  • 21. Data: 2016-05-29 14:02:22
    Temat: Re: klimatyzator - warto czy to ściema
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 29 May 2016 09:38:36 +0200, ToMasz

    > czyli zamiast wspomnianego produktu z obi, kupuje splita, biorę
    > wiertarkę, montuje element na scianie zewnętrznej budynku, drugi element
    > wewnątrz mieszkania i.... bangla?

    Po podpięciu rurek*, puszczeniu czynnika w obieg**, sprawdzeniu szczelności
    układu***, podpięciu zasilania (w tym komunikacji pomiędzy jednostką zewn.
    i wew.), odprowadzeniu skroplin, bangla. U mnie już 6 rok po własnej
    instalacji...

    *) Oczywiście w komplecie muszą być rurki odpowiedniej grubości
    odpowiadające grubościom łącz w jednostkach, z kielichami i nakrętkami.
    Często są już w komplecie. Jak nie, to się prosi firmę sprzedającą splita o
    ich przygotowanie (w tym żądanej długości -- długości maksymalne dla
    nabitego splita znajdują się w instrukcji). Tu warto zwrócić uwagę aby
    rurki w jednostce wewnętrznej jak i same rurki były miedziane -- czasem,
    szczególnie chińczyki, dają aluminiowe, a to ZŁO! Do rurek przydaje się też
    giętarka (jak się przyłożyć, można zagiąć ręcznie, ale można bardzo łatwo
    złamać -- ja torchę przesadziłem z siłą i rurka się spłaszczyła, ale bez
    konsekwencji), a jak nie ma rurek w komplecie a kupuje się osobno, to i
    kielicharka jest porzebna. Aha, są też splity P&P z szybkozłączkami i
    uszczelnionymi rurkami -- były kiedyś w LM bodajże za 1200 zł.

    **) Przydaje się tu pompa próżniowa w celu usunięcia wilgoci z rurek.
    Aczkolwiek jeśli rurki są w komplecie ze splitem, to często producent
    fabrycznie przedmuchuje, napełnia jakimś gazem obojętnym i zatyka. Dzięki
    temu można przy odrobinie sprawności podpiąć rurki nie wpuszczając
    nadmiernej ilości wilgoci do układu albo wpuszczając minimalną ilość którą
    potem wydmucha się niewielką porcją upuszczanego czynnika. Wiele osób nie
    osusza układu pompą robiąc tylko przedmuch czynnikiem i splity działają bez
    awarii już ponad 10 lat...

    ***) Manometr do sprawdzenia poprawnego ciśnienia układu, a także jego
    szczelności. Ew. niektórym może wystarczyć woda z płynem do mycia naczyń.
    :P

    > W splitach przepływ czynnika chłodzącego jest realizowany bezprzewodowo?

    Kee?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2016-05-29 16:24:29
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 29.05.2016 o 14:02, Myjk pisze:

> [...]
    > układu***, podpięciu zasilania (w tym komunikacji pomiędzy jednostką zewn.
    > i wew.), odprowadzeniu skroplin, bangla. U mnie już 6 rok po własnej

    Omawiasz typowe urządzenie, do montażu raczej przez specjalistę.
    A są w przyrodzie także takie, które mają gotowe kilkumetrowe rurki z
    szybkozłączkami, napełnione ile trzeba freonem.
    Więc wieszasz obie jednostki, łączysz końcówki rurek oraz elektrykę i
    powinno działać.
    Trzeba tylko zaplanować odległość, wew-zewn aby rurki starczyło.