  • 1. Data: 2012-08-08 10:45:45
    Temat: [elektryka] instalacja do oświetlenia podszafkowego w kuchni
    Od: g...@g...com

    Nie mam jeszcze tynkow, to musze sie zapytac zebym potem nie zalowal :)
    Jak powinna taka instalacja wygladac? Bede mial ze 3 szeregi szafek a pod nimi chce
    miec ledy.
    - lepiej jeden zasilacz (i laczniki na niskim napieciu) czy osobno (i laczniki na
    fazie)?
    - wlaczanie czyms na szafce, czy moze lacznik na scianie
    - moze obwod oswietleniowy poprowadzony pomiedzy puszkami wysoko, i jak by co mozna
    sie do nich dostac?

    Sam nie wiem o co jeszcze pytac. Takiego oswietlenia jeszcze nie robilem, wiec trudno
    mi przewidziec gdize jakie przewody pociagnac. A nie chcialbym zeby ledy byly
    zasilane z gniazdek.

    bajcik

  • 2. Data: 2012-08-08 11:33:41
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 8 sierpnia 2012 10:45:45 UTC+2 użytkownik g...@g...com napisał:
> [...]
    trudno mi przewidziec gdize jakie przewody pociagnac. A nie chcialbym zeby ledy byly

    Wyłacznik/wyłaczniki zrobić przy wejściu/wejściach.
    Kable zasilające wyciagnąć jakieś 20 cm od sufitu może troche wiecej albo mniej(ważne
    żeby nie zapomnieć).
    Ja mam szafki 90 cm wysokie (duże) a i tak mam przestrzeń miedzy sufitem a szafkami
    którą zamaskowałem płytą GK i gdzie mam wszelkie ustrojstwa pochowane.
    Plecy szafki zreguły masz centymter dwa odsuniete od ściany więc nie ma problemu z
    kablekami zasilającymi.

  • 3. Data: 2012-08-08 12:52:15
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > - lepiej jeden zasilacz (i laczniki na niskim napieciu) czy osobno (i
    > laczniki na fazie)?

    można by się zastanowić nad rozdzieleniem obwodów oświetleniowych na osobne
    zasilacza

    > - wlaczanie czyms na szafce, czy moze lacznik na scianie

    ja używam włączników dotykowych które równolegle podłączam do obudowy
    wszystkich halogenów
    dotknięcie któregokolwiek włącza/wyłącza oświetlenie

    [od wielu lat tej praktyki, nigdy nie było problemów z oparzeniem od
    halogenów]

    a do ledów są ładne aluminiowe listwy...

    > - moze obwod oswietleniowy poprowadzony pomiedzy puszkami wysoko, i jak by
    > co mozna sie do nich dostac?

    zwykle masz tam w okolicy wentylacje i robi się zasilanie wyciągu - to może
    być ta sama linia zasilająca
    a "bebechy" możesz schować w martwych przestrzeniach w okolicach samego
    wyciągu

    > Sam nie wiem o co jeszcze pytac. Takiego oswietlenia jeszcze nie robilem,
    > wiec trudno mi przewidziec gdize jakie przewody pociagnac. A nie chcialbym
    > zeby ledy byly zasilane z gniazdek.

    z szafkami wiszącymi to nie jest jakiś szczególny problem.
    kabel do listwy możesz puścić za szafką, w samej szafce, w bok "do kąta"...

  • 4. Data: 2012-08-08 14:45:45
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-08-08 10:45, g...@g...com pisze:
> [...]
    miec ledy.
    > - lepiej jeden zasilacz (i laczniki na niskim napieciu) czy osobno (i laczniki na
    Jeden dobry zasilacz lepszy niż 5 tanich tandetnych. Ale być może będzie
    droższy niż 5, a obciążony tylko 1/5 mocy - będzie problematyczny
    (impulsowe nie lubią pracy bez obciążenia lub z bardzo małym)
    > - wlaczanie czyms na szafce, czy moze lacznik na scianie
    Najwygodniejsze jest włączanie dotykowe - możesz zapodać ledy w
    aluminiowej listwie i do niej podłączyć kabelek z modułu włączania
    dotykowego.

    > - moze obwod oswietleniowy poprowadzony pomiedzy puszkami wysoko, i jak by co
    mozna sie do nich dostac?
    Ja wyprowadziłem sobie zasilanie nad szafki, i po prostu z tyłu na
    szafkach kuchennych leży zasilacz, przez co ma lepsze chłodzenie niż
    wetknięty gdzieś w ścianę, lepsze do niego dojście... a i tak go nie
    widać (szafki wysokie).

    > Sam nie wiem o co jeszcze pytac. Takiego oswietlenia jeszcze nie robilem, wiec
    trudno mi przewidziec gdize jakie przewody pociagnac. A nie chcialbym zeby ledy byly
    zasilane z gniazdek.
    Bardzo fajną funkcją jest 2-poziomowa jasność. Całe oświetlenie lekko
    świecące cały czas (moc znikoma, u mnie poniżej 1W na całą kuchnię),
    ale w nocy pozwala wziąć kubek czy nie zabić się o coś w kuchni, bez
    włączania jakiegokolwiek innego oświetlenia.
    To przy ledach jest trochę niewygodne w wdrożeniu dla prostego elektryka
    (albo regulacja PWM, albo dość precyzyjna regulacja 2 napięć, bo przy
    12v świecą nominalnie, przy np 9v już w cale, a przy 9.5v niekoniecznie
    równomiernie), ale wygoda jest duża.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-08-08 21:54:01
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    zasilacze osobno i włączniki na 230v
    zapewnij przestrzen dla chłodzenia zasilaczy

    mam włączanie na szafce macane od dołu, z przodu niewidoczne
    po za tym część LED pali się non stop moc 2W i ma czujnik zmierzchowy.

    --
    Piter