  • 1. Data: 2010-02-09 10:48:25
    Temat: czujnik zalania
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    montuje właśnie takie cudo, które odcina zasilanie na głównej rurze,
    gdy wykryje wyciek, mam tylko problem z czego zrobić sondy, może to
    być po prostu odizolowany kabel, ale mi się widzi taki moduł:
    http://www.sensortech.com.pl/media/produkty_foto/SWP
    -E.jpg
    ładnie wpasowany w fugę na styku ściany i podłogi, ale za ten kawałek
    płytki cenią sobie 39 PLN :-), a mi trzeba co najmniej 6 szt.
    może ktoś widział coś takiego w rozsądnej cenie, albo inne patenty
    poproszę... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2010-02-09 12:45:02
    Temat: Re: czujnik zalania
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    d.googlegroups.com...
[...]

    JA tam się nie znam, ale może warto samemu sobie taką płytkę zrobić,
    ewentualnie zamówić na allegro.
    Zrobić projekt w EAGLE (darmowy) i potraktować to jako zwykła płytkę PCB.
    Też nad tym problem się zastanawiałem i mam pewne przemyślenia.
    Tzn. trzeba zrobić takki system co by sam odcinał wodę jak nas nie ma :).
    Można to realizować guzikiem przy drzwiach, można to zrobić jakimś radiowym
    kluczem.
    Bo sensory mogą mieć fałszywe alarmy problemy z myciem podłóg,
    zachlapaniami.....
    Najlepiej elektrozawór NC (normalnie zakmknięty) i go popędzać czymś, ale
    wtedy bierze "prąd"
    Albo jakiś zawór bistabilny z kontrolą położenia i sygnalizowania błędu

    Pozdrawiam Michał

  • 3. Data: 2010-02-09 14:04:35
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Sam temat bardziej się nadaje na grupę pl.misc.elektronika , ale ......

    Takie moduły to się robi ze zwykłej płytki laminatu epoksydowego pokrytego
    warstwą miedzi.
    Kupujesz płytkę, specjalny pisak to malowania płytek laminowanych miedzią,
    wytrawiacz (np. chlorek żelaza lub nadsiarczan sodowy, którego handlowe
    oznaczenie to B327), cynę, kalafonię, denaturat, malutki pędzelek lub wacik
    na patyku. Potrzebna będzie jeszcze lutownica i kawałek plecionki miedzianej
    lub po prostu kawałek przewodu linki, wiertarka i małe wiertło 1-1,5mm
    średnicy.
    Płytka, pisak, wytrawiacz, denaturat i kalafonia nie powinny kosztiwać
    więcej jak 30-40zł.

    Zaczynasz od rozpuszczenia kawałka kalafonii w denaturacie - potrzeba Ci
    tego raptem tyle co się zmieści w zakrętce do butelki. To rozpuszczanie się
    kalafonii będzie trochę trwało, zatem przejdziemy do innych czynności.
    Płytkę laminatu pokrytą warstwą miedzi tniesz na paski, czyścisz przy pomocy
    detergentu oraz CIF-a - od tej chwili nie wolno jest dotykać palcami
    powierzchni miedzi na płytce, suszysz, malujesz tym specjalnym pisakiem
    ścieżki takie same jak w tym oryginalnym czujniku, a na jednym z końców
    malujesz okrągłe pola o średnicy 3-4 mm stykające się z tymi dwiema
    ścieżkami. Wytrawiacz rozpuszczawsz w wodzie zgodnie z instrukcją użycia na
    opkowaniu, wrzucasz te pomalowane płytki do tego roztworu, a kiedy miedź
    zejdzie z tych powierzchni, które nie były pokryte tuszem z pisaka to
    wyjmujesz i płuczesz w czystej wodzie. Osuszasz płytki, a następnie zmywasz
    denaturatem (ale czystym tj. tym bez kalafonii) tusz po pisaku z tej płytki.
    Znów myjesz detergentem i CIF-em, aż się będzie błyszczeć miedź, a następnie
    suszysz bez dotykania miedzi. Jak już woda wyschnie to pokrywasz miedziane
    ścieżki na tej płytce roztworem kalafonii w denaturacie przy pomocy pędzelka
    lub wacika i znów suszysz. Jak kalafonia wyschnie to poprzez kawałek
    miedzianej plecionki umoczonej w rozworze kalafonii w denaturacie
    rozprowadzasz niewielką ilość cyny przy pomocy lutownicy, cały czas
    zwilżając tę plecionkę kalafonią. Dzięki temu utworzysz cieniutką warstwę
    cyny na powierzchnii miedzi. Cyna ta będzie zabezpieczała miedź przed
    śniedzieniem. Teraz w miejscach gdzie są te okrągłe kółka wiercisz
    centralnie po jednym otworku średnicy 1-1,5mm. W te otwory wkładasz przewody
    i lutujesz. Zmywasz resztki kalafoni denaturatem i już czujnik gotowy :)
    Ewentualnie końce przewodu w miejscu lutowania z płytką możesz zabezpieczyć
    jakimś elastycznym klejem lub silikonem.

  • 4. Data: 2010-02-09 19:28:21
    Od: "mkonst" <m...@g...pl>

    s_13 wrote:
> [...]
    > płytki cenią sobie 39 PLN :-), a mi trzeba co najmniej 6 szt.
    > może ktoś widział coś takiego w rozsądnej cenie, albo inne patenty

    A mógłbyś napisać coś więcej lub pokazać zdjęcia elementu odcinającego (jak
    się domyślam elektrozaworu)?
    --
    Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
    mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

  • 5. Data: 2010-02-09 19:43:26
    Od: awow <a...@w...pl>

    Napisz coś więcej, jaki wybrałeś elektrozawór, jak go zasiliłeś. Czy w
    stanie beznapięciowym elektrozawór będzie otwarty. Sam jestem
    zainteresowany zabudowaniem takiego elektrozaworu.

  • 6. Data: 2010-02-09 21:14:25
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    >mam tylko problem z czego zrobić sondy,
    >pozdrawiam
    >s_13

    Najlepiej dwa "zaostrzone" pręty z nierdzewki.
    Zobacz np. czujkę zalania produkcji Satela (o ile pamiętam coś ok. 60zł).
    Niestety u nich właśnie sonda jest najsłabszym elementem. Dwa biedne pręciki
    zalane w plastikowym uchwycie.
    Inne rozwiązanie to czujka z pływakiem (mniej więcej takie jak
    zabezpieczenie zalaniowe wewnątrz pralki). To podoba mi się najbardziej, bo
    nie odpali w przypadku lekkiego zawilgocenia podłoża np. na skutek
    zaparowania lub zroszenia. Niestety wymaga wywiercenia w wylewce otworu o
    średnicy ok. 20mm.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-02-09 22:09:29
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Takie moduły to się robi ze zwykłej płytki laminatu epoksydowego pokrytego
    > warstwą miedzi.
    > Kupujesz płytkę...

    no tak, ale to tak na jeden raz, nie jestem pasjonatem "lutownictwa" i
    te rzeczy raczej więcej mi sie nie przydadzą...
    ale poradziłem sobie w inny sposób, znalazłem gdzieś w szpargałach
    kawałek płytki uniwersalnej (za chiny nie wymyślę, skąd się tam
    wzięła) i wyciąłem sobie z niej takie mini "zworki":
    http://www.studioonline.pl/zworka1.jpg
    a tak to wygląda po zamontowaniu w fudze:
    http://www.studioonline.pl/zworka2.jpg
    ta akurat jest pod szafką umywalkową i jej nie widać, więc estetyka
    maskowania nie była wymagana, ważne, żeby umieścić ja we wgłębieniu
    fugi, bo czasem woda może płynąć ciurkiem i ominąć czujnik, a w fugę
    zawsze wpłynie...
    nie wiem jeszcze jak wszystko działa, bo elektronika jeszcze nie
    podłączona, ale miernikiem sprawdzałem i na łączach ok :-)
    jeszcze wanna, kibelek, kuchnia...

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2010-02-09 22:12:33
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > A mógłbyś napisać coś więcej lub pokazać zdjęcia elementu odcinającego (jak
    > się domyślam elektrozaworu)?

    kupiłem taki zestaw:
    http://www.allegro.pl/item913297140_czujnik_przekazn
    ik_zalania_zawor_z_silownikiem.html
    głównie dla możliwości dostrojenia czułości, no i elektrozawór nie
    pobierający prądu w stanach krańcowych

    pozdrawiam
    s_13

  • 9. Data: 2010-02-09 22:45:27
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > płytki cenią sobie 39 PLN :-), a mi trzeba co najmniej 6 szt.
    > może ktoś widział coś takiego w rozsądnej cenie, albo inne patenty

    Spinacz do bielizny, dwie pinezki i tabletka aspiryny. Jak zastąpić aspirynę
    stearyną to wychodzi czujnik pożaru.

  • 10. Data: 2010-02-10 07:38:36
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    h.googlegroups.com...

> [...]
    >wzięła) i wyciąłem sobie z niej takie mini "zworki":
    >http://www.studioonline.pl/zworka1.jpg
    >a tak to wygląda po zamontowaniu w fudze:

    Jeżeli umiesczac w fudze to rozbij kontaktron. W środki są dwa styki pokryte
    metalem szlachetnym np. złotem, wolframem lub rodem.
    Wszelkie czujniki z laminatu pokrytego miedzią z czasem zachodzą tlenkiem a
    tlenki nie przewodzą prądu więc po jakims czasie okaże się że czujka nie
    zadziała.

    Marek