przerosniety, jakies kilka ton wody :-) Myk
    jest w tym ze jesli slonce sie pokaze choc na pol godziny to dzieki
    wielkosci solara zdaze nabic bufor na dzien czy dwa naprzód.
    Co i za ile wyjdzie - nie wiem :-) Ale ja lubie takie zabawy i juz.

    b.

  • 20. Data: 2011-02-07 11:17:08
    Od: Adam <a...@g...com>

    wiadomoscinews:e4e31963-dc4d-4239-9218-467a1d096141@
> [...]
    > wielkosci solara zdaze nabic bufor na dzien czy dwa naprzód.
    > Co i za ile wyjdzie - nie wiem :-) Ale ja lubie takie zabawy i juz.

    No spoko, ja tez takie zabawy lubie. Ale zeby zapewnic w zime cieplo
    na dwa dni naprzod to trzeba (liczac srednio np 5kWh) zgromadzic
    240kWh czyli na 1m2 musialoby pasc w ciagu tych pol godziny blisko
    5kWh. Czyli tyle ile 5m2 firmowych solarow potrafi odebrac w srodku
    lata :-)

    No i jeszcze jeden temat do przemyslenia - straty tego zbiornika. Zeby
    uzyc tego czynnika w podlogowce to musi on miec przynajmniej 30-35stC.
    Gdzie bedzie stal zbiornik i jakie bedzie mial straty (czesc stanie
    sie zyskiem - w koncu te straty wypromieniuje do srodka domu - ale jak
    do piwnicy, czy garazu to niewiele tego dotrze do domu).

    Ciekawym jestes co to kombinujesz - wezownica pod dachowka? To sie w
    zime nie sprawdzi ;) Straty wieksze, niz zyski.. Wogole ciezko bedzie
    zrobic cokolwiek sensownego co bedzie zintegrowane z dachem na tak
    duzej powierzchni i bedzie mialo przynosic jakiekolwiek zyski w zime.
    Na wiosne / jesien - moooooze... Tylko nie oplaci sie;) A w lato
    bedzie spory klopot.
    pozdr.

    --
    Adam